اخباروگزارشات کارگری ١٢ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
November 03, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٢ آبان ماه ١٣٩٩

- آخرین خبرها درباره کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه:

+ادامه تجمع  اعتراضی تعدادی از کارگران هفت تپه نسبت به بازداشت همکاران وحضور نیروهای انتظامی در مجتمع

+اعتصاب غذای 4 کارگر زندانی

+اظهارات فرزانه زیلابی درباره کارگران زندانی

- تجمعات اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی استان مرکزی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

- ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به پایمالی حقوقشان با افشای مدیران

- ادامه اعتراضات کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان

- عدم پرداخت 2 ماه حقوق هزار ناجی غریق مازندران

- بیانیه‌ی 24روزنامه‌نگار زن درباره روایت‌های اخیر آزارگری

- تجمع اعتراضی زنان محله گلشهر چابهار مقابل فرمانداری نسبت به تخریب منازل مسکونیشان توسط بنیاد مسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی

- تجمع اعتراضی تعدادی از اهالی سقزنسبت به عدم تعیین تکلیف با زمین هایشان در محله باغ خان مقابل استانداری کردستان

- تجمع اعتراضی جمعی از کسبه باشت نسبت به کرایه های نجومی مغازه های آموزش و پرورش همزمان با افتتاح این مجتمع تجاری

- جان باختن 2 کارگر جوان در ارومیه براثر سقوط در چاهک آسانسور

*آخرین خبرها درباره کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه:

+ادامه تجمع  اعتراضی تعدادی از کارگران هفت تپه نسبت به بازداشت همکاران وحضور نیروهای انتظامی در مجتمع

روز دوشنبه 12 آبان،تعدادی کارگران هفت تپه به تجمعشان در اعتراض به 4 همکار بازداشتی دراین مجتمع ادامه دادند.

فیلم های منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ 12 آبان حضور نیروهای انتظامی را در داخل این مجتمع بنمایش می گزارد.

+اعتصاب غذای 4 کارگر زندانی

خبرهای منتشره بتاریخ 12 آبان حاکی از اعتصاب غذای 4 کارگر زندانی دراعتراض به ادامه بازداشت وبلاتکلیفی می باشد.

+اظهارات فرزانه زیلابی درباره کارگران زندانی

روز یکشنبه 11 آبان، فرزانه زیلایی وکیل دادگستری طی گفتگوبا خبرنگار رسانه ای، چهار کارگر بازداشتی هفت تپه خبر داد و گفت: اتهام آنها اخلال در نظم عمومی عنوان شده و هم اکنون پرونده این کارگران به شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه روز یکشنبه 11 آبان، در خصوص پرونده آنها اعلام وکالت کرده و با این کارگران در زندان ملاقات داشتم، افزود: مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگستری شوش در روز شنبه، عملا باعث تعطیلی دادگستری شده و روزیکشنبه هم رئیس دادگستری و دادستان حضور نداشتند. پیگیری من و نمایندگان کارگری از جانشین رئیس دادگستری نیز بی‌پاسخ و بی‌نتیجه ماند.

وی افزود:ظاهرا وثیقه پنجاه میلیونی برای کارگران تعیین شده، ولی به آن‌ها ابلاغ نشده است. همه موارد یاد شده و تعلل در ابلاغ قرار، موجبات طولانی شدن بازداشت کارگران را بدون هیچ ضرورتی فراهم کرده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد:وثیقه پنجاه میلیونی تاکنون به کارگران ابلاغ نشده و باید در نظر داشت که این قرار از نظر نوع و میزان، قرار متناسبی نیست. همچنین تامین آن از عهده کارگر نیز خارج است. با این همه، موافقت یا عدم موافقت دادستان با قرار وثیقه پنجاه میلیونی مشخص نیست.

قابل یاد آوری است که، 4 کارگر هفت تپه بنام های یوسف بهمنی،مسعود حیوری، حمید ممبینی وابراهیم عباسی منجزی در تجمع اعتراضی روز پنج شنبه 8 تعدادی از کارگران نسبت به عدم پرداخت حق اضافه کاری ماه های تیر ومرداد 17 همکارشان دراین مجتمع با دخالت نیروهای انتظامی ویگان ویژه بازداشت شدند و کماکان درزندان فجر شهرستان دزفول درحبس بسر می برند.

طی روزهای جمعه،شنبه ویکشنبه(9 ، 10 و11 آبان) هم جمعی از کارگران هفت تپه با تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت ، پلیس امنیت و  دادگستری  شوش خواهان آزادی 4 همکارشان شده بودند.

*تجمعات اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی استان مرکزی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

طی روزهای گذشته مربیان پیش‌دبستانی استان مرکزی برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت تجمعات اعتراضی در شهر اراک برپا کردند.

روز دوشنبه 12 آبان،مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی به خبرنگار رسانه ای گفت:دوره پیش دبستانی دوره‌ای رسمی و پذیرفته‌شده بوده ولی اجباری نیست و با مدرسه متفاوت است چرا که والدین حتی در زمانی که مدارس حضوری برگزار می‌شد تمایل کمتری به فرستادن نوآموزان خود به دوره پیش‌دبستانی داشتند.

وی با اشاره به اعتراضات مربیان پیش دبستانی افزود: آموزش و پرورش هیچ رابطه استخدامی با مربیان پیش دبستانی ندارد زیرا مؤسس یک مرکز آموزشی غیردولتی بوده و این افراد مربی مدارس غیرانتفاعی هستند.

او ادامه داد: باتوجه به حضور این افراد به عنوان مربی در این مدارس غیردولتی در سطح استان باید بگوییم که آنها کارمند آموزش و پرورش محسوب نمی‌شوند.

*ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به پایمالی حقوقشان با افشای مدیران

بخشی از نامه افشاگری کارگران راه آهن  ناحیه خراسان :

.....صحبت از رشوه و نون قرض دادن به فامیل و بستگان بود فقط توی منطقه لرستان این مشکل نیست .

منطقه خراسان هم از این مشکلات خیلی زیاده یکی از این مشکلات مدیر نگهداری جناب ثابتی هست که 19 ساله مدیره  . هر ماهی 20میلیون دریافتیش هست به غیر از در آمد های جانبی مثل خودرو در اختیارش و ........حتی نونش رو از نیشابور  می فرستند و افرادی بودن که قومش هست که جزء سانحه خیام نبود و پدرشون توی سانحه فوت نکرده این اقا رو استخدام کرد و پست عالی هم بهش دادها.

ین اقای ثابتی به خاطر اینکه بازنشست نشه دنبال پول سازمان بازنشستگی پرسنل رسمی نیست چون خودش دو ساله اصافه خدمت داره بازم خدایا شکر که بازوش (رئیس پشتیبانی سابق) قطع شد.

شخصی به نام قاسم سعیدی که آدم فروش و معتاد هست را به عنوان رئیس موتوری اونجا گذاشته است که زیرآب کارگران را میزند.

ایشان جاسوس معینی هستند و صلاحیت این شغل را نداشته و ندارند.

اگر بدن او را آب بکنید حداقل 2 کیلوگرم مورفین از آن استخراج میکنید... برای ثابتی هم مواد می آورند.

*ادامه اعتراضات کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه 12 آبان، کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای باری دیگر رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج که از زیرمجموعه‌های شهرداری محسوب می‌شوند، دست‌کم 8 ماه دستمزد و سایر مزایا از کارفرمای خود طلبکارند.

این کارگران با اشاره به اینکه تعویق هشت ماهه‌ی حقوق؛ آن‌ها را در وضعیت بد معیشتی قرار داده است، در ادامه گفتند: عدم پرداخت دستمزد کارگران درحالیست که در انتقاد به بی‌توجهی مسئولان شهرستانی در پیگیری مطالباتمان بارها به شهرداری و شورای شهر یاسوج مراجعه کرده‌ایم.شهرداری در پاسخ به پیگیری کارگران می‌گوید برای پرداخت حقوق منتظر مصوبه شورای شهر هستند اما شورای شهر در تامین منابع مالی تعلل می‌کند.

یکی از کارگران سازمان حمل ونقل بار مسافر در تشریح مشکلات پیش آمده، گفت: بیش از 50کارگر سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج هستیم که بعداز 10تا15 سال سابقه کار هنوز وضعیت شغلی، حقوقی و بیمه‌ای مشخصی نداریم.

او افزود: در حالی مطالباتمان با تاخیر پرداخت می‌شود که در شرایط بد اقتصاد فعلی که همه چیز بیش از اندازه گران شده، ما در حال تجربه کردن شرایط بد معیشتی هستیم اما مسئولان سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری یاسوج هیچ واکنشی نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت مطالبات‌مان و پرداخت حقوقه، بیمه و مشخص شدن وضعیت قراردادهایمان انجام نمی‌دهند.

*عدم پرداخت 2 ماه حقوق هزار ناجی غریق مازندران

2 ماه حقوق هزار ناجی غریق مازندران کماکان پرداخت نشده است.

روز دوشنبه 12 آبان،یکی از ناجیان غریق مازندران به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود هزار ناجی غریق از اول خرداد ماه امسال تا پایان شهریور به مدت چهار ماه در طرح سالم‌سازی دریا بکارگیری شدند که هیچ یک از مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده بودند. تقریبا یک هفته پیش با تامین منابع مالی (حدود یک ونیم میلیارد تومان) دو ماه از مطالبات ناجیان غریق پرداخت شد.در حال حاضر طلب ناجیان غریق مربوط به حقوق تیر و شهریور ماه است.

وی افزود: ناجیان غریق مستقر در طرح‌های سالم‌سازی دریا، هر سال تابستان به میلیون‌ها گردشگر که به مازندران سفر می‌کنند خدمت ارائه می‌دهند اما پرداخت حقوق ناچیز آن‌ها از محل اعتبارات استانی صورت نمی‌گیرد.

اوادامه داد:طی چهار ماه فعالیت در سال جاری، ناجیان غریق نزدیک به 540 نفر را نجات داده‌اند.

وی افزود: متاسفانه برای حقوق ناجیان غریق در استان‌های شمالی، اعتباری وجود ندارد و ما باید برای پیگیری دریافت طلب حداقلی خود از جیب هزینه کنیم.

*بیانیه‌ی 24روزنامه‌نگار زن درباره روایت‌های اخیر آزارگری

 سرانجام جنبش روایت‌گری آزار به دالان‌های مطبوعات رسید؛ جایی که خیلی‌ها باید از آن بترسند. درباره‌ی مورد اخیری که مطرح شده، چند روایت را شنیده‌اید اما آن‌چه بر هیچ یک از روزنامه‌نگاران پوشیده نیست، این است که ده‌ها روایت مشابه دیگر هم شنیده‌ایم و حتی برخی شاهد آزارها بوده‌ایم. بسیاری از زنان روزنامه‌نگار و غیرروزنامه‌نگار راوی آزارها و تعرض‌های آقای متجاوز بوده‌اند و خوشحالیم که حالا روایت‌ها از پستو بیرون کشیده شده است.

 ما بخش زیادی از این راویان آزار را می‌شناسیم و متاسفیم که احتمالا زنان دیگری هم هستند که رنج آزار و تعرض را محتمل شده‌اند اما هنوز هم سکوت کرده‌اند. همه‌ی آن‌ها بدانند که متجاوز دیگر نمی‌تواند با تله‌گذاری، خاک بر چشم‌ قربانیان بپاشاند.

ما امضاکنندگان تا پایان، از تک‌تک شما زنان و راویان آزار حمایت می‌کنیم تا حرف بزنید و عقب ننشینید.

 ما هم‌چنین از مسوولان رسانه‌ها نیز انتظار داریم چشم خود را بر روایت‌های آزارگری متجاوز و برخی دیگر از مردان رسانه‌ای نبندند. آزارگران باید موظف به پاسخ‌گویی نسبت به اعمال خود شوند؛ فضای امن، حق ماست.

۱- انسان نگار

۲ -ایکدر سولماز

۳-باقری نگین

۴-بیات فرنگیس

۵-جمالپور فاطمه

۶- حاجی‌زاده مولود

۷-حامدی نیلوفر

۸- حسین‌زاده محبوبه

۹- رخش سودابه

۱٠- زارع سارا

۱۱- شعاعی شیما

۱۲- عباسی فائزه

۱۳- فرشید آرزو

۱۴-قلی‌زاده مهتاب

۱۵- قوامی غنچه

۱۶- کریمیان خاطره

۱۷- کیمیایی هدیه

۱۸- محسنی سارا

۱۹- محمدی الناز

۲٠-محمدی الهه

۲۱- ملکی شیدا

۲۲- نوبری صبا

۲۳- وحیدیان مریم

۲۴ - غالبی فرحناز

*تجمع اعتراضی زنان محله گلشهر چابهار مقابل فرمانداری نسبت به تخریب منازل مسکونیشان توسط بنیاد مسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی

روز یکشنبه 11 آبان،جمعی از زنان محله گلشهر چابهار برای انعکاس صدای اعتراضان نسبت به تخریب منازل مسکونیشان توسط بنیادمسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان  سیستان و بلوچستان زدند.

 به گزارش یک منبع خبری محلی،بنیادمسکن و شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی ساعت 2 بامداد روز جمعه9 آبان بدون حکم قضایی به منازل مسکونی محله گلشهر چابهار یورش برده و حدود 10 منزل مسکونی که مردم در آن سکونت داشتند را به همراه اسباب و اثاثیه تخریب کردند.

ماموران با استفاده از شوکر برقی، اسپری فلفل و باتوم به اهالی منازل حمله کرده و زنان و کودکان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یک منبع مطلع در این مورد گفت: ”ماموران امنیتی با استفاده از لودر منازل را به همراه اسباب و اثاثیه آن به طور کامل تخریب کرده و برای هموار کردن زمین به داخل رودخانه هدایت کردند.“

این منبع افزود: ”حتی به ساکنان منازل اجازه داده نشده که مدارک شناسایی خود، قرآن و کتب دینی، طلا و جواهرات خود را از منازل خارج کنند.“

بنا بهمین گزارش،با تجمع اعتراضی زنان مقابل ساختمان فرمانداری، هیچ مسئولی پاسخگو نبوده و اقدامی برای رسیدگی به این اقدامات خودسرانه ماموران امنیتی، بنیاد مسکن و شهرداری در دستور کار قرار نگرفته است.

*تجمع اعتراضی تعدادی از اهالی سقزنسبت به عدم تعیین تکلیف با زمین هایشان در محله باغ خان مقابل استانداری کردستان

روز دوشنبه 12 آبان، تعدادی از اهالی سقزراهی سنندج شدند تا باتجمع مقابل استانداری کردستان اعتراضشان را نسبت به عدم تعیین تکلیف با زمین هایشان در محله باغ خان بنمایش بگذارند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود 10 سال است که 75 خانوار سقزی اقدام به خرید زمین در منطقه 11 گولان این شهر در محله ای به نام "باغ خان" نموده اند و از همان اوایل با سنگ اندازی شهرداری مواجه شدند.

وی افزود: شهرداری سقز در ماه های اولیه با مطرح کردن مسئله ای دال بر اراضی ملی بودن این زمین و اختصاص آن به لکه های ورزشی و آموزشی موجب رنجش خاطر مردم شد که پس از 18 ماه فرصت قانونی از این ادعا عقب نشینی کرد و در سال 94 به این زمین ها در قبال پرداخت 350 میلیون ریال جواز ساختمانی اهدا شد.

او ادامه داد: تمامی اسناد و مدارک در خصوص واگذاری جواز ساختمانی و مجوزهای لازم از شهرداری سقز و کمیسیون ماده 12 موجود می باشد.

وی افزود: در سال 94 شاهد اجرای عملیات ساختمانی و اعطای جواز ساختمانی به 7 نفر از صاحبان زمین مذکور بودیم و هم اکنون این افراد در ساختمان های تکمیل شده مستقر هستند.

او گفت:متأسفانه در سال 95 شهرداری سقز با چراغ سبز معاونت عمرانی استانداری کردستان در یک اقدام خودسرانه از اعطای جاز ساختمانی به دیگر افراد جلوگیری نمود و از همان سال تاکنون وعده های توخالی به ما می دهند.

وی افزود: هم اکنون تمامی دستگاه های خدمت رسان اعم از آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات خدمات خود را برای این زمین ها ارائه کرده اند و معبرکشی نیز در محوطه این زمین ها صورت گرفته است اما سنگ اندازی شهرداری و بی توجهی معاونت عمرانی استانداری کردستان در این خصوص برای ما قابل درک نیست.

ویدر خاتمه گفت: هیچگاه از حقمان عقب نشینی نخواهیم کرد و تا رسیدن به نتیجه از تحصن جلوی استانداری دست بر نخواهیم داشت و دیگر فریب وعده های توخالی معاون عمرانی استانداری و شهردار سقز را نخواهیم خورد.

*تجمع اعتراضی جمعی از کسبه باشت نسبت به کرایه های نجومی مغازه های آموزش و پرورش همزمان با افتتاح این مجتمع تجاری

روز دوشنبه 12 آبان همزمان با افتتاح مجتمع  تجاری خیری تدبیر ماندگار فرهنگیان باشت،تعدادی از کسبه این شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد که اکثریتشان جوان بودند باتجمع اعتراضشان را نسبت به کرایه های نجومی مغازه ها بنمایش گذاشتند.

یکی از جوانان معترض به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: بنده در حال حاضر حدود 600 هزار تومان کرایه مغازه می  دهم که با توجه به شرایط بد اقتصادی  و قدرت  خرید مردم  به سختی این کرایه را  پرداخت می کنم ،حال آموزش و پرورش که یک نهاد دولتی است و با این قیمت پیشنهادی برای چند باب مغازه کل صاحبان مغازه داران را به  افزایش قیمت مغازه های خود و ادشته است، و در صورتی که این کار اعمال شود بخاطر 8 باب مغازه باید ده ها جوان مغازه هایشان راتعطیل کنند، چون در پرداخت کرایه آن هم سه برابر عاجز خواهند ماند.

*جان باختن 2 کارگر جوان در ارومیه براثر سقوط در چاهک آسانسور

روز دوشنبه 12 آبان،2 کارگر 25 و34 ساله حین کار دریک ساختمان 8 طبقه واقع در خیابان تیموری ارومیه براثر سقوط در چاهک آسانسورجانشان را درمحل وبیمارستان ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com