چند خبر و گزارش مهم کارگری و رویدادهای هفتە ای کە گذشت

عزیز آجیکند
March 24, 2019

چند خبر و گزارش مهم کارگری و رویدادهای هفتە ای کە گذشت

تهیە و تنظیم : عـــــزیز آجیکند

 

 سالی که گذشت  ما شاهد حجم وسیعی از اعتراضها و مبارزات کارگری در اشکال گوناگون بودیم. اعتصاب، تجمع و تحصن در محیط کار و در بیرون آن، تظاهرات و راهپیمائی، صدور قطعنامه و جمع آوری طومار، زندان رفتن فعالین کارگری و نشان دادن همبستگی ، تلاش برای ایجاد تشکل کارگری و دفاع جسورانه از تشکلهای موجود، از جمله اشکال مختلف تحرک اجتماعی طبقه کارگر طی یک سال گذشته در ایران بودند. به جرات می توان گفت که طبقه کارگر  در سال گذشتە آن بخشی از جامعه ایران بود که در برابر وضع موجود سر فرود نیاورد و نگذاشت که شعله های مقاومت و مبارزه در این جامعه خاموش شود. اگر چه خبرهائی که این زمینه به رسانه های عمومی راه می یابند، خواه ناخواه محدود هستند، اما انتشار همین حد از اخبار مربوط به مبارزات کارگری نشان از گستردگی آن دارد.

اکنون با چنین مقدمەی کوتاهی اخبارو گزارشات این هفتە را آغاز میکنیم :

 

تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ٩٨

 روز دوشنبه ٢٧ اسفند ماه بعد از چندین روز چانه زنی، با "توافق" نمایندگان به اصطلاح کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار رژیم حداقل دستمزد سال آینده کارگران با افزایش ٣٦،٥ درصدی به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.

در این نشست حق اولاد به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال به ۱۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان، حق بن کارگری ۱۹۰ هزار تومان و پایه سنوات نیر ۷۰ هزار تومان شد. با این حساب، حداقل دریافتی یک کارگر با خانوار ۳.۳ نفر در ماه از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین در ساعت ٤ بامداد روز سه شنبه ٢٨ اسفند ماه، بعد از ١٢ ساعت، میزان افزایش سایر سطوح مزدی نیز مشخص شد. براساس تصمیم شورای عالی کار رژیم ، «سایر سطوح» به صورت ترکیبی، به میزان ٢٦١ هزار و یکصد وچهل و هشت تومان به اضافه ١٣درصد افزایش یافت. این در حالی است که فعالان کارگری افزایش دستمزدها را متناسب با نرخ تورم نمی دانند و می گویند با توجه به افزایش سرسام آور قیمتها و کاهش ارزش ارز کشور حداقل دستمزد یک کارگر با خانواره سه نفره باید  تا٥ تا ٧میلیون تومان باشد تا این کارگر بتواند از پس نیازهای اولیه زندگی برآید.

 

کشته و زخمی شدن چهار کارگر در تهران و شیراز

در جریان وقوع دو حادثه جداگانه در شهرهای تهران و شیراز دستکم ٤ کارگر کشته و زخمی شدند.

در حادثه نخست، یک کارگر ٤٧ ساله هنگام کار بر روی برج خنک کننده چیلر بام برج تهران واقع در شهرک قدس، خیابان هرمزان سقوط وجانش را از دست داد. در حادثه دوم نیز، در جریان وقوع انفجار کپسول گاز در یک کارگاه صافکاری در شیراز یک کارگر جانباخت و دو کارگر دیگر به شدت دچار مصدومیت شدند.

 

کشته و زخمی شدن چهار کارگر در زاهدان

در اولین روز سال ۱۳۹۸، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار، چهار کارگر مقنی هنگام کار در شهر پیربخش زاهدان به داخل چاه سقوط کردند. در جریان این حادثه یک کارگر زخمی و سه تن دیگر به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند. گفتنی است ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ بر اثر سوانح کار را دارد. این در حالی است که در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶، ۱۵ هزار و ۹۹۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. اصلی‌ترین عامل مرگ، سقوط افراد از بلندی عنوان شده است. بر اساس آمارهای موجود، طی ۱۰ سال یعنی از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ شش هزار و ۶۴۰ نفر از جانباختگان حوادث کار بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند.

 

بیانیه شورای بازنشستگان ایران درباره تعیین حداقل دستمزد

شورای بازنشستگان ایران طی انتشار بیانیه ایی ضمن انتقاد از مذاکرات بی نتیجه در مورد حداقل دستمزد، تاکید کرده کارگران و بازنشستگان برای تحقق دستمزد متناسب با سطح زندگی با تجمعات اعتراضی خود، متحدانه تلاش و مبارزه خواهند کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است، سال ۹۷ رو به پایان است ، اما نمایش دولتی "کمیته دستمزد شورای عالی کار" هنوز پایان نیافته است. علیرغم همه فشار ها و مطالبه روشن کارگران و مشخص بودن هزینه سبد معیشت خانوار، تعیین حداقل دستمزد همچنان بلاتکلیف و مسکوت مانده تا در نهایت بی توجه به این واقعیت ها، در آخرین روز سال درصد ناچیزی به دستمزد کارگران اضافه شود که پیشاپیش با گرانی فعلی، هنوز پرداخت نشده، در حال بازپس گیری است. طبقه کارگر ایران فارغ از اینکه نهاد دولتی "شورای عالی کار" تا کجا سکوت خواهد کرد و بالاخره چه تصمیمی خواهد گرفت، تامین نیازهای زندگی خود، مطابق با محاسبات کارشناسی شده "سبد خانوار" را حق اولیه و طبیعی خود میداند و برای تحقق آن با گردهمائی و تجمعات اعتراضی خود، متحدانه تلاش و مبارزه خواهد کرد.

 

بیانیه شورایهماهنگیتشکل هایصنفیفرهنگیانایراﻥ، بر ادامه اعتراضات معلمان در سال جدید

روز سه شنبه ٢٨ اسفندماه، شورای‌هماهنگی‌تشکل های‌صنفی‌فرهنگیان‌ایراﻥ، با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر خواست های تحصن اسفند ماه معلمین، تاکید کرد مبارزه معلمین در سال جدید ادامه خواهد یافت.

در بخشی از این بیانیه آمده است، ﻣﺮﻭﺭی ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ می ﺩﻫﺪ شورای هماهنگی تشکلهای صنفی ایران تاکنون از تمام روشهای مسالمت آمیز و قانونی مانند ارسال و پیگیری درخواستهای متعدد، تشکیل جلسات هم اندیشی، مذاکره، تجمع و تحصن کوشیده تا خواسته‌های به حق فرهنگیان را به گوش مسئولان برساند. اما رویه بی توجهی به خواسته‌های به حق معلمان کشور به نوعی لجبازی و بی توجهی عامدانه تبدیل شده است. شورای هماهنگی در چنین شرایطی و در روزهای پایانی سال ۹۷ مصرانه پیگیر تحقق مطالبات فراخوان اسفند ماه است و اعلام می‌دارد اگر همچنان روند رسیدگی به مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مورد بی توجهی قرار گیرد و دولت و مجلس و سایر نهادهای ذیربط، مطالبات فرهنگیان را نادیده بگیرند، این شورا اعتراضات صنفی و مدنی خود را با تمام قدرت پس از فروردین از سر می گیرد.

 

اخراج تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات مشهد

روز دوشنبه ٢٧ اسفند ماه، در آستانه سال نو، تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات از کار اخراج شدند. این کارگران که به علت اعتصاب متحدانه کارگران در سال ٩٦ نیز اخراج و دوباره با پیگیری مداوم و با حکم اداره کار به محل کار برگشته بودند، به بهانه های واهی از کار اخراج شدند. به گفته معترضان، آنها چندی پیش با برپایی تجمعی خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ،برداشته شدن قراردادهای کاری موقت با مبالغ حداقلی، یکسان سازی حقوق و از بین رفتن تبعیض بین خود و نیروهای رسمی شده بودند.

