گفتگوی ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور، رضا علیجانی و عمار ملکی درباره بیانیه موسوی و نظر سنجی گمان‎‎

گفتگوی ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور، رضا علیجانی و عمار ملکی درباره بیانیه موسوی و نظر سنجی گمان‎‎

 

گفتگوی ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور، رضا علیجانی و عمار ملکی

 

درباره بیانیه موسوی و نظر سنجی گمان                                       

در این گفتگو با اشاره به پیام جدید میرحسین موسوی ضمن استقبال از آن که به ریزش بیشتر پایه حکومت و گسترش شکاف در حکومت منجر می شود گفتم اثرگذاری میرحسین بیشتر در بدنه حکومت خواهد بود تا افکار عمومی که از گفتمان اصلاحات عبور کرده اند. با این همه اضافه کردم که یک همبستگی متکثر نیازمند تعامل در میان همه گرایشات اجتماعی از سلطنت طلب و جمهوری خواه و چپ و اصلاح طلب و گروه های اتنیکی است. درباره نقش سازش و چالش در دمکراسی گفتم که بدون چالش و رقابت هر نظامی به دیکتاتوری سوق خواهد یافت و بدون سازش به جنگ داخلی. اضافه کردم تجربه انقلابات قهری کلاسیک نشان می دهد این نوع رویکرد رادیکال و آشتی ناپذیر به سیاست حذف و تولید دیکتاتوری های نوین منجر می شود. اما در انقلاباتی همچون افریقای جنوبی، اروپای شرقی و تحولات شیلی عدم حذف بخشی از نیروهای معتدل نظام پیشین از همبستگی متکثر و حداکثری که حکومت را پیش از پیش منزوی می کند در کاهش هزینه گذار، مسالمت آمیز بودن تحول و شانس تعامل و دمکراسی را بالاتر می برد.

همچنین با اشاره به نظرسنجی گمان گفتم که همین نظر سنجی نیز نشان می دهد امروز گفتمان انقلابی بر ذهنیت جامعه حاکم شده است و گفتمان موسوی از آن عقب تر و در بهترین حالت دنباله روی از خواست گذار مردم از جمهوری اسلامی است که تنها گروه محدودی را وبیشتر بدن حاکمیت را می تواند با توجه به عبور جامعه از اصلاح طلبی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اشاره کردم بنا بر همین نظر سنجی هواداران نظام جمهوری نیروند ترین گرایش را در داخل و خارج تشکیل می دهند. جمهوری خواهی در داخل دو برابر و درخارج دو و نیم برابر بیشتر از هوادارای از نظام پادشاهی مشروطه هستند که در ایران نزدیک به یک پنجم و در خارج نزدیک به یک چهارم به آن رای داده اند.

https://www.youtube.com/watch?v=Qyh3i_rodTA

گفتگو با مهرداد درویش پور درباره نتایج نظر سنجی گمان

من در گفتگوی دیگر با ایران اینترناسیونال درباره نظر سنجی های گمان از اظهار نظر درباره کم و کیف این نظر سنجی، نوع پرسش ها، میزان نمایندگی آن، درجه دقت علمی آن خودداری کردم. چه از منظر عدم اطلاع من از کم وکیف این نظر سنجی و چه به این منظور که از موضوع اصلی دور نیفتم. با این همه درباره برخی نتایج آن که با نشانه شناسی هایی که می شناسم همخوانی دارند اظهار نظر کردم. یکی میزان  بیش از دو برابر رای به جمهوری در برابر مشروطه خواهی و دیگری خواست ۸۰ درصدی نظر دهندگان به برچیندن نظام اسلامی که نشانگر گسترش گفتمان انقلابی در اذهان عمومی است https://www.youtube.com/watch?v=R63W675j5GI

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate