یادداشت روزانه ( نمره نه) 

یادداشت روزانه ( نمره نه) 

امیرجواهری لنگرودی

amir_772@hotmail.com

…. « دیوخوی بدسگال

امسال 

در ژرفای شورانگیزِ «زیرافکندِ» ماهورِی 

« ژن ژیان آزادی»؛ آزادی!

سرنگون، 

تن در مغاک خاک

خواهد برد.»

تا نسیمی می وزد از سمت گیسو های افشانِ رها در باد

جان افروز وُ هستی زا؛ 

های ای ژینای زیبا، دُخت کردستان

ای خُتن آهو، غزاله

ای سدیسِ، آتشفشانِ پُر تَفِ کوهِ های تفتان، 

آی… ای نیکای خُنیاگر

آی… سارینا

ای حدیث، ای بیشماران شیفته جانانِ دیگر

این تتمه توشِ تن، 

به پیرانه-سری 

ارزانیِ رزمِ شمایان باد!   (سیاووش میرزاده )

نمایش کلیپ ها و فیلم های رسیده به شبکه های مجازی نشانه اینستکه : طی روزها و شب های گذشته ، عمدتا روز شنبه ۱۶ مهرو در ادامه  ، نیروی وسیع دانش آموزان دهه هشتاد و نودی، نوجوانان و جوانان با عبور ازفضای آتش، دود و سفیرگلوله درخیابان ها و ای بسا درون کوچه های با فرار قهرمانانه خویش ،اشک و خشم را با خود از کوچه ای به کوچه دیگر می کشاندند  و در این میان زنان در نبرد روزانه و شبانه شان غوغایی به پا کردند. زنده باد این دلاوری و ایستادگی! 

خیلی ها بر این گمان زنی نشسته اند که کی دهک پائین جامعه ما به این صف عظیم مبارزه توده ای خواهند پیوست و آیا خواهند پیوست ؟

 می گویند : تظاهرات به جنوب شهر رسیده است؟ نشانه های تاکنونی همه و همه گواه آشکار اینستکه از راه رسیده اند و خرامان راه می گشایند و به پیش میروند . پس ازآغازاعتصاب سراسری دانشجویان و فراخوان شورای فرهنگی معلمان سراسرکشوررو به سوی دانش آموزان دراخطاربه حاکمیت، ازروزشنبه درب دانشگاهها ومدارس گشوده شدوموجی ازفرزندان مردم ازمدرسه ها و دانشگاهها به راه افتاد وبا خیل جنبش عظیم خیابانی همراه شدند. 

گزینش این تاکتیک شگرف که نشان ازهشیاری نسل این دو دهه است، از آسیب پذیری نیروی دانش آموزان ودانشجویان کاسته، واین درهم آمیزی مردم درسطح محلات وشهرها،تمرکزنیروی سرکوب راکاست وازهم گسیخت.همزمان رخداد های شتابان هرروزه وسمت وسوی گسترش یابنده آن، ما را با این واقعیت روبرومی کند  که ازروزدوشنبه ۱۸ مهر، صدای خروشان نازی ابادی ها ،به شکلی متراکم و توفنده با شعار: « توپ- تانگ- فشفشه/ آخوند باید کشته شه : و « مرگ بردیکتاتور »  در کنار صدای منطقه سه راه فلاح و رسیدن به یکباره بخشی از بازار تهران و دیگر بازارها، پامنار، منطقه وسیع قلعه حسن خان،که سال ها  زخم رودررویی با حاکمیت را بر تن خود داشته، سرانجام به صف عظیم مبارزه مردمان ایران،همراه شدند. بعلاوه خیلی از مناطق مرکزی  مثل: باب همایون،ناصرخسرو و سلسبیل، خیابان هاشمی و( خیابان گلی) یا مالک اشترونظام آباد،کوچه برلین ومجیدیه ، منیریه و منوچهری ، فرهنگ و شرق تهران تمامی نارمک و فلکه های گوناگون آن ار هفت حوض تا شمالی ترین نقطه آنرا پوشش داده و همه آنان  به انبوه این جنبش خیابانی پیوستند. همچنین نقاط جنوبی و محروم شهرتهران : شهرک ولیعصرو قلعه حسنخان، امام زاده حسن و شاه عبدالعظیم با خیل عظیم جوانان محرومش را  با خود همگام وهم آواز کردند. 

