اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کە گذشت

عزیز آجیکند
March 16, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کە گذشت

 تهیەوتنظیم : عــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اهواز آغاز میکنیم:

 سه شنبه برابر با ٢١ اسفندماه، شماری از کارگران فضای سبز و پاکبان شهرداری اهواز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه خود  در مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمع زدند . این کارگران معترض در تجمح خود خواستار دریافت ٥ ماە دستمزد معوقە خود بودند.این تجمع در حالی انجام شده است که تنها چند روز بیشتر به سال نو نمانده و بسیاری از کارگران هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی ماههای گذشته خود نشده اند.

 

بیکاری ۶۸۰ نفر از کارکنان پالایشگاه پیروزی شاهرود

به دنبال تعطیلی پالایشگاه نفت و گاز پیروزی در شهرستان شاهرود، بیش از ۶۸۰ نفر از کارگران شاغل در این پالایشگاه، از کار بیکار شدند. به گفته کارگران، مسئولین به‌بهانه "عدم ‌دریافت خوراک" تمامی بخشهای این پالایشگاه را تعطیل و کارگران آن را  در حالی که دارای چندین ماه دستمزد معوقه می باشند،از کار بیکار کرده اند. گفتنی است ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ اﻳﻦ واﺣﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪی، ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و ﻣﻴﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮراک ۱۳ ﻫﺰار ﺑﺸﻜﻪای روزاﻧﻪ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻔﺖ ﺗأﻣﻴﻦ می‌ﺷﻮد. طی سال جاری با توقف ارائه خوراک به این پالایشگاه، تولید آن متوقف و این پالایشگاه، به تعطیلی کشیده شده است و تمامی ۶۸۰ کارگر آن بیکار شدند.

 

تجمع جمعی از کارگران هفت تپه به همراه مادر اسماعیل بخشی

روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه، جمعی از کارگران هفت تپه به همراه مادر اسماعیل بخشی فعال کارگری بازداشتی، مقابل ساختمان حراست شرکت نیشکر هفت تپه تجمع کردند.تجمع کنندگان با سردادن شعارهای اعتراضی خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند. همچنین در روز پنجشنبه ٢٣ اسفندماه نیز شماری دیگر  از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه برای آزادی اسماعیل بخشی دست به تجمع اعتراضی زدند.کارگران معترض با تجمع در مقابل درب شرکت و با امضاء کردن طوماری، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل بخشی، کارگر زندانی شدند. شایان ذکر است، این حرکت با استقبال گسترده کارگران روبرو شد.

تجمع اعتراضی کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان

روز سەشنبە ٢١ ماە اسفندجمعی از کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود برای دومین روز متوالی دست به تجمع اعتراضی زدند.صبح امروز سە شنبە نزدیک بە ٢١٠ کارگر بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «نسیم پاک» در کارگاه مرکزی مشغول کارند برای پیگیری وصول مطالبات معوقه خود، تجمع اعتراضی برپا کردند.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

احکام شلاق و زندانی کردن فعالان کارگری را محکوم می کنیم

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حکم شلاق برای کارگران همچنین زندانی کردن کارگران و معلمان را محکوم می کند. حکم بی شرمانه شلاق که پیش از این برای کارگران سنندج، چادرملو، آق دره و هپکو اراک صادر شده بود تداوم یافته و متاسفانه اینبار برای جعفر عظیم زاده که در حال سپری کردن محکومیت زندان است نیز به اتهامات واهی "غیبت" حکم شلاق صادر شده است. متاسفانه کارگران و معلمان زیادی به ناحق و صرفا بخاطر فعالیت صنفی در جهت رهایی طبقه فرودست و همچنین به دلیل ایجاد سندیکا و تشکل صنفی مستقل پرونده سازی و زندانی شده اند.

 

بازداشت توفیق محمدی

شنبه شب (۹۷/۱۲/۱۸) نیروهای امنیتی و لباس شخصی اداره‌ی اطلاعات سنندج، فعال کارگری توفیق محمودی را در حین کار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نمودند. توفیق محمدی طی یک تماس بسیار کوتاه تلفنی خبر بازداشت خود را به خانواده اطلاع داده است. خانواده‌ی ایشان نیز پس از مراجعه به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج و پیگیری علت بازداشت، با جواب سربالای مامورین اطلاعات روبرو شده‌اند و تنها موفق به دریافت خودروی شخصی توفیق محمدی شده‌اند.

