گزارشی از مراسمهای هشت مارس، روز جهانی زن

عزیز آجیکند
March 11, 2019

گزارشی از مراسمهای هشت مارس، روز جهانی زن
تهیه کننده: عزیز آجیکند
در روز هشتم مارس میلیون ها زن و مرد معترض به بی حقوقی زنان، نظم اقتصادی حاکم، و نادیده گرفتن حقوق زنان ، طی آکسیون هایی در سرتاسر جهان روز جهانی زن را  با شکوه ترازهرزمان و سالی گرامی داشتند.
 زنان و مـــردان آزادیخواه و برابری طلب در نخستین ساعات روز  خیابان ها و میادین را به نمایش پرشکوهی از فریاد علیه تبعیض جنسیتی، علیه مردسالاری و علیه بهره کشی نظم سرمایه دارانه تبدییل کردند. زنان و مردان برابری طلب از نیویورک تا مادرید، از تورنتو تا سیدنی، از لندن تا ورشو، از پاریس تا برلین، از دهلی تا مانیل، از پکن تا استکهلم، از استانبول تا تهران، تا سنندج و سقز و بانه و مریوان و مهابادو بوکان در مراسم های گوناگون و از جمله در راهپیمایی ها  و مراسمات کوچک و بزرگ شرکت کردند و صدای عدالتخواهی خود را بە گوش دشمنان آزادی و برابری در سراسر جهان رساندند.
خواست و فریاد عدالتخواهی این انبوه میلیونی در گوشە و کنار جهان ، خواست و فریاد و عدالتخواهی آن بخشی از مردم جهان است که همه روزه شلاق بی رحم تبعیض بر روح و جسمشان فرود می آید و بر پیکرشان سنگینی میکند. این مبارزات و این فریاد و این خواست عدالتخواهی مردان و زنان آزادیخواە و برابری طلب ، نتیجە بحران عظیم جهان سرمایه داری در سالهای اخیر است کە بیش از همه قدرت تخریبی خود را متوجه زنان  در سراسر جهان و بخصوص در کشورهای عقب افتادە جهان سوم کردە است.
فاجعه جنگ های نیابتی و قومی، فاجعه هجوم جریانات به غایت ارتجاعی مذهبی، فاجعه تجاوز به زنان به مثابه یک سلاح جنگی در سراسر جهان بیداد می کند. در اکثر کشورهای جهان روزانه دهها زن به قتل می رسند، در کارگاههای هند، بنگلادش، پاکستان و چین میلیون ها زن آخرین رمق هایشان را به بهای ناچیزی می فروشند. در هندوستان در ماه ژانویه بیش از ١٥٠ میلیون زن در یک اعتصاب دو روزه علیه خشونت اعمال شده بر زنان ،علیه سکسیسم و علیه ممنوعیت های مذهبی شرکت می کنند. در ترکیه بارها متینگ های زنان مورد هجوم نیروهای پلیس قرار گرفته اند. در لهستان سقط جنین ممنوع می شود، در ایران کودک همسری بیداد می کند و سن ازدواج به زیر ١٣ سال رسیدە است و قتل زنان تحت عنوان " ناموس " هر روز جان آدمی را میگیرد. در کردستان در طی سال گذشتە دست کم ٢٤ زن بە دست افراد نزدیک خود جان خود را از دست دادەاند کە بیشتر این موارد در استان آذربایجان غربی (ارومیە) بە ثبت رسیدە است. ١٦ مورد این موارد (٦٦٪) بە دلیل اختلافات خانوادگی بودە و ٤ مورد از قتلها معادل (١٧٪) این موارد قتل ناموسی بودەاند. از مجموع ٢٤ زنی کە طی یک سال گذشتە کشتە شدەاند، ١٣ نفر با اسلحە، ٤ نفر با چاقو، ٤ نفر با طناب دار و یک نفر نیز از طریق ضربە با شی سنگین بە قتل رسیدەاند.
کم سن ترین دختری کە سال گذشتە بە قتل رسیدە ١٠ سال سن داشتە و مسن ترین آنها نیز ٥٧ سالە بودە است.
