اخباروگزارشات کارگری ٢٢ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
November 12, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٢ آبان ماه ١٣٩٩

- تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه تولید مواد شوینده  اهواز نسبت به اخراج از کار

- دومین روزتجمع اعتراضی کارگران پیمانی کشت وصنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل درب ورودی

- اعتراض کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهرنسبت عدم پرداخت 3 ماه حقوق

- گردهم‌آیی تعدادی از دانشجویان در دانشگاه تهران در واکنش به تعطیلی آموزش عالی کشور

- آزادی موقت محمد خانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی با تامین قراروثیقه

- محکومیت مرجان اسحاقی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران به تحمل 5 سال حبس

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:آزادی معلم زندانی محمد حبیبی را شادباش می‌گوییم

- اتحادیه آزاد کارگران ایران:محمد حبیبی آزاد شد، تمامی فعالین صنفی و سیاسی زندانی باید آزاد گردند

- اطلاعیه اتحاد بین المللی در مورد آزادی محمد حبیبی

- آمار کارگران قربانی حوادث کار در سال 98 بروایت سازمان پزشکی قانونی،وزارت کار وسازمان تا مین اجتماعی

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه تولید مواد شوینده  اهواز نسبت به اخراج از کار

از روز شنبه 17 آبان ماه، کارگران کارخانه تولید مواد شوینده  اهواز برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کارتجمعات اعتراضی را مقابل محل کارشان،فرمانداری اهواز،اداره کل کار واستانداری خوزستان برپا کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22 آبان، در چند روز اخیر کارگران یک کارخانه تولید مواد شوینده و بهداشتی که تنها کارخانه تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در استان خوزستان به شمار می‌رود، دست به تجمع و اعتراض زده‌اند چون بنا به گفته آنها این کارخانه به مالک جدید فروخته شده و آنها نیز قصد انتقال خط تولید به استانی دیگر را دارند.

این کارگران گفتند:به آنها اعلام شده است که از کار اخراج شده‌اند و اکنون در این شرایط بد اقتصادی این کارگران نگران آینده خود هستند و این در حالی است که برخی از آنها سابقه بالای 20 سال اشتغال در این شرکت را دارند.

یکی از کارگران این کارخانه تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز با اشاره به اینکه دو خط تولید مواد شوینده و تولید بطری در اهواز از سوی شرکت تعطیل شده‌اند، بیان کرد: زمزمه‌های فروش خط تولید و تعطیلی کارخانه حدود دو ماه قبل آغاز شد و ما در این مدت به صورت متناوب به مرخصی اجباری می‌رفتیم.

وی افزود: این دو خط تولید دارای 70 نفر کارگر هستند که از روزشنبه 17 آبان به صورت رسمی به ما اعلام شد که دیگر سر کار خود حاضر نشوید چرا که قصد داریم خط تولید کارخانه را به فروش برسانیم.

وی افزود: خبر داریم که قطعات خطوط تولید در حال انتقال به استانی دیگر است.

این کارگر معترض ادامه داد: برای ما عجیب است که این کارخانه که در شرایط شیوع کرونا و افزایش نیاز مردم به مواد ضدعفونی و شوینده‌ها، بر تولیدات خود افزوده بود و ما به جای هشت ساعت، 12 کار می‌کردیم قصد دارد در این شرایط اقدام به فروش خط تولید کند.

وی درخاتمه گفت: در این مدت به استانداری خوزستان، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، فرمانداری اهواز و … مراجعه کرده‌ایم و مشکلات خود را با آنان در میان گذاشته‌ایم.

*دومین روزتجمع اعتراضی کارگران پیمانی کشت وصنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل درب ورودی

روز چهارشنبه 21 آبان برای دومین روز متوالی، کارگران پیمانی کشت وصنعت کارون به تجمعشان دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل درب ورودی شرکت واقع در شوشتر- کیلومتر 17 جاده دزفول ادامه دادند.

تجمع کنندگان که تعدادشان بیش از 100 نفر هست خواهان حذف شرکت پیمانکاری وعقد قراردادمستقیم هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر روز چهارشنبه 21 آبان به خبرنگار رسانه ای گفت:تجمع کنندگان نیروهای پیمانکار هستند که بین یک تا هشت سال سابقه کار دارند.

وی افزود:تبدیل وضعیت این نیروها در اختیار مدیرعامل این شرکت نیست و فقط در اختیار بانک کشاورزی به عنوان سهامدار شرکت است .

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران پیمانی کشت وصنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل درب ورودی

روز سه شنبه 20 آبان، کارگران پیمانی کشت وصنعت کارون برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ورودی شرکت واقع در شوشتر- کیلومتر 17 جاده دزفول زدند.

*اعتراض کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهرنسبت عدم پرداخت 3 ماه حقوق

روز چهارشنبه 21 آبان، کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهراعتراضشان را نسبت عدم پرداخت 3 ماه حقوق رسانه ای کردند.

جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جنوب استان سیستان وبلوچستان به خبرنگار یک رسانه محلی گفتند: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون در میدان حضور داشته و ایفای نقش می کنند اما حدود سه ماه است که حقوق و دستمزدی به آنان پرداخت نشده است.

آنها افزودند: حدود 200 نیروی شرکتی فوریت های پزشکی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با حقوق معوقه سه ماهه مواجه بوده و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر این موضوع هستند.

معترضان ادامه دادند: در چنین شرایط اقتصادی که هر روز شاهد گرانی یک قلم کالای اساسی هستیم خانواده های ما صبرشان لبریز شده؛ مسئولان امر ما را درک نکرده چرا که پرداخت مزایا و حقوقشان یک روز عقب نمی افتد اما سه ماه بدون حقوق برای ما چالش ایجاد کرده است.

آنها افزودند:سنوات سال 98 نیز به آنان پرداخت نشده و هم چنان چشم انتظار واریز حقوق وحقوقشان هستند.

*گردهم‌آیی تعدادی از دانشجویان در دانشگاه تهران در واکنش به تعطیلی آموزش عالی کشور

روزدوشنبه نوزدهم آبان‌ماه جمعی از دانشجویان در محیط تعطیل دانشگاه تهران حضور یافتند. این دانشجویان با هدف بازپس‌گیری فضای دانشگاه که از دانشجویان سلب شده گردهم آمدند و به هم‌اندیشی پرداختند. این هم‌اندیشی حول‌ ارائه‌ی راهکارهایی برای پس گرفتن فضای دانشگاه، کنش ایجابی در جهت رسیدن به دانشگاهی دموکراتیک، بحران آموزش در دوران کرونا و راه‌های اعتراض به سرکوب و اختناق در زمان بسته بودن در دانشگاه‌ها به بهانه‌ی کرونا شکل گرفت که گزارش نتایج این هم‌اندیشی در متنی جداگانه منتشر می‌شود.

 آنها همچنین پوسترهایی در اعتراض به انقلاب فرهنگی دوم که با تعطیلی دانشگاه‌ها در جریان است، به دیوارهای دانشگاه چسباندند.

فضا و امکانات دانشگاه‌ها به بهانه‌ی کرونا از دانشجویان سلب شده، آموزش مجازی، تبعیض آموزشی را تشدید کرده و کیفیت آموزش به سطح بحرانی رسیده، سرکوب و اختناق افزایش یافته و دانشجویان امکان هرگونه کنش و اعتراض جمعی برای مداخله در تصمیمات را از دست داده‌اند. مساله‌‌ای که برای حل شدن نیاز مبرم به هم‌اندیشی‌های جمعی و مشارکت عمومی دانشجویان دارد .

اولویت دانشجویان شکاندن فضای کاذب دو مطلقِ ناتوانی بی چون و چرای ما و رخوت و رکودی که در اکنون کرونایی به آن گرفتاریم و از سوی دیگر قدرت مطلق کسانی که از این فضا سود میبرند است. اولویت آنها یافتن روزنه ای برای مقاومت و بنا کردن منطقی است که به شکل ایجابی دموکراتیک است. منطقی علیه وضع موجود.

*آزادی موقت محمد خانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی با تامین قراروثیقه

روز چهارشنبه 22 آبان،محمد خانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی که از تاریخ مهر در بازداشت نیروهای امنیتی بود ساعاتی پیش با قرار وثیقه موقتا آزاد شد.

*محکومیت مرجان اسحاقی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران به تحمل 5 سال حبس

مرجان اسحاقی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه 98  با رای قاضی صلواتی، به 5 سال حبس محکوم شد.

منبع سه خبر بالا:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:آزادی معلم زندانی محمد حبیبی را شادباش می‌گوییم

سندیکای کارگران شرکت واحد آزادی محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران را شادباش می‌گوبد. حبیبی به دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق صنفی معلمان و آموزش رایگانِ همگانی، اسفند ۹۶ در مقابل مدرسه‌اش بازداشت و زندانی شده بود روز سه شنبه ۲۰ آبان در میان استقبال خانواده و همکاران از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آزادی محمد حبیبی را به ایشان، همسر و جامعه فرهنگیان کشور تبریک می‌گوید و خواهان آزادی تمامی فعالان صنفی معلمان دربند و کارگران زندانی می‌باشد. تمامی احکام قضایی علیه معلمان و کارگران باید لغو شود و معلمان و کارگرانی که به دلیل فعالیت صنفی از کار اخراج شده‌اند باید فوری و بی‌قید و شرط به سر کارشان بازگردند‌.

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:محمد حبیبی آزاد شد، تمامی فعالین صنفی و سیاسی زندانی باید آزاد گردند

محمد حبیبی معلم و از مسئولین کانون صنفی معلمان روز بیستم آبانماه پس از دو سال و نیم زندان آزاد شد. جرم محمد حبیبی تنها فعالیتهای صنفی و پیگیری حقوق و مطالبات معلمان بود که در ۲۰ اردیبهشت ۹۷ در جریان تجمع سراسری معلمان دستگیر شد و از همان زمان علیرغم چند دوره تأکید جدی پزشکان بر نیاز وی به درمان در خارج از زندان، به حکم طویل‌المدت زندان محکوم شد و پس از گذراندن ۲ سال و نیم حبس مشمول بخشنامه آزادی زودهنگام گردید.

زندانهای کشور مملو از زندانیانی است که تنها به جرم فعالیتهای صنفی و مطالباتی دستگیر و زندانی شده‌اند. چنین برخوردهایی نسبت به کارگران و معلمان و دانشجویان و فعالین صنفی و سیاسی تنها از کسانی برمیاید که خود مسبب استثمار و پایمال کردن حقوق آحاد جامعه هستند و در مقابل حق خواهی کارگران و فعالین صنفی تنها ابزار سرکوب و زندان را میشناسند.

محمد حبیبی یکی از نمونه‌هایی است که بایست چه به دلیل معلم بودن و چه به دلیل حق‌خواهیِ خود و همکارانش مورد تقدیر و تجلیل قرار میگرفت اما بعکس او را مورد زندان و آزار قرار دادند.

اسماعیل عبدی دبیر کل سابق  کانون صنفی معلمان ایران نیز سالهاست که بخاطر فعالیتهای صنفی در زندان بسر میبرد و علیرغم اتمام دوران محکومیت‌اش نهادهای امنیتی اجازه آزادی به وی ندادند و با زنده کردن یک پرونده قدیمی مختومه شده ۱۰ سال حبس دیگر را به این معلم زندانی تحمیل کردند.

جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران و شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه نیز از فعالین صنفی کارگران هستند که هم اکنون به دلیل مطالبه گری ‌و پیگیری حقوق صنفی خود و دیگر هم طبقه‌ای‌هایشان در زندان به سر میبرند. جعفر عظیم زاده نیز بمانند اسماعیل عبدی در حالیکه مشمول آزادی می‌شد اما نهادهای امنیتی برای جلوگیری از آزادی‌اش وی را با یک پرونده‌سازی جدید روبرو نمودند و به ۱۳ ماه حبس دیگر محکوم کردند تا همچنان وی را در زندان نگه دارند. ناهید خداجو و نسرین جوادی از دیگر اعضای اتحادیه آزاد نیز به احکام طولانی مدت زندان محکوم شده اند و هر آن احتمال دستگیری‌شان وجود دارد و حیدر قربانی کارگر ساختمانی و عضو اتحادیه آزاد نیز قرار است روز یکم آذر به دلیل فعالیتهای صنفی و‌کارگری مورد محاکمه قرار گیرد. اینها تنها گوشه‌ای از تعرض نهادهای امنیتی به فعالین صنفی و سیاسی است و صدها و هزاران نفر چه از فعالین صنفی چه از فعالین سیاسی و یا معترضینی که تنها به دلیل نان‌خواهی و مطالبات معیشتی در خیزش‌های سال گذشته شرکت داشتند یا در زندان به سر‌میبرند و یا تحت محاکمه قرار دارند.

طبقه کارگر و جامعه ایران به شدت از این برخوردهای امنیتی نسبت به فعالیتهای صنفی و مطالباتی منزجر شده و دیگر چنین رفتارهایی را تاب نمیاورد.

جای کارگران و معلمان و هیچیک از فعالین صنفی و سیاسی زندان نیست و همگی آنها باید آزاد گردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی محمد حبیبی را به وی و خانواده ایشان و کل جامعه شادباش می‌گوید و ضمن اعلام انزجار نسبت به تداوم زندان جعفر عظیم زاده، شاپور احسانی راد، اسماعیل عبدی و تمامی فعالین صنفی و سیاسی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این عزیزان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۱ آبانماه ۹۹

*اطلاعیه اتحاد بین المللی در مورد آزادی محمد حبیبی

محمد حبیبی، روز سه‌شنبه 20 آبان‌ از زندان فشافویه آزاد شد. محمد حبیبی عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، که به فراخوان کانون های صنفی معلمان در تجمع سراسری 20 اردیبهشت 1397 شرکت داشت، در آن تجمع به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پس از بازداشت به قرارگاه ثارالله متعلق به سپاه پاسداران منتقل شد. او در اواسط مرداد 1397 توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاالله احمدزاده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به 18 ماه حبس تعزیری و به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به 18 ماه حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد. حبیبی در طول دوران حبس بارها توسط مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی، استفاده از حق مرخصی و دیگر حقوق خود محروم شده بود. محمد حبیبی همراه با چند تن از فعالین مدنی و سیاسی بارها به شرایط اسف بار زندان اعتراض کرد و به همین دلیل مورد خشم مسئولان زندان قرار گرفته بود و در اوایل آبانماه 98 برای مدتی ممنوع الملاقات شد. خانواده محمد حبیبی شرایط جسمانی او را بسیار وخیم اعلام کرده بودند و از مسئولان زندان تقاضای اعزام او به مراکز درمانی را کردند اما با بی تفاوتی مسئولان زندان مواجه شدند. همچنین در طول مدتی که وی زندانی بود، ابتدا حقوق او از طرف آموزش و پرورش منطقه قطع می شود و سپس حکم اخراج وی به خانواده اش ابلاغ می شود.

محمد حبیبی در مقابل فشارها و ضرب شتم مزدوران حکومتی ایستاد و پایبندی اش را به مطالبات به حق معلمان و زحمتکشان به اثبات رساند. محمد حبیبی مخالف خصوصی سازی و کالایی شدن آموزش است، و خواهان آموزش رایگان برای دانش آموزان، کلاس درس متناسب با استانداردها بین المللی، حق داشتن تشکل مستقل، حق اعتراض و اعتصاب و دستمزد بالای خط فقر برای همه معلمان می باشد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران آزادی محمد حبیبی را به وی، خانواده رنج دیده اش و معلمان کشور و کانون های صنفی معلمان تبریک می گوید و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط دیگر معلمان دربند و فعالین كارگری و اجتماعی از جمله اسماعیل عبدی عضو دیگر کانون صنفی معلمان تهران می باشد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

دوازده نوامبر ۲۰۲۰

*آمار کارگران قربانی حوادث کار در سال 98 بروایت سازمان پزشکی قانونی،وزارت کار وسازمان تا مین اجتماعی

سازمان پزشکی قانونی:

سازمان پزشکی قانونی تعداد کارگران مصدوم را در سال 1398 براثر حوادث کاری 28208 نفر گزارش کرد که درمقایسه با 28571 نفر درسال 1397 کاهش یک و سه دهم  درصدی را نشان می دهد.

این منبع تعداد کارگران جان باخته درسال 1398 براثر حوادث کاری را 1753نفرگزارش کرد که نسبت به 1625 نفر درسال 1397 نشان دهنده افزایش 7 و نه دهم درصدی می باشد.

 اداره کل بازرسی کار وزارت کار:

با توجه به بازرسیهای انجام گرفته در کارگاههای مشمول قانون کار توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1398 ،تعداد آسیبدیدگان شغلی ثبت شده مشمولین قانون کار، 9751 نفر بوده است که نسبت به 9996 نفر در سال ماقبل کاهش 2وپنج دهم درصدی را نشان می دهد.

از کل آسیبدیدگان شغلی، 726 مورد منجر به فوت شده است که درمقایسه با 678نفر درسال 1397  نشانگرافزایش 7 درصدی می باشد.

سازمان تامین اجتماعی:

بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی در سال 1398 ،از کل بیمه شدگان در معرض حادثه شغلی، 21562 نفر دچار حادثه شغلی شده ا ند که این تعداد نسبت به 17619 نفردر سال 1397افزایش 22 و چهاردهم درصدی را نشان می دهد.

از تعداد 21562 نفر حادثه دیده شغلی، 289 مورد آن منجر به فوت (که در مقایسه با169 نفر در سال ماقبل نمایگر افزایش 71درصدی می باشد) و 11 مورد آن منجر به از کارافتادگی کلی شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com