ناصر پاکدامن هم مارا برجای نهاد ورفت!

ناصر پاکدامن هم مارا برجای نهاد ورفت!

دکتر ناصر پاکدامن اقتصاد دان و جامعە شناس، استاد دانشگاه تهران و دانشگاه پاریس ٧ روزسوم اردیبهشت ماه ١٤٠٢ در سن ٩١ سالگی در بیمارستانی در شهر پاریس با زندگی ، خانوادە ، دوستان و شاگردان بسیارش بدرود گفت.

دکتر ناصر پاکدامن، از هنگام دانشجوئی خود در دانشکدەی حقوق دانشگاه تهران فعالیتهای سیاسی خودرا بر غلیە رژیم سلطنتی آغاز کرد و در انقلاب سال ٥٧ نقشی بسزا در بسیج دانشگاهیان ایفا نمود. دکتر پاکدامن با کمک اساتید دانشگاههای دیگر ایران سازمان ملی دانشگاهیان را بنیادگذاری کرد کە در بسیچ دانشگاهیان سراسر ایران و در سرنگونی رژیم سلطنتی نقشی مهم را ایفا کرد. دکتر پاکدامن یک سوسیال دمکرات پیگیر و وفادار بە آزادی بی‌قید و بیان و اندیشە بود. هموارە در دانشگاه تهران و بەعنوان استادی با نفوذ حامی دانشجویان بود و منزل او و همسرش، دکتر هما ناطق، در تهران پناهگاه دنشجویان ضد رژیم بود. او عضو کانون نویسندگان ایران و همچنین انجمن دفاع از زندانیان سیاسی بود، بی ادعا و پرشهامت در  نقد خود بود، در مصاحبە ای کە با رضا علامە زادە داشت “می‌گوید ما پیگیرانە  در دفاع از زندانیان سیاسی تلاش می‌کردیم اما پس از انقلاب ٥٧ در مورد نصیری، هویداو… سکوت کردیم! و دیگر فعالیت انجمن را دنبال نکردیم” پس از انقلاب دکتر پاکدامن نیز همچون بسیاری از اساتید دیگر دانشگاههای ایران اخراج  گردید و مدتها مخفیناە زندگی میکرد تا توانست از ایران گریختە و بەفرانسە برود، کە در آنجا بە تدریس در دانشگاه پاریس ادامە داد. دکتر پاکدامن تا وقتی کە بیماری سرطان اورا از پای درنیاوردە بود کماکان بە فعالیتهای آزادیخواهانەی خود در تبعید ادامە داد، در افشاگری‌ نقض حقوق بشر درایران فعال بود، در تظاهراتی‌کە علیە فتوای جنایتکارانە کشتن سلمان رشدی درپاریس برگزار شد بادر دست گرفتن نوشتەی بزبان فرانسە “ولتر بە فریادمان برس” کەناظر بر گفتە معروف ولتر است:(من باتو مخالف هستم اما حاضرم جانم را فداکنم کە تو بتوانی حرفت را بزنی) بەشیوە چشمگیری توجە خبرنگاران را جلب کرد،او مدتها  نشریەی وزین چشم‌انداز را منتشر می‌کرد. 

دکتر پاکدامن از یاران وفادار جنبش حق طلبانەی کردستان بود، و به همراه اساتید دیگر دانشگاههای ایران برای تأسیس دانشگاه کردستان ایران تلاش نمود و بەهمراه زندە یادان دکتر جعفر شفیعی و ماموستا شیخ عزالدین حسینی در جلسەی بنیانگذاری دانشگاه کردستان ایران در شهر مهاباد شرکت کردە و از طرف سازمان ملی دانشگاهیان طی یک سخنرانی جامع ضرورت ایجاد این دانشگاه را خاطر نشان کرد(تابستان ١٣٥٨). در سالیاد زندەیاد شیخ‌عزالدین حسینی بە همت “جمعیت کردهای مقیم فرانسە” درپاریس (۲۰۱۱)مراسمی برگزار شد  دکتر ناصر پاکدامن شرح مبسوطی در بارە چگونگی شکل گیری هیئت موئسس دانشگاە کردستان و اساتید فرهیختە و مجرب رشتەهای پزشکی و صنایع و علوم تجربی دیگر ارائە داد. یادش گرامی‌باد.

                                                                                            جمعیت کردهای مقیم فرانسە ٢٨-آوریل ٢٠٢٣

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate