اخبار و گزارشات کارگری ١ و ٢ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 25, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١ و ٢ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- فراخوان های تجمع 4 شهریورباز نشستگان مقابل وزارت کار:

1- بیانیه‌ی حمایتی شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران از مطالبات پیشکسوتان فرهنگی و تجمع ۴شهریورماه۹۸

2- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:حمایت از فراخوان تجمع  " گروه اتحاد بازنشستگان ۴ شهریور ۹۸"

3- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران  :از تجمع بازنشستگان حمایت کنیم!

4- بازنشستگان بافنده سوزنی و بازنشستگان فلزکارمکانیک:اتحاد رمز پیروزی است!

- تجمع اعتراضی کارگران هپکوی اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل کارخانه

- تجمعات اعتراضی کارکنان حق‌الزحمه‌ای صداوسیمای استان مرکزی نسبت به شرایط کاری

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران  شرکت جنگل شفارود نسبت به بلاتکیفی شغل ومعیشتی

- اعتراض کارگران فاز 12پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت مطالبات بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی

- ادامه اعتراضات معلولان  نسبت به عدم اجرای قانون معلولان با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری

- اعتراض شبانه رانندگان به گران شدن عوارض آزادراه پل زال با نپرداختن عوارض وبوق های ممتد

- عدم اعتبار دفترچه بیمه درمانی کارگران شرکت واحد به دلیل واریز نکردن حق بیمه از سوی

- حکم ظالمانه پنج سال زندان برای حسن سعیدی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

- محکومیت مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز کارگر به10سال ونیم زندان و148 ضربه شلاق

- ‍پروین محمدی دادگاهی  شد

مرگ و مصدومیت 32 نفربراثر حوادث کاری:

1- مرگ 4 کارگراستخر پرورش ماهی روستای درب خزینه شوشتر و مسمومیت 6نفر از کارکنان اورژانس اهواز براثر استنشاق گاز آمونیاک

2- جان باختن کارگر مرکز معاینه فنی شهرستان ساوه حین تعمیر غلطک

3- جان باختن راننده 30ساله کمباین حین کار درشالیزاری در آستارا

4- کشته و مجروح شدن2کارگر نصاب دوربین مدار بسته در حادثه آتش سوزی یک مغازه در قزوین

5-مصدومیت 18 کارگر وکودک کار زمین‌های کشاورزی براثر تصادف مینی بوس حاملشان

وخامت حال 7کارگر مصدوم

*فراخوان های تجمع 4 شهریورباز نشستگان مقابل وزارت کار:

1- بیانیه‌ی حمایتی شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران از مطالبات پیشکسوتان فرهنگی و تجمع ۴شهریورماه۹۸

شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران  بتاریخ اول شهریور بیانیه ای بشرح زیر صادر کرد:

پیشکسوتان  فرهنگی چقدر و چند بار باید در کف خیابان بنشینند و از مسوولان دروغ تحویل بگیرند ؟!

جمعیت فراوانی از پیشکسوتان فرهنگی بارها به شکل گروهی و فردی  در مقابل ادارات و سازمانهای مختلف دولتی  به امید تلنگر زدن بر مسئولین امر جهت  اجرای قوانین مصوب همین مجلس شورای اسلامی٬ بویژه اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور   بهبود وضعیت دستمزد و پوشش بیمه کارآمد و  پرداخت به موقع و یکجا  پاداش  بازنشستگی و غیره ... تجمعاتی برگزار نموده اند. 

 بازنشستگان بزرگوار بارها در مقابل مجلس،«خانه‌ی ملت»، وزارت کار و رفاه، وزارت آموزش وپرورش، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان برنامه و بودجه و...  تجمع کرده و در قالب طومار، بیانیه، ، گفت‌وگو، رایزنی و.... خواسته های کاملا برحق خویش را بیان نموده اند ! و به دفعات  در جلسات مختلف حضوری و یا از طریق  اخبار و نشریات ٬ وعده و وعیدهایی را شنیده و خوانده اند!  ولی دریغ از کمترین توجه و رسیدگی  عملی از طرف مسئولان مربوطه. حتی تاکنون گوشه ای از این مطالبات براورده نشده‌است.

در مقام سخن ٬ از  مسئولان حکومتی و دولتی  بیشمار واژه و تمجیدهای توخالی در مقام شامخ و جایگاه بازنشستگان و پیشکسوتان شنیده ایم ۰ هرگاه مسئولی در  سطوح مختلف٬  مستقیم و غیر مستقیم به پرسش یا موضوعی در خصوص این عزیزان بر میخورد ٬  یا در جمعی از این بزرگواران قرار می‌گیرد، چنان با جملات و واژگان بازی میکنند و در حرمت و شان و جایگاه و تجربه  بازنشستگان و پیشکسوتان  خضوع و جانبداری از خود نشان میدهند که گویی همین فردا آستین همت برای ترفیع حقوق و خواسته های این بزرگواران بالا زده و نه تنها تمام  دستمزد و حقوق  عقب مانده آنها را  پرداخت می کنند  بلکه چند پله ای نیز بر جایگاه منزلتی و معیشتی انان می افزایند!

همه‌ی این حرف و حدیث ها  و ثنا گویی ها و قول دادن‌ها گویا راه فراری بوده است از شرمندگی و شرمساری که در مقابل کوتاهی و قصوری که در قبال حقوق همه جانبه‌ی بازنشستگان تا کنون انجام داده اند ! و از فردا نیز چرخ بر همان مدار بی مهری میچرخد و این سالخوردگان و میانسالان ما هستند که چشم امید به فرداهای نامعلوم به انتظار می‌نشینند ! و هر از  چندگاهی هم  ناچارند مجددا  تصمیم بگیرند برای پیگیری حقوق مغفول مانده خود  تجمعی  در کف خیابان ها برگزار نموده و حقوق پایمال شده ی خویش را فریاد بزنند !

شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران نه تنها چنین بی توجهی و ظلمی را در شان و منزلت بازنشستگان نمی داند٬ بلکه آنرا نوعی دهن کجی به قشری عزیز و بزرگوار می‌شمارد که بهترین فرصتهای زندگی و انرژی جوانی خویش را برای تربیت نسل امروزی و آینده صرف کرده و در راه تربیت آنها ضمن تحمل مشقت های,زیاد ٬کمترین کاستی از خود بجا نگذاشته اند!

این بی مهری و عدم وظیفه شناسی  مسئولان امر امروزی٬  نه تنها بی احترامی و ظلم به استادان دیروز خود است ٬  بلکه می تواند از انسانیت نیز  بدور باشد !  که بگذارند  صاحبان حقی چون معلمان بازنشسته با هزاران مشکل کوچک و بزرگ جسمی و روحی  ناچار شوند بر سنگ فرش  خیابانهای شهرهای مختلف بنشینند تا حقوق پایمال شده ی خویش طلب نمایند!

روز دوشنبه مورخه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ تجمعی کاملا صنفی از طرف فرهنگیان بازنشسته اعلام شده است.

شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران از تمام فرهنگیان می خواهد از خواسته های صنفی پیشکسوتان حمایت نموده و  در تجمع بازنشستگان مقابل وزارت کار رفاه وامور اجتماعی شرکت فعال داشته باشند ۰

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران تمام قد از حقوق و مطالبات صنفی فرهنگیان بازنشسته و شاغل و دانش اموزان دفاع میکند و پیگیری امور صنفی مجموعه آموزش پرورش را وظیفه خود می‌داند.

ما از مسئولان مربوطه میخواهیم برای پیشگیری از ظلم جاری بر جامعه ی فرهنگیان بویژه بازنشستگان عزیز و اجرای قوانین و مصوبات مربوطه ٬درجهت افزایش  حقوق  و دستمزد طبق قانون (ماده ۶۴)و با توجه به نرخ تورم تلاش نموده و از دغدغه های معیشتی آنها به‌ ویژه در این روزها که گرانی و تورم افسار گسیخته امان انها را بریده است بکاهند.

به امید توجه و اعتلای جایگاه  معلمان بویژه بازنشستگان عزیز فرهنگی.

2- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:حمایت از فراخوان تجمع  " گروه اتحاد بازنشستگان ۴ شهریور ۹۸"

نان_کار_ازادی

شادی_رفاه_آبادی

بازنشستگان ، بخش وسیعی از طبقه کارگر هستند که تا جان در بدن داشتند در محیط کار، نیروی کار را برای لقمه ای نان فروختند.

هم سرنوشتانی که انتظار داشتند حداقل در زمان بازنشستگی،  بتوانند از اندوخته و دسترنج که حاصل تمام دوران کار سخت و مشقت بار بوده، بهره ای ببرند و یک‌زندگی شایسته و بدور و از غم نان، در رفاه و آسایش و امنیت گذران زندگی کنند.

اما ما شاهد  هستیم که این عزیران  حتی در زمان جوانی و در گذشته، هیج بهره ای از نعمات زندگی و حاصل دسترنج خود نبرده اند و امروز بدتر از دیروز ،با فقر و نداری دست و پنجه نرم  می کنند.

ما از فراخوان بازنشستگان حمایت می کنیم زیرا حمایت از زندگی  کارگران، زحمتکشان و تمام مزد بگیران جامعه است.

ما هم به مانند هم سرنوشتان خود ،مخالف خصوصی ساز ها هستیم،مخالف کالایی کردن آموزش و تحصیل هستیم. مخالف کالایی کردن خدمات درمانی و خدمات اجتماعی و... هستیم.

هم سرنوشتان؛

 ما در هفت تپه خواست میلیون ها نفر از کارگران و زحمتکشان جامعه را فریاد زدیم  گفتیم، نان_کار_ازادی  ،به خواست و مطالبه  ای پرداختیم،  که خواست تمام آحاد جامعه می تواند باشد.

فارغ از رنگ، نژاد، ملیت ، مذهب و خارج از جنسیت.

برای داشتن زندگی شایسته برای رهایی از این دنیای وارونه باید متحد شد و خواست و‌مطالبه نان_کار_ازادی را به سر لوحه مبارزات خود تبدیل کنیم.

زنده باد اتحاد و همبستگی، برای داشتن زندگی شایسته

۱ شهریور ۹۸

3- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران  :از تجمع بازنشستگان حمایت کنیم!

ما کارگران شاغل وبیکار از گرد همایی و برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان در روز دوشنبه 4 شهریور ساعت 10 صبح مقابل وزارت کار حمایت می کنیم.

شرایط وخیم اقتصادی و دورنمای سیاسی کنونی، نه تنها بر کسی پوشیده نیست بلکه ما جمعیت 99 درصدی جامعه، این شرایط غیر انسانی و غیر قابل تحمل را با تمام وجودمان روزمره حس می کنیم تا جایی که زندگی ما را به سمت فلاکت ونابودی سوق می دهد.

ما باور داریم برای نجات و رهایی از فقر و فلاکت کنونی که حاصل 40 سال حکومتِ حاکمان فعلی است، اعتراض به وضعیت موجود است و تنها بدین وسیله قادر خواهیم بود که به خواسته هایمان دست پیدا کنیم.

اگر چنانکه تا کنون با بیان خواسته هایمان، به جای پاسخگویی روشن از طرف دولت، با سرکوب و زندان و با دروغ و نیرنگ روبرو شده ایم امروز اعلام می کنم که دیگر بس است حق و دسترنج ما را صرف مطامع و ثروت اندوزی خود نکنید.

بدهی 210 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی که سرمایه بیش از سی سال تلاش وزحمت بازنشستگان و کارگران شاغل است، غارت و سرقت صندوق های بازنشستگان  فولاد و آموزش و پرورش و دیگر صندوق های پس انداز بازنشستگی، اختلاس های هر روزه ، دزدی ، وام های کلان و سرسام آور به نزدیکان مسئولین ، برافراشته شدن برجها و هتل ها و مجتمع های چند هزار متری از جمله واقعیات روشنی است که مدیریت آن در دست حاکمان حکومت فعلی است، این ثروت چپاول شده حاصل دسترنج ما کارگران و دیگر مزدبگیران است. سهم ما کارگران شاغل و بازنشسته عموما با حقوق های اندک حداقل دستمزدی می باشد که 5 برابر زیر خط فقر است و به نان شب محتاج هستیم.

  ما کارگران و بازنشستگان و مزدبگیران و دیگر زحمتکشان، تنها و تنها با اتحاد و مبارزه بی وقفه خودمان می توانیم به این فقر و فلاکت و بی حقوقی مطلق پایان دهیم.

    98/6/1

4- بازنشستگان بافنده سوزنی و بازنشستگان فلزکارمکانیک:اتحاد رمز پیروزی است!

به دعوت بازنشستگان کشوری جهت حصول به درمان رایگان، همسازی حقوق ها برای گذران یک زندگی انسانی، نظارت بر صندوق های بازنشستگی توسط صاحبان آنها، شفاف سازی عملکرد صندوق ها، ما بازنشستگان بافنده سوزنی و بازنشستگان فلزکارمکانیک با خواهران و برادران خود روز ٤ شهریور ساعت ١٠ در مقابل وزارت کار در خیابان آزادی همراه خواهیم شد.

باشد تا اتحاد و پیوستگی مان اعتراضات بر حق مان را به سامان رساند.

٣١ امرداد ١٣٩٨

*تجمع اعتراضی کارگران هپکوی اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل کارخانه

روز شنبه 2شهریورماه،کارگران کارخانه هپکو برای باری دیگر جهت بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی دست به تجمع قابل این واحد تولیدی در اراک زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند:به علت پایین آمدن تولید در سال ۹۸ و کم‌کاری سهامدار و مدیریتی که سازمان خصوصی‌سازی انتخاب کرده نگران امنیت شغلی خود هستیم. در ماه‌های اخیر به دلیل نبود کار کارفرما مرخصی اجباری و بدون حقوق به کارگران تحمیل کرد که موجب نگرانی کارگران شد.

آنها افزودند:بعد از گذشت 5 ماه از سال؛ کارگران تنها دستمزد کامل یک ماه و علی‌الحساب از ماه‌های فروردین و اردیبهشت دریافت کرده‌اند.

کارگران معترض هپکو درادامه گفتند: مدیریت چندان پیگیر تولید در هپکو نیست و با گذشت ۵ ماه از سال هنوز هیچ دستگاه جدیدی تولید نشده است.

*تجمعات اعتراضی کارکنان حق‌الزحمه‌ای صداوسیمای استان مرکزی نسبت به شرایط کاری

روز شنبه 2شهریور،جمعی از کارکنان حق‌الزحمه‌ای صداوسیمای استان مرکزی برای اعتراض به شرایط کاری مقابل این اداره کل تجمع کردند.

روز جمعه اول شهریور درهمین رابطه،جمعی از کارکنان صداوسیمای استان مرکزی بنمایندگی از طرف همکارانشان در دفتر بهارستان نشین از استان مرکزی تجمع کرده بودند.

یکی از معترضان به خبرنگار رسانه ای گفت: صداوسیمای استان مرکزی در حدود 50 نیروی حق‌الزحمه‌ای دارد که سابقه کاری آنها بین 10 تا 20 سال است، اما تاکنون از وضعیت مناسب شغلی برخوردار نبوده‌اند.

وی که خواستار تعیین تکلیف و ساماندهی وضعیت شغلی این نیروها شد، بیان کرد: این نیروها فاقد بیمه و حقوق و مزایای اداره کار هستند و حتی قرارداد مشخصی در خصوص نوع فعالیت خود ندارند به همین دلیل جهت ساماندهی وضعیت موجود دست به تجمع زده‌اند.

وی گفت: تا این لحظه از تجمع، پاسخی از سوی مسئولان صداوسیمای استان دریافت نکرده‌ایم.

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران  شرکت جنگل شفارود نسبت به بلاتکیفی شغل ومعیشتی

شرکت سهامی جنگل شفارود حدود 290  کارگردارد که اخیرا اگر از جلوی این شرکت عبور کرده باشید مشاهده میکنید که عده ای از کارگران جلوی شرکت تجمع اعتراضی شکل داده اند ؟

اما علت این تجمع چیست و خواسته های کارگران چیست ؟

به گزارش 2مرداد یک منبع خبری محلی،مدیران اتکا که صاحب شرکت شفارود میباشند و این شرکت با حرف و حدیث هایی به اتکا واگذار شد، طی توافقی با منابع طبیعی 120هزار هکتار اراضی و حدود 155 کارگراین شرکت را به منابع طبیعی داد.

منابع طبیعی نیز طی مناقصه ای 155و 120 هزار هکتار اراضی جنگلی را به یک شرکت واگذار کرد که نگهداری و حفاظت جنگل را برعهده بگیرد و به عباراتی این 155نفر با سوابق و سنوات طولانی مدت از شرکت شفارود منفک شدند و جالب تر اینکه 120 هزار هکتار اراضی جنگلی نیز از دست شفارود خارج شد.

از حدود 290 کارگر شرکت جنگل شفارود 155 نفر به شرکت برنده مناقصه داده شد که با آنها قرارداد کوتاه مدت بسته می شود و حتی افراد تحصیلکرده نیز باید به جنگل بروند و اصطلاحا قروقبان شوند.

حدود 85نفر همچنان در شرکت شفارود مشغول خواهند بود که مشخص نیست این تعداد با چه معیاری در شرکت مشغول خواهند بود و بقیه باید منفک شوند.

اما حدودا بیش از 40 نفر نیز بلاتکلیف هستند و به نظر باید اخراج شده تلقی گردند

کارگران شرکت جنگل شفارود چندین ماه حقوق معوقه دارند و این هم یکی از مطالبات آنها میباشد و به اینها اضافه کنید حقوق و سنوات و…

*اعتراض کارگران فاز 12پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت مطالبات بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی

کارگران فاز 12پارس جنوبی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت دوسال عیدی (معادل 4ماه حقوق) بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی رسانه ای کردند.

کارگران طلبکار به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما هنوز عیدی 96 و 97 خود را نگرفته‌ایم؛ در اسفندماه که رئیس جمهور به کنگان آمد، به ما وعده دادند که مطالبات مزدی ما تا فروردین ماه پرداخت می‌شود الان شهریور ماه هم رسیده اما هنوز خبری از پرداخت معوقات نیست!

این کارگران معترض افزودند: با عوض شدن پیمانکاران در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، در موارد بسیاری مطالبات کارگران نادیده گرفته می‌شود؛ وظیفه کارفرمایان مادر است که به این اوضاع رسیدگی کنند و نگذارند حقوق کارگران به دلیل تعویض پیمانکاران ضایع شود.

*ادامه اعتراضات معلولان  نسبت به عدم اجرای قانون معلولان با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری

روز شنبه 2شهریور،جمعی از معلولان کشور،در ادامه اعتراضاتشان  نسبت به عدم اجرای قانون معلولان دست به تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری زدند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،این معلولان از شهرهای مختلف همزمان با اولین روز از هفته دولت در اعتراض به اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان مصوب سال 94 هیئت دولت و عدم تامین بودجه کافی برای اجرای آن مقابل ساختمان نهاد ریادست جمهوری حاضر شده‌اند.

تاکنون تنها برخی بندهای قانون معلولان اجرایی شده و نزدیک به دو سال است که معلولان خواهان اجرایی شدن این قانون حمایتی هستند.

"قانون معلولان اجرا باید گردد" از جمله شعارهای این تجمع بود.

*اعتراض شبانه رانندگان به گران شدن عوارض آزادراه پل زال با نپرداختن عوارض وبوق های ممتد

جمعه شب(1شهریور)، رانندگان در اعتراض به گران شدن عوارض آزادراه اندیمشک - پل زال -خرم آباد ، به مدت یک ساعت با زدن بوق های ممتد بدون پرداخت عوارض ، از  جایگاه پرداخت عوارض عبور کردند!

*عدم اعتبار دفترچه بیمه درمانی کارگران شرکت واحد به دلیل واریز نکردن حق بیمه از سوی

بنابر گزارش کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، پس از مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی به دلیل اینکه مدیریت ناکارآمد شرکت واحد حق بیمه کارگران را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است، خدمات درمانی به آنان ارائه نشده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به عدم واریز بموقع حق بیمه کارگران همچنین عدم پرداخت بموقع سایر حقوق کارگران هشدار می دهد. بدیهی است مسئولیت عواقب اعتراضی کارگران و رانندگان متوجه مدیریت ناکارآمد شرکت واحد می باشد.

*حکم ظالمانه پنج سال زندان برای حسن سعیدی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

آقای حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری به پنج سال حبس تعزیری و ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند نظیر تلفن همراه هوشمند و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال محکوم شد. صدور این رای ظالمانه در حالی است، که فعالیت های ایشان در دفاع از معیشت و حقوق کارگران بوده است. برای جلوگیری از فعالیت های حق طلبانه سعیدی، ایشان از سال ۸۴ تاکنون بارها با پرونده سازی از کار اخراج شده و آخرین بار در سال ۹۱ از کار اخراج شده است.

وکیل ایشان آقای سید مصطفی رضوی اعلام کرده نسبت به این رای در دادگاه تجدید نظر اعتراض خواهد کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه صدور آراء قضایی محکومیت برای اعضای سندیکا و دیگر فعالین مدافع حقوق کارگران و معلمان را محکوم می کند و خواهان آزادی بی قید و شرط آنان می باشد.

*محکومیت مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز کارگر به10سال ونیم زندان و148 ضربه شلاق

 مرضیه امیری از بازداشت شدگان روز کارگر مقابل مجلس به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به10سال ونیم زندان و148 ضربه شلاق محکوم شد که 6 سال حبس و 148 ضربه شلاق آن قابل اجراست.

*پروین محمدی دادگاهی  شد

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج دادگاهی شد.

در این جلسه دادگاه که جهت بررسی شکایت علیه پروین محمدی به اتهام ” تبلیغ علیه نظام” برگزار گردید، آقای محمد علی جداری فروغی وکیل پروین محمدی ، همراه وی به ارائه دفاعیات از اتهامات وارده پرداختند.

پروین محمدی روز ششم اردیبهشت همراه دیگر کارگران در پارک جهان نمای کرج دستگیر شد و پس از پانزده روز بازداشت موقتاً به قید کفالت آزاد گردید.

دستگیری و محاکمه کارگران به دلیل فعالیتهای صنفی و طرح خواست و مطالبات معیشتی تعرض آشکار به حقوق انسانی کارگران است و ضمن خواست خاتمه پیگیری قضایی کارگران خواهان آزادی تمامی کارگران دربند می باشیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۲ شهریور ۹۸

*مرگ و مصدومیت 32 نفربراثر حوادث کاری:

1- مرگ 4 کارگراستخر پرورش ماهی روستای درب خزینه شوشتر و مسمومیت 6نفر از کارکنان اورژانس اهواز براثر استنشاق گاز آمونیاک

ظهر روز شنبه 2مرداد،4 کارگراستخر پرورش ماهی روستای درب خزینه شوشتر براثر استنشاق گاز آمونیاک وغرق شدن جانشان را ازدست دادند و6نفر از کارکنان اورژانس اهوازهم مسموم وبه بیمارستان منتقل شدند.

در همین رابطه،ریس مرکز فوریت های پزشکی خوزستان گفت: یکی از کارگران در یکی از کانال های حوضچه بر اثر استنشاق گاز آمونیاک دچار خفگی شد که سه کارگر دیگر نیز برای کمک به وی به درون این کانال رفتند و آن ها نیز دچار گاز گرفتگی و غرق شدگی در کانال شدند و جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گفته افراد محلی آمونیاک در حوضچه های ماهی استفاده می شود افزود: علت آزاد شدن این گاز در منطقه در دست بررسی است  و معلوم نیست که این کار به چه دلیل و با چه انگیزه ای انجام می شود.

رییس مرکز فوریت های پزشکی خوزستان ادامه داد: 6نفر از امدادگران اورژانس اهواز نیز در هنگام انجام عملیات امداد و نجات براثر استنشاق گاز آمونیاک دچار خفگی و مسمومیت شدند که به بیمارستان خمینی اهواز برای درمان منتقل شدند.

