اخباروگزارشات کارگری ١٧ تیر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 07, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٧ تیر ماه ١٣٩٩

- آخرین اخبار ازشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه:

ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش وحضورتعدادی ازاعضای خانواده های کارگران

رفع مسدودی حساب شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با گروگان گیری کارگران وخانواده هایشان توسط کارفرمایان

تهدید کارگران هفت تپه از طرف وزارت کار وقوه قضائیه برای جلوگیری از ادامه اعتراضات

ادامه سو استفاده جناح ها وگرایشات مختلف حاکمیت از اعتراضات هفت تپه ای ها برای بهره برداری تبلیغاتی

عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی هم به تلاش هایشان برای دامن زدن به تفرقه بین کارگران حق طلب هفت تپه و زمینه سازی برای سرکوب کارگران ادامه دادند

با گذشت بیش از 3 هفته از اعتراضات از خواست تشکل یابی مستقل سخنی بمیان نیامد

- از سرگیری تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتور سازی ایران نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی علیرغم وعده و وعیدها

- اعتراض کارگران کارخانه شوفاژکارنسبت به مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آورنشدن

- علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کارخانه قند فسا ادامه دارد

- پریسا رفیعی برای تحمل یک سال حبس به دادسرای اوین احضاروزندانی شد

- نیروهای امنیتی رامتین موثق را بازداشت کردند

- کشته وزخمی شدن 5 کارگر کارخانه تولید گاز اکسیژن باقرشهر در حادثه آتش سوزی

- جان باختن یک کارگر در همدان بدنبال سقوط از محفظه آسانسور

- سوختگی 5 کارگر زن یک کارگاه خیاطی اهواز در حادثه انفجار گاز

*آخرین اخبار ازشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه:

ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش وحضورتعدادی ازاعضای خانواده های کارگران

رفع مسدودی حساب شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با گروگان گیری کارگران وخانواده هایشان توسط کارفرمایان

تهدید کارگران هفت تپه از طرف وزارت کار وقوه قضائیه برای جلوگیری از ادامه اعتراضات

ادامه سو استفاده جناح ها وگرایشات مختلف حاکمیت از اعتراضات هفت تپه ای ها برای بهره برداری تبلیغاتی

عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی هم به تلاش هایشان برای دامن زدن به تفرقه بین کارگران حق طلب هفت تپه و زمینه سازی برای سرکوب کارگران ادامه دادند

با گذشت بیش از 3 هفته از اعتراضات از خواست تشکل یابی مستقل سخنی بمیان نیامد

+ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش وحضورتعدادی ازاعضای خانواده های کارگران

روز سه شنبه 17 تیر،اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی با تجمع مقابل فرمانداری ،راهپیمایی در سطح شهر شوش وحضور تعدادی ازاعضای خانواده های کارگران ادامه پیدا کرد.

هفت تپه ای ها با برافراشتن پلاکاردها،ایراد سخنرانی وسردادن شعارهایی از جمله«درود برکارگ مرگ برستمگر»و«کارگر هفت تپه ایم گرسنه ایم گرسنه» خواستار پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه،پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان شدند وبا سردادن شعار«همشهری حمایت حمایت»خواهان حمایت اهالی شهرشوش وحومه از مبارزاتشان در راه دست یابی به مطالبات برحقشان شدند.

+رفع مسدودی حساب شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با گروگان گیری کارگران وخانواده هایشان توسط کارفرمایان

روز سه شنبه 17 تیر، نشست بررسی مشکلات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تعدادی از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی استان خوزستان ، استاندار خوزستان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر ستاد رفع موانع تولید، مدیران استانی، نمایندگان وزارت کشور، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان خصوصی سازی، سازمان تامین اجتماعی و کارفرمای شرکت و شورای اسلامی کار شرکت هفت تپه در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

 معاون روابط کار وزارت تعاون به خبرنگاران دراین نشست گفت: پس از بررسی، کارفرما متعهد شد حداکثر تا امروز (17تیر) مانده حقوق فروردین‌ماه کارگران را پرداخت کند. کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه همچنین متعهد شد حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد 1399 را بلافاصله پس از رفع مسدودی حساب شرکت و حداکثر تا دهم مرداد پرداخت کند و تا پایان آبان نسبت به پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران اقدام و از هرگونه تأخیر در پرداخت مزایای قانونی کارگران اجتناب کند.

