اخباروگزارشات کارگری ٢٢ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 12, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٢ تیرماه ١٣٩٩

- پایان چهارمین هفته اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

تهدید کارگران اعتصابی به اخراج از کار وجابجایی شغلی

- تجمع اعتراضی معلمان مدارس خصوصی  کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجلس برای دومین بار در ماه جاری

- هزاران کارگر سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن خواهان قرارداد مستقیم و حذف شرکت های پیمانکاری هستند

- عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران مترو تبریز

- تجمع اعتراضی مغازه داران مترو تهران نسبت به سطح بالا اجاره مقابل ساختمان شرکت بهر‌ه‌برداری

- اعتراض کسبه جزیره قشم نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی بسته شدن گمرك  ودپو و ترخیص نشدن کالاهای‌شان با تجمع قابل ساختمان مرکزی سازمان منطقە آزاد قشم وراهپیمایی درسطح شهر

- جان باختن یک کارگر در تهران درحادثه ریزش چاه

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در گلسار کرج براثربرق گرفتگی

- مرگ یک کارگر جوان در نظرآباد کرج براثر برق گرفتگی

*پایان چهارمین هفته اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

تهدید کارگران اعتصابی به اخراج از کار وجابجایی شغلی

روز یکشنبه 22 تیر،کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه چهارمین هفته اعتراضاتشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی را با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش پشت سرگذاشتند.

صبح امروز همچون روز های گذشته،جمعی از کارگران هفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند وبا ایراد سخنرانی بر حفظ اتحاد در راه دستیابی به مطالباتشان مبنی برپرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان تاکید کردند.

درتجمع امروزمشکلات ومطالبات کارگران بخش های مختلف کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مطرح شد. از جمله یکی از کارگران بخش دفع آفات از تبعیض در پرداخت مطالبات،عدم پرداخت حقوق فروردین ماه ،نداشتن قرارداد کاری کارگران بخش دفع آفات سخن گفت ومطالبات بی پاسخ مانده کارگران از طرف یکی ازسخنرانان شمرده شد.

درجلوی فرمانداری از تهدید کارگران اعتصابی منجمله در بخش های دفع آفات،تحقیقات وخوراک دام به اخراج از کار وجابجایی شغلی سخن بمیان آمد که با اعتراض قاطع تجمع کنندگان روبروشد.

کارگران هفت تپه اعتراضشان را با راهپیمایی در سطح شهرادامه دادند وبا سردادن شعار«مسئول بی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم»اعتراضشان را نسبت به مسئولان ذیربط شهرستان،استان وکشور مبنی برعدم پاسخگویی به مطالباتشان منعکس کردند.آنها با فریاد زدن شعار«همشهری با غیرت حمایت حمایت»خواهان اهالی شهرشوش وحومه از خواسته هایشان شدند.

درراهپیمایی امروز تعدادی از حاضرین با بالابردن پلا کاری حمایت جمعی از اهالی منطقه را از خواسته های کارگران هفت تپه بنمایش گذاشتند.

*تجمع اعتراضی معلمان مدارس خصوصی  کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجلس برای دومین بار در ماه جاری

روز یکشنبه 22 تیربرای دومین بار درماه جاری، معلمان مدارس خصوصی کشور درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای حق طلبانه شان خودرا به پایتخت رساندند و دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

معلمان آزاد شاغل در مدارس غیرانتفاعی حاضر درتجمع اعتراضی که تحت پوشش قانون کار به صورت ساعتی کار می کنند و بیمه آنها به صورت ساعتی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود، به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما همان کار معلمان رسمی را انجام می‌دهیم اما یک‌سوم آنها حقوق نمی‌گیریم؛ از همه مزایای شغلی محرومیم؛ حتی بیمه ما کامل پرداخت نمی‌شود. باید نمایندگان مجلس فکری به حال ساماندهی اشتغال ما بکنند.

این معلمان مدارس باصطلاح غیر انتفاعی افزودند: دستمزد ما گاهاً از حداقل حقوق کارگری هم کمتر است؛ یعنی کارگر ساده هم به حساب نمی‌آییم.

آنها درخاتمه گفتند:اکثریت معلمان آزاد کشور دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد هستند و چندین سال سابقه کار باکیفیت دارند اما در بدترین شرایط شغلی به سر می‌برند.

قابل یادآوری است که روز یکشنبه اول تیر99 ، معلمان مدارس غیردولتی کشورمقابل مجلس تجمع کرده بودند تا اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق،شرایط کاری ونداشتن امنیت شغلی بنمایش بگذارند.

*هزاران کارگر سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن خواهان قرارداد مستقیم و حذف شرکت های پیمانکاری هستند

روز یکشنبه 22 تیربرای باری دیگر،کارگران سیر وحرکت و ناوگان راه‌آهن کشورخواستشان مبنی برعقد قرارداد مستقیم و حذف شرکت های پیمانکاریاعلام  کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: دست‌کم 10 تا 12 هزار کارگر در واحد سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن سراسر کشور به عنوان «لکوموتیوران»، «سوزنبانان»، «پست بازدید»، «رئیس قطار»، «بازدید فنی قطار»، «علائم » و «مانورچی» زیر نظر یک پیمانکار واحد مشغول کارند و در تمامی این سال‌ها بخشی از مطالبات مزدی آنها توسط پیمانکاران برداشت می‌شود.

