اخباروگزارشات کارگری ٤ و۵ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 26, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٤ و۵ آبان ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی همزمان مربیان پیش دبستانی نسبت به عدم تبدیل وضعیت درچند مرکز استان:

1- ارومیه:مقابل اداره ‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

2- اهواز:مقابل اداره ‌کل آموزش و پرورش  واستانداری خوزستان

3- گرگان:تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان

- تجمعات اعتراضی روز دوشنبه 5 آبان مقابل مجلس:

1- ادامه کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای بازگشت بکاروپرداخت مطالبات با تجمع مقابل مجلس

2- تجمع اعتراضی کارگران قراردادی و شرکت حوزه بهداشت و سلامت کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

3- تجمع اعتراضی جمعی از صیادان کشور نسبت به بیکاری

4- تجمع خرده سهامداران بورس مقابل مجلس

5- تجمع جمعی از هواداران باشگاه پرسپولیس

- ادامه اعتراضات ایثارگران ازکارافتاده شاغل در وزارت نفت نسبت به پایمالی حقوقشان با برپایی تجمعی دیگر مقابل وزارت

- ادامه اعتراضات مهمانداران شرکت ماربین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با افشای مدیران

- فراخوان اعتراض به بی مسئولیتی صاحبان کار و مسئولین در قبال جان کارگران درپتروشیمی ها و فازها:

- اخراج 12 کارگر کارخانه آب معدنی داماش - عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولیدی

- عدم پرداخت 6 ماه حقوق وحق بیمه  هزاران کارگر شرکت ملی حفاری ایران

- رسالت مهجور رسانه

- جان باختن یک کارگردر درق براثر سقوط لودر برویش

- جان باختن 3 کارگر در ایستگاه توحید مترو تهران بر اثر سقوط بالابر

- مصدومیت 12 کارگر کشاورزی در حادثه واژگونی وانت نیسان حاملشان در محور ارسنجان به آباده

*تجمع اعتراضی همزمان مربیان پیش دبستانی نسبت به عدم تبدیل وضعیت درچند مرکز استان:

1- ارومیه:مقابل اداره ‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

روز دوشنبه 5 آبان،جمعی از مربیان پیش دبستانی(بعد از سال 92) آذربایجان غربی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش این استان در ارومیه زدند.

بنب به گزارش رسانه ای شده،صبح امروز تعدادی از مربیان پیش دبستانی آذربایجان‌غربی با حضور در مقابل درب اداره کل آموزش و پرورش استان خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

این افراد بعد از نیم ساعت پس از هدایت مسوولان آموزش و پرورش استان به داخل محوطه اداره کل، مطالبات خود را مکتوب کرده و به این نهاد جهت پیگیری تحویل دادند.

2- اهواز:مقابل اداره ‌کل آموزش و پرورش  واستانداری خوزستان

روز دوشنبه 5 آبان، مربیان پیش دبستانی(بعد از سال 92)خوزستان درادامه اعتراضات دامنه دارشان+ نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای باری دیگر مقابل اداره ‌کل آموزش و پرورش واستانداری این استان در کلانشهر اهواز اجتماع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمعات هرچند هفته یک‌بار مربیان پیش‌دبستانی در مقابل اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان خوزستان و متعاقب آن، تحصن‌های هرروزه ی این مربیان در ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های مختلف استان به چالش جدیدی برای دولت و آموزش و پرورش تبدیل شده است.

چالشی که اگر درست مدیریت نشود می‌تواند به‌صورت مستقیم به نابودی خانواده‌های بسیاری که هنوز امیدوارند به بدنه‌ی آموزش و پرورش تزریق شوند بینجامد.

این در حالی است که سخنان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره‌ی تعیین وضعیت معلمین غیر رسمی که بعد از سال 92 با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند و هم چنان در بی بلاتکلیفی سیر می‌کنند مانند آب سردی بر پیکر آن‌ها فرود آمد و با واکنش‌های بسیاری مواجه گردید.

حاجی میرزایی در گفتگوی تلویزیونی خود اظهار داشته بود که: معلمان غیررسمی بعد از سال 92 استخدام نمی‌شوند.

