اخبار وگزارشات کارگری ٢٦ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
November 16, 2020

اخبار وگزارشات کارگری ٢٦ آبان ماه ١٣٩٩

زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398

- زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398

- بیانیه جمعی درباره اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398

- ادامه کنش های کارگران اخراجی کارخانه آب معدنی داماش برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- تجمع اعتراضی دستفروشان در خرمشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدلیل عدم تحویل غرفه هایشان در بازار امام علی

- بازی پینگ پنگ مسئولان طراز اول کشور و استان چهارمحال و بختیاری با صدها کارگراخراجی  کارخانه برفاب

- عدم پرداخت 20 ماه حقوق 50 کارگر شهرداری آبژدان اندیکا علیرغم وعده و وعیدها

- جان اسماعیل عبدی معلم زندانی درخطراست

- اذیت وآزار براداران داداشی از طرف نیروهای اطلاعاتی وامنیتی

- مصوبات جدید صندوق‌رفاه دانشجویان کشور

- خودکشی 6 دانش آموز در رامهرمز طی یک ماه وتلاش فرماندار وسرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان برای لاپوشانی

- جان باختن یک کارگر جوان درتوابع مرودشت حين كار با دستگاه خرمن‌كوب

*زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398

یکشنبه 26 آبان ماه 1398:سومین روز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی وگزارشات رسانه ای (علیرغم قطعی اینترنت ) حاکی از ادامه اعتراضات  در روز یکشنبه 26 آبان ماه98 ،در شهرهای شیراز ،سنندج، مریوان، کرمانشاه،جوانرود،کرج،شهریار،برازجان،نسیم شهر،جاده ساوه و…. می باشد.

فیلم ها وگزارشات منتشره  نشان از تجمعات اعتراضی،بستن خیابان،جاده واتوبان به اشکال مختلف ونیز حمله به تعدادی از اماکن دارد.

شبکه های اجتماعی از افزایش تعداد جان باختگان ومجروحین منجمله در استان کردستان خبر می دهند.

مرگ یک سرگرد از نیروهای انتظامی کرمانشاه هم تایید شد.

همچنین بنابه گزارش رسانه ای شده براساس برآورد یک نهاد امنیتی،طی دو روز گذشته(جمعه وشنبه 24 و 25آبان) اعتراضات در حدود 100 نقطه ایران وبا شرکت 87هزارو400 نفر  روی داده است.

بنا بهمین گزارش،میزان تخریب نسبت به تجمعات دی ماه 96 گسترده‌تربوده است ازجمله بیش از 100 بانک و 57 فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده است.بیشترین تخریب ها دراستان های خوزستان، تهران، فارس و کرمان صورت گرفته است.

برپایه همین گزارش،حدود 1000 نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند.

آخرین خبرها ی رسانه ای شده حاکی از حمله معترضین به حوزه های علمیه شیراز وکازرون در روز گذشته(شنبه 25 آبان) می باشد.

تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران وتبریزبه بهانه افزایش قیمت بنزین:

1- برپایی تجمع در داخل وبیرون دانشگاه تهران در اعتراض به افزایش قیمت بنزین

بعد از ظهر روزیکشنبه 26آبان،جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین دست به تجمع پشت درب‌های این دانشگاه موازی با خیابان انقلاب زدند وبا سردادن شعارهایی چون:« دانشجو آگاه است دانشگاه بیدار است»،«دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد»،« ایرانی با غیرت حمایت حمایت» و…..وهمچنین خواندن سرود «یاردبستانی»همبستگیشان را با اعتراضات اخیر در سراسر کشور بنمایش گذاشتند.

همزمان جمعی از جوانان روبرویشان در خیابان انقلاب به نشانه همراهی اجتماع کردند وشمارشان در حال افزایش بود که با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی پراکنده شدند.

2- تجمع و راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تبریز هم به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین

روزیکشنبه 26آبان،جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین در داخل محوطه این دانشگاه با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون«دانشجو زنده است»،«نه به گرانی» ودست به راهپیمایی زدند ودرادامه ساختمان مرکزی تجمع کردند.

دانشجویان با سردادن شعارهایی همچون:« بیکاریم، بیکاریم، آینده‌ای نداریم»،«حاصل دسترنج ما، اختلاس، اختلاس»و… اعتراضشان را نسبت به بیکاری، اختلاس وفساد اقتصادی و…بنمایش گذاشتند.

*بیانیه جمعی درباره اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398

در غروب جمعه ۲۴ ابان ۱۳۹۸ مردمِ خسته از گرانی، بیکاری، فساد و غارتگریِ منابع عمومی، وقتی شنیدند نظام حکمرانی، بی اعتنا به همه سختی ها که بر مردم تحمیل شده، با افزایش قیمت بنزین، بقا و ادامه زندگیِ سراسر مرارت آنها را دشوارتر از پیش کرده، با اِشغال خیابان‌ها اعتراض خود را به ظلم، بی کفایتی، ناکارامدی و فساد فریاد زدند تا شاید که گوشی شنوا شود و دلی بلرزد؛ انحراف‌ها متوقف شود و به نامردمی و جنگ علیه فقرا و تهیدستان خاتمه داده شود. اما پاسخ به این‌همه در آن هفته سیاه آبان مشت آهنین بود. دامنه این سرکوبِ کم سابقه و آتش خشونت سازمان داده شده حاصلی جز ریختن خون گرسنگان بر زمین و بازداشت توده‌های محروم نداشت. با وجود آنکه دامنه خشونت تا آنجا پیش رفت که صدای اعتراض به شدّتِ سرکوب حتی از اندرونی ساختار قدرت بلند شد اما در همان حال و بلافاصله دادگاه‌ها با صدور احکام سنگین علیه بازداشت‌شدگان نشان دادند که کمترین قباحتی برای ایستادن در برابر خواست و اراده گرسنگان قایل نیستند.

اکنون و در یکسالگی آن جنایت‌های فجیع، قدرت‌مداران، سرمست از پیروزی بر پابرهنگان، باز هم به تهدیدها ادامه می‌دهند و با وجود هشدارهای فعّالان سیاسی، اجتماعی، دینی و حقوق بشری، حاضر نیستند قدمی به عقب بردارند تا راه تغییر و تحول جامعه ایران از مسیری خالی از خشونت و تخریب گشوده شود. این خطای مکرر همه قدرتمداران مستبد تاریخ است که تصور می‌کنند با زورِ نامشروع و داغ و درفش می‌توان جامعه سراسر بحران را به آرامش و سکون رساند. تا کی می‌توان تهیدستان، پابرهنگان، جان‌به‌لب‌رسیدگان، حاشیه‌نشین‌ها، جوانان عاصی از بیکاری و زنان شورش‌کننده بر تبعیض را با ایجاد رعب و ترس و وحشت خاموش ساخت؟ در تاریخ ایران و جهان کدام نظامی را سراغ دارید که با سرکوب به بقا و حیات خود تداوم داده باشد؟ و آیا چند صباحی با سرکوب حکمروایی کردن، چه بر سر ایران و توسعه و آبادی و استقلال و تمامیت ارضی خواهد آورد؟ چه کسی تردید دارد که انسجام و یکپارچگی ملی، سرمایه اجتماعی و احساس تعلق به هویت دینی و ملی در زیر پای استبداد و خودکامگی از دست می‌رود و چشم‌انداز آینده را تیره و تار میکند؟ در حالی که تعداد انسان‌های مظلومی که خون شان در آبان بر زمین جاری شد حتی بیش از جمع چهار شورش و اعتراض علیه استبداد پیش از انقلاب (قیام گوهر شاد۱۳۱۴، قیام سی تیر۱۳۳۱، قیام خرداد۱۳۴۲ و تظاهرات ۱۷ شهریور۱۳۵۷ )بود، چگونه تعداد قتل و کشتار در اعتراضات چند روزه آبان را توجیه می‌کنید؟