 

مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در محل کار

در روزهای دو شنبه و سه شنبه ۲۰ و ۲۱ اسفند ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محیط کار، دستکم ۴ کارگر جان خود را از دست دادند و ۵ تن از کارگران نیز مصدوم شدند. بنا به این گزارش، روز سه شنبه در جریان وقوع آتش‌سوزی در یک کارگاه مبل سازی در جنوب تهران، یک کارگر۲۷ ساله جان خود را از دست داد و کارگر دیگر مصدوم شد. طبق گزارش دیگری بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۰ اسفند یکی از کارگران شرکت دانه بندی واقع در شهرستان شازند هنگام کار در حلزونی ماسه شوری گیر کرد و در دم جان خود را از دست داد. همچنین روز دوشنبه، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۵ کارگر بر اثر آتش سوزی یک شرکت تولید کننده چسب واقع در شهر صنعتی البرز در استان قزوین دچار حادثه شدند. در این حادثه نیز ۴ تن از کارگران مصدوم و یکی دیگر از کارگران جان خود را از دست داد. بنا به خبری دیگر در همین روز یک کارگر درحین کار دریک ساختمان درحال احداث واقع در کوچه مسجد حاجی ویسی بانه براثرسقوط از ارتفاع، جانش را ازدست داد.

روز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محیط کار، دستکم سه کارگر در تهران و شازند کشته و زخمی شدند. بنا به گزارش منتشره، در جریان وقوع آتش‌سوزی در یک کارگاه مبل سازی در جنوب تهران، یک کارگر۲۷ ساله جان خود را از دست داد و کارگری دیگر مصدوم شد. همچنین یک کارگر شاغل در یک شرکت دانه بندی واقع در شهرستان شازند هنگام کار در حلزونی ماسه شویی گیر کرد و جانباخت.

 

جانباختن ۳ کارگر در تهران و صومعه سرا

روز پنجشنبه ۲۳ اسفندماه، در جریان وقوع دو حادثه جداگانه در شهرهای تهران و صومعه سرا ۳ کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار جان خود را از دست دادند.

 

مسمومیت صدها تن از کارگران پتروشیمی دماوند و مبین

روز پنج شنبه ٢٣ اسفند ماه، ٣٢٦ کارگر پتروشیمی دماوند و پتروشیمی مبین دچار مسمویت گازی شده و به بیمارستان منتقل شدند. ٣٠٠ تن از کارگران شرکت پتروشیمی دماوند واقع در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به دلیل انتشار گاز "سی تری پلاس" در فضای آزاد و دریا مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین ٢٦ کارگر پتروشیمی مبین نیز در همین روز بر اثر انتشار مواد شیمیایی، دچار مسمومیت شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند.

 

در مــــیان خــــبرها

 جانباختن یک کولبر جوان

شامگاه دوشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٧ خورشیدی ، یک کولبر ١٦ ساله به نام " افشار صیادی نیاز"اهل مریوان بر اثر سقوط از ارتفاعات ( ته ته ) و فرو رفتن در برف جان خود را از دست داد. متاسفانە این کولبر جوان بر اثر فرو رفتن در برف خفه، و در دم جان میسپارد.

 

محکومیت  نسرین ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در پرونده اول به ٥ سال و در پرونده دوم ٣٣ سال زندان و ١٤٨ ضربه شلاق محکوم شد.

 

تصویب قطعنامه ای علیه عملکرد حقوق بشری ایران

روز پنجشنبه ٢٣ اسفندماه، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای ۱۶ صفحه ای، از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی انتقاد کرد و با برشمردن مصادیق نقض حقوق بشر در ایران خواستار پاسخگویی مسئولین حاکم در ایران شد.

منبع: شماره ٩١ نشریه سوسیالیسم امروز

٢٥ اسفند ١٣٩٧

١٦ مارس ٢٠١٩

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com