یکی از این معلمان حاضر در تجمع مقابل استانداری خوزستان به خبرنگاررسانه ای گفت: دیگر خسته شده‌ایم. چرا هیچ‌کس صدای ما را نمی‌شنود؟

یکی دیگر از این مربیان گفت:هیچ‌کس حاضر نیست یک جواب درست به ما بدهد. اگر در این رفت‌وآمدهای اعتراضی در جاده‌های خطرناک ایذه به اهواز کشته شویم تکلیف خانواده‌های ما چه می‌شود؟

+ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع  مقابل وزارت آموزش و پرورش

مربیان پیش‌دبستانی خوزستان در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی راهی پایتخت شدند و روز دوشنبه 21 مهر دست به تجمع مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش زدند.

+ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل اداره کل آموزش ‌وپرورش استان

روز شنبه 19 مهر، مربیان پیش‌دبستانی استان خوزستان با برپایی تجمع مقابل اداره کل آموزش ‌وپرورش استان،برای باری دیگر صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی منعکس کردند.

یکی از مربیان پیش‌دبستانی حاضردراین تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مربیان پیش‌دبستانی از سال 91 به تدریج مشغول به کار شدند و تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکردند و گفته شد بجای حقوق می‌توانید از خانواده‌ها شهریه دریافت‌ کنید اما این در حالی است که بسیاری از خانواده ها به‌ خصوص مناطق محروم، توانایی پرداخت شهریه را ندارند و مربیان نیز هیچ شهریه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه به بیمه مربیان اشاره کرد و افزود: در سال جاری حق بیمه به بالای 700 هزار تومان رسیده است که مربیان از جیب خود به پیمانکار‌ پرداخت می‌کنند.

او در ادامه به عدم تشکیل کلاس‌ها به جهت شیوع کرونا در کشور، اشاره کرد و این مهم را برابر با امکان حذف مربیان دانست.

یکی دیگر از مربیان در تشریح هدف این تجمع و مطالباتشان عنوان کرد: در ردیف‌های استخدامی که برای استان پیش‌بینی می‌شود، مربیان پیش‌دبستانی هیچ نقش و جایگاهی ندارند و انتظار و درخواست ما این هست که مربیان پیش‌دبستانی را هم نیز لحاظ کنند چراکه مربیان پیش‌دبستانی کار کردند و به امور آشنا هستند.

وی در‌ پایان عنوان کرد: نیروهای پیش‌دبستانی قبل از سال 91 بدون ورود به دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند چرا مربیانی که بعد از سال 91 مشغول به فعالیت شدند را استخدام‌ نمی‌کنند؟ در حال حاضر حدود 7 هزار مربی پیش‌دبستانی در مدارس دولتی استان خوزستان، مشغول به فعالیت هستند.

 

3- گرگان:تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان

روز دوشنبه 5 آبان، جمعی از مربیان پیش دبستانی(بعد از سال 92)گلستان همزمان با همکارانشان در چند مرکز استان برای انعکاس صدای اعتراضشان مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان درشهرستان گرگان تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شد،این مربیان که از شهرستان های کلاله، گنبد،علی آباد کتول، مینودشت و آق قلا،رنج مسافت  و دلهره سرایت بیماری کرونا را به جان خریده و با حضور در مرکز استان گلستان خواسته های خود را برای مسولان بازگو کرده اند و خواستار رسیدگی آنها شده اند.

یکی ازحاضرین دراین تجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت::ما اغلب مربیان سال 92  به بعد هستیم که آقای وزیر آب پاکی را روی دستمان ریختند که قید استخدام را بزنند .

وی ادامه داد: امروز این مربیان به اینجا آمدیم که حرفمان را به وزیر برسانیم چرا که از همان ابتدا در سال 92 باید به ما اعلام می کردند و همه با امید استخدام درمدارس با حقوق کم و بیمه چند روزه فعالیت می کردیم.

این مربی پیش دبستان افزود: ما مانند سایر مربیان پیش دبستانی هستیم که در مدارس دولتی خدمت می کردیم، تمام شرایطشمان با قبلی ها از جمله بیمه و داشتن موسس و..یکسان است اما نمی دانیم چرا ما نباید استخدام شویم در صورتی همواره آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است و از ما و امثال ما برای کمبودها استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: ما خواستار تعیین قانونی برای جذب مان هستیم چرا که آموزش و پرورش استان می گوید تا قانون عوض نشود نمی شود امید به استخدام داشت.

