اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ و ٣٠ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 23, 2019

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع دو روزه متقاضیان کار معترض به نتایج آزمون استخدامی آلومینای ایران وبستن راه ورود وخروج به کاخانه

- کارگر سد شفارود:

به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق اخراج شدم ومورد بازخواست قرار گرفتم - هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد

- گزارش تصویری: اسکندر لطفی تنها نیست

- بیکاری 50 کارگر بدنبال تعطیلی 3معدن در محور هراز

سایه شوم بیکاری بالای سر صدها کارگراستان مازندران بدلیل عدم هماهنگی مسئولان استان

- اخراج 80 کارگر معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران

- عدم پرداخت 4ماه حق بیمه 50 کارگرزیگورات چغازنبیل شوش

ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران بدلیل عدم تامین بودجه

- سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه:

اعتصاب، اعتراض، تجمع، حق مسلم ماست.

دادگاه محل محاکمه غارتگران و اختلاس گران باید باشد،  نه محل دادگاهی کارگران گرسنه.

- شنبه2 شهریور پروین محمدی دادگاهی می‌شود

- پروین محمدی:هفت سال محکومیت زندان و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی به چه جرمی؟!!!!

- کانون نویسندگان ایران: گزارش آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۳ – ۲۹ مرداد):

- اعتراض اهالی آجم نسبت به نداشتن جاده، مدرسه،آب شرب،برق و وضعیت اسفبار امکانات بهداشتی- درمانی منطقه با رد هدایای امام جمعه دیشموک و مسئولان محلی

- جان باختن کارگر خدماتی شهرداری ارومیه براثر تصادف

*تجمع دو روزه متقاضیان کار معترض به نتایج آزمون استخدامی آلومینای ایران وبستن راه ورود وخروج به کاخانه

روزهای شنبه و یکشنبه 26 و 27 مرداد ماه، متقاضیان کار معترض به نتایج آزمون استخدامی آلومینای ایران با تجمع مقابل این کارخانه واقع در جاجرم استان خراسان شمالی مانع از ورود مواد اولیه و کارگران به این واحد تولید  کننده مواد اولیه تولید فلز آلومینیوم شدند.

مدیر عامل کارخانه آلومینای ایران (جاجرم) تورج زارع باتایید تجمع دو روزه متقاضیان کار معترض به نتایج آزمون استخدامی،افزود: آزمون استخدامی بصورت کاملا شفاف و توسط دانشگاه صنعتی شریف که از معتبر ترین و مجرب ترین دانشگاه های کشور در این زمینه است برگزار گردید.

وی با اشاره به این که عده ای از معترضین حتی در آزمون شرکت نکرده بودند ،گفت: آلومینای ایران (جاجرم) یک شرکت دولتی است و برای به کار گیری نیرو باید مجوزهای لازم را داشته باشد.

*کارگر سد شفارود:

به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق اخراج شدم ومورد بازخواست قرار گرفتم - هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد

بهنام پورعلی از کارگران سد شفارود بود که در گفتگو با یک رسانه محلی به بیان مشکلات خود و سایر کارگران و انتقاد از عملکرد مسئولان مربوطه پرداخت، انتقادی که تاوانش اخراج بود.

دی ماه سال 96 بود که این کارگاه یکی از مهم ترین تجمعات کارگری در اعتراض به عدم پرداخت و معوقات حقوق را به خود دید.

بهنام پورعلی آن زمان از کارگران سد شفارود بود ، اظهار کرد: بنده را به خاطر مصاحبه علیه مسئولان پروژه اخراج کردند، این در حالی است که هیچ کدام از مسئولان شهرستان از ما حمایت نکرده و من جزء کسانی بودم که بدون حقوق و مزایا اخراج شدیم.

وی افزود: من 2سال به عنوان کارگر نمونه این سد شناخته شدم اما به خاطر گرفتن حقم مورد بی مهری مسئولان قرارگرفتم، چون در مصاحبه از مسئولان انتقاد کردم.

پورعلی با تأکید براینکه حاضر هستم درباره این موضوع در تلویزیون مصاحبه زنده داشته باشم، ادامه داد: در حال حاضر یک سال بیکارم و  این اواخر با تراکتور یک نفر، کارگری می کنم در صورتی که 10 سال سابقه آرماتور بندی و تکنسین اجرا دارم.

کارگر اخراجی سد شفارود با اشاره به اینکه به اداره کار شکایت کردیم اما از ما حمایت نکردند، گفت: به ما بیمه بیکاری هم تعلق نگرفت و این موضوع هم با حاشیه هایی روبرو شد.

وی با بیان اینکه هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد، گفت: به خاطر تجمعات اعتراضی نسبت به عدم پرداخت حقوق مورد بازخواست قرارگرفتیم.

*گزارش تصویری: اسکندر لطفی تنها نیست

حمایت معلمان مریوان از اسکندر لطفی در پی احضار  ایشان به دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری سنندج

چهارشنبه 30 مرداد 98

برگرفته از کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*بیکاری 50 کارگر بدنبال تعطیلی 3معدن در محور هراز

سایه شوم بیکاری بالای سر صدها کارگراستان مازندران بدلیل عدم هماهنگی مسئولان استان

عضو هیات مدیره انجمن معدن خانه صنعت،معدن و تجارت مازندران،گفت:تاکنون رئیس اداره راه و شهرسازی آمل 3معدن محور هراز را بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و بروز آسیب های موجود در بازار تعطیل کرده و بیش از 50 کارگر بیکار شده اند.

حسین اسماعیل زاده در رابطه با تعطیلی 3 معدن در محور هراز توسط اداره راه و شهرسازی،به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:بحث رمپ ورودی و خروجی معادن سال ها است که بین بهره برداران و راه و شهرسازی مطرح است که متاسفانه طرح اجرایی مناسب در این رابطه تاکنون توسط دستگاه های متولی اجرایی نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن معدن خانه صنعت،معدن و تجارت مازندران با اشاره بر اینکه،زمین ها و یا در واقع راه دسترسی که برای ورود و خروج معادن استفاده می شود یا متعلق به راهداری است یا عرصه منابع طبیعی می باشد که بهره برداران برای انجام کار مجوزهای لازم را از دستگاه های مربوطه کسب می کنند،بیان کرد:با توجه بر اینکه معدن داران نیز خواهان عبور از وضعیت موجود و اصلاح روند هستند،در گذشته بهره برداران از اداره راه و شهرسازی تقاضا کردند که طرح عملیات اجرایی برای آنان صادر گردد،اما تاکنون این امر از سوی اداره کل راه و شهرسازی محقق نگردیده است.

وی با بیان اینکه در هر معدن رمپ ورود و خروجش با یکدیگر متفاوت است،اظهار داشت:در حال حاضر راه و شهرسازی گفته است بهره برداران خودشان اقدام به نقشه برداری کرده و به اداره کل ارسال نمایند که این موضوع نیز با توجه به هزینه زیاد نقشه برداری از سوی بهره برداران در حال اجرا است.

عضو انجمن معدن مازندران،تصریح کرد:اگر قرار است رمپ های ورودی و خروجی معادن توسعه پیدا کند بایستی ادارات منابع طبیعی و آب منطقه ای برای توسعه رمپ ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد:بهره برداران خواهان خارج شدن از این وضعیت هستند،ولی قابلیت ایجاد رمپ استاندارد برای معادن وجود ندارد چون بایستی اداراتی مثل منابع طبیعی و در برخی موارد آب منطقه ای مجوزهای لازم را صادر نماید و اداره راه و شهرسازی به خوبی می داند هیچ یک از معادن محور هراز قابلیت ایجاد رمپ استاندارد را ندارد و اگر بر این موضوع پافشاری داشته باشد موجب تعطیلی کل معادن خواهد شد و بیش از هزاران کارگر بیکار می شوند.

اسماعیل زاده با اشاره بر اینکه رئیس اداره راه و شهرسازی آمل مدعی است هر روز یک معدن را تعطیل خواهد کرد،تاکید کرد:تاکنون 3معدن تعطیل شده است و این موضوع قطعا به بازار مازندران ضربه سنگینی خواهد زد و بستر بیکاری بیش از صدها کارگر فراهم می شود.

