اخباروگزارشات کارگری ١٩ مهر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 10, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٩ مهر ماه ١٣٩٩

- اعتصاب کارگران کارخانه ایران خودرو تبریز در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

- تجمع اعتراضی کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به توخالی در آمدن وعده و وعیدهای مسئولان وعملکرد ضدکارگری کارفرما وعواملش

- ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل اداره کل آموزش ‌وپرورش استان

- تجمع اعتراضی کارگران طرح آبیاری دشت سیستان نسبت به عدم پرداخت 8 ماه حقوق مقابل ساختمان جهاد کشاورزی زابل

- زمزمه های اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به انتقال سهم هیدوراطلس به سازمان خصوصی‌‌سازی

- بلند شدن صدای اعتراض کارگران شیرخوارگاه‌های تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی و بی تفاوتی مسئولان اداره کل بهزیستی استان تهران

- اعتصاب صاحبان شناور‌های مسافری قشم ،هرمز وبندرعباس نسبت به افزایش هزینه ها،سطح پایین درآمد و بی توجهی مسئولان

- دومین روزتجمع اعتراضی اهالی روستای بَنان زرند نسبت به خشک شدن قنات بدلیل به فعالیت معدن زغال سنگ خمرود

- تجمع اعتراضی کسبه محله استاد سرای رشت نسبت به کندی پروژه جمع آوری آب های سطحی

- مرگ ومصدومیت 4 کارگر گروه صنعتي پاک برنز در حادثه انفجار دیگ فلز برنج

- جان باختن 2 کارگر جوان درحادثه ریزش ساختمان خیابان ابوذرتهران

*اعتصاب کارگران کارخانه ایران خودرو تبریز در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز شنبه 19 مهر، کارگران کارخانه ایران خودرو تبریز در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق برای چند ساعتی دست از کارکشیدند.

جمعی از کارگران ایران خودرو تبریز با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه به خبرنگار رسانه ای گفتند: پایان هفته گذشته کارگران آخرین فرصت را به مدیریت این مجموعه برای پرداخت دستمزد داده و خواسته بودند در صورت پرداخت نشدن حقوق تا پایان هفته گذشته، امروز (شنبه 19 مهر ماه) کار در برخی بخش‌های مختلف تولیدی تولیدی متوقف خواهد شد.

یکی از کارگران معترض ایران خودرو تبریز با بیان اینکه این واحد تولیدی حدود یک هزار و 430 کارگر دارد، اضافه کرد: بهانه مدیریت ایران خودرو واریز نشدن طلب‌های کارخانه از شرکت اصلی است.

*تجمع اعتراضی کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به توخالی در آمدن وعده و وعیدهای مسئولان وعملکرد ضدکارگری کارفرما وعواملش

صبح روز شنبه 19 مهر،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دست به تجمع در محوطه کارخانه این مجتمع زدند وبا ایراد سخنرانی اعتراضشان را نسبت به توخالی در آمدن وعده و وعیدهای مسئولان وعملکرد ضدکارگری کارفرما وعواملش بمایش گذاشتند.

براساس یک گزارش رسانه ای شده،در آخرین تجمعات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه که حدود یک ماه پیش برگزار شد، کارفرما وعده پرداخت مطالبات کارگران را داده بود، در نهایت روز شنبه 22 شهریور ماه حقوق تیر ماه کارگران بدون حق اضافه کاری واریز شد.

به گفته کارگران این مجتمع با وجود اتمام مهلت هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و کارفرما نسبت به پرداخت مابقی مطالبات آنان بی‌توجهی نشان می‌دهد.

*ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل اداره کل آموزش ‌وپرورش استان

روز شنبه 19 مهر، مربیان پیش‌دبستانی استان خوزستان با برپایی تجمع مقابل اداره کل آموزش ‌وپرورش استان،برای باری دیگر صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی منعکس کردند.

یکی از مربیان پیش‌دبستانی حاضردراین تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مربیان پیش‌دبستانی از سال 91 به تدریج مشغول به کار شدند و تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکردند و گفته شد بجای حقوق می‌توانید از خانواده‌ها شهریه دریافت‌ کنید اما این در حالی است که بسیاری از خانواده ها به‌ خصوص مناطق محروم، توانایی پرداخت شهریه را ندارند و مربیان نیز هیچ شهریه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه به بیمه مربیان اشاره کرد و افزود: در سال جاری حق بیمه به بالای 700 هزار تومان رسیده است که مربیان از جیب خود به پیمانکار‌ پرداخت می‌کنند.

