اخباروگزارشات کارگری ٦ آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 27, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٦ آبان ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی آبداران کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی دزفول نسبت به بلاتکلیفی استخدامی

- تجمع اعتراضی کارگران دروازه های ورودی منطقه آزاد اروند نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

- اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به بلاتکلیفی معیشتی و بی خیالی مسئولان

- اعتراض  کارگران رستوران‌های شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتی

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

حکم دو سال زندانِ دبیر کانون صنفی معلمان تهران، محمد تقی فلاحی همچنین بازداشت چند تن از حامیان حقوق کارگران در روزهای گذشته را محکوم می‌کنیم

- آزادی موقت شبنم آشوری از زندان با تودیع قرار وثیقه 500 میلیون تومانی

- تجمع اعتراضی اهالی روستای سرجولکی نسبت به ساخت کارخانه آسفالت در زمین ‌های کشاورزی ‌ مقابل فرمانداری آغاجاری

- تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان مقابل اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران

*تجمع اعتراضی آبداران کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

روز دوشنبه 5 آبان، آبداران کهگیلویه و بویراحمد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق ونداشتن قرارداد کاری وبیمه دست به تجمع مقابل استانداری در یاسوج مرکز استان زدند.

یکی از آبداران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:250 آبدار هستیم که قراردادهای ما بی تکلیف مانده است و هر چه مراجعه می‌کنیم، مسئولان پاسخ درست و درمانی به ما نمی‌دهند.

وی افزود: بیش از 6 ماه است که حقوق در این شرایط اقتصادی و گرانی اجناس دریافت نکرده‌ایم و مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت قرارداد آبداران هیچ گونه اقدامی تاکنون نکرده‌اند.

آبدار دیگری گفت: ما اگر در اینجا هستیم، فقط برای تعیین تکلیف قراردادهایمان هستیم، بیمه نداریم و زن و فرزند بیمار شوند، نمی‌دانم با کدام دفترچه آنها را نزد پزشک ببریم.

آبدار دیگری که از بخش پاتاوه به یاسوج آمده بود، به شدت از دست مسئولان آب و فاضلاب به ویژه پاسره مدیرعامل این شرکت گلایه می‌کرد و می‌گفت: آن‌ها چگونه می‌توانند، درد ما را بفهمند. وقتی حقوق خودشان را به موقع می‌گیرند.

این آبدار خطاب به مرادیان معاون شرکت آب و فاضلاب که با کت و شلوار قهوه‌ای اتو کشیده و راه راه آمده بود، اظهار کرد، اگر مشکلات حقوقی من برطرف نشود. دست به کارهای دیگری می‌زنیم. شرمنده زن و فرزندان‌مان هستیم.

آبداران دیگری از شهر دیشموک، بهمئی، گچساران و باشت آمده بودند، آن‌ها می‌گفتند که هر جا مراجعه می‌کنیم، پاسخی دریافت نمی‌کنیم. الان هم مجبور شده‌ایم که به استانداری کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کنیم. در خرج و مخارج زندگی‌مان لنگ می‌زنیم. مسئولان فکری به حال ما کنند که همگی زن و چندین فرزند داریم.

آبدار دیگری می‌گفت: شبانه روز برای تأمین آب شرب مردم تلاش می‌کنیم. الان شایسته نیست که با ما اینگونه رفتار شود. مسئولانی که نمی‌توانند، کاری برای مردم انجام بدهند. کنار بکشند.

 *تجمع اعتراضی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی دزفول نسبت به بلاتکلیفی استخدامی

روز سه شنبه 6 آبان،جمعی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی دزفول(ورودی 92 – 99) برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل دفتر بهارستان نشین این شهرستان دراستان خوزستان زدند وخواستار تبدیل وضعیت شدند.

یکی از تجمع کنندگان با بیان اینکه آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که قبل از سال 1391 سابقه تدریس دارند، جذب شده‌اند،به خبرنگار رسانه ای گفت: طبق اعلام آموزش و پروررش، دیگر آموزش دهندگان که بعد از این تاریخ در نهضت مشغول فعالیت شده‌اند، جذب نخواهند شد.

وی با انتقاد از سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای جذب این افراد نداریم، افزود: طبق اعلام آموزش و پرورش، شهرستان دزفول بیش از 700معلم نیاز دارد ولی تعداد نهضتی‌ها به 100 نفر هم نمی‌رسد که می‌توان با جذب این افراد بخشی از کمبودها را جبران کرد.

این آموزش دهنده نهضت سوادآموزی با بیان اینکه دوره‌های ضمن خدمت متعددی گذرانده‌ایم، گفت: ما با مدارک دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری، جوانی خود را برای آموزش بازماندگان تحصیل گذاشتیم ولی هیچ کس قدردان زحمات ما نیست.

وی افزود: برخی از معلمان با وجود بازنشستگی 2 شیفت در مدرسه تدریس میکنند که به طور قطع در شیفت دوم کارایی لازم را ندارند.

وی یکی دیگر از مشکلات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی را کوچ‌رو بودن تعداد زیادی از سوادآموزان دانست و افزود: با توجه به اینکه دستمزد ما درصورت قبولی سوادآموز در امتحان داده می‌شود، اغلب هنگام برگزاری امتحان، سوادآموزان کوچ می‌کنند و زحمات ما بدون دستمزد می‌ماند.

یکی دیگر از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه برخی معلمان رسمی همزمان در چهار کلاس مجازی تدریس می‌کنند، گفت: اگر شرایط به حالت عادی برگردد و کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شوند، معلوم نیست آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد این کمبود نیرو را جبران کند.

وی با بیان اینکه ماهانه 700هزار تومان برای رفتن به نقاط دوردست کرایه داده‌ام، افزود: فقط به امید اینکه روزی در آموزش و پرورش استخدام شوم این مشکلات را به جان خریده‌ام چراکه دستمزد پرداختی به اندازه هزینه‌ها نیست.

وی ادامه داد: یکی از آموزش دهندگان هنگام رفتن به محل آموزش سوادآموزان در یک سانحه رانندگی دچار جراحت و خسارت 300 میلیون تومانی شد ولی هیچ کس پاسخگوی او نبود و کمکی به به او نکرد.

*تجمع اعتراضی کارگران دروازه های ورودی منطقه آزاد اروند نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز سه شنبه 6 آبان، کارگران دروازه های ورودی منطقه آزاد اروند برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل شرکت تعاونی این منطقه واقع  در شمال غربی خلیج فارس- شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو)- و در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون،تجمع کردند.

*اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به بلاتکلیفی معیشتی و بی خیالی مسئولان

روز سه شنبه 6 آبان برای باری دیگر، کارگزاران مخابرات روستایی کشوراعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ،بلاتکلیفی معیشتی خود وخانواده و بی خیالی مسئولان را رسانه ای کردند.

جمعی ازکارگزاران مخابرات روستایی کشور به خبرنگار رسانه ای گفتند: در حالی حقوقِ مهرماهِ کارگزاران مخابرات روستایی پرداخت نشده است که تورم افسارگسیخته بیداد می‌کند و از این منظر کارگزاران با مشکلات معیشتی زیادی روبرو شده‌اند.

آن‌ها افزودند: طبق عرف و وعده‌های پیشین مسئولان مخابرات، حقوق کارگزاران در یکی دو سال اخیر 25 هر ماه پرداخت می‌شد ولی متاسفانه از دو ماهه پایان سال 98 حقوق‌ها دیگر در زمان مناسب خود پرداخت نمی‌شوند که این خلف وعده و ناهماهنگی‌ها در خصوص حقوق‌ها، زندگی این کارگران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و به دلیل این تاخیرها، زندگیشان روال عادی خود را از دست داده است؛ ولی گویا این رویه به تاخیر انداختن حقوق‌ها برای مخابرات امری عادی شده و کسی هم پاسخگوی این امر نیست.

آن‌ها خواستار پرداخت بموقع حقوق‌ شدند تا کارگزاران بتوانند هزینه‌های زندگی ازجمله اجاره خانه‌ها را سر وقت بپردازند و به مشکل برنخورند.

*اعتراض  کارگران رستوران‌های شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه 6 آبان، کارگران شاغل در رستوران های شرکت نفت فلات قاره ایران در جزایر خلیج فارس با انتشار نامه ای اعتراضشان را نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلی و معیشتیشان،رسانه ای کردند.