*اخراج 80 کارگر معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران

روز چهارشنبه 30مرداد، 80 کارگر معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران واقع در 100کیلومتری جنوب شهر مهریز استان یزد اخراج شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،بهانه این معدن برای این اقدام، عدم تامین قطعات کارخانه جدید عنوان شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهریزبا تایید ضمنی اخراج کارگران معدب سرب و روی بهادران این شهرستان افزود:موضوع حل مشکل در دستور کار مسئولان شهرستان است.

*عدم پرداخت 4ماه حق بیمه 50 کارگرزیگورات چغازنبیل شوش

ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران بدلیل عدم تامین بودجه

4ماه حق بیمه 50 کارگرزیگورات چغازنبیل شوش پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده،تعدادی از کارگران نیاز به درمان پزشکی دارند اما به علتِ پرداخت نشدنِ حق بیمه، قادر به درمان خود یا اعضای خانواده نیستند. با توجه به آنکه روز سه شنبه تعطیل است این احتمال وجود دارد که حق بیمه‌ها روز چهارشنبه نیز پرداخت نشود و عملا این کارگران باید تا هفته آینده صبر کنند.

عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه) دراین خصوص گفت: برای این پایگاه حدود ۷ میلیارد تومان بودجه تقاضا کرده‌ بودیم که بعد از گذشت ۴ ماه، یک میلیارد تومان تخصیص یافت و توانستیم حقوق کارگران را بعد از گذشت ۴ ماه پرداخت کنیم. این درحالی است که از این به بعد دیگر بودجه‌ای در اختیار نداریم و تا زمانی که اعتبارات تخصیص نیابد نمی‌توانیم بگوییم که آیا می‌توانیم از این پس حقوق کارگران را واریز کنیم یا خیر؟

به گفته او، تا روز گذشته، ۲۸ مردادماه با توجه به آنکه بودجه تخصیص یافته تمام شده، تضمینی برای پرداخت حقوق مردادماه وجود ندارد. این درحالی است که تامین اعتبار نداریم و تمام پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور با عدم تامین اعتبار روبه رو هستند و به دنبال راه‌حل می‌گردیم.

رشنوی درخصوص پرداخت بیمه کارگران چغازنبیل گفت: زمانی که سند حقوق رد می‌شود، سند بیمه نیز همزمان رد می‌شود. ضمن آنکه کارهای مالی پایگاه چغازنبیل زیر نظر اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان انجام می‌شود. همزمان با اسناد مالی حقوق،‌ اسناد مالی بیمه نیز پرداخت شده اما اینکه چک مورد نظر چه زمانی به بانک برده شود در زمره اختیارات پایگاه چغازنبیل نیست و مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان، مسئول آن هستند. تا جایی که می‌دانم هنوز چک بیمه به بانک برده نشده.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه تاکید کرد: میراث‌فرهنگی به کمک، فکر، پشتیبانی، ‌کارهای حفاظت‌گرانه بسیار زیادی نیاز دارد اما نمی‌دانم اوضاع تامین اعتبار در سازمان چگونه پیش می‌رود و امکان دارد مجبور باشیم به دلیل کمبود اعتبار، برخی از برنامه‌ها را کاهش دهیم.

به گفته رشنویی، بنای چغازنبیل در حال حاضر ثابت شده و در شرایط مناسبی است. اما با توجه به به خشتی بودن بنا، نیازمند حفاظت و مرمت مستمر است. باید قبل از شروع بارندگی‌ها سرکشی و کارهای جلوگیری از بروز بحران را انجام دهیم. قطعا به تامین اعتبار نیاز داریم. در این میان خیرین می‌توانند به حوزه میراث‌فرهنگی کمک کنند و باتوجه به قوانینی که وضع شده از بخشودگی مالیاتی بهره‌مند شوند.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه:

اعتصاب، اعتراض، تجمع، حق مسلم ماست.

دادگاه محل محاکمه غارتگران و اختلاس گران باید باشد،  نه محل دادگاهی کارگران گرسنه.

پرونده ۱۰ نفر از کارگرانی که در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، در اعتراض به حقوق و مزایای عقب افتاده ، طرح طبقه بندی مشاغل، عدم تمدید دفتر چه های بیمه و وضعیت قرار داد های کار و... بصورت مسالمت آمیز دست به تجمع زده بودند هنوز مفتوح می باشد.