زرگر اظهار داشت: علی خرمی ۳۵ ساله، نادر صالحی ۴۰ ساله و ۲ مرد دیگر که اطلاعات و مدارک  آن ها  اعلام نشده کارگرانی بودند که در  حوضچه ماهی فوت کردند و مسلم حمیدی ۳۲ ساله، خلف حمیدی ۶۱ ساله، رضا فرهادیان، میثم زرگر مقدم ، امین برومند و رحیم حبیبی پور از امدادگران اورژانس اهواز بودند که مصدوم شدند.

وی افزود: حال چهار نفر از امدادگران مصدوم اورژانس اهواز بهبود یافته و امشب از بیمارستان ترخیص می شوند.

2- جان باختن کارگر مرکز معاینه فنی شهرستان ساوه حین تعمیر غلطک

روز جمعه 1شهریور، یک کارگر مرکز معاینه فنی شهرستان ساوه حین تعمیر غلطک به داخل ریل غلطک کشیده شده و جانش را ازدست داد.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در تشریح جزئیات این حادثه گفت: یک تعمیرکار و نصاب غلطک مرکز معاینه فنی شهرستان ساوه در حین کار دچار مصدومیت شد و جان خود را از دست داد.

وی افزود: در تحقیقات اولیه از محل حادثه، مشخص شد فردی که به عنوان تعمیرکار و نصاب غلطک خودروهای سنگین در مرکز معاینه فنی شهرستان ساوه مشغول فعالیت بوده است در حین نصب دستگاه غلطک به داخل ریل غلطک کشیده شده و جان خود را از دست داده است.

3- جان باختن راننده 30ساله کمباین حین کار درشالیزاری در آستارا

روز پنج شنبه 30مرداد،یک راننده 30ساله کمباین حین کاردر مزرعه برنج روستای قره سو بخش لوندویل، به داخل این وسیله کشاورزی کشیده شد وجان باخت.

4- کشته و مجروح شدن2کارگر نصاب دوربین مدار بسته در حادثه آتش سوزی یک مغازه در قزوین

ظهرروز جمعه 31مرداد،2کارگر نصاب دوربین مدار بسته در حادثه آتش سوزی یک مغازه در خیابان مولوی قزوین کشته ومجروح شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی قزوین روز جمعه با اعلام این خبر گفت: ظهرامروز آتش سوزی یک باب مغازه واقع در خیابان مولوی قزوین به عوامل آتش‌نشانی گزارش شد.

2نفر که برای نصب دوربین مدار بسته در محل حادثه حاضر بوده اند به دلایل نامعلوم بر اثر انفجار اسپری و مواد آتش زای موجود در مغازه که برای جشن های تولد به کار می رفته دچار سانحه شدند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این واقعه یک کشته و یک مجروح به همراه داشت،اظهار داشت: علت این حادثه از سوی کارشناسان آتش نشانی در دست بررسی است.

5-مصدومیت 18 کارگر وکودک کار زمین‌های کشاورزی براثر تصادف مینی بوس حاملشان

وخامت حال 7کارگر مصدوم

صبح روزشنبه 2مرداد،18 کارگر وکودک کار زمین‌های کشاورزی براثر تصادف مینی بوس حاملشان در محور تیران به داران در محدوده روستای افجان در استان اصفهان مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.حال 7نفر از کارگران مصدوم وخیم گزارش شده است.

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: در این حادثه که صبح امروز در محور تیران به داران در محدوده روستای افجان در استان اصفهان رخ داد، 18 نفر مصدوم شدند که 17 نفر از آنان از اتباع افغانستان بودند.

وی افزود: مصدمان این حادثه با 5 دستگاه آمبولانس اورژانس 115 و 3 دستگاه آمبولانس 112 هلال احمر شهرستان تیران و کرون و نجف آباد به مراکز درمانی اعزام شدند.

وی گفت: پس از اقدامات اولیه 3 مصدوم بدحال به بیمارستان منتظری نجف آباد و 4 نفر از مصدومان با اورژانس هوایی به مرکز استان اعزام شدند.

وی افزود: 10 نفر از مصدومان زن و کودک و 8 نفر مرد هستند.

به گفته یکی از سرنشینان این افراد برای برداشت کاهو به زمین‌های کشاورزی در محدوده شهر دامنه می‌رفتند که مینی بوس بر اثر ترکیدگی لاستیک منحرف و واژگون شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com