ما امضاءکنندگان این بیانیه با هشدار نسبت به تداوم سیاست‌ها و شیوه های استیلاجویانه حکمرانی کنونی و با تاکید بر ضرورت شروع تحولات بنیادین، مصرّانه می‌خواهیم تا خشونت‌های ساختاری متوقف، بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال‌های اخیر بویژه دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ آزاد و پرونده‌های آنها مختومه و با پذیرش حق دادخواهی برای خانواده های داغدیده، اندکی زخم آنان التیام شود تا راه برای شروع گفت و گوی ملی به منظور اصلاحات ساختاری هموار و از افتادن جامعه ایران در گرداب خشونت جلوگیری شود.

۲۴ آبان ۱۳۹۹

هاشم آغاجری- بهمن احمدی امویی- حسن اسدی زید آبادی- پروین اسفندیاری- کمال اطهاری- قربان بهزادیان نژاد- محمود بهشتی لنگرودی- علیرضا بهشتی شیرازی- علیرضا بهشتی- مصطفی تاجزاده- علیرضا جباری- بهزاد حق پناه- امیر خرم- ابراهیم خوش سیرت- معصومه دهقان- صادق ربانی- علیرضا رجایی- بهمن رضاخانی- حسین رفیعی- رضا رییس طوسی- پروانه سلحشوری-سید محمد سیف زاده- احسان شریعتی- گوهر شمیرانی- فیروزه صابر- محمود صدیقی پور- طاهره طالقانی- سیامک طاهری- محسن عمرانی- محمد علی عمویی- احمد فخر عالمی – عزیز قاسم زاده-  ابوالفضل قدیانی- نظام الدین قهاری- محمد رضا کارخانه چین– رحمان کارگشا– فاطمه گوارایی- سیاوش لاهوتی- اسکندرلطفی- فخرالسادات محتشمی پور- محمد محمدی اردهالی- مهدی محمودیان- رضا مسلمی- سعید مدنی- احمد معصومی- عبدالله مومنی- صدیقه وسمقی-  هادی هادیزاده یزدی

*ادامه کنش های کارگران اخراجی کارخانه آب معدنی داماش برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگران اخراجی کارخانه آب معدنی داماش  در ادامه کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی شکایتشان را در اداره کار شهرستان رودبارواقع در شهر منجیل استان گیلان به ثبت رساندند.

روز دوشنبه 26 آبان،این کارگران که بین 15 تا 20سال سابقه کار دارند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: خواسته ما این است که بتوانیم در کار سابق خود مشغول کار شویم و برای همین تصمیم به ثبت شکایت در اداره گرفتیم.

یکی از کارگران اخراجی نیز گفت: در حال حاضر با اخراج ما 12 کارگر، حدود 20 کارگر دیگر در این واحد باقی مانده‌اند که با وجود 4 ماه مزد معوقه به دلیل کاهش فعالیت تولیدات کارخانه در این فصل از سال در بیشتر روزها کاری برای انجام دادن ندارند.

این کارگر با بیان اینکه کارگران اخراجی آب معدنی داماش بعد از سال‌ها زحمت در این واحد تولیدی که در ارتفاعات شهرستان رودبار در دل جنگل‌های روستای داماش واقع شده، به حال خود رها شده‌اند و منبعی برای امرار معاش خود ندارند،اضافه کرد: چرا باید آینده شغلی کارگران آب معدنی داماش که تعدادی از آن‌ها جانباز و ایثارگر دوران جنگ هستند، نادیده گرفته شود. در این خصوص از هلدینگ گروه ملی که به عنوان مالک این کارخانه درخواست چاره‌اندیشی داریم.

یکی دیگر از کارگران اخراجی این کارخانه گفت:اردیبهشت ماه سال جاری مدیر منصوب شده بانک ملی در آب معدنی داماش با دعوت از تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی در جشن بزرگی که به مناسبت «سال جهش تولید» در این کارخانه برگزارکرد وعده حفظ اشتغال کارگران و افزایش تولید را داد اما نه تنها وعده افزایش تولید محقق نشد بلکه اقدام به اخراج تعدادی کارگر کرد.

او درباره مطالبات معوقه مزدی خود و همکارانش گفت: مطالبات مزدی کارگران شاغل و اخراج شده در کارخانه آب معدنی داماش شامل 4 ماه حقوق تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه سال جاری می‌شود. در واقع آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حدود 20 درصد از حقوق تیرماه بود که به صورت علی‌الحساب پرداخت شد و بعد از آن هیچ دریافتی نداشته‌ایم.

کارگران داماش گفتند: شرایط تولید در این واحد تولیدکننده آب معدنی به‌رغم اینکه دارای مشتری در بازار است اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، قصد تعطیلی دائمی این واحد بزرگ تولیدی و بیکاری کارگران را دارد که در مرحله نخست اقدام به اخراج 12 نفر از کارگران کرد.

آنها افزودند:در میان کارگران اخراج شده تعدادی کارگر باسابقه و در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند که در شرایط فعلی امکان بازنشستگی در ماه‌های آینده از آنها سلب شده است.

کارگران درباره دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز گفتند: در حالی کارفرما اصرار به دریافت مقرری بیمه بیکاری کارگران دارد که دریافت مقرری بیمه بیکاری به سوابق بازنشستگی اکثر کارگران شاغل و بیکار شده در این واحد تولیدی که حدود ۲۰ سال سابقه کار در شرف بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند، لطمه وارد می‌کند.

یادآوری: اخراج 12 کارگر کارخانه آب معدنی داماش – عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولیدی

صبح روز دوشنبه 5 آبان،12 کارگر کارخانه آب معدنی داماش از کار اخراج شدند. ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولیدی دراستان گیلان پرداخت نشده است.

یکی از کارگران به خبرنگار رسانه ای گفت: هنوز نزدیک به 20 کارگر در این کارخانه مشغول کارند و در حال حاضر حدود سه ماه و نیم حقوق معوقه طلبکارند و بیمه تامین اجتماعی آنها نیز چندین ماه به تاخیر افتاده است.

این کارگر با بیان اینکه همکاران اخراج شده آنها بین 10 تا 15 سال سابقه کار داشتند،اضافه کرد: تاخیر در پرداخت حق بیمه جدا از مشکلاتی که در زمینه دریافت خدمات درمانی برایمان به وجود آورده، باعث شده تعدادی از همکاران باسابقه کارخانه که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه در اردیبهشت ماه برای بازنشسته شدن دچار مشکل شوند و کارفرما نیز از پرداخت 4 درصد هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خودداری کرده است.

وی از تلاش کارگران بیکار شده برای بازگشت به کار خبر داد و گفت: بعد از سال‌ها تلاش در این کارخانه فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد.

او افزود: این مجموعه در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است و هلدینگ باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کارگران این واحد تولیدی و خانواده‌های آنها پیش آمده است. زمانی که کارخانه از شرکت سرمایه‌گذاری منصور آریا به بانک ملی واگذار می‌شد باید فکر سرمایه انباشته و نقدینگی در گردش می‌بودند تا کار به اینجا نرسد.

این کارگر درباره وضعیت معیشتی برخی از همکارانش نیز گفت: برخی از همکاران من حتی به اندازه یک وعده نان خالی پول در جیب ندارند و از دوستان خود قرض می‌کنند.

*تجمع اعتراضی دستفروشان در خرمشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدلیل عدم تحویل غرفه هایشان در بازار امام علی

روز دوشنبه 26 آبان،جمعی از دستفروشان خرمشهر برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی چند ساله بدلیل عدم تحویل غرفه های خریداری شده شان در بازار امام علی این شهرستان در استان خوزستان،دس به تجمع زدند.

شهردار خرمشهر درهمین رابطه به خبرنگار رسانه ای گفت: پرونده بازار امام علی در جریان است و منتظر توافق نهایی با پیمانکار بازار هستیم. 

وی افزود: پیمانکار مربوطه در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا شده و در انتظار بهبود وی هستیم تا در نشستی چگونگی رفع موانع واگذاری این بازار بررسی شود.

خاطرنشان میشود که،بازار امام علی خرمشهر از پنج سال گذشته برای سامان‌دهی دستفروشان احداث شد اما از زمان شهردار وقت تاکنون در بلاتکلیفی و عدم هماهنگی میان شهرداری و پیمانکار به سر می‌برد.

عمده اختلاف در این میان عدم تحویل این بازار با 42 غرفه، از سوی پیمانکار با توجه به افزایش قیمت مغازه‌ها طی این سال‌ها عنوان شده است.

این در حالی است که یکم مرداد سال 98 تکلیف این غرفه‌ها با قرعه کشی میان دستفروشان مشخص شد و قرار بود در همان ماه مغازه‌ها واگذار شود.

*بازی پینگ پنگ مسئولان طراز اول کشور و استان چهارمحال و بختیاری با صدها کارگراخراجی  کارخانه برفاب

مسئولان طراز اول کشور و استان چهارمحال و بختیاری بجای پاسخگویی به مطالبات حدود 1000کارگر اخراجی کارخانه برفاب مبنی بر پایان دادن به بلاتکلیفی وشغلی آنها،بازی پینگ پنگ راه انداخته اند.

آخرین گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 26 آبان،حاکی از ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی این کارگران علیرغم وعده و وعیدها ی دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری می باشد.

درهمین رابطه:کنش های دامنه دار1000 کارگراخراجی  کارخانه برفاب  در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری

کنش های 1000 کارگراخراجی  کارخانه برفاب  در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ووعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری کماکان جریان دارد.

علیرغم وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1000 کارگر  کارخانه برفاب کماکان ادامه دارد.

روز پنج شنبه اول آبان،یک کارگر اخراجی کارخانه برفاب به خبرنگار رسانه ای گفت: از سفر آقای رئیسی تا کنون هیچ جلسه‌ای به طور رسمی با ما برگزار نشد و هیچ یک از مسئولان مربوطه حاضر به تشکیل جلسه و دعوت از کارگران برای حل مشکلاتشان نشدند، ما و چند تن دیگر خودمان دوباره برای پیگیری وقت ملاقات می‌گیریم.

او از سه خواسته کارگران سخن به میان آورد واضافه کرد: کارگران به دنبال سه خواسته هستند؛ یکی سختی کار که مدارک آن موجود می‌باشد، دوم مابه التفاوت طرح طبقه بندی که از سال 76 در کشور اجرا شد اما در استان چهارمحال و بختیاری اجرا نشد و خواسته اخر اعمال ماده 20 قانون کار است.

این کارگر اخراجی به قدری با پرونده درگیر بوده که حالا ماده و تبصره‌ها را خوب توضیح می‌داد، اودرباره مابه التفاوت طرح طبقه‌بندی و ماده 20 قانون کار، گفت: طرح طبقه‌بندی، طرحی است که از همسانی تقریبی حقوق کارگران در هر زمینه‌ایی در سراسر کشور سخن می‌گوید که این طرح مصوب سال 76 است اما این طرح در این کارخانه اجرا نشد و به دلیل عدم اجرای این طرح در حقمان اجحاف شده و حداقل بیمه بیکاری را دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ماده 20 قانون کار می‌گوید اگر کارگری بدون دلیل و عذر موجه اخراج شود، سنوات آن کارگر براساس 45 روز است، ما هیچکدام از کارگرانمان با دلیل موجهی اخراج نشدند،فقط جریان برچسب اعتیاد به کارگران است که آن هم اگر واقعیت داشت، کارخانه موظف بود یک ماه حقوق کارگر را بدهد و تحت درمان باشد و اگر اصلاح نشد با تشخیص کمیته انضباطی اخراج شود که این مصداق بارز تعدیل نیرو بدون عذر موجه است.

او حالا از غصه‌ کارگری می‌گوید که از کار بیکار شده و همسرش در کما به سر می‌برد یا از آن یکی که دخترش دم بخت است و عرق شرم ناتوانی در تهیه جهیزیه بر جبین دارد و یا کارگر دیگری که دستش آسیب دیده و جایی برای ادامه کار ندارد و هزاران درد و رنجی که اگر از این کارگربشنویم، بار غصه بر سینه‌مان سنگینی می‌کند و با این اوضاع اقتصادی شاید بتوانیم کمی دردهای این کارگران را درک کنیم.

این کارگراخراجی معترض از کم محلی‌ها دل پری دارد و بیان می‌کند: چند روز پیش من و یکی از کارگران به تصمیم خود به ملاقات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار رفتیم، در آنجا تازه ما بدهکار شدیم و این اقا به ما گفتند: مشکل‌ شما را اداره کار باید حل کند و اگر حل نمی‌کند دیگر اینجا مراجعه نکنید.او گلایه داشت که چرا این ماجرا را رسانه‌ای کردید!

این کارگر اخراجی با هزارجور تقلا مدارک را پیدا کرده بود و سخنش این بود که با نامه نگاری بین دو اداره مدارک به راحتی به دست می‌آید اما ما با هزار زحمت مدارک را پیدا کردیم، 4 ماه پیش تمامی مدارک را در اختیار اداره کار گذاشتیم اما گویا نیم نگاهی هم حتی به این مدارک نداشتند.

وی دررابطه با تعهد اجباری آسیب دیدگان جسمی توسط کارخانه و فوت شدگان گفت: کسانی که از نظر جسمی آسیب دیدند، شرکت از آن‌ها تعهد اجباری گرفت و وعده‌ ادامه کار در کارخانه را داد اما پس از گذشت یک ماه این کارگران را اخراج کرد.

وی در پایان تصریح کرد: کسی تا کنون پاسخ درستی به ما نداده و  به دنبال حل مشکل 1000 کارگر اخراجی نیستند، امروز با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنیم و فقط هدف از پیگیری این مسئله، اجرای قانون و احقاق حقوق خود هستیم.

*عدم پرداخت 20 ماه حقوق 50 کارگر شهرداری آبژدان اندیکا علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها20 ماه حقوق 50 کارگر شهرداری شهر آبژدان درشهرستان اندیکا استان خوزستان پرداخت نشده است.

*جان اسماعیل عبدی معلم زندانی درخطراست

وکیل مدافع اسماعیل عبدی گفت: از آنجایی که اسماعیل عبدی در حال حاضر وضعیت جسمی مناسبی ندارد، درخواست ما این است که امکان استفاده از مرخصی برای او فراهم شود.

روز دوشنبه 26 آبان،حسین تاج درباره آخرین وضعیت موکل خودبه خبرنگار رسانه ای گفت: ایشان در زندان هستند و در حال حاضر وضعیت جسمی خوبی ندارند و امیدواریم که زودتر موضوع مرخصی رسیدگی شود؛ قول‌هایی هم اجرای احکام و دایره نظارت بر زندان داده‌اند که پیگیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه درخواست ما این است که ایشان از مرخصی استفاده کنند،اضافه کرد: دادستانی قائل بر این است که مرخصی امتیاز است و حق زندانی نیست از این حیث براساس آیین نامه و قانون اگر افراد مشمول استفاده از این ظرفیت قانونی هم بشوند، می‌توانند به بعضی از زندانی‌ها مرخصی ندهند.

وی ادامه داد: اگر مجموع شرایط وجود داشته باشد به عنوان مثال در جرائم زیر ده سال، یک سوم محکومیت گذشته باشد و گزارشی مبنی بر سو رفتار در زندان وجود نداشته باشد و ضابطان تأیید کنند،‌ اینها شرایطی است که مدنظر قرار می‌گیرد اما در مجموع اعطای مرخصی فرضی است که افراد صرفاً‌ برای خود لحاظ می‌کنند.

وکیل مدافع اسماعیل عبدی افزود: در حال حاضر حکمی 10 ساله به ایشان ابلاغ شده و ما در تلاش هستیم که رای را نقض کنیم.

*اذیت وآزار براداران داداشی از طرف نیروهای اطلاعاتی وامنیتی

صبح روز یکشنبه ٢۵ آبان بالغ بر ١٠ مامور اطلاعات سپاه به منزل مرتضی داداشی دانشجوی ارشد شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برادرش مجتبی داداشی دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی یورش برده و پس از تفتیش خانه، تمامی وسایل الکترونیکی و همچنین وسایل تحصیلی ایشان، حتی دفترچه های یادداشت و جزوه های درسیشان را ربودند!

همچنین طی این یورش، هر دو برادر به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده اند.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*مصوبات جدید صندوق‌رفاه دانشجویان کشور

با آغاز دومین ترم آموزش مجازی در دانشگاه‌ها هرچه‌بیشتر تبعات ویران‌گر پاندمی کرونا بر اقتصاد و معیشت جامعه مشخص می‌گردد و در این میان دانشجویانی که پیش از کرونا نیز با هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل مواجه بودند بیش‌ازپیش با مشکلات مالی و هزینه‌‌‌های تحصیلی در دوران آموزش مجازی مواجه می‌شوند. در این مدت مصوباتی از جانب نهادهای اجرایی حوزه‌ی آموزش عالی ابلاغ شده‌اند که تنها می‌توان نام مصوبات ضد‌دانشجویی را بر آن‌ها نهاد، مصوباتی که در وضعیت وخیم معیشتی حاکم بر جامعه بیش‌ازپیش اندک توان معیشتی باقی‌مانده را نیز نابود خواهند کرد. با ابلاغ چنین مصوباتی می‌توان به درستی پی به جمله‌ی قید شده در اولین ابلاغیه‌ی آموزش مجازی وزارت علوم برد که " تغییر رویه‌ی آموزشی به آموزش مجازی فرصتی طلایی پیش‌روی وزارت علوم جهت تحول نظام آموزش عالی است"

در جدید‌ترین اقدام در راستای تحول نظام آموزش‌عالی!!! صندوق رفاه دانشجویان کشور در شهریور ماه 99 اقدام به انتشار فایلی با عنوان آیین‌نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی نموده است که در مواجه با این مصوبات ضد‌دانشجویی فقط می‌توان گفت که فاجعه در حال رقم خوردن است!!!!

در آیین‌نامه‌ی جدید مواردی مصوب شده‌اند که به اهم این موارد اشاره خواهیم کرد.

❌  ماده 13: کارمزد 4 درصدی به شکل روزشمار

به عنوان مثال اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی و در طول مدت تحصیل چهار ساله‌ی خود 10 میلیون تومان وام از صندوق رفاه دریافت نماید(با توجه به افزایش مبلغ وام‌ها در ترم جاری اخذ این مبلغ به عنوان وام دانشجویی محتمل است) در زمان پرداخت اقساط باید مبلغ 1 میلیون تومان بابت کارمزد وام پرداخت نماید. این درحالی است که در گذشته مبلغی بابت کارمزد اخذ نمی‌شد. (فرمول بدست آوردن مقدار کارمزد در آیین نامه شرح داده شده است.)

❌ در گذشته کف مبلغ پرداختی در هر قسط تا 11 هزار تومان قابل کاهش بود اما در آیین‌نامه‌ی جدید کف مبلغ پرداختی در هر قسط 200 هزار تومان در نظر گرفته شده و به طور سالیانه افزایش پیدا خواهد کرد!!!! اوج وقاحت مسئولین صندوق‌رفاه دانشجویان کشور در اینجاست که کف مبلغ پرداختی در هر قسط برای دانشجویان کم‌بضاعت را 100 هزار تومان تعریف کرده‌اند!!! حجم مبلغ و مقدار تغییر مبلغ پرداختی در هر قسط خود گویای مسئله است.

