اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ و ٢٤ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 16, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٣ و ٢٤ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران پروژه بیمارستان 300تختخوابی رازی بیرجند نسبت به عدم پرداخت 8ماه حقوق

- اعتراض کارگران ارکان ثالث نفت نسبت به افزایش هزینه‌های بیمه تکمیلی

- ادامه کنش های رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای بازگشت بکار

- جمعی از معلمان تازه استخدام شده آموزش و پرورش نسبت به برگزاری غیر قانونی آزمون اصلح شاکی شدند

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه: ترفندهای جدید اسدبیگی، شکوهی مسئول حراست شرکت و برخی از اعضای شورای اسلامی برای ارعاب کارگران هفت‌تپه

- روز چهارشنبه ۲۳مرداد دادگاه سید رسول طالب مقدم از بازداشتی های روزجهانی کارگر درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار گردید

- گزارش آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۶ – ۲۲ مرداد)

- محرومیت خبرنگاران ازرسانه و تشکل  مستقل

- جان باختن 6 کارگر حین کار طی 48 ساعت گذشته:

1- مرگ کارگرجوان پتروشیمی بوشهر بر اثر سقوط در مخزن گاز

2- مرگ یک کارگر درفریمان بر اثر سقوط از بالای جرثقیل

3- مرگ کارگرمقنی جوان در اصفهان بدنبال سقوط در چاه 40متری

4- جان باختن مقنی 50 ساله در آران و بیدگل براثر برق گرفتگی

5- جان باختن یک کارگر ساختمانی حین گودبرداری در شهر ربط

6- غرق شدن یک صیاد 75ساله در بندرگناوه حین کار ماهیگیری

*تجمع اعتراضی کارگران پروژه بیمارستان 300تختخوابی رازی بیرجند نسبت به عدم پرداخت 8ماه حقوق

روز چهارشنبه 23 مرداد، کارگران پروژه بیمارستان 300تختخوابی رازی بیرجند(شرکت تابان شهر)+دراعتراض به عدم پرداخت 8ماه حقوق دست به تجمع مقابل این واحد درمانی در حال احداث وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند زدند.

شرکت  ساختمانی تابان شهر به مدیر عاملی سید محمد ذوالفقاری  و با بکارگیری حداقل 700 مهندس و حدود 4000 کارگرپروژه های مهم و عظیم کشور رابرای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، وزارت علوم و فن آوری، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، وزارت نفت، وزارت دفاع و وزارت کشورآماده می کند.

*اعتراض کارگران ارکان ثالث نفت نسبت به افزایش هزینه‌های بیمه تکمیلی

کارگران ارکان ثالث (پیمانکاری) نفت شاغل شرکت‌های حفاری جنوب اعتراضشان را نسبت به افزایش هزینه‌های بیمه تکمیلی رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: در سال ۹۷، بابتِ بیمه تکمیلی هر نفر، ماهانه ۴۸ هزار تومان می‌پرداختیم اما حالا باید برای هر نفر در هر ماه، ۶۵ هزار تومان بپردازیم؛ افزایش ۱۷ هزار تومانی هزینه بیمه تکمیلی، برایمان سخت است.

آنها افزودند: افزایش مبلغ بیمه تکمیلی درحالی‌که خدمات آن کاملاً رضایتبخش نیست، برایشان چندان پذیرفتنی نیست.

این کارگران درادامه گفتند:اگر قرار است هزینه‌های بیمه تکمیلی افزایش یابد، باید خدمات تحت پوشش آن نیز گسترده‌تر شود و در زمینه دسترسی به این خدمات، سهولت بیشتری حاصل شود.

این کارگران پرداخت هزینه‌های نه چندان کم برای بیمه تکمیلی را مصداق ناکارآمدی بیمه پایه می‌دانند و می‌گویند: چرا کارگر باید دو تا پول بپردازد تا بتواند از خدمات درمانی بهره‌مند شود؟!

*ادامه کنش های رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای بازگشت بکار

روز چهارشنبه23مرداد،حسین کریمی سبزوار راننده اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به دلیل عدم بازگشت بکارش درمقابل وزارت کار دست به اعتراض زد.

