چند خبرو گزارش مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

عزیز آجیکند
March 09, 2019

چند خبرو گزارش مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم : عــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با آغاز تحصن سه روزه سراسری فرهنگیان آغاز میکنیم:

بنا به فراخوان "شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان"، معلمان ایران برای پیگیری خواسته ها و مطالبات خود از روز یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ به مدت سه روز دست به اعتصاب زدند و در دفاتر مدارس خود تحصن کرده و بدین صورت از رفتن به سر کلاسهای درس خودداری نمودند. بر طبق گزارشهایی کە از طرف شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان و اخبار و تصاویری که در کانال ها و شبکه اجتماعی منتشر شده اند معلمان در استانهای همدان، کرمانشاه، تهران، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، کردستان، خوزستان؛ خراسان رضوی، گیلان، کرمان، لرستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، یزد و در بیش از صد شهر ایران در این اعتصاب سراسری شرکت کرده اند. این اعتصاب و تحصن سراسری سه روزه، بعد از اعتصابات سراسری معلمان در ماههای مهر و آبان سومین موج اعتصاب سراسری است که طی آن معلمان بر خواسته های خود تأکید کرده اند. معلمان و فرهنگیان ایران در این اعتصاب سراسری نیز بر آزادی معلمان زندانی، افزایش حقوقها به بالای خط فقر، تحصیل رایگان، رفع موانع قانونی سر راه فعالیت تشکل های مستقل فرهنگیان، توقف سیاست پولی کردن مدارس، اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته با شاغلان، داشتن بیمه کارآمد و فراگیر به عنوان محوری ترین خواسته های خود تأکید کردند. بر اساس گزارشات و تصاویر انتشار یافته در برخی از مدارس دانش آموزان با حضور در کلاس های درس خود و با در دست گرفتن تراکت هایی از مطالبات معلمان حمایت و پشتیبانی کرده اند. این اعتصاب سراسری سه روزه در حالی برگزار شد که هم اکنون تعداد زیادی از فعالین معلمان از جمله محمد حبیبی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، عبدالرضا قنبری، شاه‌محمدی، روح الله مردانی، محمد ثانی و بختیار عالمی هنوز در زندان بسر می برند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت واحد

روز دوشنبه ١٣ اسفند ماه، با فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، جمعی از کارگران این شرکت، دست به تجمع اعتراضی زدند.کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در اعتراض به پایین آمدن هفتاد درصدی قدرت خرید طبقه کارگر و تورم و گرانی، مقابل وزارت کار با سر دادن شعارهایی، تجمع اعتراضی برگزار کرده و با قرائت بیانیه ای در پایان این تجمع خواستار افزایش حداقل دستمزد کارگران تا ۷ میلیون تومان شدند. شایان ذکر است، در این تجمع اعتراضی، گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از دانشجویان مدافع کارگران نیز، مشارکت داشتند.

 

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز

روز دوشنبه١٣ اسفند ماه، کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی، بار دیگر مقابل استانداری کرمان، دست به تجمع زدند. دور جدید اعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان، نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی و همچنین بی توجهی مسئولین به خواسته هایشان، از روزشنبه چهارم اسفندماه، با تجمع مقابل استانداری کرمان آغاز و همچنان ادامه دارد. این کارگران خوستار دریافت مطالبات ٦ ماهه خود هستند. گفتنی است کە کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان، به مدت سه ماه است که هیچ تولیدی ندارد و کارگرن به صورت آماده در کارخانه حضور دارند.

 

 اعتصاب کارگران آذربایجان شرقی

روز سه شنبه ١٤ اسفندماه، کارگران خط راه آهن تبریز برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و عیدی سالجاری به اعتصاب خود ادامه دادند. این تجمع موجب شد تا قطار تربیت معلم تبریز از حرکت باز ماند و قطار مشهد - تبریز نیز در ورودی سکو متوقف شد و مسافران مجبور شدند در این محل پیاده شوند.این نخستین بار نیست که کارگران راه آهن در ایران اقدام به بستن خط راه آهن می‌کنند. کارگران کارخانه هپکو اراک در اردیبهشت ماه سالجاری در اعتراض به مشکلات معیشتی و عدم پاسخگویی مسئولان، راه آهن شمال به جنوب در ایران را مسدود کردند.

همچنین چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه، جمعی از کارگران شرکت راه‌آهن در چند شهر ایران، بار دیگر دست به اعتصاب زدند. کارگران راه‌آهن، در شهرهای "مرند، عجب‌شیر و بندرعباس" در اعتراض به چندین ماه حقوق معوقه خود اعتصاب کردند . کارگران و کارکنان شرکت راه آهن و همچنین کارگران نگهداری خط و ابنیه راه آهن، در دو سال گذشته بارها در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدەاند که در برخی موارد با بستن ریل راه آهن، همراه بوده است.

 

صدور حکم سه سال زندان علیه فعال کارگری خالد حسینی

خالد حسینی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، غیابی به سه سال زندان محکوم شد. اتهام این فعال کارگری، اجتماع و تبانی از طریق تبلیغ اعتصاب عمومی در کردستان در اعتراض به اعدام سه جوان زندانی سیاسی، رامین حسین پناهی و زانیار و لقمان مرادی اعلام شده است.

 

در مــــــیان خـــــــبرهـــــــا

ازدواج حدود ششصد هزار کودک در یکسال اخیر در ایران

مشاور معاون حقوقی" قوه قضائیه" رژیم به ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک زیر ۱۸ سال در یک سال گذشته اعتراف کرد. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

 

مضروب شدن زندانیان سیاسی در درگیری زندان شیبان اهواز

مسئولان زندان شیبان اهواز روز یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷ شماری از زندانیان سیاسی معترض این زندان را در محوطه این محل مورد ضرب ‌و شتم قرار داده و به سلول‌های انفرادی منتقل کردند. سه تن از زندانیان در پی این درگیری مصدوم شده و به مرکز درمانی منتقل شدند.

 

کشتە شدن ٢٤ زن در کردستان  از مارس ٢٠١٨ تا مارس ٢٠١٩

طی سال گذشتە دست کم ٢٤ زن در کردستان بە دست افراد نزدیک خود کشتە شدەاند کە بیشتر این موارد در استان آذربایجان غربی (ارومیە) بە ثبت رسیدە است. بر طبق این گزارش، ١٦ مورد این موارد (٦٦٪) بە دلیل اختلافات خانوادگی بودە و ٤ مورد از قتلها معادل (١٧٪) این موارد قتل ناموسی بودەاند.

تفکیک بر حسب استان: بیشترین قتل در استان آذربایجان غربی(ارومیە) ثبت شدە کە طی یک سال گذشتە ١٠ مورد قتل زنان در این استان ثبت شدە است. در استان کردستان (سنندج) ٨ مورد، در استان کرمانشاه (کرماشان) ٤ مورد و در استان ایلام نیز ٢ مورد قتل زنان بە ثبت رسیدە شدە است.

 از مجموع ٢٤ زنی کە طی یک سال گذشتە کشتە شدەاند، ١٣ نفر با اسلحە، ٤ نفر با چاقو، ٤ نفر با طناب دار و یک نفر نیز از طریق ضربە با شی سنگین بە قتل رسیدەاند. چگونگی قتل دو زن نیز نامعلوم می باشد.

کم سن ترین دختری کە سال گذشتە بە قتل رسیدە ١٠ سال سن داشتە و مسن ترین آنها نیز ٥٧ سالە بودە است.

 

منبع: شماره  ٩٠ نشریه سوسیالیسم امروز

١٨ اسفند ١٣٩٧

٩ مارس ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com