اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
July 10, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

19 تیر ١٣98،  9  ژوئیه  2019

 

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 

خودکشی یک زن جوان در سردشت

یک زن جوان اهل سردشت بە دلیل مشکلات خانوادگی بە زندگی خود پایان داد.

بە گفتە یک منبع مطلع سازمان حقوق بشری کردستان، آگرین ٢٧ سالە و مادر یک دختر ٩ سالە می باشد و چند سال پیش از همسرش جدا شدە است. این منبع در ادامە اعلام کرد کە این زن جوان بە دلیل مشکلات خانوادگی خود را حلق آویز کرده


یک زن اهل بوکان توسط همسرش با چاقو بە قتل رسید

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو روز جمعە ١٤ تیر یک زن اهل بوکان به اسم مریم خدریان توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. کریم عبدەزادە پس از قتل هسمرش خود را بە ادارە آگاهی تحویل دادە و هم اینک در بازداشت بە سر می برد.

 

انتقال ساناز الهیاری به بهداری

سانازالهیاری که به واسطه عدم رسیدگی پزشکی مدتهاست دچار لرزش و ضعف شده، با این حال برای آزادی خود و زندانیان هفت‌تپه در حالی در پنجمین روز اعتصاب غذا بسر می‌برد که به دستور علی چهارمحالی، رئیس زندان اوین، از برقراری تماس و ارتباط با خانواده‌اش محروم شده است.

ساناز را پس از تشدید ضعف عمومی بدن و عضلات دست به بهداری زندان منتقل می‌کنند. فشار خون او ٧ به روی ٥ گزارش شده با این حال ساناز مانع از زدن سرم می‌شود. امیرحسین محمدی فرد به قطع تماس و ملاقات و تداوم بلاتکلیفی ساناز اعتراض می‌کند اما او را به زور از بهداری بیرون می‌کنند.


جلسه بازپرسی ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

جلسه آخرین دفاع ندا ناجی در دادسرای اوین برگزار شد. گفته می شود همزمان قرار بازداشت او نیز یک ماه دیگر تمدید شده است. ندا ناجی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه به همراه ده ها تن دیگر بازداشت و در تاریخ ۲۵ خردادماه از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.


نمایش “عاشقانه های خیابان” توقیف شد

اجرای نمایش به کارگردانی شهرام گیل آبادی متوقف شد. این نمایش روایتی از زندگی دشوار زنان دستفروش در خیابان ها و مترو بوده است. توقیف این نمایش در حالی صورت گرفته است که از اواخر خرداد ماه در تماشاخانه ایرانشهر تهران روی صحنه رفته بود. ممیزی به معنای سانسور از طریق ایراد خطا و دستور تغییر و یا حذف توسط نهادهای مربوطه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران صورت می‌گیرد.

گزارشی از وضعیت ناهید بهشید در بند زنان زندان اوین

ناهید بهشید، زندانی سیاسی، ششمین ماه از مدت محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کند. وی پیشتر به دلیل شرکت در یکی از تجمعات حمایتی از محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه در سال ۹۴ بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. ناهید بهشید در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم و از بهمن ماه سال گذشته جهت تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این حکم نهایتا با مورد عفو قرار گرفتن به ۲ سال و ۶ ماه تقلیل یافت


مرضیه امیری کجاست؟

مرضیه امیری فعال دانشجویی و روزنامه‌نگار و دانشجوی زندانی در زندان اوین»، پس از حدود دوماه بازداشت، روز پنجشنبه ۱۴تیرماه به دادگاه انقلاب منتقل و با سه اتهام روبه‌رو شد. مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تجمع روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت سال جاری به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. امیری در حال تهیه گزارش خبری از اعتراضات کارگران در محل تجمع بود. قرار است او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب،‌ به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه شود. مقیسه‌ با درخواست این روزنامه‌نگار برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه مخالفت کرده است.

 

اعتراض به بازداشت مرضیه امیری و مسعود کاظمی

۵۶۴ روزنامه‌نگار، عکاس و فعال رسانه‌ای در ایران در یک نامه جمعی به مسئولان جمهوری اسلامی، بازداشت مرضیه امیری و مسعود کاظمی دو روزنامه‌نگار را بر خلاف اصول قانونی اساسی دانسته و خواستار آزادی آن‌ها شدند. نامه ایی با امضا بیش از ۳۰ تن از اساتید دانشگاه تهران خطاب به وزارت علوم برای پیگیری پرونده این دانشجو نوشته شد که در آن خواستار آزادی هر چه سریع تر این دانشجو شدند

 

یورش متموران به منزل مریم محمدی

روز دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸ مامورین اطلاعات با یورش وحشیانه به منزل مریم محمدی از فعالین ندای زنان ایران او را دستگیر و به مکان نامعلومی بردند. مریم محمدی از اعضای انجمن ندای زنان ایران پیش از این در خردادماه ۹۸ به همراه دو فعال دیگر حقوق زنان به نام‌های نرگس خرمی و اسرین درکاله به دادسرای اوین احضار شده بود. نیروهای اداره اطلاعات در ۲۶ خردادماه سال جاری پس از حضور در منزل مریم محمدی و تفتیش محل، ضمن ضبط دو دستگاه تلفن همراه، طی ابلاغیه ای وی را به دادسرای اوین احضار کردند. ماموران امنیتی برگه احضاریه دیگری را که برای «اسرین درکاله» از دیگر فعالان حقوق زنان صادر شده بود را به دلیل عدم حضور وی در منزل به مریم محمدی تحویل دادند.

 

ایسکرا ۹۹۶


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com