حسین کریمی سبزوار راننده اخراجی و ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد  که بعد از اعتصابات زمستان ۱۳۸۴رانندگان شرکت واحد توسط کارفرما ازکارش اخراج گردیده ، تا کنون علیرغم تمام تلاش ها وپیگیری ها هنوز نتوانسته بکارش برگردد.

این دومین اعتراض این راننده اخراجی  ازابتدای این هفته درمقابل وزارت کار برای بازگشت بکار میباشد.

رضا شهابی وحسن سعیدی و ناصر محرم زاده و خانم شیری هم از دیگر اعضای اخراجی سندیکا میباشند که تاکنون موفق به بازگشت بکار نشده اند.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*جمعی از معلمان تازه استخدام شده آموزش و پرورش نسبت به برگزاری غیر قانونی آزمون اصلح شاکی شدند

جمعی از معلمان تازه استخدام شده آموزش و پرورش به‌دلیل آنچه که «برگزاری غیر قانونی آزمون اصلح» عنوان شده است، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ24مرداد، در متن شکایت معلمان از آنچه که «برگزاری غیر قانونی آزمون اصلح» عنوان شده است، آمده است: برخی از ما در سال 96 و تعداد کثیری در تیر ماه 97 در پنجمین آزمون جامع دستگاههای کشوری شرکت کردیم و پس از قبولی در آزمون و دو مرحله مصاحبه تخصصی و عمومی و استعلامات اطلاعاتی و قضایی راجع به سوءپیشینه خود نهایتا در آبان ماه همان سال در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور مشغول به سپری کردن دوره یکساله مهارت آموزی شدیم. لازم به ذکر است در طی این سال همزمان با تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دوره کارورزی را با تدریس آزمایشی در مدارس سپری کرده‌ایم. پس از دو ترم متوالی مهارت آموزی و حضور در مدارس در تابستان نیز یک دوره حضوری و البته یک دوره مجازی را نیز سپری کرده‌ایم. با توجه به قوانین مصوب قوه مقننه در خصوص استخدام چرا دوره مهارت آموزی یک ساله برای مهارت آموزان که تمام مراحل قانونی استخدام را طی کرده‌اند بدون امتیازات قانونی استخدام است؟ با وجود آزمون استخدامی و قبولی یک نفر از سی نفر در آن و طی کردن موفقیت آمیز دوره مهارت آموزی با کسب نمرات مورد قبول در هر درس، آزمون اصلح با اتکا به چه مواد قانونی اجرا می‌شود؟».

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه: ترفندهای جدید اسدبیگی، شکوهی مسئول حراست شرکت و برخی از اعضای شورای اسلامی برای ارعاب کارگران هفت‌تپه

به گزارش رسیده روز ۲۳ مرداد ۱۰ تن از کارگران به جرم تجمع برای پیگیری مطالباتشان در شعبه ۱۰۲ کیفری دادگاه شهرستان شوش محاکمه شدند. اسامی کارگران در پرونده به شرح زیر است:

عادل سماعین -رستم عبدالله زاده- محمد خنیفر -عصمت‌الله کیانی - اسماعیل جعادله - امید آزادی- منصور بنی نعامه - فیصل ثعالبی -حسین انصاری- صاحب ظهیری.

لازم به ذکر است که کارگران در ۱۹ اردیبهشت ۹۸، اعتصابی یک ساعته در محوطه شرکت برای پیگیری مطالباتشان داشتند و بعد از این اعتصاب تعدادی از کارگران دستگیر شدند. در این اعتصاب که یک ساعت به طول انجامید کارخانه همچنان فعال بوده و تعطیل یا خاموش نشده بود. اما بنا به این گزارش کارگران از طرف کارفرما متهم شده‌اند که برای تغییر مدیریت شرکت تجمع کرده‌اند و قصد بر هم زدن نظم شرکت را داشته‌اند. بعد از اعلام کیفرخواست تعدادی از کارگران حاضر در جلسه به  دفاع از خودشان پرداختند و به رئیس دادگاه اعلام کردند که اصلا برای ما فرق نمی‌کند که مدیر شرکت چه کسی باشد؛ اصلا یک چوب خشک باشد؛ ولی ما ۲ ماه حقوق معوقه داریم،  طرح طبقه‌بندی  مشاغل اجرا نشده است، مزایای عقب افتاده داریم، بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز نشده  و دفترچه‌هایمان تمدید نشده است،  مشکل قراردادها  داریم و هزار و یک مطالبه دیگر. ما برای همین تجمع کردیم. همچنین کارگران اعلام کردند که دادستان این  پرونده را به هیچ کدام از شعب دادیاری یا بازپرسی ارجاع نداده و خود مستقیما به آن رسیدگی کرده و دفاعیات کارگران را در هنگام دفاع  به صورت گزینشی درج می‌نموده و بر این مبنا کیفرخواست را صادر کرده حتی در زمان امضای دفاعیات کارگران اجازه خواندن دفاعیات را به آنها نداده بود.

