اخبارو گزارشات کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

عزیز آجیکند
March 02, 2019

اخبارو گزارشات کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم : عــــــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات این هفتە را با اعتصاب و تجمع کارگران راه آهن تبریز آغاز میکنیم:

روز سه شنبه ٧ اسفند ماه، کارگران راه آهن تبریز در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و مزایای حقوقی خود دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. گفتنی است کە کارگران اعتصابی با وجود نیروهای سرکوبگر حاضر در مکان تجمع،  جلوی قطار ریل باس را گرفتند و نگذاشتند قطار وارد ایستگاه تبریز شود. همچنین کارگران راه آهن خراسان، همبستگی خود را با اعتراضات کارگران راه آهن تبریز اعلام داشتند.

 

تجمع کارگران نگهداری از خطوط راه آهن کرج

 روز چهارشنبه، ٨ اسفند ماه، گروهی از کارگران نگهداری از خطوط راه آهن کرج که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری مشغول کارند، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای خود، تجمع کردند. این کارگران که در خطوط ریلی راه‌ راننده وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن، جوشکار و غیره مشغول کارند، اجتماع صنفی خود را مقابل حوزه ۱۷ راه‌آهن کرج برپا کردند.

 

کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان

دور جدیداعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی روزشنبه چهارم اسفندماه، باتجمع مقابل استانداری آغازوبا اجتماعات روزانه مقابل استانداری و دفتر امام جمعه جوپار،ادامه پیداکرد.

 

تجمع کشاورزان در نقده

روز چهارشنبه ٨ اسفندماه، کشاورزان نقده در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی‌ در مقابل کارخانه قند نقده تجمع کردند تا پیگیر پرداخت مطالبات معوقشان بشوند. به گفته رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، در خصوص تجمع کشاورزان ، عده‌ای ۵۰ درصد و عده‌ای حدود ۳۵ درصد بابت محصول چغندر قندی که امسال از ۱۵ شهریور به این‌سو به کارخانه تحویل داده‌اند، طلب دارند.

 

اعتراض به تداوم بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

 چهارشنبه ٨ اسفندماه، درپی ادامه بازداشت اسماعیل بخشی خانواده و جمعی از دوستان این فعال کارگری برای چندمین روز متوالی مقابل دادگستری شوش تجمع اعتراضی برگزاری کردند. مقامات امنيتی رژیم در پی اقدامات متعدد برای تحت فشار قرار دادن اسماعيل بخشی به نوشتن تكذيبيه و عدم موفقيت در اين كار، در دور جديد فشارها به اسماعيل بخشی و خانواده اش گفته اند كه وكيلش، فرزانه زيلابی را بركنار نمايند. این درحالی است که به گفته شماری از فعالان کارگری نیشکر هفت، اداره اطلاعات رژیم در اهواز برای شکنجه به قصد اعتراف اجباری، سپیده قلیان و اسماعیل بخشی را به بازداشتگاه مخفی منتقل کرده است.

 

اعتراض بازنشستگان درهمبستگی با دیگر اقشار

در روزهای گذشتە تجمعات اعتراضی بسیاری  از جانب بازنشستگان شرکتها و ادارات مختلف در تعدادی از شهرهای ایران برپا شده است. در این تجمعات بازنشستگان نه تنها از خواستها و مطالبات خود بلکه از خواستهای سیاسی و اقتصادی کارگران، زنان، دانشجویان، معلمان و دیگر اقشار جامعه نیز حمایت و پشتیبانی کرده اند.

 

١٦ کارگر براثر حوادث کاری آسیب دیدند

 شامگاه سه شنبه هفتم اسفندماه،٨ کارگر یک کارخانه روغن کشی زیتون رودباردچار مسمومیت گازی شدند وتوسط تیم فوریت های پزشکیبه بیمارستان های سلامت رستم آباد و ولی عصر رودبار منتقل شدند.

 

 مصدومیت ٨ کارگر درتهران براثرریزش آوار

عصر روزچهارشنبه هشتم اسفند ماه،حادثه آوار در یک منزل قدیمی در تهران منجر به مصدومیت ٨ کارگر ساختمانی شد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،در یک منزل ٢ طبقه قدیمی به وسعت ٢٥٠ متر ٨ کارگر ساختمانی در حال عملیات گودبرداری بودند که به یکباره دیواره این ساختمان ریزش کرد ویک کارگر زیر آوار گرفتار وشدید مصدوم شد و٧ کارگردیگر دراین حادثه دچار مصدومیت جزیی شدند.

 

مصدومیت ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز سه شنبه ۷ اسفند ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محیط کار، چهار کارگر در شهرهای میناب و تبریز دچار مصدومیت شدند.به دنبال برخورد یک دستگاه کامیون تریلی با ۳ نفر از کارگران شهرداری میناب که در کنار خیابان مشغول بکار بودند، هر سه به شدت دچار مصدومیت شدند. در حادثه دوم نیز یک کارگر ساختمانی در حین کار در طبقه سوم یک ساختمان نیمه کاره در خیابان ولیعصر تبریز، به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و به شدت مصدوم شد.

 

اعتصاب كارگران نیروگاه برق رامین اهواز

روز چهارشنبه ٨ اسفندماه، شماری از كارگران نیروگاه برق "رامین" اهواز در منطقه ويس، در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتصاب زدند.این اعتصاب در حالی صورت گرفت که حدود ٤٠٠ تن از کارگران این نیروگاه به مدت ٤ ماه حقوق خود را دريافت نكرده اند. گفتنی است که معترضان با تجمع در محوطه نیروگاه اعتصاب خود را آغاز کردند.

 

قتل کارگری  در غرب تهران

 

در منطقه غرب تهران در یک محله به اسم دهکده المپیک یک کارگر به اسم علی مرادی ،اهل روستای خامسان در منطقه سورسور کامیاران میباشد ، شب در حین تحویل دادن اثاثیه خانه که دو نفر دیگر از رفقایش همراه علی هاشم بوده اند با صاحب خانه برسر دست مزد جروبحث میکنند، بعد از چند دقیقه صاحب اثاثیه از پشت با قمه حمله میکند و متاسفانه علی مرادی کشته میشود.

منبع: شماره ٨٩ نشریه سوسیالیسم امروز

١١ اسفند ١٣٩٧

٢ مارس ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com