اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

عزیز آجیکند
March 30, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم : عـــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با عدم پرداخت حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و۳ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه آغاز میکنیم :منابع کارگری از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و بخش از عیدی بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ کارگر دائمی مجتمع نی شکر هفت‌تپه خبر می‌دهند. براساساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۷فروردین ماه،کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گفتند:به جز تعویق حقوق  اسفند و بخشی از عیدی، حق بیمه آنان نیز از دی ماه پارسال پرداخت نشده است.

بنابهمین گزارش بنقل از کارگران این مجتمع، تمدید نشدن دفترچه های درمانی کارگران باعث شده کارگران برای درمان بیماری خود وسایر اعضای تحت تکفل هزینه های آزاد و سنگینی  را متحمل شوند.

طبق اظهارات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، در حال حاضر  همه کارگران دائمی فقط یک میلیون ۳۲۰ هزار تومان بابت عیدی دریافت کرده اند و هر کارگر  مبلغی حدودا دو میلیون تومان دیگر بر اساس میزان دریافتی از کارفرما بابت عیدی طلبکار است.به گفته آنها، پرداخت نشدن ۲ ماه ازمطالبات اجرای طرح طبقه بندی مشاغل  در سال ۹۳ به همراه ۸ ماه  مزایای حق بن برای کارگران روزمزدی و همچنین پرداخت برخی مزایای عرفی از دیگر مطالبات  کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در سال ۹۸ است.

 

تجمع اعتراضی کارگران کمباینسازی تبریز

روز شنبە ٣ فروردین ماه، جمعی از کارگران کمباین سازی تبریز در اعتراض به عدم رسیدگی مقامات به مشکلاتشان دست به تجمع زدند. آنها با برپایی تجمع مقابل دفتر این شرکت و سردادن شعارهای اعتراضی خواستار رسیدگی به مشکلات خود در سال ۹۸ شدند. به گفته کارگران این واحد تولیدی پیشتر با حدود ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و هزاران نفر اشتغال غیرمستقیم در امر تولید فعالیت داشت اما اکنون به علت بی‌توجهی صاحبان و سهامداران شرکت و اخراج تدریجی کارگران تنها ٣٥ نفر در این کارخانه مشغول فعالیت می باشند. به گفته معترضان این شرکت از زمان واگذاری به بخش خصوصی سیر نزولی در فعالیت‌هایش آغاز شده است.

 

امضای طوماری از سوی مردم شهر سنندج در خصوص آزادی اسمائیل بخشی

روز دوشنبه ٥ فروردین ماه، شماری از کارگران و مردم شهر سنندج با امضای طوماری خواستار آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی، و سایر کارگران و زندانیان سیاسی فعال کارگری، از سوی مقامات شدند. در بخشی از این طومار آمده است،ما جمعی از کارگران و مردم شهر سنندج، خواهان آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی و سایر کارگران و زندانیان سیاسی در بند هستیم.

 

تداوم اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری کوت عبدالله

عتصاب کارگران خدماتی شهرداری کوت عبدالله که از یک هفته پیش در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان آغاز شده است همچنان ادامه دارد. این کارگران با خودداری از جمع آوری زباله ها از سطح شهر و برپایی تجمع مقابل شهرداری کوت عبدالله، خواستار دریافت کلیه مطالبات معوق خود شدند. در جریان این اعتصاب یکی از معترضان به اتهام تحریک کارگران جهت اعتصاب بازداشت شده بود.

 

مصدومیت ٢کارگرکارخانه فولاد دامغان

روز یکشنبه ۴ فروردین ماه، دوکارگرکارخانه فولاد دامغان در جریان وقوع آتش سوزی در این کارخانه به شدت دچار سوختگی شدند. در جریان نشست فولاد مذاب از کوره و وقوع آتش گرفتن آن، دو کارگر که در نزدیکی کوره مشغول کار بودند دچار سوختگی شدند. گفته میشود حال یکی از کارگران به دلیل شدت جراحات وارده وخیم می باشد.

 

کشته و زخمی شدن ۴ کارگر در زاهدان

 سه شنبه ٦  فروردین ماه، در پی یک حادثه در زاهدان، ٤ کارگر که مشغول کار بودند، کشته و زخمی شدند.در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۴ کارگر در زاهدان بر اثر سقوط در چاه، دچار حادثه شدند. در این حادثه ۱ کارگر مصدوم و ۳ کارگر جان خود را از دست دادند. شایان ذکر است، ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

 

صدور حکم ۲۴ هزارو ٦٢ ضربه شلاق در سال گذشته

تجمیع آمار احکام صادره از سوی دادگاههای رژیم در سالی که گذشت، نشانگر صدور حکم ۲۴۰۶۲ ضربه شلاق بوده است.این آمار از صدور حکم ۲۴۰۶۲ ضربه شلاق برای شهروندان ایرانی در دادگاه‌های مختلف رژیم در سراسر کشور و همچنین اجرای احکام ۶۴۴ ضربه شلاق خبر داد. گزارش منابع خبری حقوق بشری می گوید که از این میان تعداد ۶ حکم در ملا عام به اجرا درآمده است.

 

عدم پرداخت حقوق و مطالبات معلمان

در حالیکه پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش رژیم از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس شاغلان تا پایان سال ٩٧ خبر داده بودند اما تا به امروز این وعده متحقق نشده است. به گفته معلمان خرید خدمات آموزشی، آنها از مهر ماه سال ٩٧ تاکنون هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. معلمان رسمی هم که ساعات حق‌التدریس برای آنها به عنوان اضافه کار محسوب می‌شود از ابتدای مهر تا‌کنون حق اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند. آنها می گویند برای گذران زندگی مجبورند تا پس از ساعات مدرسه به شغل دیگری مشغول شوند این درحالی است که آموزش و پرورش از این افراد برای اداره کلاس‌های درس در مناطق محروم و روستایی بهره می‌برد.

 

سه انگشت یک کودک کار ۱۲ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت له شد.

کارگر ۱۲ ساله ای در داخل یک مغازه ساندویچی با دستگاه چرخ گوشت بزرگ و غیر استاندارد سرگرم کار و درست کردن فلافل بود که ناگهان دست راست درون این چرخ گوشت گیر کرد و انگشتان دستش به شدت آسیب دید.

در این حادثه سه انگشت دست راست این کارگرنوجوان افغانستانی دچار آسیب دیدگی و له شدگی شد.

 

تجمعات اعتراضی کشاورزان میناب

روز چهارشنبه ٧ فروردین ماه، شماری از کشاورزان شهرستان میناب در اعتراض به ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی مقابل جهاد کشاورزی و فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گفته معترضان در حالی که قیمت کالاهای اساسی روزبروز درحال افزایش است و جهاد کشاورزی نیز صادرات گوجه فرنگی را ممنوع اعلام کرده، این نهاد دولتی مبلغ خیلی کمی بابت محصولاتشات به آنها پرداخت می کند. آنها می گویند با این اقدامات جهاد کشاورزی و شرایط اقتصادی نامناسب، صادرات گوجه فرنگی تنها منبع درآمدشان است، و مقامات باید پاسخگوی خواسته هایشان .

 

در مــــیان خــــبرها

 امنیتی کردن مناطق سیل زده

در حالی که وقوع سیل در نقاط مختلف کشور و عدم امدادرسانی به موقع حکومت با موجی از انتقاد و خشم در میان مردم همراه است و گوشه ای از آن در شبکه های اجتماعی بازتاب می یابد، مسئولان حکومتی به تهدید و امنیتی کردن مناطق آسیب دیده روی آورده اند. در همین خصوص، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشورطی جلسه ایی در گلستان، گفتە است: به مراجع قضایی و دادستان گفته‌ام با افرادی که با نشر خبر سیل به دنبال بزرگنمایی مشکلات مناطق سیل‌زده هستند، برخورد قانونی شود. همزمان حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز شخصا با رد انتقادهای گسترده ای که از عدم آمادگی حکومت و ناتوانی آن در مقابله با شرایط بحرانی ناشی از سیل در سطح جامعه وجود دارد، مدعی شده همه نیروها از ابتدا، پای کار بوده‌اند و عده‌ای مردم را مایوس می کنند.. و در کهگیلویه و بویراحمد یک نوجوان ۱۵ ساله در رودخانه غرق شده است. همچنین معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان سه‌شنبه ۶ فروردین ماه اعلام کرد که یک قایق موتوری با ۲۵ سرنشین در گمیشان واژگون شد و تا کنون تنها ۶ نفر از سرنشینان این قایق پیدا شده‌اند.

 

تجمع اعتراضی اهالی سیل زده آق قلا

سه شنبه ٦ فروردین ماه، شماری از شهروندان آق قلا در اعتراض به غارت کمک های مردمی، از سوی سپاه و هلال احمر، مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع زدند..به گفته معترضان،سیلوی چند منظوره شهرداری آق قلا به عنوان مرکز دپوی کمک‌های مردمی مورد استفاده قرار گرفته بود این مکان به دست مردم اداره و مدیریت می‌شد اما از روز سه شنبه سپاه و هلال احمر این مکان را تصرف کرده و تا باحال ۵ کامیون از کمک‌های مردمی را به مقصد نامعلوم خارج کرده‌اند. این درحالی است که سپاه به اعتراض مردم توجهی نکرده و با دخالت نیروی انتظامی جهت متفرق کردن این تجمع به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

 

سیل به روستائیان ۱۲ استان ایران خسارت وارد کرد

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایری اعلام کرد که بارش و سیلاب به عشایر مستقر در استان گلستان ۶۲ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. کرمعلی قندالی اضافه کرد که خسارت وارده علاوه‌بر خانه‌های عشایر، دام، انبارهای علوفه زیرساخت‌ها را نیز دچار صدمه کرده است و سیلاب اخیر علاوه بر گلستان، به عشایر ۱۱ استان دیگر نیز خسارت زده است.

 ٢٥٦ مدرسه استان گلستان بر اثر وقوع سیل و طوفان دچار خسارت شد یاسر لیوانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان اعلام کرد که ۲۵۶ فضای آموزشی در جریان سیل و طوفان اخیر از نظر فضا و تجهیزات دچار آسیب شد.

به گفته این مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، در سیل و طوفان روزهای گذشته بیشترین مشکل در شهرستان آق‌قلا و گنبدکاووس اتفاق افتاده است.

 

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ١۶۴,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴٧,۵ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴٧,۵ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۴٢,٣ درصد) ۵.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢۶.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.۵ درصد) ٣.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۶,۴ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩۶ برای این دو گروه به ترتیب ٧۴.۴ و ٣۶.٩ درصد می­باشد.

 

منبع: شماره ٩٣ نشریه سوسیالیسم امروز

١٠ فروردین ١٣٩٨

٣٠ مارس ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com