این کارگران افزودند: پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران سیر و حرکت و ناوگان عمل نکرده است.

کارگران سیر و حرکت در ادامه یادآور شدند: سالهاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از راه‌آهن به ویژه در سیر و حرکت و ناوگان هستیم اما تاکنون مسئولان هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.

کارگران سیر و حرکت اضافه کردند:شرکت واسطه‌ای که هیچ نقشی در راه‌آهن ندارد و در عمل در همه امور اجرایی و آموزشی با شرکت راه‌آهن دخالت دارد.

به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.

کارگران سیر و حرکت با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و هیچ نقشی در انجام کار اجرایی راه‌آهن ندارد، در ادامه تصریح کردند: برخی پیمانکاران راه‌آهن برای انجام پروژه‌های اجرایی آورده‌ای مالی دارند و مرتبا از جیب هزینه می‌کنند اما پیمانکاران تامین نیرو بدون یک ریال آورده مالی به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

آنها در ادامه افزودند: شرکت راه‌آهن می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد. در غیر اینصورت راه‌آهن میتواند همه این منابع مالی بدست آمده را صرف مشکلات ریلی کشور کند.

در ادامه کارگران سیر وحرکت درباره اجرای طرح تجمیع گفتند: از حدود دو سال پیش اجرای طرح تجمیع در بین کارگران سیر و حرکت و ناوگان اجرایی شده و به نسبت آن حقوق و سایر مزایای جانبی کارگران نیز بهبود پیدا کرده است. با این وجود بخش دیگری از مزایایی که کارگران رسمی راه‌آهن می‌گیرند را کارگران قراردادی و پیمانی دریافت نمی‌کنند.

به گفته کارگران، در حال حاضر  در راه‌آهن  پنج نوع قرارداد کاری «رسمی»، «پیمانکاری»، «روزمزدی»، «قرارداد کار معین» و «قرارداد کار مشخص» با کارگران بسته می‌شود که فاصله دریافتی هر یک از کارگران با یکدیگر بویژه با رسمی‌ها که در یک محل و کارگاه کار می‌کنند بسیار متفاوت است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در سیر و حرکت راه‌آهن با میانگین 16 تا 17 سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

آنها در ادامه افزودند: ما کارگران پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند ولی ما هیچکدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم!

 کارگران سیر و حرکت در ادامه تصریح کردند: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار تعداد زیادی از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند.

آنها با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از راه‌آهن کشور شدند.

*عدم پرداخت 3 ماه حقوق کارگران مترو تبریز

3 ماه حقوق کارگران مترو تبریز پرداخت نشده است.

بنا به گزارش 22 تیریک منبع خبری محلی،از اول فروردین ماه سال جاری تا به امروز دوبار مبلغ یک میلیون تومانی فقط به حساب این کارگران واریز شده است.

*تجمع اعتراضی مغازه داران مترو تهران نسبت به سطح بالا اجاره مقابل ساختمان شرکت بهر‌ه‌برداری

روز یکشنبه 22 تیر،جمعی از مغازه داران مترو تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح بالا اجاره با توجه به کاهش مسافرین بدنبال شیوع بیماری کووید 19 دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت بهر‌ه‌برداری  زیر پل کالج  در تهران زدند.

براساس ویدئوهای منتشره در شبکه های اجتماعی تجمع کنندگان با سردادن شعار«نوبخت بیا بیرون»خواهان حاضر شدن فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در تجمع وپاسخگویی به مشکلاتشان شدند.

*اعتراض کسبه جزیره قشم نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی بسته شدن گمرك  ودپو و ترخیص نشدن کالاهای‌شان با تجمع قابل ساختمان مرکزی سازمان منطقە آزاد قشم وراهپیمایی در سطح شهر

روز یکشنبه 22 تیر،صدها کسبه جزیره قشم با تجمع قابل ساختمان مرکزی سازمان منطقە آزاد قشم وراهپیمایی در خیابان های شهر اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی بسته شدن گمرك ودپو و ترخیص نشدن کالاهای‌شان بنمایش گذاشتند.

*جان باختن یک کارگر در تهران درحادثه ریزش چاه

ظهر روز یکشنبه 22 تیر،یک کارگر 36 ساله میهمان افغانستانی حین کار در ساختمانی در حال ساخت واقع در بزرگراه محلاتی تهران براثر ریزش دیواره چاه این ساختمان زیر تلی از خاک گرفتارشد و دردم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در گلسار کرج براثربرق گرفتگی

یک کارگر 34 ساله حین کار در ساختمانی واقع در منطقه گلسار کرج دچار برق گرفتگی شد ودردم جان باخت.

*مرگ یک کارگر جوان در نظرآباد کرج براثر برق گرفتگی

یک کارگر 22 ساله،حین کار با دستگاه کمپرسور درشهرستان نظرآباد در استان البرز، بر اثر برخورد با کابل برق فشار قوی جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com