 همچنین دلایل خلاف واقع بودن گزارشاتی که مبنای پرونده قرار گرفته است در دادگاه بیان شد. این گزارش حاوی تناقضات است و بسیاری از مطالب گزارش به ضرس قاطع خلاف واقع می‌باشد و بنابراین چنین گزارشی نمی‌تواند مبنای صدور رای علیه کارگران باشد.

در ادامه وکیل کارگران هفت تپه طی لایحه‌ای که به دادگاه تقدیم کرد ضمن دفاعیات مستدل و حقوقی از کارگران، به دادگاه اعلام نمود که با توجه به حق اعتصاب و آزادی اجتماعات مورد حمایت قوانین داخلی و مقررات بین‌المللی (به رسمیت شناخته شده ودر حکم قانون داخلی)، اصل بر قانونی بودن تجمع و اعتصاب کارگران برای مطالبه‌های صنفی بوده و کارفرما هیچ دلیلی مبنی بر اثبات غیر مسالمت‌آمیز بودن یا غیرقانونی بودن آن ارائه ننموده است. فیلم، تصویر یا شاهدی  و اساسا هیچ گونه مدرک و دلیلی در این خصوص نداشته است.

بعد از دادگاه، بلافاصله مسئول حقوقی شرکت شروع به تماس به کارگران نموده و به آنها گفته است که ما می‌خواهیم رضایت بدهیم، شما به بخش حقوقی مراجعه کنید و امضاء بزنید و ما رضایت می‌دهیم. در واقع کارفرما می‌خواهد با حیله کارگران را به بخش حقوقی کشانده و با توجه به اینکه کارفرما به عنوان شاکی پرونده هیچ گونه دلیل و مدرکی برای اثبات مجرمیت کارگران زیر عنوان اتهامی اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری تجمع های غیر قانونی و به تعطیلی کشاندن کارخانه به دادگاه ارائه ننموده و شکایت، شکایتی واهی و بی اساس بوده است با این ترفند به دنبال اخذ اقرار ضمنی و فراهم نمودن زمینه محکومیت کارگران بوده است. به عنوان نمونه یکی از کارگرانی که اساسا در تجمع نبوده است و به عنوان یکی از متهمان پرونده قرار گرفته بود نیز وادار به دادن تعهد در قبال جلب رضایت کارفرما شده تا پرونده وی مختومه گردد. در حالی که  نامه مسئول قسمت این کارگر،  مبنی بر حضور وی در ساعات تجمع در محل کار خود در پرونده موجود می باشد.   

کارفرما در رابطه با اعتصاب کارگران انبار شکر  سفید نیز از همین ترفند استفاده نموده و ابتدا دادگاه از کارگران خواست که بایستی رضایت شرکت را بگیرید، وقتی کارگران به شرکت مراجعه می‌کنند آقای خطیبی،  نماینده اسدبیگی به آنان می‌گوید که از طریق شورای اسلامی اقدام کنید. برخی از اعضای شورای اسلامی در نقش شریک دزد  و یار قافله، با ترغیب کارگران برای مراجعه به کارفرما و دادن تعهد به عدم برگزاری تجمع در شرکت، سعی در جلب رضایت کارفرما دارند. 

همکاران! این همکاری دادگاه و کارفرما برای گرفتن تعهدهای غیر قانونی از کارگران را افشا کرده و مانع از ایجاد جو رعب و وحشت در شرکت شویم. آنان با گرفتن تعهدی حقوقی می‌خواهند کاری کنند که هیچ کارگری برای مطالباتش اعتراض نکند و آنان هر نوع بی حقوقی را در حق کارگران اعمال نمایند.