علاوه برنقاط ذکرشده،بسیاری ازشهرهای کوچک وبزرگ نیزبا صف تظاهر کنندگان همراه شدند. این آگاهی به وجود آمده که گسترش تظاهرات در شهرهای کوچک ، در کنار گستردگی تحرکات خشماگین شهرهای مرکزی استان ها مانند : ( رشت – بابل- مشهد- اصفهان – سنندج – زاهدان – و … در کنار گستردگی اجتماعات تهران بزرگ ) مانع گسیل ماموران از مرکز به استان ها وبه شهرهای کوچک می گردد. امارشهرها و ادامه تجمعات نشان می دهد که موج اعتراضات به همه مناطق شهری رسیده و کوچکترین تغییری در روند شکلی آنها دیده نمی‌شود. سمت و سوی اعتراضات به سرعت به درگیری با ماموران و اقدامات تهاجمی نیروهای خیابانی با قوای سرکوبگر می گردد.حادثه دو شب پیش زندان لاکانی (رشت) ، کل شهر را دچار سراسیمه و هراس نمود. همه قوای سرکوب راهی زندان لاکانی شد تا اعتراض زندانیان را سرکوب سازند . ماجرا این بود که با اتصال برق وآتش سوزی از سوی زندانیان اعدامی و ابد شروع شده و تا ساعت۴ صبح تیراندازی در آن زندان ادامه داشت . برپایه  خبرهای رسیده ۱۸ زندانی و۴ سربازکُشته شده اند . تاکنون زندان در کنترل ماموران امینتی بوده ، تلفن ها وارتباطات همچنان غیرقابل دسترس است .این شیوه جنگ و گریز درموارد متعددی که با حمله به فراری دادان زندانی ها ، گشتی‌های رژیم، زدوخورد شدید با ماموران، تسخیر یک خیابان یا یک منطقه، آتش‌زدن بنرها و نمادهای حکومتی وکیوسک ها وجایگاه های نظامی وسپاهی کاملا مشهود است. همانطور که پیشتر یاد آور شدم؛ آنچه از روز شنبه ۱۶ مهربه چشم می آید ، اینکه اعتراضات با نوعی تغییر تاکتیک ، بدین معنی که در کانون درگیری ها ، تظاهرات متمرکز به تظاهرات غیر متمرکز و پراکنده در سراسر شهر، یک نمونه بسیار عالی از پیشروی و غافلگیری در قوای سرکوب شمرده می شود . این تغییر تاکتیک درهراس افکنی و سرگیجی قوای سرکوب و دستگاه امنیتی رژیم بسیار موثر بوده است. دراشل سراسری – علیرغم اینکه در سطح شبکه های مجازی کانال « کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات شهریور۱۴۰۱» راه افتاده و از همگان استمداد می طلبد که اگرکسی ازخانواده یا نزدیکانتان دستگیر شده است، لطفا اسم ، تاریخ بازداشت ومکان دستگیری را برای ما ارسال کنید، هنوزآماردقیقی از میزان کشته شدگان و بازداشتی ها دردست نیست . وجود انبوه دستگیری‌ها، کشتگان و مجروحان دررودرویی های خیابانی، حمله لباس شخصی ها در سراسر کشور به خانه‌ها و دستگیری معترضان در روند کلی آن تغییری صورت نگرفته و رژیم تنها با سرکوب و حدّت دستگیری افراد شناخته شده و نوعی سازمانگر و زندانیان سیاسی دوره های پیشین، علیرغم  آنها که درایندوره نقش کلیدی خاصی  در نبرد شهری یا در ساماندهی اموردانشگاهی و یا مطبوعات کشور ندارند با یورش به آنها برشتاب دستگیری ها افزوده اند . هرچند این بازداشت ها ، درعمل اجتماعی بی‌ثمر است و نشان از کینه ، خشم و بی برنامه گی نظام دارد ، نه تنها هیچ ترس و وحشتی در جامعه برنیانگیخته  و ایجاد رعب نکرده اند ، بلکه به حرکت شتابنده و نیروبخش مردمان مان، افزوده است . پیچاندن سناریوی سوخته بازجویان از کارگران و معلمان به سمت دو فرانسوی سندیکالیست مسافر، در این شرایط نشان از همین هراس قوای دستگاه امنیتی نظام دار .   

باید بیافزایم ، از دیروز دوشنبه ۱۸ مهر، دست‌کم یک هزار کارگر سایت ۲ پتروشیمی‌های بوشهر و دماوند درعسلویه اعتصاب و تجمع کردند.کارگران اعتصابی شعارهای مختلف از جمله « مرگ بردیکتاتور» سرداده اند. بعلاوه کارگران چند شرکت دیگر، ازجمله مخازن سبز در نزدیکی بوشهر نیز به اعتصاب و تجمع پیوسته‌اند. نیروهای امنیتی در منطقه مستقر شده و و کارگران برای جلوگیری ازورود آنها با سنگربندی، جاده‌های ورودی به آن را مسدود کردند.

امروز سه شنبه کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی آبادان، از ساعات اولیه صبح دست به اعتصاب زده و مقابل ورودی ۱۴ تجمع کرده‌اند و همراه شدن طبقه ما دراین پیکار،گام های اولیه ورود و پیوستن  آنان به جنبش سراسری، عرصه  جدیدی ازمبارزه را پیشروی ما می گشاید و نوید ژرفا یافتن این جنبش را با خود دارد . روز ما فرداست، فردا روشن است، ایدون باد!

سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲

http://karegari.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate