مضحکه انتخابات جمهوری اسلامی ایران در دوره سیزدهم!

انتخابات آزاد ودراصل کلمه، انتخابات دررابطه باسیاست فاشیستی جمهوری اسلامی ایران یک کلمه نامأنوس وغیرمتعارف است. چرا که درطول ۴۳سال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مقوله انتخابات آزاد یک مضحکه ای  بیش نبوده و نیست که آخوندها  برای رسیدن به مقاصد خود راه اندازی کرده اند. هیچ وقت  در طول این ۴۳ سال انتخابات بلاخص انتخابات آزاد در ایران وجود نداشته است. 

وقتی صحبت ازانتخابات آزاد به میان می آید، صحبت از آزادی بی قید و شرط سیاسی، آزادی فعالیت احزاب، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن همگانی است. در انتخابات آزاد صحبت از وجود یک سیستم نظارتی سالم و بی طرف بر شمارش آراء از طریق نظارت همگانی و نمایندگان احزاب است، درانتخابات آزاد همه احزاب اعم از کوچک و بزرگ، موافق و مخالف اجازه فعالیت دارند.

با توجه به اینکه معمولی ترین حالت انتخابات، انتخابات پارلمانی است. در چنین شرایطی مردم بدون ترس، تهدید و فشار نیروی حاکمه به پای صندوقهای رای رفته و به افراد یا احزاب منتخب خود رای داده و نمایندگان  خود را انتخاب میکنند. اما در جامعه ای مانند ایران  که  نابرابری از لحاظ اقتصادی ، سیاسی و مدنی بیداد می کند، انتخابات آزاد معنی ندارد. در نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات یک نمایش مضحک بیش نیست و رای مردم در انتخاب و انتصاب رییس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس تاثیری نداشته و ندارد، چرا که تصمیم گیرنده در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مقام رهبری و شورای مصلحت نظام  و سپاه پاسداران است .و بطور واقعى  در چنین انتخاباتی نه فقط بخش اعظم مردم حق شرکت به عنوان كانديد را درآن ندارند بلکه احزاب سياسي متعدد غيرقانوني هستند، مخالفين حكومت اسلامي حق فعاليت ندارند، حتى روزنامه هاى مخالف در بين خودشان دارند بسته می شوند، به شکلی که از درون خود محافل حکومتى هم هرکدامشان دارد سعي مي كند صلاحيت ديگرى را لغواعلام کند. اين يک انتخابات نيست، چه رسد به يک انتخابات آزاد. اين يک معامله و بند و بست درون جناح هاى حکومت است براى تعيين رئیس جمهورمنتخب مقام ولایت فقیه. با توجه به مسئله تعیین جانشین رهبردرایران، مقام رهبری با انتصاب رییس جمهور منتخب خود، به  فکرتضمین حمایت وهمکاری درآینده نزدیک با جانشین خود نیزمیباشد. دراین میان تنها چیزی که برای حکومت اهمیت ندارد مردم و رای آنها میباشد.

با توجه به نزدیک شدن تاریخ انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی ایران میتوان گفت که مردم ازانتخابات گذشته اند و شکاف بین ملت وحاکمیت بیشتروبیشترشده ومردم نمی خواهند به پای صندوق های رای گیری نمایشی جمهوری اسلامی بروند ، چرا که در طی سالهای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران  با برگزاری انتخابات قبلی و وعده وعیدهای توخالی و دروغین حکومت به مردم، با فشارهایی که تحریم اقتصادی نظام آخوندی توسط آمریکا برمردم وارد آورده است، مردم دیگرتوهمی به جمهوری اسلامی ندارند. با کشتارهای وحشیانه حکومت دردی ماه سال ۱۳۹۶، با کشتار مردم  ایران  توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در آبان ۱۳۹۸ به دلیل اعتراض مردم به گرانی بنزین و وضعیت بد معیشتی، بیماری کرونا و بی توجهی و سهل انگاری دولت درقبال سلامتی ودرمان مردم باعث شده روز به روزاعتراضات و جنبش های کارگری، اعتراض بازنشستگان، معلمان ومخالفان سیاسی وفعالین مدنی گسترش یابد ومردم اعتراضات خود را به صورت سراسری دردوران سخت کرونا نشان داده اند.

فریده  عبدی

۲۱۰۶۰۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate