اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
June 12, 2019

 اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

22 خرداد ١٣98،  12  ژوئن  2019     

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 

 

یک دختر نوجوان در شهرستان بانە بدلیل ازدواج اجباری بە زندگی خود پایان داد.

دختر نوجوان بە نام "سوما خدری" اهل روستای ( کێڵوێ) از توابع شهرستان بانە در اعتراض بە ازدواج اجباری روز چهارشنبە پانزدهم خرداد بە زندگی خود خاتمە داد.

 

زهرا محمدی

با گذشت ١٣ روز از بازداشت زهرا محمدی عضو انجمن فرهنگی اجتماعی  "نوژین" و قول مساعد نیروهای امنیتی به خانواده او در تاریخ ۹ خرداد مبنی بر تفهیم اتهام و آزادی در ابتدای هفتە، زهرا محمدی همچنان در بازداشت به سر می‌برد و تفهیم اتهامی از سوی مقامات مسئول صورت نگرفته است.

 

پروین محمدی برای آخرین دفاعیات به دادسرا احضار شد

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که برای اخذ آخرین دفاعیات به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۱ کرج احضار شده بود، روز ۱۹ خرداد ماه با مراجعه به شعبه مذکور آخرین دفاعیات خویش را ارائه نمود.

 

شناسایی و بازداشت شماری از گردشگران سد لفور سوادکوه

به دنبال انتشار عکس های چند گردشگر در حال قایقرانی در سد لفور سوادکوه و درخواست مقامات مختلف کشوری از نهادهای قضایی برای برخود با آنها، یکی از این گردشگران بازداشت و قایق های آنها نیز توقیف شد.

 

لغو امتیاز یک مدرسه دخترانه در پی انتشار ویدیوی رقص دانش آموزان و معلمان در مهاباد

پیرو انتشار ویدیوی رقص کردی کادر مدرسه و دانش آموزان در مدرسه ای دخترانه در مهاباد، هادی بهادری، نماینده شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی از لغو امتیاز این مدرسه خبر داد.  این در حالی ست که پیشتر اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اعلام کرده بود، تصمیم‌گیری در خصوص موضوع ادامه فعالیت این واحد آموزشی به جهت تقارن با امتحانات خرداد ماه و رعایت مصالح آموزشی دانش آموزان، به پس از اتمام امتحانات موکول شده است. 

 

نامه سپیده قلیان در خصوص انتقالش به زندان قرچک ورامین

زندانی یک تبعیدگاه ضد انسانی هستم

سپیده قلیان که طی روزهای گذشته از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است، طی نامه‌ای در خصوص انتقالش می‌گوید، با اینکه خود مسئولین زندان قرچک ورامین نیز از این زندان به شکنجه گاه و تبعیدگاه یاد می‌کنند، اما پس از تحمل ماه‌ها بازداشت در سلول های انفرادی، بازجویی و انتقال به زندان اوین، انتقال به قرچک ورامین یک خبر بد نیست. وی همچنین در بخش دیگری از این نامه آشکار کرده است که انتقال وی به این تبعیدگاه ضد انسانی با تصمیم دادستان و به قصد تادیب وی صورت گرفته است.

روز دوشنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است، در نامه‌ای که از این زندان نوشته، به جزییات این انتقال پرداخته و به شرح احوال خود پرداخته است.

این فعال مدنی بازداشتی نامه خود را بدین شکل آغاز کرده است: “صبح روز دوشنبه، ۱۳ خرداد، مسئول بند در زندان اوین من را برای رساندن خبری احضار کرد. خانم مسئول بند سراسیمه و نگران به من گفت که حامل خبری ناگوار است. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر هر روز شنونده‌ اخبار ناگوار بوده‌ام، اما از اینکه این خبر می‌تواند تصادف اعضای خانواده‌ام در مسیر دزفول-تهران برای ملاقات با من باشد، به خود لرزیدم”.

وی در ادامه با ذکر اینکه انتقالش به زندان قرچک ورامین خبر بدی نیست، می‌نویسد: “دنیای زندان دنیای بی‌خبری است. زندانی در حالی که “هست” در واقع “نیست”، چرا که از آنچه آن‌سوی دیوارهای زندان می‌گذرد، غالباً اطلاع دقیقی ندارد. در نتیجه گاهی حتی خبر خوب هم برای زندانی بد است. خاصه آن که آن روز تلفن زندان هم قطع بود. اما خبری که به زعم مسئول بند، بد بود، تصمیم بر انتقال من از زندان اوین به زندان قرچک ورامین بود. زندانی که عموم زندانیان سابق در آن از وضعیت غیر انسانی و تحمل‌ناپذیر آن سخن گفته‌اند و حتی از دید مسئول زندان هم شکنجه‌گاه و تبعیدگاه است. اما پس از تحمل زندان‌های متعدد، پس از تحمل روزها رنج و بازجویی در انفرادی‌های وزارت اطلاعات و پس از انتقال به زندان اوین، انتقال به قرچک ورامین یک خبر بد نیست.