این مربی گلستانی اضافه کرد: تنها در شهرستان علی آباد 80 تا 100  نفر مربی پیش دبستان با این شرایط داریم .

یکی از مربیان پیش دبستانی اوضاع شهرستان علی آباد کتول را بغرنج تر عنوان کرد و یادآورشد: درعلی آباد کتول  حتی موسسی نداریم که در زیر مجموعه آن قرار گرفته و در ردیف معلمان با قانون آموزش و پرورش قرار بگیریم.

*تجمعات اعتراضی روز دوشنبه 5 آبان مقابل مجلس:

1- ادامه کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای بازگشت بکاروپرداخت مطالبات با تجمع مقابل مجلس

روز دوشنبه 5 آبان، کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای درادامه اعتراضاتشان نسبت به اخراج از کار وپرداخت نشذدن مطالبات راهی پایتخت شدند ومقابل مجلس تجمع کردند.

درهمین یکی از کارگران به خبرنگار رسانه ای گفت:برای پیگیری وضعیت شغلی‌مان و پرداخت مطالباتمان به تهران آمده‌ایم .

وی افزود:با بهارستان نشین از اهواز گفتگو کردیم واو با شهرداراهوازتماس تلفنی برقرارکرد وشهردار هم وعده بازگشت به کار همه کارگران اخراجی را داد.

اوادامه داد: با اعتماد به وعده‌های داده شده شهرداراهوازو نماینده مجلس، همگی راهی محل سکونت و کار خود در اهواز شدیم.

درهمین رابطه:ادامه کنش های کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای بازگشت بکار

روز دوشنبه 14 مهر،کارگران فضای سبزاخراجی شهرداری منطقه 2 اهواز در ادامه کنش های دامنه دارشان برای بازگشت بکاردست به تجمع مقابل اداره کل کار خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: پس از اجتماع روزهای گذشته مقابل ساختمان استانداری، شهرداری، دفتر امام جمعه و نمایندگان مجلس، راهی اداره کل کار خوزستان تجمع شدیم.

کارگران معترض افزودند: مشکلات وخواسته های ما را هم به صورت کتبی و هم شفاهی به همه مسئولان اداره کل کار استان خوزستان منتقل کردیم.

آنها در خاتمه گفتند:به دنبال جلسه‌ کوتاهی که با چند نفر از مسئولان اداره کل کار برگزار شده، قرار است این نهاد کارگری در ارتباط با مشکلات شغلی کارگران نامه‌ای به شهرداری اهواز بنویسد همچنین قرار است جلسه‌ای در روز چهارشنبه با حضور برخی مسئولان شهرداری برگزار شود.

2- تجمع اعتراضی کارگران قراردادی و شرکتی حوزه بهداشت و سلامت کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز دوشنبه 5 آبان،جمعی از کارگران قراردادی و شرکتی حوزه بهداشت و سلامت کشوربا برگزاری تجمع مقابل مجلس خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان شدند.

3- تجمع اعتراضی جمعی از صیادان کشور نسبت به بیکاری

روز دوشنبه 5 آبان،جمعی از صیادان و سرمایه‌گذاران در بخش صید برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بیکاری مقابل مجلس اجتماع کردند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، تجمع کنندگان بنرها و پلاکاردهایی با مضامین مختلف در این زمینه در دست داشتند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: «بیکاری سه هزار نفر در سال جهش تولید»، «بدهی بانکی صیادان و مالکین را چه کسی می‌پردازد» ، «انتظار نداشتیم سه هزار ملوان را بدون مصوبه بیکار کنند».

4- تجمع خرده سهامداران بورس مقابل مجلس

روز دوشنبه 5 آبان،جمعی از خرده سهامداران بورس هم با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «دولت به مردم دروغ گفت و از پس‌اندازهای خرد صیانت نکرد»، «مجلس خلف وعده کرد و از بورس صیانت نکرد» و «رئیس‌جمهور با دعوت  به بورس مردم را فریب داد» مقابل مجلس اجتماع کردند .

5- تجمع جمعی از هواداران باشگاه پرسپولیس

روز دوشنبه 5 آبان در آستانه برگزاری مسابقه فینال جام باشگاه‌های آسیا،جمعی از هواداران باشگاه پرسپولیس هم باتجمع مقابل مجلس خواهان تعین هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه وپایان دادن به  حواشی ایجاد شده در باشگاه پرسپولیس و مانع جوسازی برای این نماینده در آسیا شدند.