او در ادامه به عدم تشکیل کلاس‌ها به جهت شیوع کرونا در کشور، اشاره کرد و این مهم را برابر با امکان حذف مربیان دانست.

یکی دیگر از مربیان در تشریح هدف این تجمع و مطالباتشان عنوان کرد: در ردیف‌های استخدامی که برای استان پیش‌بینی می‌شود، مربیان پیش‌دبستانی هیچ نقش و جایگاهی ندارند و انتظار و درخواست ما این هست که مربیان پیش‌دبستانی را هم نیز لحاظ کنند چراکه مربیان پیش‌دبستانی کار کردند و به امور آشنا هستند.

وی در‌ پایان عنوان کرد: نیروهای پیش‌دبستانی قبل از سال 91 بدون ورود به دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند چرا مربیانی که بعد از سال 91 مشغول به فعالیت شدند را استخدام‌ نمی‌کنند؟ در حال حاضر حدود 7 هزار مربی پیش‌دبستانی در مدارس دولتی استان خوزستان، مشغول به فعالیت هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران طرح آبیاری دشت سیستان نسبت به عدم پرداخت 8 ماه حقوق مقابل ساختمان جهاد کشاورزی زابل

روز شنبه 19 مهر، کارگران طرح  آبیاری دشت سیستان(شرکت پیمانکاری جهاد نصر همدان)برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 8 ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان جهاد کشاورزی زابل زدند.

*زمزمه های اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به انتقال سهم هیدوراطلس به سازمان خصوصی‌‌سازی

روز شنبه 19 مهر،در کارخانه هپکو اراک شاهد زمزمه های اعتراض کارگرانش نسبت به انتقال سهم هیدوراطلس به سازمان خصوصی‌‌سازی بودیم.

برپایه گزارش رسانه ای شده،1.7 درصد از سهام شرکت هیدرو اطلس در شرکت هپکو که با نماد تپکو در بازار پایه فرابروس عرضه می‌شود، بدون اطلاع سهامداران به سازمان خصوصی‌سازی منتقل شده است.

سهام سازمان تامین اجتماعی در شرکت هپکو هم که طبق مصوبه دولت باید، به میزان 55 درصد باشد، به 52.240 کاهش یافته است.

سهام شرکت هیدرو اطلس از بابت بدهی هپکو، در گرو بانک بود. آبان ماه سال گذشته و به دنبال تشدید اعتراضات کارگری در این شرکت، دولت دستور خلع ید از این شرکت را به سازمان خصوصی‌سازی صادر کرد.

بنابهمین گزارش، کارگران کارخانه هپکو از بابت انتقال سهم هیدرو اطلس به سازمان خصوصی‌سازی  از مسئولان این سازمان خواسته‌اند که با انتشار توضیحاتی دلیل اتخاذ این تصمیم را روشن کنند.

*بلند شدن صدای اعتراض کارگران شیرخوارگاه‌های تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی و بی تفاوتی مسئولان اداره کل بهزیستی استان تهران

روز شنبه 19 مهر، کارگران شیرخوارگاه‌های تهران  اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی و بی تفاوتی مسئولان اداره کل بهزیستی استان تهران،رسانه ای کردند.

بنابه گزارش رسانه ای بنقل از این کارگران معترض،بیش از هفتاد نفر از نیروهای پیمانی زن اداره کل بهزیستی استان تهران که بر اساس مجوز سازمان برنامه و بودجه و طبق آزمون استخدامی از اردیبهشت ماه امسال جذب شده و در شیرخوارگاه های استان تهران بالاخص شیرخوارگاه آمنه در شمیرانات و شبیری درجنوب تهران مشغول بخدمت شده اند، مدت شش ماه هست که حتی یک ریال حقوق دریافت ننموده اند و شکایات آنها نیز به هیچ وجه مورد توجه مسئولان بهزیستی قرار نگرفته است.

همچنین علیرغم واگذاری شیرخوارگاه شبیری به بخش خصوصی، بیش از سی نفر از این نیروهای پیمانی همچنان مجبور به خدمت در این شیرخوارگاه گشته و علناً بجای خدمت به دولت، به بخش خصوصی ارائه خدمت میکنند در حالیکه این نیروها در استخدام دولت هستند!!

*اعتصاب صاحبان شناور‌های مسافری قشم ،هرمز وبندرعباس نسبت به افزایش هزینه ها،سطح پایین درآمد و بی توجهی مسئولان

روز شنبه 19 مهر، صاحبان شناور‌های مسافری مسیرهای قشم به بندرعباس و بالعکس، قشم به هرمز و بالعکس از جمله در اسکله های حقانی و ذاکری برای اعتراض به افزایش هزینه ها،سطح پایین درآمد و بی توجهی مسئولان برای چند ساعتی دست از کارکشیدند و تردد در مسیرهای دریایی منطقه با اختلال روبرو شد.

صاحبان شناورهای مسافری به خبرنگاران گفتند: با شیوع بیماری کرونا و کاهش تردد مسافر در مسیرهای دریایی بندرعباس به قشم و بالعکس و ابلاغ دستورالعمل‌های فاصله گذاری اجتماعی و افزایش بی رویه ارز فرآیند جابجایی مسافر در مسیرهای دریایی را غیراقتصادی و زیان ده است.

افزایش هزینه‌های جاری از جمله عوارض بندری، حق بیمه کارکنان و افزایش حقوق‌ها هم از دیگر مشکلات عنوان شده از سوی صاحبان شناورهای مسافری بود.

*دومین روزتجمع اعتراضی اهالی روستای بَنان زرند نسبت به خشک شدن قنات بدلیل به فعالیت معدن زغال سنگ خمرود

روز شنبه 19 مهر برای دومین روز متوالی، اهالی روستای بَنان زرند دراستان کرمان برای اعتراض به خشک شدن قنات این روستا بدلیل به فعالیت معدن زغال سنگ خمرود دست به تجمع  مقابل این معدن زدند.

روستای بنان یک روستا از توابع دهستان دشت خاک زرند می‌باشد که طبق اعلام یکی از اهالی، این روستا دارای 40 تا 45 خانه است که حدود 20 خانوار به صورت دائم در آن زندگی می‌کنند و بقیه اهالی به دلیل مشکلات قطعی زیاد برق و نبود گاز در دشت خاک و زرند ساکن هستند.

*تجمع اعتراضی کسبه محله استاد سرای رشت نسبت به کندی پروژه جمع آوری آب های سطحی

روز شنبه 19 مهر،جمعی از کسبه محله استاد سرای رشت دراستان گیلان برای اعتراض به کندی پروژه جمع آوری آب های سطحی دست به تجمع زدند.

یکی از معترضین به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:ما حدود سه الی چهار ماه با این پروژه درگیر هستیم و کار به کندی پیش می رود.  حالا هم شهرداری بعد از 8 روز توقف با یک دستگاه بیل قصد کار کردن داشت که  راهنمایی رانندگی  صبح آمد و به دلیل نداشتن مجوز کار را خواباند و رفت.

وی افزود: متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست. ما همه جا نامه زدیم و استشهاد جمع کردیم، اما شهرداری،  راهنمایی رانندگی و فرمانداری پاسخگو نیستند.  این مسیر یک راه اصلی است که برای آتش نشانی این منطقه  و همچنین کلانتری محل هم یک چالش است.

*مرگ ومصدومیت 4 کارگر گروه صنعتي پاک برنز در حادثه انفجار دیگ فلز برنج

ظهر روز شنبه 19 مهردر حادثه انفجار دیگ فلز برنج گروه صنعتي پاک برنز واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد، جنوب استان تهران،یک کارگر جانش را ازدست داد و 3 کارگردیگر مصدوم شدند که حال یکنفرشان وخیم گزارش شده است.

*جان باختن 2 کارگر جوان درحادثه ریزش ساختمان خیابان ابوذرتهران

روز جمعه 18 مهر،2 کارگر18 و24 ساله تبعه افغانستان حین کار در خیابان ابوذر تهران براثر ریزش ساختمان زیرآوار ماندند وجان باختتند و جسدشان بامداد روزشنبه 19 مهراز زیر آوار بیرون کشیده شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com