سپیده قلیان در بخش پایانی نامه خود می‌گوید: “زندان زندان است و زندانی زندانی! خانم مسئول زندان گفت با تصمیم دادستان و برای تادیب من را به قرچک ورامین منتقل می‌کنند. یعنی دستگاه قضایی و نهادهای بالادستی هم دقیقاً می‌دانند در اینجا چه خبر است".  زندانی فاقد هر گونه امکانات اولیه، مملو از فشار و توهین و تحقیر. اکنون که زندانی این تبعیدگاه ضد انسانی هستم، آنچه که از روزهای انتهایی آبان سال گذشته تا امروز بر سرم آمده است را مرور می‌کنم. بازداشت غیر انسانی، شکنجه، بهتان، انفرادی، پخش اعترافات اجباری، ضرب و شتم و بازداشت خود و اعضای خانواده، زندان، از زندان به زندان، و از زندانی به زندانی دیگر”.

لازم به یادآوری است که سپیده قلیان از روز دوشنبه ۱۳ خردادماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

 

بی خبری از وضعیت زندانیان سیاسی فرشته دیدنی و صبا کرد افشاری

روز شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ صبا کرد افشاری، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . بیش از یک هفته از زمان دستگیری این زندانی میگذرد که در شرایط نامعلومی به سر می برد . پیگیری های مکرر خانواده این زندانی از مراجع قضایی و امنیتی در ارتباط با وضعیت فرزند خود به هیچ نتیجه ای نرسید. همچنین فرشته دیدنی، دیگر معترض به حجاب اجباری نیز با شرایط مشابهی روز چهارشنبه بازداشت شده است. از زمان بازداشت تاکنون اطلاعی از سرنوشت او نیز به دست نیامده است.

نیروهای امنیتی با حضور در منزل صبا کردافشاری با ارائه حکم بازداشت، اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ کردند بعد وی را به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. یک روز پس از بازداشت شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران( دادسرای ارشاد) عناوین اتهامی تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با گروه های معاند و طرح بر اندازی نرم، اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب ، و اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های خارجی را به صبا کردافشاری تفهیم و قرار بازداشت یک ماهه برای وی صادر کرده است.

زندانی سیاسی، صبا کرد افشاری در تاریخ ۱۱ مردادماه سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی مردادماه در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد به همراه حدود ۵۰ تن دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. وی اواخر مهرماه همان سال و حدود دو ماه پس از بازداشت به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

یک مرد افغانستانی همسرش را در امریکا کشت و جسدش را در یخچال گذاشت

منابع امنیتی ایالات متحده امریکا شنبه 8 ژوئن اعلام کرد که جسد یک زن افغانستانی که از سوی همسرش به قتل رسیده بود را از داخل یخچال خانه‌اش پیدا کردند.

به گزارش منابع خبری آمریکا، این مرد به اسم "وحید کاشفی" که در آمریکا زندگی می‌کند حدود یک هفته پیش همسر 24 ساله‌اش را کشته و جسدش را در یخچال گذاشته بود که از سوی نیروهای امنیتی این کشور کشف شده است.

براساس گزارشات، این مرد از چهار سال قبل بدین‌سو در شهر اسپوکن در ایالت واشینگتن امریکا زندگی می‌کند یک هفته پیش "آرزو کاشفی" همسر 24 ساله‌اش را کشته و جسدش را داخل یخچال گذاشته است.

وحید کاشفی و خانواده‌اش در سال 2015 با ویزا SIV که مخصوص مترجمان و همکاران نیروهای آمریکایی در افغانستان است به آمریکا رفته بودند.

وحید کاشفی پس از قتل همسرش، دو طفل یک‌ساله و پنج‌ساله‌اش را در خانه تنها گذاشته و به تاریخ 28می از آمریکا خارج شده است. هنوز مشخص نیست که قتل در تاریخ 28می صورت گرفته یا پیش از آن.

تحقیقات پولیس تاکنون رد پای او را تا شهر دبی کشف کرده اما مشخص نیست که از دبی به کدام مقصد پرواز کرده است‌.

خانواده کاشفی در کابل پایتخت افغانستان زندگی می‌کند و احتمال می‌رود که وی به افغانستان رفته باشد.

ایسکرا ۹۹۲

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com