اخباروگزارشات کارگری ٨ و ٩ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 30, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٨ و ٩ آبان ماه ١٣٩٩

- آخرین اخبار درباره کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- اعتراضات دامنه دار کارگران شرکت ایران خودرو نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل

- نگار مسعودی، عکاس و مستندساز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

- تجمع اعتراضی شاکیان شرکت رامک خودرو نسبت به عدم تحویل خودروهایشان مقابل مجتمع قضایی مفتح

- نامه سرگشاده شوراها و فعالین صنفی دانشگاههای مختلف در خصوص وضعیت اینترنت

- نامه سرگشاده دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد دراعتراض به افزایش شهریه‌ها

- مصدومیت 10 کارگر منطقه آزاد چابهار در حادثه تصادف سرویس رفت و آمدشان

- جان باختن یک کارگر درکیانمهر کرج براثر برق گرفتگی

*آخرین اخبار درباره کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز پنج شنبه 8 آبان،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حق اضافه کاری ماه های تیر ومرداد تعدادی از همکارانشان دست به تجمع دراین مجتمع زدند.

درادامه این تجمع اعترضی  ودخالت نیروهای انتظامی ویگان ویژه 4 نفر از کارگران هفت تپه بنام های یوسف بهمنی،مسعود حیوری، حمید ممبینی وابراهیم عباسی منجزی بازداشت  و ابتدا به پاسگاه هفت تپه وسپس به بازداشتگاه آگاهی شهرستان شوش منتقل کردند.

روزجمعه 9 آبان،تعدادی از کارگران هفت تپه دراعتراض به بازداشت همکارانشان واعلام همبستگی با آنها مقابل پلیس امنیت شوش تجمع کردند.

*اعتراضات دامنه دار کارگران شرکت ایران خودرو نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل

در خلال ماه های گذشته کارگران شرکت ایران خودروبارها نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض کردند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، کارگران ایران خودرویی طی اعتراضی که به معاونت توسعه منابع انسانی، اعلام کردند:« طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت ایران خودرو که قرار بود در دو مرحله انجام شود که مرحله اول به صورت ناتمام در شرکت انجام شد و متاسفانه سالهاست از اجرای مرحله دوم این طرح خبری نیست، لذا ما خواهان اجرای طبقه بندی مشاغل به صورت کامل هستیم.

بنابهمین گزارش،در طی ماههای گذشته بارها کارگران از سالن های مختلف نسبت به موضوع سختی مشاغل، لحاظ شدن مدارک تحصیلی شان در طبقه بندی مشاغل و همچنین نقطه پایان گذاشتن به موضوع کارگران پیمانکاری، اصرار ورزیده اند که متاسفانه مدیریت از اجرای این موضوع شانه خالی کرده است. این در حالی است که بخش بازرسی وزارت کار باید به این تخلف رسیدگی کند که بر روی این موضوع چشم بسته است.

*نگار مسعودی، عکاس و مستندساز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد

روز پنج شنبه 8 آبان، ماموران امنیتی، نگار مسعودی عکاس و مستندساز را در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 ماموران امنیتی همچنین منزل پدر و مادر نگار مسعودی راتفتیش و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کردند.

*تجمع اعتراضی شاکیان شرکت رامک خودرو نسبت به عدم تحویل خودروهایشان مقابل مجتمع قضایی مفتح

روز چهارشنبه 7 آبان، شاکیان شرکت رامک خودروبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تحویل خودروهایشان دست به تجمع مقابل مجتمع قضایی مفتح زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،طی سال‌های 95 و 96 بیش از 100نفربرای خرید و واردات خودروی "تیوولی" به سایت‌ها و نمایندگی‌های "رامک‌ خودرو" مراجعه کردند و پس از تکمیل وجه، طبق دعوتنامه قرار شد بعد از 20 روز خودروی خود را تحویل بگیرند. حالا بیش از سه سال می‌گذرد ولی خبری از خودروهای خریداری شده نیست!

بر این اساس خریداران طرف قرارداد با رامک خودرو، شکایت خود را در مجتمع قضایی مفتح مطرح کردند تا اینکه دادگاه رأی خود را به نفع شکات صادر کرد. بنابراین 108 نفر حکم قطعی گرفتند تا خودروی خود را تحویل بگیرند و حتی اسامی خریداران به عنوان مالک خودروهای وارداتی به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده معرفی شد.

سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و نیز قضات در احکام به وضوح رأی داده‌اند که خریداران نباید وجه اضافه‌ای را برای تحویل خودروی خود پرداخت کنند که این به مذاق رامک خودرو خوش نیامده و این شرکت خواستار این است که قیمت خودرو به‌ روز محاسبه شود.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: این تجمع در اعتراض به ممانعت از اجرای حکم دادگاه و تحویل خودروها به ما برگزار شد. متأسفانه دادستانی تهران مقابل اجرای حکم قرار گرفته است. در حالی این خواسته مطرح شده که سود مشارکت سالانه 16 درصد را به نرخ زمان قرارداد محاسبه می‌کنند ولی برای تحویل ماشین، صحبت از دلار به نرخ روز را به‌ میان می‌کشند.

وی افزود: یک شکایت کیفری هم مطرح بوده که قاضی دادگاه حکمی برای آن صادر کرده‌ و دادستانی گویا با استناد به آن اجازه تحویل خودروها را نمی‌دهد در حالیکه شکایت ما حقوقی بوده و از منظر دیگری باید به آن پرداخته شود.

او ادامه داد: بیش از 30 تن از شاکیان شرکت رامک خودرو در این مجتمع قضائی جمع شدیم و خواسته ما این است که رأی دادگاه حقوقی اجرا شود. ما بر اساس این رأی حکم توقیف اموال را گرفتیم و ماشین‌ها را در بندرعباس توقیف کردیم.

وی اضافه کرد: بعد از توقیف خودروها، رامک خودرو آنها را به پارکینگ گمرک تهران و بعد به یک پارکینگ خصوصی انتقال داد که با توجه به رأی دادگاه، این ماشین‌ها را به پارکینگ مجتمع قضائی مفتح منتقل کردیم اما الان به ما که مالکان آنها هستیم، تحویل نمی‌دهند.

*نامه سرگشاده شوراها و فعالین صنفی دانشگاههای مختلف در خصوص وضعیت اینترنت

جناب آقای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

همانطور که مستحضرید، با شیوع ویروس کرونا و نابسامان شدن شرایط اقتصادی، آموزش مجازی نیز باعث شده‌‌است که قسمت اعظم بار آموزش و هزینه های آن بر دوش دانشجویانی واقع شود که در این شرایط ویژه‌ی اقتصادی، زیست و معیشت‌شان به شدت در خطر است. و این در حالی است که سابقه‌ی مشکلات اینترنتی در کشور اعم از پوشش‌دهی، سرعت کم و هزینه‌‌های بالای بسته‌های اینترنتی بر هیچ‌یک از ما پوشیده نیست. گذشته‌ از تمام این کاستی‌ها، آموزش مجازی حق تحصیل رایگان را بیش از پیش به محاق برده است و دانشجویان و تحصیل را بیش از پیش به موضوعی برای کسب سود بدل کرده است.

فراهم کردن لوازم اولیه‌ و ضروری برای آموزش، از اینترنت گرفته تا لوازم الکترونیکی مناسب برای دانشجو، بر عهده‌ی دولت است. فراهم نکردن این امکانات، با وجود مشکلات متعدد و کیفیت پایین آموزش مجازی، دانشجویانی را که توان تهیه‌ی این امکانات را ندارند، از آموزش و تحصیل محروم می‌سازد.

ترم گذشته با تمام مشکلات مذکور، به شکل مجازی به اتمام رسید. در عرض کمتر از یک ماه لیست سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و طبعا به وزارت ارتباطات ارسال شد. اما علی رغم وعده‌ی جنابعالی در اسفند ماه سال گذشته، اپراتورها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع نکردند و دانشجویان ترم گذشته را نه تنها با هزینه های شخصی بلکه با افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه از سر گذراندند.

اکنون که بیش از یک ماه از نیمسال تحصیلی جدید می‌گذرد، بار دیگر از سوی شما با خبر اینترنت رایگان برای دانشجویان، مواجه شدیم. لیستی از جانب وزارت ارتباطات منتشر کرده‌اید که با وجود فرصت چندین ماهه برای شناسایی سامانه‌های آموزش مجازی، اما نام بسیاری از دانشگاه ها در آن قرار ندارد. گذشته از این موضوع، نکته‌ی قابل توجه آن است که بودن و نبودن اسم دانشگاه، در لیست تفاوتی ندارد!!

بنا به گزارش دانشجویان در واحدهای دانشگاهی مختلف که نام‌شان در لیست مذکور وجود دارد (در انتهای متن به تفصیل نام آن‌ها قابل مشاهده است)، هنوز هم هزینه‌ی اینترنت مصرفی‌ بر عهده‌ی دانشجویان می‌باشد.

این مسئله یا نشان از بی تفاوتی اپراتورها به مصوبات وزارت ارتباطات و اجرای ناقص آن‌ها دارد و یا نشان از آن دارد که وزارت ارتباطات بدون توجه به چالش ها و اطمینان از اجرای قطعی اقدام به رسانه‌ای کردن این طرح نموده است.

نتیجتا این انتشار خبر اجرایی شدن این طرح در این شرایط بحرانی، چیزی جز وارد ساختن فشار روانی مضاعف بر دوش دانشجویان، برای‌شان نداشته‌است. لذا شوراهای صنفی کل دانشجویان کشور به عنوان نماینده به حق و بدون واسطه‌ی دانشجویان به صورت یکپارچه اعلام می‌دارند تا هرچه سریع‌تر و پیش از آنکه اجرای این طرح ارزش زمانی خود را از دست بدهد اقدام موثرتری از سوی آن وزارت صورت پذیرد و تا زمان اجرای کامل این طرح، هیچ گزاره‌ای با محتوای "رایگان بودن اینترنت دانشجویی" رسانه‌ای نشود چرا که ما دانشجویان تمامی اظهارات مسئولین مبنی بر رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی را قویا تکذیب می کنیم و همچنان بر روی خواسته‌ی به حق و قانونی خود یعنی آموزش رایگان پافشاری می‌کنیم.

لیست امضا کنندگان :

1.شورای صنفی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (ره)

2.فعالین صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه

3.شورای صنفی مرکز آموزش عالی استهبان

4.فعالین صنفی دانشگاه علم و صنعت

5.شورای صنفی دانشگاه گیلان

6.شورای صنفی دانشگاه صنعتی اراک

7.شورای صنفی دانشگاه هنر تهران

8.شورای صنفی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

9.شورای صنفی دانشگاه غیرانتفاعی شمال

10.شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

11.شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان

12.شورای صنفی دانشگاه قم

13.شورای صنفی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

14.شورای صنفی خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران

15.شورای صنفی دانشگاه صنعتی قوچان

16.شورای صنفی دانشگاه صنعت نفت

17.شورای صنفی دانشگاه گناباد

18.شورای صنفی دانشگاه تبریز

19.شورای صنفی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

20.شورای صنفی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت

21.شورای صنفی خوابگاه حکیمیه دانشگاه علم و صنعت

22.شورای صنفی دانشگاه محقق اردبیلی

23.فعالین صنفی دانشگاه تهران

24.شورای صنفی دانشگاه مراغه

25.شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

26.فعالین صنفی دانشگاه بین‌المللی قزوین

27.شورای صنفی دانشگاه زابل

28.شورای صنفی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

29.شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف

30.شورای صنفی خوابگاه مطهری دانشگاه علامه طباطبایی

31.شورای صنفی دانشگاه رازی کرمانشاه

32.شورای صنفی دانشگاه صنعتی کرمانشاه

33.فعالین صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل

34.تعدادی از واحدهای شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا همدان

*نامه سرگشاده دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد دراعتراض به افزایش شهریه‌ها

روز پنج شنبه 9 آبان،دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به ولایتی،رئیس هیئت موسس و هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی اعتراضشان را نسبت به افزایش شهریه‌های پزشکی رسانه ای کردند.

دراین نامه از جمله آمده است:: بر اساس دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، می‌بایست هر سال 10 تا 15درصد به شهریه افزوده شود و این درحالی است که به طور ناعادلانه و در 2 مرحله، شهریه افزایش پیدا می‌کند. در مرحله اول، هر سال نسبت به سال قبل و در مرحله دوم، هر ورودی نسبت به خود، افزایش شهریه دارد. این ظلم بزرگ و آشکار، سالهاست که دانشجویان و خانواده‌های آنان را به رنج و سختی انداخته است. این موضوع به این معنی است که در یک کلاس و در یک زمان و با یک استاد، 3 دانشجو (مثلاً ورودی 93 ،94  و95) هرکدام مبالغ بسیار متفاوتی را برای یک درس پرداخت می‌کنند و این چیزی نیست جز، گران‌فروشی.

*مصدومیت 10 کارگر منطقه آزاد چابهار در حادثه تصادف سرویس رفت و آمدشان

صبح روز پنج شنبه 9 آبان،براثرتصادف سرویس رفت و آمد کارگران منطقه آزاد چابهار در حوزه پلیس راه  چابهار - سرباز10 نفر مصدوم و 9 نفرشان به مراکز درمانی منتقل شدند.

*جان باختن یک کارگر درکیانمهر کرج براثر برق گرفتگی

روز پنج شنبه 8 آبان،یک کارگر حین کار انتقال یک شمشه آهنی ازطبقه دوم به پایین ساختمانی واقع در منطقه کیانمهر کرج دچار برق گرفتگی شد و دردم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com