مراسم های هشت مارس امسال  شامل راهپیمایی، برگزاری جلسات و کنفرانس تا مجالس رقص و پایکوبی و پخش شیرینی و شاخه گل از طرف زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب و کمونیست شامل می شدند. توقف آزار جنسیتی، پایان دادن به خشونت خانگی، تبعیض و استثمار از شعارها و مطالبات همگانی آکسیون ها بودند. در ٨ مارس امسال زنان کارگر فریاد می زدند، ما آزادی، شغل و محیط کار ایمن می خواهیم ، ماخواستار حفظ احترام زنان و ستایش کردن دستاوردهایشان در عرصه های سیاست، اقتصاد و اجتماع هستیم.
در کشورهای اروپایی  سوئد و نروژ و دانمارک و فنلاندو هلند و فرانسە، دهها هزار زن و مرد، در میتینگ ها و راهپیمایی های متعدد با شعارهایی در محکوم کردن تلاش دولت ها برای بازپس گیری دستاوردهای جنبش برابری طلبانه ،این روز را گرامی داشتند.
ایران یکی از نابرابرترین کشورهای جهان در زمینۀ تساوی حقوق زنان و مردان و چگونگی مشارکت آنان در ادارۀ جامعه است و در رده بندی آخرین گزارش «همایش جهانی اقتصادی» که بر اساس آمار و داده‌های سال ٢٠١٧ تدارک دیده شده، در ردۀ ١٤٠ از ١٤٤ کشور مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است.ایران یکی از ۵ نابرابرترین کشورهای جهان در زمینۀ حقوق زنان و مشارکت آنان در امور اقتصادی و سیاسی و بهره وری از آموزش و خدمات بهداشت و پزشکی است. چهار کشور دیگر که ایران را در پائین‌ترین پله‌های این رده بندی همراهی می کنند، عبارتند از چاد، سوریه، پاکستان و یمن.
در ایران رژیم جمهوری اسلامی همانند سالهای گذشتە فضای بسیار سنگین نظامی در شهرها ایجاد کرده بود تا هیچ مراسم و آکسیونی در روز جهانی زن انجام نگیرد. با اینحال از چند روز قبل به مناسبت نزدیک شدن به روز جهانی زن فعالیت های آگاهگرانه و تبلیغی گسترده ای در تهران ،مشهد، رشت ، تبریز ، ارومیه، اراک، کرج و همچنین در اکثر شهرهای کردستان از طریق پخش تراکت و شعارهایی در زمینه ستم بر زنان در ایران صورت گرفته بود. گزارش هایی که تاکنون رسیده اند حاکی است که زنان و مردان آزاده در شهرهای تهران، رشت ، تبریز، سنندج، بانه ، مریوان، سقز ، اشنویە و مهاباد مراسم هایی را برگزار کردەاند. روز پنجشنبه ١٦ اسفندماه، به مناسبت ٨ مارس روز جهانی زن، مراسمی با شرکت جمعی از زنان آزادییخواه  و مدافع حقوق زنان در سنندج برگزار گردید.
در این مراسم ، شرکت کنندگان به بحث حول مسائل و معضلات جامعه و علل اعمال ظلم و ستم بر زنان پرداخته و تنها راه چاره را مبارزه مشترک زنان و مردان آزادی خواه و برابری طلب برای برقراری جامعه ای بدون ستم و استثمار، اعلام کردند. این مراسم با ارسال پیام تبریک ۸ مارس، روز جهانی زن، به همه زنان آزادی خواه و برابری طلب، در میان شادی و سرور حضار به پایان رسید. همچنین شماری از فعالین شهر سنندج با پخش تراکت و اعلامیه در سطح شهر از جمله تکیه وچمن، خیابان ناصر خسرو، پل فردوسی، خیابان شاهپور، فیض آبادهشت مارس روز جهانی زن را گرامی داشتند. همچنین ساکنان برخی از کوچه های شهر به مناسبت فرا رسیدن این روز به پخش شکلات و شیرینی پرداختند.