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

۲۴ مرداد ۱۳۹۸

*روز چهارشنبه ۲۳مرداد دادگاه سید رسول طالب مقدم از بازداشتی های روزجهانی کارگر درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار گردید

سید رسول طالب مقدم راننده بی آرتی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد که در اول ماه مه روزجهانی کارگر ۱۱اردیبهشت در اعتراض به معیشت کارگران درمقابل مجلس بازداشت شده بود امروز ۲۳ مردادبه اتهام های اخلال درنظم عمومی وتبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه گردید  وکیل مدافع این عضو سندیکا آقای رضایی ضمن رد اتهامات وارده لایحه دفاعی خود را تقدیم دادگاه کرد.

دراین زمینه حسن سعیدی یکی دیگر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در روز شنبه ۲۶ مرداد قرار است در همین شعبه تحت محاکمه قرارگیرد.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*گزارش آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۶ – ۲۲ مرداد)

۱۶ مرداد: کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه خواهان لغو حکم زندان نیما صفار نویسنده ساکن گرگان شد. در همین روز حکم ۴ سال و ۶ ماه زندان و دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی مسعود کاظمی تایید شد. اتهام این روزنامه نگار توهین به رهبری، نشر اکاذیب و توهین به مقامات دیگر است. مسعود کاظمی به دلیل ناتوانی در تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از سوی قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از اول خرداد سال جاری در بازداشت به‌سر می‌برد. در همین روز، حکم ۸ سال حبس سینا عمرانی، فعال دانشجویی تایید شد. حکم این فعال دانشجویی از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد.

۱۷ مرداد: آیدا کیخانی بازیگر و کارگردان تئاتر و محمد یعقوبی، کارگردان با استناد به مضمون پست‌های اینستاگرامشان، ممنوع فعالیت شدند.

۱۸ مرداد: مرداس طاهری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. مرداس طاهری موزیسین و فعال هنری در روز یازده اردیبهشت در مقابل مجلس به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شد.

۱۹ مرداد: فاروق ایزدی، محقق و مترجم بهایی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. در دادنامه صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی مقیسه اتهام این شهروند بهایی، اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیلات بهایی عنوان شده است. در همین روز سپیده قلیان، فعال کارگری در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شد. وی در دادگاه اعلام داشت که در زمان بازجویی تحت فشار و شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف ساختگی شده است و اتهامات وارده را قبول ندارد. در همین روز دادگاه تجدیدنظر حامد آیینه وند روزنامه‌نگار را به ۶ سال حبس محکوم کرد. او در تیرماه سال گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. باز در همین روز دادگاه ناهید خداجو عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد. اتهام ناهید خداجو "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی" و "اخلال در نظم و آسایش داخلی کشور" است. در این روز حدود ۲۰۰ نویسنده، شاعر و هنرمند ایرانی با انتشار بیانیه‌ای به حکم ۸ ماه زندان برای نیما صفار، شاعر و نمایشنامه‌نویس، اعتراض کرده و این حکم را نتیجه «بی‌تفاوت نبودن» وی به وضع موجود دانسته‌اند.

۲۰ مرداد:. دادگاه بدوی امیرحسین محمدی فرد و ساناز الهیاری به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در طول دادگاه قاضی اجازه هیچ دفاعی را به این دو نفر نداد و با تودیع وثیقه برای ساناز الهیاری نیز مخالفت کرد. امیرحسین محمدی فرد نیز اعلام کرد در اعتراض به این بی عدالتی آشکار و محقق نشدن خواسته‌های به‌حقشان تا اطلاع ثانوی اقدام به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد. در همین روز جمعی از فعالان مدنی و صنفی در اعتراض به حکم ۱۳ سال حبس کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه ساکن مشهد، مقابل محل برگزاری دادگاه تجدیدنظر وی دست به تجمع زدند که تعدادی از آنان بازداشت شدند

۲۱ مرداد: فرهاد شیخی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر توسط دادگاه کیفری دو تهران به ۴ ماه حبس و ۵ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است. اتهام وی، اخلال در نظم و آسایش عمومی اعلام شد.