 

در مــــــــیان خــــبرها

برگزاری مراسمات نوروزی در شهرهای مختلف

به‌رغم تدابیر گسترده سرکوبگرانه، مردم و جوانان در شهرهای مختلف ایران مراسم چهارشنبه‌سوری را به اعتراض علیه رژیم تبدیل کردند.این اعتراضها در شرایطی صورت گرفت که خامنه‌ای در وحشت از حرکات اعتراضی مردم روز سه‌شنبه در یک فتوای اعلام کرده بود: "چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و اگر مستلزم ضرر و فساد یا موجب ترویج اعتقادات باطل باشد، جایز نیست". مسئولان رژیم جمهوری اسلامی  نیز در شهرهای مختلف هشدار داده بودند که با "متخلفان" با شدت عمل برخورد خواهد شد.

علیرغم فضای شدید امنیتی در اکثر شهرها و استقرار ماموران رژیم در نقاط مختلف، شهروندان شهرهای" سنندج، بانه، پیرانشهر، سقز، مهاباد،کرمانشاه، بوکان، سردشت، مریوان، ساوه، ،جوانرود، اصفهان، زنجان، یزد، لار، ایرانشهر، اهواز، کرج، تبریز، تهران، زاهدان، مشهد، اراک و ماهشهر" با برپایی جشن و رقص و پایکوبی فرارسیدن سال نو را جشن گرفتند. گفته می شود در جریان این مراسمات، شماری از شهروندان نیز بازداشت شده اند.

 

در شماری از شهرها مردم با نارنجکهای صوتی و ترقه به مراکز حکومتی حمله کردند.

در دیواندره مراسم چهارشنبه‌سوری به رویارویی بین مردم و جوانان با پاسداران کشیده شد و نیروهای سرکوبگر به شلیک هوایی مبادرت کردند.در شمار دیگری از شهرها مانند اصفهان نیز نیروهای سرکوبگر با حمله به مردم تلاش کردند مراسم چهارشنبه‌سوری را متوقف کنند اما موفق نشدند.رژیم برای جلوگیری از انتشار فیلمها و عکسهای اعتراضات مردمی اینترنت را در برخی از نقاط کشور قطع و در برخی نقاط به‌شدت ضعیف کرده بود.

 

خسارات و ویرانی در گنبد کاووس در پی جاری شدن سیل

 

روز جمعه ٢ فروردین ماه، براثر بارندگی و سیل، ۶۰  روستای گنبد کاووس زیر آب رفته و ۲۳ هزار نفر آواره و بی خانمان شده اند.

بر اساس آخرین خبرها، ترکمن صحرا و روستاهای چنسولی، سیدلر، میرزاعلی یلقی، سلاق یلقی، قرنجیک پورامان و مراتع سقر یلقی و قسمتی از روستای قانقرمه، دچار سیل زدگی و آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب فرو‌رفته‌اند. دو‌کودک در سیل جان خود را از دست دادە و بسیاری از مردم بی‌خانمان شده‌اند. شایان ذکر است، نهادهای دولتی تاکنون هیچ اقدامی نسبت به کمک رسانی به مردم این مناطق انجام نداده اند و در نتیجه مردم به صورت خودجوش در حال کمک رسانی به مردم سیل زده و آسیب دیده هستند.

 

زیر آب رفتن ۶ روستای استان گلستان

به دلیل جاری شدن سیل ۶ روستا به طور کامل در شهرستان آق‌قلا تخلیه شده‌اند.

بنا به این گزارش، در پی بارندگی شدید در شرق گلستان که چهار شب پیش آغاز شد، سد گلستان سرریز کرد و سبب طغیان رودخانه گرگان‌رود شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان تاییدکرده که در حال حاضر شهرستان آق‌قلا بیشتر از سایر مناطق استان گلستان درگیر آب ‌گرفتگی است. به گفته این کارگزار رژیم محورهای کوهستانی "توسکستان و خوش‌ییلاق" به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است. گفتنی است برق و تلفن هم در برخی مناطق استان گلستان قطع شده است.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com