 

*ادامه اعتراضات ایثارگران ازکارافتاده شاغل در وزارت نفت نسبت به پایمالی حقوقشان با برپایی تجمعی دیگر مقابل وزارت

روز دوشنبه 5 آبان برای چهارمین بار درسال جاری، ایثارگران ازکارافتاده شاغل در وزارت نفت  برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به پایمالی حقوقشان دست به تجمع مقابل وزارت نفت زدند.

درهمین رابطه:

+تجمع اعتراضی ایثارگران ازکارافتاده شاغل در وزارت نفت  نسبت به حذف تقلیل ساعت کار جانبازان حالت اشتغال مقابل ساختمان مرکزی جدید شرکت نفت

روز شنبه اول شهریور، ایثارگران ازکارافتاده شاغل در وزارت نفت برای اعتراض به حذف تقلیل ساعت کار جانبازان حالت اشتغال مقابل ساختمان مرکزی جدید شرکت نفت اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان به حذف آیتم «تقلیل ساعت کار جانبازان حالت اشتغال» اعتراض دارند و می‌گویند که این آیتم از حقوق مرداد ماه آنها حذف شده است و از بابت تیر ماه هم علی‌الحساب مبلغی را دریافت کرده‌اند.

به گفته معترضان؛ تعداد جانبازانی که مشمول «حالت اشتغال» هستند در کل کشور حدود 4 هزار نفر است. این عده با تایید کمیسیون پرشکی «از کارافتاده» محسوب می‌شوند و حالا با حذف این آیتم، نفری 1 تا 3 میلیون تومان از حقوق آنها کسر شده است.

جانبازان حالت اشتغال وزارت نفت تاکید دارند:زمانی که به میل خود به جبهه اعزام شدیم، برای استخدام در دولت، نبود؛ اما باتوجه به اینکه بخش زیادی از درآمد ماهانه خود را صرف هزینه‌های درمان می‌کنیم، حذف این آیتم به زیان‌مان است.

جانبازان شاغل در مجموعه‌های وزارت نفت همچنین خواهان اجرای کامل «قانون خدمات جامع ایثارگران» هستند و تاکید دارند که مجلس باید بر اجرای قوانینی که در حمایت از ایثارگران وضع کرده است، نظارت کند.

+تجمع اعتراضی کارکنان جانباز صنعت نفت نسبت به فیش حقوقی منفی مقابل ساختمان وزارت نفت ودخالت نیروی انتظامی

روز سه شنبه 7 مرداد،جمعی از کارکنان جانباز صنعت نفت برای اعتراض به فیش حقوقی منفی مقابل ساختمان وزارت نفت درتهران اجتماع کردند.این تجمع اعتراضی از ساعت 8 صبح آغاز وساعت 15 با مداخله نیروی انتظامی به پایان رسید.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،فیش حقوقی تجمع کنندگان در ماه گذشته رقمی منفی ثبت شده است.به بیان دیگر این کارکنان شرکت ملی نفت به جای دریافت حقوق ماهیانه به این وزارتخانه بدهکار شد ند و علیرغم پیگیری‌های آنها طی چند روز گذشته پاسخی دریافت نکرده اند و به همین تصمیم به برپایی به تجمع مقابل وزارت نفت برای دست یابی به مطالباتشان گرفتند.

یکی از حاضرین درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:چند روز پیش که فیش حقوقی به دست ما رسید دیدیم که رقم حقوق ما منفی ثبت شده است. پرس و جو کردیم به ما گفتند که ظاهرا شما به وزارت نفت بدهکار هستید و با توجه به میزان بدهی که دارید احتمالا تا دو ماه آینده نیز حقوق دریافتی شما صفر باشد.

بنابهمین گزارشات،هیچ یک از مسئولین وزارت نفت حاضر به پاسخگویی به تجمع کنندگان نشدند ودرنهایت نیروی انتظامی وارد صحنه شد وتجمع کنندگان را پراکنده کرد.

*ادامه اعتراضات مهمانداران شرکت ماربین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با افشای مدیران

روز دوشنبه 5 آبان، مهمانداران شرکت ماربین درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به افشای مدیران شرکت زدند.

این افشاگری که تحت عنوان«ابراهیم نژاد کیست ؟؟»درشبکه های اجتماعی منتشر شده بقرارزیراست:

ابراهیم نژاد زمان جنگ مهماندار قطار بود چون ببخشید پاچه خواریش خوب بود بعد اومد شرکتی بنام ایثارگران زد سال هشتاد ویک هم پولمونو خورد متاسفانه الانم که بدتر شده.

این یارو سی سال کارمنده راه آهن بوده الانم بیستو پنج ساله پیمانکاری چندین شرکت  والانم با هشتاد سال سن معاون اجرایی شرکت ماربین هستن که متأسفانه بد دهن ترین نفر شرکت ماربین.

بچه ها حالا عیدی سنوات ومعوقات پارسال رو هم طلب دارن.

درهمین رابطه:اعتراض مهمانداران و مامورین سیر قطارهای مسافرتی  نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وعدم پاسخگویی مسئولان راه آهن

روز دوشنبه 28 مهر،مهمانداران و مامورین سیر قطارهای مسافرتی (شرکت های رهنورد و سیمرغ و ماربین و آهو دشت و ریل صبا و مهتاب و نگین رز) شامل لوکومتیران و آشپز و موتوریست و آشپز و سرمهمانداران اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه واخراج تعدادی ازهمکاران بدون تحت پوشش بیمه قرارگرفتن و عدم پاسخگویی مسئولان رجا(راه آهن جمهوری اسلامی)رسانه ای کردند.

*فراخوان اعتراض به بی مسئولیتی صاحبان کار و مسئولین در قبال جان کارگران درپتروشیمی ها و فازها:

کارگر نفتگر:تخلف کرونایی پتروشیمی ها و فازها

بی مسئولیتی صاحبان کار و مسئولین در قبال جان کارگران جرم است

با وجود بخشنامه کرونایی سازمان منطقه ویژه پارس برای برقراری  یک هفته کار، یک هفته استراحت، پتروشیمی ها و فازها در عسلویه و کنگان از عمل به این بخشنامه خودداری کرده و همچنان نیروهای خود را ناگزیر به دو هفته کار یک هفته استراحت برای رسمی ها و 23 روز کار، هفت روز استراحت برای پیمانکاری ها می کنند . مهمتر اینکه هیچگونه تجهیزات پیشگیری از گسترش این بیماری مهلک در میان کارگران وجود ندارد.

 محل استراحت کارگران تنگ و تراکم بالایی دارد.

خوابگاه ها کثیف، غیر استاندارد و حتی در شرایط عادی نیز بیماری زاست.

  این در حالیست گسترش این بیماری شدت گرفته و خیلی جاها را به منطقه قرمز تبدیل کرده است.

 بی مسئولیتی پیمانکاران و صاحبکاران و مقامات مسئول در قبال جان کارگران جرم است و باید مورد پیگرد قرار گیرد.  رعایت پروتکلهای جهانی پیشگیری از بیماری خطرناک کرونا ما کارگران در اعتصاب بزرگمان بود.

 امروز نیز این مساله یک موضوع اعتراض در میان کارگران است.

خطاب من به عنوان یک نفتگر به همه همکاران اینست که به هر شکلی که شده با برپایی اعتصاب یک ساعته تا تهیه طومارهای اعتراضی جلوی این فاجعه را بگیریم. و در خواستمان از همگان اینست که اخبار نفت را وسیعا رسانه ای کنند.

*اخراج 12 کارگر کارخانه آب معدنی داماش - عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولیدی

صبح روز دوشنبه 5 آبان،12 کارگر کارخانه آب معدنی داماش از کار اخراج شدند. ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولیدی دراستان گیلان پرداخت نشده است.

یکی از کارگران به خبرنگار رسانه ای گفت: هنوز نزدیک به 20 کارگر در این کارخانه مشغول کارند و در حال حاضر حدود سه ماه و نیم حقوق معوقه طلبکارند و بیمه تامین اجتماعی آنها نیز چندین ماه به تاخیر افتاده است.

این کارگر با بیان اینکه همکاران اخراج شده آنها بین 10 تا 15 سال سابقه کار داشتند،اضافه کرد: تاخیر در پرداخت حق بیمه جدا از مشکلاتی که در زمینه دریافت خدمات درمانی برایمان به وجود آورده، باعث شده تعدادی از همکاران باسابقه کارخانه که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه در اردیبهشت ماه برای بازنشسته شدن دچار مشکل شوند و کارفرما نیز از پرداخت 4 درصد هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خودداری کرده است.

وی از تلاش کارگران بیکار شده برای بازگشت به کار خبر داد و گفت: بعد از سال‌ها تلاش در این کارخانه فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد.

او افزود: این مجموعه در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است و هلدینگ باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کارگران این واحد تولیدی و خانواده‌های آنها پیش آمده است. زمانی که کارخانه از شرکت سرمایه‌گذاری منصور آریا به بانک ملی واگذار می‌شد باید فکر سرمایه انباشته و نقدینگی در گردش می‌بودند تا کار به اینجا نرسد.

این کارگر درباره وضعیت معیشتی برخی از همکارانش نیز گفت: برخی از همکاران من حتی به اندازه یک وعده نان خالی پول در جیب ندارند و از دوستان خود قرض می‌کنند.

درهمین رابطه:ادامه کنش های کارگران کارخانه آب معدنی داماش برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با انتشار نامه سرگشاده

روز پنج شنبه 17 مهر، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درادامه کنش های دامنه دارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار گیلان نوشتند و خواستار ملزم کردن بانک ملی برای تامین هزینه 5 میلیارد تومانی جهت بازگشایی کارخانه شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران حق طلب کارخانه آب معدنی داماش دراین نامه  نوشتند که 3 ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌هایشان به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

آنها با اشاره به تعطیلی کارخانه آب معدنی به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، تاکید کردند که 33 کارگر به همراه خانواده‌‌هایشان در شرایط اضطراب ناشی از تعطیلی همیشگی کارخانه به سر می‌برند.

کارگران آب معدنی داماش با اشاره به بازار مناسبی که برای عرضه محصولات داماش وجود دارد، یادآور شدند که بانک ملی از تامین سرمایه در گردش این شرکت خودداری می‌ورزد.

این کارگران در پایان این نامه خواستار ملزم کردن بانک ملی برای تامین هزینه 5 میلیارد تومانی

جهت بازگشایی کارخانه شدند.

*عدم پرداخت 6 ماه حقوق وحق بیمه  هزاران کارگر شرکت ملی حفاری ایران

6 ماه حقوق وحق بیمه هزاران کارگر شرکت ملی حفاری ایران پرداخت نشده است.

روز دوشنبه 5 آبان، رئیس روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه ما 16 هزار نیروی پیمانکاری داریم،به خبرنگار رسانه ای گفت: مشکل به وجود آمده ناشی از انتخاب پیمانکار و مناقصات وتدوین پیمان است.

وی افزود:مشکل بیمه کارگران مربوط به حساب مشترک با سازمان تامین اجتماعی است.

وی درخاتمه وعده داد که  حقوق شش ماه گذشته کارگران در دو بخش پرداخت خواهد شد.

*رسالت مهجور رسانه

این یادداشت را ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار، در پاسخ به یادداشت «نگذاریم آبادان در رسانه‌ها ترور شود» محمود تیلا، روزنامه‌نگار نوشته است.

روزنامه سازهای مستقل کشو رو به خصوص جامعه‌ی آبادان هنوز درشوک ویدیو ۶۵ ثانیه ای ضرب وشتم دختری جوان درمحله‌ی بریم بود که روزنامه نگارِآبادانی باصداوسیمای آبادان مصاحبه کرد و بعد هم در صفحه‌ی اینستاگرام "سلام آبادان"(saLam.abadan)به جای پرداختن به حقیقت و یا پرداختن به قدرتِ رسانه، با ادبیاتی متفرعنانه نسبت به روزنامه نگاران مستقل و درعین حال نازل و چاکرمابانه نسبت به رسانه‌های رسمی_دولتی از "ترور ناجوانمردانه‌ی آبادان درسطح رسانه ها" نوشت تا باخیال خودش از این راه به مردم "سواد رسانه‌ای"بیاموزد!

 ایشان طبق معمول باتاکید بر "ویدیوی کوتاه ومنقطع شده" (همچنان که دررابطه باویدیومحمودرضا شیرازی که درآن شهروندان را به خشونت تشویق می کرد هم بیان کرده بود) می‌نویسد: "آنچه اخیراً در آبادان رخ داد و همراه بودن برخی افراد معلوم الحال بارسانه‌های بیگانه صرفاً با اهداف ناصواب و مغرضانه صورت گرفته است. کشاندن یک دعوای خانوادگی به تصور درگیری یک زن با مامور از تاکتیک‌های جنگ نرم رسانه‌های معاند و فعالان مغرض مجازی است."

 بله! "دعوای خانوادگی" "افرادمعلوم الحال" " رسانه‌های بیگانه" همه‌ی آن چیزی است که آقای محمودتیلا می خواهد پشت کلمه‌هایی مانند"جنگ نرم"،"جنگ رسانه‌ای"و"تکنیک بمباران خبری"پنهان کند. و از آنجایی که جامعه زودتر از آقای تیلا و قاب صداوسیما فرامتن را دریافته است تنها کاری که ازدست ایشان بر می‌آید بازی در زمین "رسانه" است و به حاشیه کشاندن آنچه که در زیرپوستِ آبادان درجریان است. بلند کردن تابلو "رسانه" و "سوادرسانه‌ای" و بزرگ‌نمایی پیرامون "رسانه‌های معاند "تنها برگی است که روزنامه‌نگارانی همچون محمود تیلا در آبادان به دست دارند تا به وسیله‌ی آن فساد ریشه دار در آبادانِ امروز را انکارکنند و از این راه هرچه بیشتر دردهای آبادان را درونی‌تر، شخصی تر،خانوادگی تروکم اهمیت ترجلوه دهند."دعوای خانوادگی"کلیدواژه ای است که نه فقط دردعواها وزد وخوردهای میان چندنفردریک محل مشخص (مانندمنزل مسکونی)معنی می دهدبلکه رمز وادبیات همان اشخاصی است که در‌درون اتاق های اصناف،بازرگانی،شوراهای شهر، منطقه‌ی آزاد، احزاب سیاسی، نهادهای خاص به کرات شنیده می‌شود. افرادی که به پشتوانه قدرت می‌توانندمسایل را دریک چهارچوب معین(بخوانید زدوبند_تبانی)چنان حل وفصل کنند(بخوانیدبایکدیگربه مصالحه برسند)که ازمدار ارزیابی روزنامه نگارانِ آزاد و مستقل خارج شود. "دعوای خانوادگی"روی دیگر فاجعه‌ی بزرگی است که اتفاقاً نامش نه دعوای خانوادگی بلکه "معادلاتِ خانوادگی" است که باید از حوزه‌ی روزنامه نگارانِ فسادیاب هرچه بیشتر و هرچه سریع تر پنهان شود چراکه افراد همان خانواده به خوبی می‌دانند که معادلات قدرت تازمانی که درحوزه‌ی کوچک "خانه وخانواده" قراربگیرد از امنیت برخوردار است.

 انتشارویدیو ۶۵ ثانیه‌ای‌که شخصیت اصلی آن نه "بهاره چشم براه" بلکه "احمدجهان نژاد" به عنوان منبع قدرت بود، توسط روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازیِ سراسرکشور، نشان داد که این موضوع صرفاً یک "دعوای خانوادگی" نیست که به واسطه‌ی آن به قول محمودتیلا" امنیت و آرامش روانی جامعه دستخوش التهاب شود..."یاوسیله و "فرصتی" باشد برای "عقده گشایی". آقای محمودتیلا مدعی است در ماجرای ویدیو کتک خوردن وحشیانه‌ی یک دخترآبادانی "جنگ رسانه ها" منجربه عقده گشایی شده است تا بتواند چشم خود را بر همراهی و همدلی فعالان مجازی باهشتگ "دخترِآبادان" که منجر به بی اعتباری برخی از رسانه‌ها شد، ببندد. یعنی همان رسانه‌هایی که مورد تفقدش قرار گرفته اند چون به زعم ایشان" میدان را به رقیب واگذار نکرده اند".

 اما چرا محمود تیلا این یادداشت را می نویسد؟

 از آنجا که ایشان نگران کاهش قدرتِ رسانه‌های سنتی است (مثل صداوسیمای دولتی، خبرگزاری های دولتی_رسمی) می‌کوشد بافرافکنی حول واژه‌هایی همچون "فعالان معلوم الحال" یا "شبکه‌های معاند" ارزش‌های سنتی، قیم مآبانه و ایدئولوژیک نیروهای محافظه کارسنتی وهمراه با قدرت را همزمان تقویت واحیاکند. و چون نمی‌خواهد بپذیرد که جامعه دیگر تن به تئوری‌های نخ نما و پندواندرزهای رسانه‌های سنتی را نمی‌دهد، و از هر گونه تصمیم‌سازی‌های جهت دارِ رسانه ها بیزار است، روزنامه نگاران را به دلیل انتشار ویدیو دخترآبادان متهم به "عمل نابخردانه وناشیانه" می‌کند که دست در "تهیه‌ی خوراک خبری برای رسانه‌های معاند" دارند! بی خبر از آنکه این چهره‌ی ساختارقدرت مدار، پول محور‌ و رانت پرورِ آبادان بودکه توسط رسانه ها نمایش داده شد!درتعجبم ازکارشناسی که ازوضعیت های "پروپاگاندا" "جعل خبر" و"بزرگ نمایی"حرف می‌زند اما نمیخواهد بپذیرد که مرجعیت رسانه های رسمی_دولتی_حاکمیتی خیلی وقت است که از بین رفته ومردم مدتهاست که شخصا درباره‌ی چگونگی استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری تصمیم می‌گیرند.

 انتشار این ویدیو ۶۵ ثانیه‌ای بار دیگر به جامعه‌ی روزنامه نگاران نشان داد که نقش رسانه‌هایی که سالهای طولانی برای انبوهی ازمخاطبان، محتواهایی مشخص و محدود تولید می‌کرده‌اند به سر رسیده است و مخاطب دیگر مخاطب انبوهِ منفعلِ درمقابل "پیام"نیستند و قدرت فیلترینگ که سال‌هاست در انقیاد اشخاص و نهادهای خاص است تمام شده و جامعه قدرتِ انتخابِ پیام و خبر را دراختیار آورده است. شوربختانه ویدیوی دردناک بهاره یک بار دیگر به جامعه نشان داد که نباید کتک خوردن این دختر مانند سربریدن "فاطمه بریحی" دردسته بندی مسائل خانوادگی قرار بگیرد و اتفاقاً "اجتماعی" شدن هرچه بیشتر اخبارشان می‌تواند دستگاه قضایی را در همراهی با افکارعمومی به پشتیبانی از این دختران بی پناه (که دربوم ماکم نیستند) ترغیب کند.

کلام آخر:

آقای تیلا در قلمفرسایی پیرامون سوادرسانه‌ای برای مردم نه تنها مردم را فراموش کرده بلکه با استفاده ازعباراتی همچون "امنیت و آرامش روانی جامعه..." بیش از پیش نشان داد که همان روزنامه نگاری است که بلندگوی شهردار رابه دست می‌گرفت و روایتگر افتتاح زمین چمن مصنوعی و پل عابر پیاده بود و ابداً راویِ درد و بدبختی وزوال شهری به نام آبادان نیست. شهری که در چنبره‌ی باندهای فساد و قدرت (ازابتدای بازسازی تااکنون)دارد جان می‌کَنَد و بدنِ نحیفش از"سَده" تا "بِریم" خونین و زخمی است...

 مانداناصادقی_آبان۱۳۹۹

آبادان

برگرفته از کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران

*جان باختن یک کارگردر درق براثر سقوط لودر برویش

روز یکشنبه 4 آبان،یک کارگر 55 ساله حین کارگود برداری درشهردرق در استان خراسان شمالی براثرریزش بخشی از خاک  وسقوط به داخل گودال  وبه دنبالش سقوط لودر برویش جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن 3 کارگر در ایستگاه توحید مترو تهران بر اثر سقوط بالابر

صبح روز دوشنبه 5 آبان،3 کارگر حین کار در ایستگاه در حال ساخت توحید، مترو تهران بر اثر سقوط بالابرجان باختند.

*مصدومیت 12 کارگر کشاورزی در حادثه واژگونی وانت نیسان حاملشان در محور ارسنجان به آباده

12 کارگر کشاورزی براثر واژگونی وانت نیسان حاملشان در محور ارسنجان به آباده دراستان فارس مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com