❌ در گذشته با ارائه‌ی سند تعهد محضری و امضای ضامن دانشجو می‌توانست از صندوق وام دریافت نماید اما در مصوبات جدید علاوه بر تعهد‌ محضری ضامن مورد نظر دانشجو باید گواهی کسر از حقوق 30 میلیون تومانی به صندوق ارائه دهد تا دانشجو مجاز به اخذ وام گردد!!!! با اضافه‌ شدن این شرط و با توجه به مشکلات موجود در صدور گواهی کسر از حقوق برای کارمندان از جانب نهاد‌های محل خدمت به طور قطع اکثریتی عظیم از دانشجویان دیگر توانایی اخذ وام را نخواهند داشت.

❌ وام‌ ضروری جهت خرید وسایل کمک آموزشی (لپ‌تاپ، تبلت، عینک و...) از لیست صندوق رفاه حذف گردیده و تنها وام ضروری به حوادث اختصاص داده شده‌‌ است.

❌ علاوه بر موارد اساسی که در بالا به آن‌ها اشاره شد موارد دیگری نیز وجود دارند من‌الجمله: درصورتی که دانشجو یک قسط یا بیشتر از یک قسط پرداخت اقساط را به تعویق بیاندازد در لیست بدهکاران بانک‌مرکزی قرار خواهد گرفت و در استفاده از خدمات بانکی با محدودیت مواجه خواهد شد.

هم‌صنفی‌های گرامی تصویب موارد اشاره شده توسط صندوق رفاه در حالی است که تسهیل فرایند اخذ وام در دوران آموزش مجازی یکی از مطالبات ذکر شده در نامه‌ی ارسالی شورای صنفی دانشگاه کردستان به مسئولین دانشگاهی بوده است. اجرایی‌سازی چنین مصوباتی در شرایطی به‌وقوع می‌پیوندد که شوراهای صنفی موجود در دانشگاه‌های کشور در حالتی تضعیف شده نسبت به گذشته قرار دارند.

الزامی است جهت دفاع از منافع‌مان هم‌صنفی‌های خود را هرچه بیشتر از مصوبات در دستور کار وزارت علوم مطلع ساخته و بیش‌ازپیش پیگیر مطالبات صنفی خود باشیم.

منبع: شورای‌صنفی دانشجویان دانشگاه‌ کردستان

*خودکشی 6 دانش آموز در رامهرمز طی یک ماه وتلاش فرماندار وسرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان برای لاپوشانی

روز جمعه 22 آبان 99،یک دختر دانش آموز 15 ساله در رامهرمزاستان خوزستان خود را حلق آویز کرد وجانش را ازدست داد وبا احتساب 5 خودکشی مشابه دانش‌آموزان این شهرستان طی یک ماه تعدادش به 6 مورد رسید.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 26 آبان،رستمی رئیس آموزش و پرورش رامهرمز اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعرضات فکری و عاطفی و عدم پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخداد تلخ‌ عنوان کرده است.

او همچنین گفت:از 27 هزار دانش آموز رامهرمزی دستکم 4هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم بوده‌اند.

رئیس اداره آموزش و پرورش رامهرمز همچنین به صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرده است.

بنابه گزارش 26 آبان یک منبع خبری محلی،فرماندار شهرستان رامهرمز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان خواسته تا به صورت رسمی خبرنگاران محلی را از تهیه و انتشار اخبار مرتبط با خودکشی منع کند.

بنابه گزارش همین منبع، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامهرمز این درخواست فرماندار را به صورت رسمی به خبرنگاران ابلاغ کرده تا شاید با سانسور خبری بتوانند سرپوشی بر این اتفاقات تلخ گذاشته باشد.

*جان باختن یک کارگر جوان درتوابع مرودشت حين كار با دستگاه خرمن‌كوب

یک کارگر 25 ساله حین کار با دستگاه خرمن‌كوب در روستایی از توابع شهرستان مرودشت دراستان فارس دچار حادثه شد وجان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com