نقل به معنی بخش هایی از این نامه که رسانه ای شده بقرارزیراست:

با حذف نام کارگران رستوران های جزایر نفتی از سامانه ساپنا (سامانه اطلاعات پیمانکاران نفت) از تاریخ 30 آبان،امنیت شغلی و معیشت بیش از 1000 نفر ازکارگران شرکت نفت فلات قاره ایران در جزایر نفتی و مناطق عملیاتی (خارگ/لاوان/بهرگان/سیری/قشم و کیش) که همگی بیش از 15 سال سابقه دارند و با شرایط سخت و دوری از خانه و کاشانه در وسط آبهای نیلگون خلیج فارس و بر روی سکوهای نفتی بصورت اقماری و در گرمای 50 درجه همه عمر و جوانی خود را گذاشته و  مشغول به کار هستیم، به خطر افتاده است.

با حذف از این سامانه از اصول اولیه کاری مثل بیمه تکمیلی و اضافه کار و کارانه و غیره... خود و خانواده‌های ما بی بهره میشوند و امنیت شغلی ما در اختیار پیمانکار  است.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

حکم دو سال زندانِ دبیر کانون صنفی معلمان تهران، محمد تقی فلاحی همچنین بازداشت چند تن از حامیان حقوق کارگران در روزهای گذشته را محکوم می‌کنیم

در ادامه سرکوب فعالان صنفی معلمان، حکم دو سال زندانِ محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران در شعبه تجدید نظر تایید شد. محکومیت ایشان به اتهام اجتماع تبانی علیه امنیت کشور از طریق شرکت در تشکل کانون صنفی معلمان تهران بوده است. این در حالی‌است که فعالیت ایشان و دیگر فعالان صنفی معلمان دربند دفاع از معیشت معلمان همچنین فعالیت در جهت آموزش و پرورش رایگانِ همگانی بوده است.

در روزهای گذشته چند تن از حامیان حقوق کارگران و محرومان، در شهرهای مختلف بازداشت و اطلاع دقیقی از وضعیت آنان در دست نیست. اسامی بازداشت شدگان: آرمان اسماعیلی، شبنم آشوری، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضریان، لقمان پیرخضریان، آرش جوهری، اندیشه صدری، حنیف شادلو، سمیه کارگر، مهران رئوف، بهاره سلیمانی، ناهید تقوی.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی معلمان، فعالین کارگری و حامیان حقوق کارگران را قویا محکوم و خواهان آزادی کلیه آنان و لغو احکام صادره قضایی در این رابطه می‌باشد.

*آزادی موقت شبنم آشوری از زندان با تودیع قرار وثیقه 500 میلیون تومانی

روز سه شنبه 6 آبان، شبنم آشوری مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، با تودیع قرار وثیقه 500 میلیون تومانی موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

*تجمع اعتراضی اهالی روستای سرجولکی نسبت به ساخت کارخانه آسفالت در زمین ‌های کشاورزی ‌ مقابل فرمانداری آغاجاری

روز دوشنبه 5 آبان،اهالی روستای سرجولکی برای اعتراض به ساخت کارخانه آسفالت در زمین ‌های کشاورزی مقابل فرمانداری شهرستان آغاجاری در استان خوزستان اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان مقابل اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران

روز سه شنبه 6 ابان،جمعی از مالباختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران درخیابان مطهری زدند.

یکی از مالباختگان درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: در سال 98 خودرو ام جی را با قیمت 360 میلیون تومان در شرکت صنعت خودرو آذربایجان به صورت قطعی ثبت نام کردیم اما این شرکت از تحویل خودرو امتناع می کند و تا به امروز هیچ فردی به مشکل ما رسیدگی نکرده است.

وی با اشاره به تعداد افراد متضرر در ثبت نام خودروی مذکور افزود: حدود 6 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند که از این تعداد، برخی انصراف دادند و عده ای دیگر نیز خودرو را تحویل گرفتند. اما در این میان حدود 3 هزار نفر همچنان بلاتکلیف هستند

این مالباخته درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی تعزیرات گفت: آخرین صحبت تعزیرات ایفای تعهدات مطابق با مفاد مندرج در قرارداد بوده اما همچنان عوامل شرکت از جمله مدیر عامل و هیات مدیران آن آزادند و مالی نیز به دست ما نرسیده است.

وی تاکید کرد: با وجود محدویت هایی کرونایی این تجمع از سوی مالباختگان صورت گرفته زیراکه عرصه بر مردم تنگ شده است.

حال اینکه این تجمعات نتیجه ای خواهد داشت داشت یا خیر باید صبوری کرد و دید و این در حالی است که از این دست مالباختگان فراوانند که در شرکت هایی مانند ایرتویا و ... سرمایه خود را قرار داده اما همچنان بلاتکلیفند و کسی نیز پاسخگوی این افراد نیست.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com