قطعنامه مراسم گرامیداشت٨ مارس سنندج
روز سه شنبه ١٤ اسفند مصادف با ٤ مارس ٢٠١٩جمعی از فعالین زن -سنندج 
اعم از شاغل وخانه دار در طی مراسمی که راس ساعت ٤ بعد از ظهر با سخنرانی در مورد تاریخچه ی روز جهانی زن وتبادل نظر در مورد وضعیت زنان وآزادی آنان در اجتماع برگزار گردید با انعقاد قطعنامه ای پشتیبانی خودرااز کمپین علیه قتل زنان در شهرهای کردستان اعلام میداریم و درخاتمه باشعار
آزادی زن معیار آزادی جامعه است ،مراسم به پایان رسید
متن قطعنامه
‎ما شرکت کنندگان مراسم ٨ مارس ٢٠١٩ سنندج ضمن گرامیداشت یاد  لیلا حسین پناهی ، سوما صلواتی ، هوزان خواهشی ، لیدا احمدزادە ،  قربانیان قتلهای ناموسی اخیر در شهرهای سنندج و دیواندرە و مهاباد را قویا محکوم میکنیم .     
ما همچنین پشتیبانی خود را از مبارزات سراسری زنان و مردان برای دستیابی به آزادی و برابری همه جانبه و دستیابی به مطالبات ذیل فرا میخوانیم:
١- لغو همه قوانین ضد زن و کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان و تضمین برابری کامل زن و مرد در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی. ٢- لغو جدا سازی جنسیتی، تبعیض و ستم جنسی، ملی، نژادی، قومی و مذهبی. ٣-ممنوعیت صیغه و تعدد زوجات، ازدواج دختران زیر ١٨ سال، حق بی قید و شرط جدایی (طلاق) برای زن، لغو کلیه قوانینی که حقوق مدنی زنان (نظیر حق مسافرت، معاشرت، شرکت در فعالیت های اجتماعی و غیره) را به کسب اجازه از شوهر، پدر و یا سایر مردان خانواده مشروط می کند. برابری کامل حقوق و وظایف زن و مرد در امر تکفل و سرپرستی فرزندان پس از جدایی.  ٤- لغو حجاب اجباری زنان و ممنوعیت حجاب کودکان و به رسمیت شناختن کامل آزادی پوشش. ٥- لغو کلیه احکام و قوانین ضدانسانی سنگسار و اعدام و قصاص. ٦- آزادی بی قید و شرط بیان و اعتراض و آزادی تشکل و اعتصاب و تحزب و اجتماعات. ٧-  تامبن حقوق و دستمزد برابر برای همه آحاد جامعه اعم از زن و مرد ٨-  آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی کارگران و فعالین سیاسی و اجتماعی و زندانیان سیاسی .
در روز هشتم مارس مراسم باشکوهی در شهر سلیمانیه از طرف آزادیخواهان و مدافعان و حامیان حقوق و رهایی زنان برگزار شد . در این مراسم رفقای حزب سوسیالیست انقلابی هم حضور فعال و چشمگیر داشتند و رفیق تینا خلیفه ای در میان شرکت کنندگان مراسم به ایراد سخنانی پرداختند .در بخشی از سخنان رفیق تینا ، به مبارزات و مقاومت زنان ایران و دست آوردهای مبارزات زنان به ویژه در بخش های مختلف کردستان اشاره شد.
در تمام این سالها تا بە امروز تلاش برای برگزاری مراسم روز جهانی زن در کردستان و در ایران بە نمادی از مقاومت زنان در مقابل رژیم اسلامی و سنتهای واپسگرای ملی گرایانه و مرد سالارانه تبدیل شده است. در ایران امسال نیز رژیم تلاش کردتا با تهدید و بگیر و ببند پیشروان و فعالین این جنبش مانع برگزاری مراسم ٨ مارس شود. با این وجود برگزاری مراسم های ٨ مارس امسال پاسخی دندان شکن به سیاست ها و اعمال زن ستیزانه رژیم جمهوری اسلامی بود.
هشت مارس امسال فرصتی شد که یک باردیگر میلیونها زن و مرد آزادیخواه صحنه ی خیابانها و میادین را به نمایش پرشکوهی از فریاد علیه تبعیض جنسیتی ، علیه مردسالاری و علیه نظام سرمایه داری تبدیل کنند.
خجسته باد روز جهانی زن



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com