قبلا گفته شد که ، اسد بیگی و شکوهی مسئول حراست شرکت نیشکر هفت‌تپه و برخی از اعضای شورای اسلامی کار ، برای ایجاد رعب و وحشت کارگران گرسنه در هفت تپه دست به هر توطئه ای خواهند زد تا کارگران حق خواه و معترض را جهت سرکوب ،به دادگاه بکشانند.

ما قبلا یاد آور شدیم که دست هایی در پشت پرده قرار دارد و این اشباح با هر امکانی که در اختیار دارند می توانند رای دادگاه را به نفع کارفرمایان و به ضرر کارگران گرسنه رقم بزنند.

ما شنیدیم که رئیسی، قصد دارد با فساد در دستگاه قضایی مبارزه کند!، گفتم  این‌فساد و این بی حقوقی ها در دادگاه شوش مشهود است.

گفتیم که کارگران گرسنه هفت تپه بدون هیچ دلیلی محاکمه می شوند و احکام‌ زندان و شلاق برای آنها صادر می شود.

 ما گفتیم که وکیل کارگران هفت تپه، خانم فرزانه زیلابی با حضور در دادگاه توانسته است بر اساس مستندات ثابت کند که کارگران هفت‌تپه در یک تجمع مسالمت آمیز تنها از حق خود به دفاع برخواسته اند و هیج جرمی مرتکب نشده  اند.

 گفته شد که شورای اسلامی کار بنابه دستور خطیبی، نماینده اسد بیگی کارگران را ترغیب می کنند که با رجوع به کارفرما و دادن تعهد  به عدم برگزاری تجمع در شرکت، جلب رضایت کار فرما را   فراهم کنند.

گفتیم که این همکاری  دادگاه و کار فرما برای گرفتن تعهد های  غیر قانونی، در این راستا می باشد که کارگران برای کسب  مطالباتشان دست به هیج اعتراضی نزنند، چرا که هر کارگری که از حق خود دفاع کند سر و کله ان‌ با دادگاه!! زندان و شلاق خواهد بود!

هم سرنوشتان؛

 دست های پشت پرده  برای خاموش کردن صدای کارگران گرسنه در دادگاه شوش، همچنان به کار خود  ادامه می دهد.

دست هایی  که حافظ  منافع کار فرمایان و سرمایه داران هستند ، دست هایی که صدای اعتراض کارگران گرسنه را با ایجاد فضای رعب و وحشت جواب می دهند و با اتکاه به دادگاه ،احکام زندان و شلاق را برای کارگران گرسنه صادر می کنند.

نباید کارگرانی که مورد بی حقوقی قرار می گیرند و دسترنج آنها غارت  می شود در دادگاه مورد محاکمه قرار گیرند.  در دا گاه باید غارتگران، مفسدان، دزدان و جنایتکاران محاکمه شوند.

متاسفانه اما ما شاهد هستیم که این روند کاملا  وارونه است، دزدانی  که حاصل کار و رنج کارگران را بالا می کشند  آزاد هستند و با دست های پشت پرده کارگران حق خواه و گرسنه را به چهار میخ می کشند.

در  دنیای وارونه، همه چیز وارونه است ظالمان و ستم کاران، در رفاه و آسایش و امنیت زندگی می کنند، اما تولید کنندگان تمام  نعمات مادی، در فقر و گرسنگی!

در این دنیای وارونه دادگاه هم برای گرسنگان حکم بی دادگاه را داد.

دادگاه زمانی دادگاه است که حق را به حق دار برساند، در غیر اینصورت باید گفته شود بی دادگاه.

سندیکای کارگران هفت تپه به دادگاه کشاند کارگرانی که برای احقاق حقوق پایمال شده دست به آعتراض  میزنند و برای آنها پرونده سازی می شود را محکوم کرده و خواستاریم که سریعا به این روند ضد کارگری پایان داده شود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه

۳۰ مرداد ۹۸

*شنبه2 شهریور پروین محمدی دادگاهی می‌شود

محمدعلی جداری فروغی گفت: جلسه دادگاه پروین محمدی شنبه 2 شهریور در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرج برگزار می‌شود.

 وکیل پروین محمدی در گفتگوبا خبرنگار رسانه ای، افزود: قرار است پروین محمدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شود و با توجه به اینکه ایشان یک کارگر بازنشسته است و همه فعالیت‌های ایشان در جهت دفاع از حقوق صنفی کارگران بوده، امیدواریم حکم تبرئه وی صادر شود.

*پروین محمدی:هفت سال محکومیت زندان و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی به چه جرمی؟!!!!

هر انسان منصفی وقتی چشمش به حکم صادره ی هفت سال محکومیت زندان و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی بیفتد یقینا بدنبال متهم خطرناکی است که جامعه باید از آسیب این فرد مصون بماند.

اما این احکام به زنی در میانسالی ،کارگر بازنشسته تامین اجتماعی با دریافتی حداقل حقوق صادر شده است

این حکم برای ساکت ننشستن کارگری صادر شده است که مثل تمام دنیا شرکت در تجمع روز جهانی کارگر را حق طبیعی خود دانسته و در آن شرکت کرده است.

این حکم برای انسان شریفی صادر شده است که با خانواده و کودکان اسماعیل عبدی(معلم دربند ) و جعفر عظیم زاده(کارگر زندانی) و … به زعم آقایان (خانواده های زندانیان امنیتی) همراه بوده و عکس گرفته است.

این حکم شرم آور برای گرفتن پلاکاردی با مضمون ”یک درصد تامین و ۹۹ درصد گرسنه” صادر شده است.

این حکم ننگین برای زنی صادر شده است که سازمان تامین اجتماعی را از آن خود میدانست و برای صیانت از آن دغدغه داشت و با دیگر بازنشستگان دغدغه اش را مطرح کرده است.

این حکم برای کارگری شجاع صادر شده است که در مقابل تحمیل دستمزد حداقلی و هشت برابر زیر خط فقر سکوت نکرد و صدای اعتراضش را برای تحمیل فقر و فلاکت به خود و دیگر کارگران بلند کرد.

به تک تک مصادیق جرم اعلام شده توسط نسرین جوادی اگر توجه کنید

متوجه خواهید شد اعتراض وی و هم طبقه ایی هایش آرامش و امنیت چه کسانی را برهم زده است که چنین دیوانه وار دست به صدور چنین حکم شرم آوری زده اند.

قوه قضائیه  یکبار دیگر با صدور چنین حکمی نشان داد که تمام قد در مقابل کارگران و در حمایت از کارفرمایان و دولتمردان ایستاده است و به آبروی خود نیز فکر نمیکند.

حکمی که دنیا را متوجه شرایط جهنمی زندگی کارگران و خفقان بی حد و حصر آنان در این مملکت میکند.

نسرین خود کارگر حداقل بگیری است که سالها شلاقِ فقر تحمیل شده توسط شما را بر زندگی اش که به تنهایی سرپرست فرزندش بوده است حس کرده است و جزو ۹۹ درصد گرسنه گرسنه این جامعه قرار دارد و تهمت سیاهنمایی به ایشان نمی چسبد چرا که یکی از لکه های سیاه این جامعه زندگی نسرین است و او فقط و فقط از حق طبیعی زندگی خود دفاع کرده است.

پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران  ,عضو هیئت موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتناعی(بستا) و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران

۲۹ مرداد ۹۸

*کانون نویسندگان ایران: گزارش آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۳ – ۲۹ مرداد):

چهارشنبه ۲۳ مــرداد: دادگاه سید رسول طالب مقدم از بازداشتی‌های روز جهانی کارگر درشعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اخلال درنظم عمومی و تبلیغ علیه نظام برگزار شد

در همین روز جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در دادگستری شوش برگزار شد.

کارگران مذکور عبارتند از حسین انصاری زاده، محمد خنیفر، فیصل ثعالبی، صاب ظهیری، عادل سماعی، اسماعیل جعادله، بنی نعامی، امید آزادی، رستم عبدالله‌زاده و علی بنی سعده.

روز پیش از برگزاری این دادگاه نیز هفت کارگر معترض دیگر این مجتمع هرکدام به ۸ ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

در این روز اولدوز قاسمی ، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری سه فعال اهل آذربایجان غربی از دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ابلاغیه‌ی الکترونیکی دریافت کردند. بر اساس این ابلاغیه آنها باید در تاریخ ۱۷ مهرماه در محل دادسرا حاضر شوند. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه شده بودند.

جمعه ۲۵ مــرداد: شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای صدور احکام سنگین حبس علیه یاسمن آریانی ، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری را محکوم کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شدند. این سه فعال مدنی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:«ما نسبت به بازداشت و صدور احکام سنگین حبس علیه این زنان که به فعالیت‌های صلح‌آمیزی که با حق آزادی آنها ارتباط مستقیم دارد ؛ عمیقا نگران هستیم».

در همین روز صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی از محکومیت یک سال زندان خود به اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" خبر داد.

به گفته‌ی زیباکلام محکومیت وی در پی شکایت دادستان دادسرای ویژه روحانیت و به واسطه یکی از یادداشت‌هایش پیرامون مقایسه بودجه استخدام سیصد هزار روحانی با بودجه استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و محیط زیست کشور بوده است.

شنبه ۲۶ مــرداد: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز جاری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. سعیدی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی کارگر بازداشت و پس از ۳۳ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. در همین روز محمد نجفی وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک ، در پی تبعید به قرنطینه‌ی این زندان دست به اعتصاب غذا زد..

یکشنبه ۲۷ مــرداد: عباس واحدیان شاهرودی نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد شب‌هنگام در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی ۸ تن از ماموران امنیتی به منزل آقای واحدیان شاهرودی مراجعه کرده و با رفتاری خشونت آمیز وی را بازداشت کردند.بازداشت عباس واحدیان شاهرودی در حالی صورت گرفته است که وی امروز به شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد احضار شده بود.

در همین روز نجات بهرامی روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از استفاده از تلفن هوشمند و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد. وی در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. در این روز جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، گزارش تازه‌ی خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد. این گزارش شامل بخش‌هایی از جمله، مجازات اعدام در ایران، بازداشت های خودسرانه شهروندان دو تابعیتی، افزایش فشار بر روزنامه‌نگاران، جامعه‌ی وکلا و فعالان حقوق زنان، عدم آزادی بیان و اطلاع رسانی آزاد است.

در همین روز محمد تقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران به ۸ ماه حبس تعزیری و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. اجرای این حکم به مدت سه سال تعلیق شده است. آقای فلاحی ۱۲ اردیبهشت ماه امسال همزمان با روز معلم و در جریان تجمع اعتراضی فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. در موردی دیگر دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۰سال حبس و ۲ سال ممنوع از کاری و ممنوع‌الخروجی برای ارس امیری فعال فرهنگی، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون و کارمند دفتر شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) را بدون حضور او و وکیلش عیناً تائید کرد. ارس امیری در اردیبهشت ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود

دوشنبه ۲۸ مــرداد: جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر علوم ضمن اشاره به دانشجویان بازداشتی و دربند این دانشگاه و تاکید بر اصل استقلال دانشگاه، این وزارت و دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور را ناتوان در عملی ساختن وعده های خود مبنی بر پیگیری وضعیت دانشجویان دانسته و اعلام کرده‌اند که این نهاد خود بخشی از سرکوب سازمان یافته علیه دانشجویان فعال در عرصه‌های صنفی‌ست.

در همین روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات (صبا کردافشاری) فعال مدنی روز جاری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. کیفرخواست پرونده‌ی خانم کردافشاری در تاریخ ۱۶ مرداد به وی ابلاغ شده بود. صبا کردافشاری، از تاریخ ۱۱ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد و روز سه‌شنبه از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده است. در این روز شماری از حامیان حقوق حیوانات که در اعتراض به کشتار وحشیانه‌ی سگ‌ها در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کرده‌بودند ، در پی هجوم پلیس به این تجمع به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان بازداشت شدند. در همین روز اعظم خضری (نسرین جوادی)، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و عضو اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این فعال کارگری در جریان تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و پس از حدود یک ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

سه‌شنبه ۲۹ مــرداد: دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی، حکم ۱۳ سال حبس تعزیری کمال جعفری یزدی استاد دانشگاه ساکن مشهد را عینا تائید و روز گذشته به وکیل وی ابلاغ کرد. جعفری یزدی اواخر فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب مشهد به حبس محکوم و جلسه دادگاه تجدید نظر وی که با بازداشت شماری از فعالین مدنی و صنفی نیز همراه بود هفته گذشته برگزار شده بود. در همین روز محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی دو زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام از درون زندان" توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر هرکدام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شدند. حکم صادره در ارتباط با پرونده جدیدی است که این دو زندانی در نهمین سال حبس خود با آن روبرو شده‌اند. پیشتر نیز بابت بخش اول این پرونده، محمدصابر ملک رئیسی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

*اعتراض اهالی آجم نسبت به نداشتن جاده، مدرسه،آب شرب،برق و وضعیت اسفبار امکانات بهداشتی- درمانی منطقه با رد هدایای امام جمعه دیشموک و مسئولان محلی

هفته گذشته امام جمعه موقت دیشموک در استان کهگیلویه و بویر احمد به همراه چند مسئول دیگر به منطقه آجم رفتند.آنها با خود یک بسته قند، 2 بسته ماکارونی و 2 بسته سویا بردند که میان مردم توزیع کنند،اما مردم به عنوان اعتراض از گرفتن هدایا امتناع کردند .کاروان مسئولان نیز به جای دلجویی از مردم اقلام خوراکی را در کیسه‌ای نایلونی گذاشته و در کنار جاده رها کردند و رفتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، منطقه « آجم » در بخش« دیشموک »  شهرستان «کهگیلویه» از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری و سیاحتی است. این منطقه زیبا با «دیشموکِ کهگیلویه» حدود چهارساعت بصورت زمینی فاصله داشته که این میزان با بخشِ  مارگون بویراحمد کمتر از یکساعت و تا  یاسوج  مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از سه ساعت است. محور ارتباطی این منطقه گردشگری متاسفانه در شرایط بسیار نامساعدی قراردارد و عبور و مرور اهالی ساکن در آن به سختی و یا با ماشین های سنگین امکان پذیر است.

 آجمیها  قصد دارند حوزه استحفاظی خود را از کهگیلویه بزرگ جدا کرده تا بتوانند با الحاق به بویراحمد ، مشکلات شان را کمتر کنند.

ماجرا چه بود ؟

به گفته اهالی منطقه، هفته گذشته علی اکبر راوند، امام جمعه موقت دیشموک به همراه مدیر کمیته امداد این بخش و جمعی از مسئو لان محلی به  آجم سفر می کند تا مشکلات آنان را از نزدیک بررسی کند. بنا به گفته اهالی، روستانشینان   آجم  به‌ دلیل نگرانی ها و نارضایتی های وضعیت موجود از کاروان امام جمعه موقت  استقبال نمی‌کنند. آنها  با خود یک بسته قند، 2 بسته ماکارونی و 2 بسته سویا بردند که میان مردم توزیع کنند ،اما  مردم به عنوان اعتراض از گرفتن هدایا امتناع کردند.کاروان مسئولان نیز  به جای  دلجویی از مردم اقلام خوراکی را در کیسه‌ای نایلونی گذاشته و در کنار جاده رها کردند و رفتند.

روز بعد از سفر این کاروان، تیم پزشکی شبکه بهداشت کهگیلویه نیز به آجم سفر می کند و بنا بگفته پزشک این تیم، روستانشینان حاضر به مداوای خود نمی‌شوند و تاکید می‌کنند که آنان هیچ خدماتی از بخش دیشموک کهگیلویه را نمی‌پذیرند. نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها به اندازه‌ای در این منطقه  بالا گرفته که در زمان سفر کاروان امام جمعه موقت  ، آنان اجازه باز کردن در‌های مرکز بهداشت را هم به بهورز نداده و تاکید می‌کنند اگر درهای مرکز بهداشت به روی کاروان امام جمعه  باز  شود شیشه‌های در و پنجره مرکز بهداشت را خواهند شکست.

 بهورز  آجم  در‌باره  ماجرای سفر کاروان امام جمعه موقت دیشموک به  منطقه با اشاره به اینکه  ای کاش مسئولان هرگز  به اینجا سفر نمی کردند، گفت: آقای راوند همراه آقای ایزدی مدیر کمیته امداد دیشموک و جمعی دیگر به ‌آجم  آمده اما ساکنان  منطقه هیچگونه استقبالی از آنان نکردند.

علیداد شعبان‌زاده  گفت: قرار بود امام جمعه موقت در مرکز بهداشت آجم استقرار یافته و با مردم دیدارکند اما مردم به من گفتند « اگر در مرکز بهداشت را به روی کاروان امام جمعه و کمیته امداد و  سایر آقایان بازکنی شیشه‌های در و پنجره مرکز را خواهیم شکست.» من هم باز نکردم.

شعبان زاده با بیان اینکه مردم آجم از نبود امکانات اولیه رفاهی ،بیکاری ،بهداشت و درمان به‌شدت نگران هستند، یادآورشد:عوض صدقه برای ما جاده و مدرسه بسازند.  متاسفانه وضعیت محور ارتباطی این منطقه به‌ گونه‌ای است که  یک زن باردار برای زایمان باید  ساعت‌ها مسیر پر از خطر را طی کند  تا به بیمارستان برسد که در برخی اوقات امکان  از بین رفتن مادر  یا نوزاد  به‌دلیل نبود امکانات اولیه رفاهی وجود دارد.

محمدمراد آفتابی‌، دهیار آجم هم در ادامه از نبود آب شرب مناسب، قطعی‌های مکرر برق ، خرابی کامل محور ارتباطی ، نبود امکانات بهداشتی ، ورزشی و سایر امکانات اولیه رفاهی گله‌مند بوده وبه ایلنا گفت: هیچ خدماتی به مردم و حتی عشایر داده نمی‌شود و دام‌های ما به‌دلیل واکسینه نشدن دچار تلفات فراوانی می شوند.

محمدجان پرواز، معتمد منطقه آجم هم با اظهار تاسف از نبود امکانات اولیه رفاهی ،گفت: از استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌خواهیم سری به این منطقه محروم زده تا از نزدیک مشکلات را ببیند.

" لحاک کرمی" یکی از فرهنگیان منطقه هم گفت: آجم دارای پتانسیل های فراوانی برای توسعه بوده اما برخی از پروژه های عمرانی در این منطقه به حال خود رها شده و خسارت فراوانی به مردم منطقه و اقتصاد کشور وارد شده است.

وی  یادآور شد: در این منطقه مدرسه استاندارد وجود ندارد و این موضوع یکی از دلایل اصلی مهاجرت مردم آجم است. این منطقه سردسیری است و اگر تا شهریور ماه امسال محور ارتباطی آنان زیرسازی نشود با اولین بارش‌ها شاهد قطع این محور بطور کامل خواهیم بود.

کرمی گفت: وضعیت بهداشتی آجم نیز  افتضاح است. مردم از آب آشامیدنی سالم دراین منطقه بی بهره‌اند و به‌دلیل نبود امکانات اولیه بهداشتی گاهی شاهد مرگ عزیزان مان هم بوده‌ایم.

این فرهنگی آجمی با اشاره به اینکه تمامی خدمات ارائه شده به مردم آجم فقط از طریق بخش مارگون بویراحمد انجام می پذیرد، تصریح کرد: وقتی فردی در این منطقه مریض شده و یا به مشکل جدی بر می‌خورد شبکه بهداشت دیشموک به آجم نمی آید اما شبکه بهداشت مارگون در منطقه حاضر می‌شود. در بحث امنیت نیز نیروی انتظامی  بخش مارگون زودتر از نیروی انتظامی دیشموک به‌ دلیل طولانی مسافت در منطقه آجم حاضر شده و امنیت را برقرار می کند.

پزشک تیم اعزامی به منطقه  آجم دیشموک هم گفت :‌ وقتی ما به آجم رفتیم واقعا فکر نمی‌کردیم عمق محرومیت تا این حد باشد و ساکنان منطقه تا این میزان از شرایط سختی رنج می‌برند. مردم حتی از تیم پزشکی ما استقبال نکردند و حاضر به مداوای خود با وجودبیماری نشدند. در مجموع باید بگویم شرایط بهداشتی -درمانی  این منطقه سردسیری اصلا خوب نیست با توجه به شروع فصل سرما تا ییک دوماه دیگر  باید به فکر پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌ها و ارائه خدمات مناسب درمانی باشیم.

*جان باختن کارگر خدماتی شهرداری ارومیه براثر تصادف

سحرگاه روز سه شنبه 29مرداد،یک کارکر پاکبان شهرداری ارومیه حین کار در تقاطع غیر همسطح میرزای شیرازی(دخانیات) براثربرخورد یک دستگاه خودرو با وی در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com