اخباروگزارشات کارگری ٢٣ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
November 14, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٣ آبان ماه ١٣٩٩

- اعتصاب کارگران خشمگین مجتمع پتروشیمی جم دراعتراض به سطح نازل حقوق،شرایط کاری نامناسب وبرای کوتاه شدن دست شرکت پیمانکاری

- تجمع اعتراضی کارگران متقاضی کارنسبت به رشوه گیری برای اشتغال مقابل  ساختمان مدیریت کار وخدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

- تجمع اعتراضی کارگران متقاضی کارنسبت به رشوه گیری برای اشتغال مقابل  ساختمان مدیریت کار وخدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق، وعده توخالی شهرداروندانم کاری های شورای شهر

- بیکاری کارگران کارخانه سیمان خاکستری نی ریزدرپی تعطیلی به علت ایجاد آلایندگی زیست محیطی

- سها مرتضایی:فعالیت صنفی جرم نیست!

- گزارشی درباره  تجمع اعتراضی دامداران اصفهان نسبت به  کمبود نهاده در دام شیری و گوشتی مقابل كشتارگاه صنعتی دام فساران

- جان باختن یک کارگر معدن امیر مجتمع معدنی آسمینون منوجان پس از 10 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان بندرعباس

- جان باختن کارگرشهرداری عسلویه حین کار براثرتصادف

*اعتصاب کارگران خشمگین مجتمع پتروشیمی جم دراعتراض به سطح نازل حقوق،شرایط کاری نامناسب وبرای کوتاه شدن دست شرکت پیمانکاری

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،هفته گذشته کارگران خشمگین مجتمع پتروشیمی جم (شرکت توسعه انرژی پتروالکتریک طرف قرارداد با شرکت توسعه پلمیر پاد جم یکی از مجری های اصلی طرح)برای اعتراض به سطح نازل حقوق،شرایط کاری نامناسب و کوتاه شدن دست شرکت پیمانکاری دست به اعتصاب وتجمع زدند.

کارگران خشمگین مجتمع پتروشیمی جم واقع در عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با حراست شرکت،این نیروی سرکوب مستقر در محیط های کارگری درگیر شدند وبا مسدود کردن محوطه کارگاهی مانع ورود حراست شدند.

 پیمانکار با وعده دادن از کارگران میخواهد که به سر کارشان برگردند اما کارگران زیر بار نرفته و پیگیر تحقق وعده های داده شده مبنی بر افزایش حقوقها و بهبود شرایط کاریشان و کوتاه شدن دست پیمانکاران شدند.

بنا بهمین گزارش،با نزدیک شدن به آخر سال و گرانتر شدن هر روزه قیمت ها و سطح نازل حقوقها فضای اعتراض در میان کارگران تشدید شده و کارگران پیگیر خواستهایشان هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران متقاضی کارنسبت به رشوه گیری برای اشتغال مقابل  ساختمان مدیریت کار وخدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

روز دوشنبه 12 آبان،جمعی از کارگران متقاضی کار با خواست اشتغال واعتراض به پارتی بازی در استخدام ها دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت کار وخدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در عسلویه استان بوشهرزدند.

براساس گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی،در پروژه های در دست ساخت در منطقه ویژه اقتصادی پارس نیروی جدید استخدام میشود اما وقتی کارگران بیکار مراجعه میکنند به آنها گفته میشود که نیرو نمیگیرند چنانچه اگر رشوه بدهند به آن ها نامه شروع کار میدهند.

رشوه گیری برای بکار گیری در پروژه  ها یک شکلی از دزدی و چپاول در این منطقه است.‎

*گزارش تکمیلی وتصویری از تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه تولید مواد بهداشتی بوژنه اهواز نسبت به اخراج از کار

از روز شنبه 17 آبان،بدنبال فروش کارخانه تولید مواد بهداشتی بوژنه اهواز به گروه صنعتی گلرنگ و احتمال انتقالش به یکی از استان های تهران ویا اصفهان حدود 70 کارگر با سوابق کاری بالا منجمله تعدادی با بیش از 20 سال سابقه کاری از کار بیکار شدند.

ازهمان تاریخ کارگران بیکارشده بوژنه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کارتجمعات اعتراضی را مقابل کارخانه،فرمانداری اهواز،اداره کل کار واستانداری خوزستان برپا کردند.

روز جمعه یکی از کارگران معترض بوژنه به خبرنگار رسانه ای گفت:  حدود دو ماه گذشته به کارگرها اعلام کردند که قرار است کارخانه را به شرکت گلرنگ بفروشند و پس از فروش، کارگران فعلی شرکت بوژنه زیر نظر کارخانه کلرنگ به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه کارگران از جزئیات فروش هیچ اطلاعاتی ندارند، اضافه کرد: پس از طرح فروش کارخانه بوژنه مسئوولان فعلی کارخانه، کارگران را مرتب به مرخصی اجباری می‌فرستادند و چند کارگر را برای  کارهای مربوط به انبارگردانی نگه داشتند تا ریز محصولات موجود در انبارها را به مدیریت جدید تحویل دهند.

این کارگر اخراجی گفت: بعد از این تغییر و تحولات هفته گذشته مدیر فعلی طی جلسه‌ای  به کارگرها اعلام کرد که شرکت فروخته شده و قرار است کارخانه به یکی استان‌های اصفهان و یا تهران منتقل شود.

وی ادامه داد: ما دو شرکت هستیم که زیر نظر کارخانه بوژنه فعالیت می‌کنیم یکی شرکتی که بطری تولید می‌کند و دیگری بوژنه که مواد ضدعفونی تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حدود 50 تا 60 نفر هستیم که با فروش کارخانه از کار بیکار شدیم، عنوان کرد: اکنون فقط سرپرست شرکت، جانشین و یک منشی در شرکت باقی مانده‌اند.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز به تولید مواد ضدعفونی کننده اکنون اوج کار شرکت بود و هیچ مشکلی به لحاظ تولید و فروش محصول نداشتیم.

یکی دیگر از کارگران شرکت  با اشاره به اخراج کارگران پس از فروش کارخانه،گفت: مسئولان کارخانه به ما پیشنهاد کردند کار فروشندگی انجام دهیم و یا برای کار به  یکی از استان‌های اصفهان و البرز(کرج)برویم.

وی با بیان اینکه تولید و فروش شرکت هیچ مشکلی نداشت، افزود: هر کدام از کارگران یک خانواده‌ای 4 تا 5 نفره هستند و بیکار شدن آن‌ها در این شرایط اقتصادی قطعاً آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

 

 

 

درهمین رابطه:تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه تولید مواد شوینده  اهواز نسبت به اخراج از کار

از روز شنبه 17 آبان ماه، کارگران کارخانه تولید مواد شوینده  اهواز برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کارتجمعات اعتراضی را مقابل محل کارشان،فرمانداری اهواز،اداره کل کار واستانداری خوزستان برپا کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22 آبان، در چند روز اخیر کارگران یک کارخانه تولید مواد شوینده و بهداشتی که تنها کارخانه تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در استان خوزستان به شمار می‌رود، دست به تجمع و اعتراض زده‌اند چون بنا به گفته آنها این کارخانه به مالک جدید فروخته شده و آنها نیز قصد انتقال خط تولید به استانی دیگر را دارند.

این کارگران گفتند:به آنها اعلام شده است که از کار اخراج شده‌اند و اکنون در این شرایط بد اقتصادی این کارگران نگران آینده خود هستند و این در حالی است که برخی از آنها سابقه بالای 20 سال اشتغال در این شرکت را دارند.

یکی از کارگران این کارخانه تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز با اشاره به اینکه دو خط تولید مواد شوینده و تولید بطری در اهواز از سوی شرکت تعطیل شده‌اند، بیان کرد: زمزمه‌های فروش خط تولید و تعطیلی کارخانه حدود دو ماه قبل آغاز شد و ما در این مدت به صورت متناوب به مرخصی اجباری می‌رفتیم.

وی افزود: این دو خط تولید دارای 70 نفر کارگر هستند که از روزشنبه 17 آبان به صورت رسمی به ما اعلام شد که دیگر سر کار خود حاضر نشوید چرا که قصد داریم خط تولید کارخانه را به فروش برسانیم.

وی افزود: خبر داریم که قطعات خطوط تولید در حال انتقال به استانی دیگر است.

این کارگر معترض ادامه داد: برای ما عجیب است که این کارخانه که در شرایط شیوع کرونا و افزایش نیاز مردم به مواد ضدعفونی و شوینده‌ها، بر تولیدات خود افزوده بود و ما به جای هشت ساعت، 12 کار می‌کردیم قصد دارد در این شرایط اقدام به فروش خط تولید کند.

وی درخاتمه گفت: در این مدت به استانداری خوزستان، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، فرمانداری اهواز و … مراجعه کرده‌ایم و مشکلات خود را با آنان در میان گذاشته‌ایم.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق، وعده توخالی شهرداروندانم کاری های شورای شهر

روز جمعه 23 آبان برای چندمین بار، کارگران شهرداری لوشان دراستان گیلان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ، وعده توخالی شهرداروندانم کاری های شورای شهر،رسانه ای کردند.

جمعی از کارگران شهرداری لوشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: در هشت ماه سپری شده از سال جدید، فقط دو ماه حقوق فروردین و اردیبهشت را گرفته‌ایم؛ یعنی 5 ماه مطالباتمان به تاخیر افتاده است.

این کارگران که هر ماه مطالبات خود را با تاخیر 5 ماهه دریافت می‌کنند،اضافه کردند: شهردار جدید که از حدود دو ماه پیش مدیریت شهرلوشان را برعهده گرفت در روز معارفه خود وعده به‌روز کردن مطالباتمان را داد اما بعد از گذشت دوماه هنوز هیچ اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

یکی از کارگران واحد خدمات شهرداری لوشان با بیان این پرسش که چرا اعضای شورای شهرلوشان مرتبا شهردار تغییر می‌دهند، گفت: در هر دوره شورای شهر فردی را به عنوان شهردار به مردم معرفی می‌کنند که هیچ برنامه‌ جدیدی برای مدیریت شهر ندارد. در واقع همان راهی را می‌رود که شهرداران قبلی انجام می‌دادند.

وی افزود:شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت به همراه سه نفر از اعضای شورای شهر به اتهام تخلفات مالی بازداشت شدند و شهرداری تا دو ماه پیش بادو سرپرست اداره می‌شد. از دو ماه پیش با ورود شهردار جدید دو حقوق فروردین و اردیبهشت ماه را دریافت کرده‌ایم. پرداخت حقوق در هر یک ماه یکبار در حالی انجام می‌شود که شهرداران سابق نیز هر ماه به ما یک حقوق می‌دادند.

یکی دیگر از کارگران واحد خدمات شهرداری لوشان در تکمیل سخنان همکار خود گفت: 80 نفر در مجموعه شهرداری لوشان کار می‌کنند؛ شورای شهر اگر هریک از همکاران بومی را به عنوان شهردار انتخاب کند، توانایی مدیریت شهر را به این شیوه که فقط با استفاده از درآمد پایدار شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده که دولت هر ماهه به صورت روتین به حساب شهرداری می‌پردازد را دارد.

 این کارگر گفت: در شهر لوشان جوانان زیادی با مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکترا  مرتبط با مدیریت شهری هستند که از توانایی و دانایی خوبی برخودارند. در این شرایط چرا اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار از افراد غیر بومی وکم سابقه استفاده می‌کنند، مشخص نیست.

او اضافه کرد: به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی روال پرداخت حقوق همانند ماه‌ها و سال‌های گذشته است. ما کارگران نمی‌دانیم با این گرانی‌ها و تورم، چگونه باید هزینه‌های سنگین زندگی خود را تامین کنیم؛ از چه کسی قرض بگیریم و چه زمانی می‌توانیم این قرض‌ها را بازپرداخت کنیم.

به گفته این کارگران، مشخص نیست شهرداری چه زمانی قصد دارد مطالبات مزدی کارگران را تسویه نماید.

*بیکاری کارگران کارخانه سیمان خاکستری نی ریزدرپی تعطیلی به علت ایجاد آلایندگی زیست محیطی

روز پنج شنبه 22 آبان،کارخانه سیمان خاکستری نی ریزدراستان فارس به علت ایجاد آلایندگی زیست محیطی تعطیل وکارگرانش بیکارشدند.

*سها مرتضایی:فعالیت صنفی جرم نیست!

در دی ماه سال ۹۶، با بازداشت گسترده دانشجویان شاهد سرکوب شدید فعالیت صنفی بودیم و پس از آن سرکوب این نهاد در اشکال دیگری همچون تفسیر جدید از آیین نامه جهت تشکیل ندادن شورای بسیاری از واحدها، برخورد با دانشجویان، صدور احکام انضباطی و ... تداوم یافت.

در ادامه با انتشار بخشی از حکم خود در مورد شورای صنفی، می‌کوشم نمایان سازم نهادهای امنیتی چگونه با جرم‌انگاری فعالیت در شوراهای صنفی، بر خلاف تمامی آیین‌نامه‌های داخل دانشگاه و طی پرونده‌سازی برای دانشجویان، می‌کوشند تا این نهاد دانشجویی را ویران سازند.

انتشار این بخش از حکم تنها به این دلیل است تا عیان سازیم نهادهای امنیتی وقضایی بدون کوچکترین آگاهی از آیین‌نامه و شیوه‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان، قانونی بودن فعالیت‌ها ذیل این نهاد و حتی بدون آگاهی از رویدادهای واقعی در دانشگاه، تنها در جستجوی پرونده‌سازی برای دانشجویان و پیش‌برد سیاست‌های کلان خود در راستای پولی‌سازی دانشگاه و امحاء کلیه حقوق بدیهی و اولیه دانشجویان هستند.

در این حکم، در حالیکه طبق ماده ۷ شیوه‌نامه شوراهای صنفی کلیه مراحل فعالیت کمیته اجرایی (متشکل از ۵ عضو شورای صنفی مرکزی دانشگاه) در برگزاری انتخابات توسط کمیته نظارت کنترل می‌شود اما به ناگاه با به وجود آمدن لزوم پرونده‌سازی برای فعالین صنفی، نامه نگاری‌های مربوطه با مسئولین دانشگاه، خدشه‌دار نمودن امنیت کشور بازتعریف می‌شوند.

اجرای ماده ۵ شیوه‌نامه اجرایی شوراهای صنفی توسط دانشجو خود تبدیل به جرمی دیگر و حتی ثبت نام در انتخابات شورای صنفی و تشکیل ائتلاف به مصداقی عیان برای اجتماع و تبانی بدل می‌گردد!

و اما این سطور موهوم پس از برچسب زدن‌های گسترده و درج اتهاماتی که ناشی از عدم وجود کوچکترین شناختی نسبت به نحوه ساز و کار شورای صنفی‌ است با این خبر جدید پایان می‌یابد که شورای مرکزی سال ۹۶ ( با وجود تشکیل شدن دو شورای مرکزی پس از آن در سال‌های ۹۷ و ۹۸) آخرین شورای صنفی مرکزی تشکیل شده در این دانشگاه است! چرا که روایت نهادهای امنیتی و قضایی باید با پایانی که لزوم صدور ۶ سال زندان را برای یک فعال صنفی ثابت می‌کند، پایان می‌یافت!

در آخر باید یادآور شد، مادام که نهادهای امنیتی با همکاری مسئولین دانشگاه و حراست، قدم بر ساحت دانشگاه می‌گذارند، مطرح شدن چنین مصادیق اتهامی ذیل اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، امری تکرار پذیر خواهد بود.

سها مرتضایی

دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران

*گزارشی درباره  تجمع اعتراضی دامداران اصفهان نسبت به  کمبود نهاده در دام شیری و گوشتی مقابل كشتارگاه صنعتی دام فساران

روز جمعه 16 آبان،جمعی از دامداران استان اصفهان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به  کمبود نهاده در دام شیری و گوشتی دست به تجمع مقابل كشتارگاه صنعتی دام  روستای فساران ازتوابع کلانشهر اصفهان زدند.

روزجمعه 23 آبان،مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان، در تشریح دلایل تجمع دامداران در کشتارگاه فساران عنوان کرد: تجمع خودجوش تولیدکنندگان در اعتراض به افزایش قیمت تمام شده ناشی از عوامل مختلفی است و علاوه بر آن اعتراضاتی درباره پذیرش دام برای کشتار وجود داشت.

وی ادامه داد: کمبود نهاده در دام شیری و گوشتی باعث افزایش قیمت تمام شده برای دامداران شده و تولیدکنندگان در شرایط بسیار سختی برای تأمین نهاده به سر می‌برند.

وی درباره وضعیت تأمین نهاده در بازارگاه تصریح کرد: فعلاٌ نهاده‌ای در بازارگاه وجود ندارد که امکان تأمین نیاز از این طریق وجود داشته باشد، دامدار باید سویا را در بازار آزاد کیلویی 16 تا 17هزار تومان خریداری کند و قیمت ذرت و جو نیز بالاتر از نرخ مصوب است.

وی اضافه کرد: قیمت پایین محصولات باعث شده تا دامداران متضرر شوند و اگر این رویه ادامه پیدا کند شرایط نابودی صنعت دامپروری را شاهد خواهیم بود، چون امنیت غذایی جامعه با مشکل مواجه می‌شود از مسؤولان درخواست می‌کنیم تا بازار نهاده را ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده شیر خام با توجه به هزینه‌ها و مقایسه آن با مصوبه ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد، در تاریخ 7 تیر امسال قیمت شیر خام بر اساس تأمین ذرت، جو و سبوس دولتی بود اما دامداران استان اصفهان تنها 30 درصد از نهاده مورد نیاز خودشان را با قیمت دولتی تأمین کرده‌اند و مابقی از بازار آزاد به قیمت گزاف خریداری شده است که هزینه‌های واحد پرورشی را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: در دام‌های پروار و گوشتی نیز همین مشکل را داریم و به همین دلیل قیمت خرید کشارگاه از دامداران مناسب نیست که صدای اعتراض دامداران را بلند کرده است.

وی درادامه گفت: یکی دیگر از دلایل اعتراض دامداران ورود دام سنگین از سایر استان‌ها بود در حالی که دام روی دست دامداران اصفهانی مانده و لزومی ندارد که دام سایر استان‌ها در اصفهان کشتار شود.

وی با اشاره به این که موضوع اعتراض 16 آبان صرفاً قیمت گوساله بوده است، عنوان کرد: در جلسه مورخ 17 آبان مقرر شد گوساله نر زنده کیلویی 43هزار تومان و هر کیلو لاشه کشتار شده 85 هزار تومان باشد که تا 15 روز به دامدار پرداخت شود و انتظار داریم اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز نیز به این مصوبه پایبند باشند.

 

*جان باختن یک کارگر معدن امیر مجتمع معدنی آسمینون منوجان پس از 10 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان بندرعباس

عصر روز پنج شنبه 22 آبان،یک کارگر معدن امیر مجتمع معدنی کرومیت آسمینون منوجان در استان کرمان که روز سه شنبه 13 آبان به علت گیر افتادن در بین واگن‌های حمل سنگ، دچار جراحت شدید شده بود در بیمارستان محمدی بندرعباس جان باخت.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 23 آبان،این سومین حادثه کاری+ منجر به مرگ کارگران معدن آسمینون منوجان طی سه ماه اخیر است.

+بازهم ریزش تونل در معدن کرومیت فاریاب وجان باختن کارگری دیگر

عصر روز شنبه 22 شهریور، یکی از تونل‌های معدن کرومیت فاریاب  واقع درشهرمنوجان استان کرمان ریزش کرد وجان یک کارگر اهل شهرستان رودان دراستان هرمزگان را گرفت.

خاطرنشان می شود که این دومین حادثه ریزش تونل  است که طی یک ماه گذشته در معدن فاریاب منوجان اتفاق افتاده است.

روز سه شنبه 28 مرداد 99،یک کارگر معدن کرومیت فاریاب براثر ریزش تونل مصدوم وپس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات جانش را از دست داد.

*جان باختن کارگرشهرداری عسلویه حین کار براثرتصادف

عصر روزچهارشنبه 21 آبان،یک کارگر شهرداری حین کار نظافت درسطح شهرعسلویه براثر تصادف خودروبا وی وپس از انتقال به بیمارستان جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com