۲۲ مرداد: جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر برگزار شد. دادگاه وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. اتهامات مرضیه امیری "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" و "اخلال در نظم عمومی" اعلام شد. قاضی دادگاه با درخواست وی مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موقت به صدور قرار وثیقه مخالفت کرد.

منبع:کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*محرومیت خبرنگاران ازرسانه و تشکل  مستقل

کاظم فرج‌الهی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران:مشکلات خبرنگاران زیاد است اما آنها ازرسانه و تشکل  مستقل برای پیگیری مشکلات خود ندارند.

کاظم فرج‌الهی در گفتگوبا رسانه ای بتاریخ24مردادبا اشاره به اینکه خبرنگاران مطلقاً امنیت شغلی ندارند، اظهار داشت: آنها بیش از دیگر اقشار اجتماعی نگرانی امنیت شغلی دارند. قراردادهای موقت، یکی از دلایل ناپایداری شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است. هچنین توقیف و بسته شدن روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مشکلات عمده‌ای برای کارکنان‌ آنها به وجود می‌آورد. آنها به دلایل مالی و سانسور مشمول اخراج و تعدیل نیرو می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه رسانه‌های کثیرالانتشار به نهادهای دولتی و افراد حاضر در مناصب وابسته هستند و از این نظر استقلالی ندارند. از این رو سبب می‌شود تا نگاه این رسانه‌ها به کیوسک نباشد و ساپورت مالی شوند. همین امر کم کم مخاطبان و جامعه هدف را در نظر رسانه‌ها کم‌رنگ می‌کند. این نگرش یک مشی عملی برای رسانه به وجود می‌آورد که انتظارات مجموعه از خبرنگاران را می‌سازد.

فرج‌الهی با بیان اینکه نداشتن نگرش همسو با مجموعه می‌تواند با وجود قراردادهای موقت یکی از دلایل تعدیل و اخراج خبرنگاران باشد، تصریح کرد: در این فضا رسانه‌ها در انعکاس اخبار نگاه بخصوصی پیدا می‌کنند و خبرنگارانی که بخواهند مباحث را با نگاه جامع و از وجوه مختلف منعکس کنند تا قضاوت توسط مخاطب صورت بگیرد، کارشان سخت می‌شود.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: امروز شاهد بحران پایین آمدن مخاطب روزنامه‌ها هستیم. تیراژ آنها نسبت به گذشته و نسبت به دیگر کشورها به شکل محسوسی کاهش یافته است. این رسانه‌ها امیدی به بالا رفتن خواننده ندارند. همین مسئله مشکلات زیاد را برای خبرنگاران ایجاد می‌کند. اینجاست که تخطی از خط مشی صاحب رسانه به عنوان یک معضل روزانه در زندگی خبرنگار رخ می‌نمایاند.

فرج‌الهی تصریح کرد: توقیف روزنامه‌ها و بستن خبرگزاری‌ها نیز نمودی از همین رویکرد و نگاه است که امنیت شغلی خبرنگاران را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در کشور مطرح هستند، اشاره کرد: انتخاب آزادانه افراد وابسته به آزادی مطبوعات است. از این رو باید خبرنگاران در جامعه امنیت شغلی برخوردار باشند و تشکل‌های صنفی برای ابراز اراده و نظر جمعی داشته باشند.

وی با اشاره به تجربه تاریخی سندیکای خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات گفت: این سندیکا در مقابل بی‌حقوقی‌ها و سانسور مطبوعات از خبرنگاران دفاع می‌کرد و اعتصاب آبان سال ۵۷ نیز تجربه تاریخی خبرنگاران در آن شرایط است. متاسفانه این سندیکا در سال ۶۰ بسته شد و دیگر به کار خود ادامه نداد.

او ادامه داد: در سال‌های بعد در دوران اصلاحات انجمن صنفی روزنامه نگاران تشکیل شد که تکیه به حزب خاصی داشت. وقتی حزب مشارکت در ادامه فعالیت سیاسی خود دچار مشکل شد، انجمن صنفی نیز مشکل پیدا کرد؛ چراکه تکیه به منابع دولتی و دولت داشت.

این فعال کارگری ادامه داد: خبرنگاران مشکلات صنفی زیادی دارند. از مشکلات بیمه‌ای و دستمزد گرفته تا مسئله سخت و زیان آوری کارشان. با اینکه خیلی از مردم انتظارات زیاد از این قشر دارند، آنها از حقوق صنفی برخوردار نیستند. از برخی از خبرنگاران اخیراً به دلیل انجام وظیفه خبرنگاری خود شکایت شده و بازداشت شده‌اند.

فرج‌الهی با بیان اینکه خیلی از خبرنگاران به صورت حق‌التحریری کار می‌کنند، گفت: در ازای گزارش و اخبار حقوق ناچیزی می‌گیرند که گاهاً برخی رسانه‌ها ماه ها ‌طول می‌کشد تا این پول را بپردازند. بعضاً آنها در سال چندین بار شغل خود را تغییر می‌دهند و همین مسئله مشکلات بیمه‌ای برای آنها به وجود می‌آورد.

او ادامه داد: در برخی رسانه‌ها وقتی خبرنگار را به عنوان حق‌التحریر ثابت استخدام می‌کنند، تا مدتها خبرنگار را بیمه نمی‌کنند. همین مشکلات بیمه‌ای سبب می‌شود تا نتوانند از بیمه بیکاری هم بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا حرفه‌ خبرنگاری جزو مشکلات خطرناک قلمداد می‌شود، اظهار داشت: در ایران علی‌الظاهر این مسئله پذیرفته شده است اما به دلیل مشکلات بیمه‌ای در برخورداری از این مزیت هم مشکل دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات خبرنگاران زیاد است اما آنها تشکل صنفی و رسانه برای پیگیری مشکلات خود ندارند. تشکل‌های صنفی نباید به حزب خاصی وابسته باشند، تشکل‌ها ابزار جمعی دفاع از منافع هستند و اهمیت زیادی در بهبود اوضاع خبرنگاران دارند.

*جان باختن کارگر حین کار طی 48 ساعت گذشته:

1- مرگ کارگرجوان پتروشیمی بوشهر بر اثر سقوط در مخزن گاز

عصر روز چهارشنبه23مرداد،یک کارگر30ساله پتروشیمی بوشهر(شرکت پیمانکاری پارس حساس) بر اثر سقوط در مخزن کوچک حاوی گاز دردم جانش را ازدست داد.

کارگر دیگر این شرکت با 31سال سن که برای نجات جان همکار خود وارد مخزن شده بود، به علت شدت گاز بیهوش وبرای مداوا به بیمارستان عسلویه منتقل شد.

2- مرگ یک کارگر درفریمان بر اثر سقوط از بالای جرثقیل

روز پنج شنبه 24مرداد،یک کارگر 38ساله حین کار در شهر فریمان استان خراسان رضوی براثرسقوط از بالای جرثقیل در دم جان باخت.

3- مرگ کارگرمقنی جوان در اصفهان بدنبال سقوط در چاه 40متری

روز چهارشنبه 23مرداد،یک کارگر مقنی 38ساله حین کار در خیابان جی اصفهان کنار کارخانه قند در چاهی 40متری سقوط کرد وبدلیل آسیب دیدگی شدید به گردنش در دم جانش را ازدست داد.

4- جان باختن مقنی 50 ساله در آران و بیدگل براثر برق گرفتگی

روز پنج شنبه 24مرداد،یک کارگرمقنی50 ساله حین کار در آران و بیدگل بر اثر اتصالی موتور چاه دچار برق گرفتگی شد و به عمق چاه سقوط کرد وجانش را ازدست داد.

5- جان باختن یک کارگر ساختمانی حین گودبرداری در شهر ربط

روز چهارشنبه 23مرداد،یک کارگرساختمانی 47ساله  بنام سلیم حاجی عزیز حین کار گودبرداری در شهر ربط از توابع شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی بر اثر ریزش خاک در دم جانش را از دست داد.

6- غرق شدن یک صیاد 75ساله در بندرگناوه حین کار ماهیگیری

روز چهارشنبه 23مرداد، یک صیاد 75ساله حین کار ماهیگیری در بندرگناوه از شهرهای استان بوشهرغرق شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com