شاکرمی با اشاره به موافقت سازمان تأمین اجتماعی در تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه کارگران تا پایان مرداد ماه، گفت: سازمان تأمین اجتماعی با دریافت 10 درصد از حق بیمه سهم کارفرما و کارگران تا پایان خرداد موافقت کرده است.

کارفرما موظف است حق بیمه‌های مربوطه را از ابتدای تیر مطابق با قوانین و مقررات مربوطه پرداخت و با مذاکره با مدیریت سازمان تأمین اجتماعی مشکلات بیمه‌ای کارگران را برطرف و نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود به تأمین اجتماعی اقدام کند و با توجه به اعلام همکاری سازمان تأمین اجتماعی و تمامی تلاش خود را برای تقسیط بدهی‌های خود به این سازمان را به عمل آورد.

+تهدید کارگران هفت تپه از طرف وزارت کار وقوه قضائیه برای جلوگیری از ادامه اعتراضات

شاکرمی با اشاره به تعهدات کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق و مزایای فروردین ماه گفت: کارگران باید به کار خود بازگشته و ضمن انجام فعالیت‌های مربوطه از هر گونه تجمع، اعتصاب و ترک کار خودداری کنند. شورای اسلامی کار نیز باید همکاری‌ها لازم را با مدیریت این مجموعه برای ادامه فعالیت و حضور کارگران در واحد را داشته باشد.

وی افزود: دستگاه‌های تخصصی استان باید به موضوع شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با نگاه تخصصی ورود کرده و از ارجاع و انعکاس موضوعات شرکت در حوزه‌های کارگری به ویژه معضلاتی مانند تحصن و تجمع در داخل و یا خارج از فضای شرکت و سطح شهر جلوگیری کنند.

محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با اشاره به مخالفت دستگاه قضائی با هر گونه تجمع و حرکات اعتراضی کارگران، افزود: کارگران باید هر گونه اعتراض و درخواست‌های خود را صرفاً از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند تا زمینه ایجاد هر گونه سو استفاده و بحران سازی از فضای موجود از سوی دشمنان نظام ایجاد نشود.

+ادامه سو استفاده جناح ها وگرایشات مختلف حاکمیت از اعتراضات هفت تپه ای ها برای بهره برداری تبلیغاتی

عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی هم به تلاش هایشان برای دامن زدن به تفرقه بین کارگران حق طلب هفت تپه و زمینه سازی برای سرکوب کارگران ادامه دادند

امروز رسانه های وابسته به جناح ها وگرایشات مختلف حاکمیت با انتشار گزارشاتی همراه با تصاویر به سو استفاده هایشان از مبارزات هفت تپه ای ها برای بهره برداری تبلیغاتی ادامه دادند.

روز سه شنبه همچنین  شاهد ادامه تلاش های عوامل خانه کارگر ودانشجویان بسیجی ازجمله شرکت اعضای شورای اسلامی کاردرنشست تهران وگفتگو با رسانه ها و بنمایش گذاشتن پلاکاردها وتصاویر در تجمع ونیز شعارهای برای دامن زدن به تفرقه بین کارگران حق طلب هفت تپه و زمینه سازی برای سرکوب کارگران بودیم.

+با گذشت بیش از 3 هفته از اعتراضات از خواست تشکل یابی مستقل سخنی بمیان نیامد

با گذشت بیش از 3 هفته از اعتراضات کارگران هفت تپه از خواست تشکل یابی مستقل سخنی بمیان نیامد؟!

*از سرگیری تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتور سازی ایران نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی علیرغم وعده و وعیدها

روز سه شنبه 17 تیرهمزمان با سفر سورنا ستاری معاون  علمی رئیس‌جمهور به استان قزوین ، کارگران کارخانه کنتور سازی ایران دست به تجمع دوباره مقابل دفتر امام جمعه قزوین زدند تا برای چندین وچندمین باراعتراضشان را نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلی علیرغم وعده و وعیدها بنمایش بگذارند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران این واحد تولیدی قزوین هنوز بیمه بیکاری خود را دریافت نکرده‌اند و مسئولان هیچ اقدامی برای مطالبه کارگران این شرکت انجام نداده‌اند.

بنابهمین گزارش،بدنبال تجمع 29 بهمن ماه سال 98 مقابل دفتر امام جمعه قزوین+، مسئولان استانی مقابل مسجد شیخ‌الاسلام قول داده بودند مشکلات این واحد تولیدی تا 20 اسفند ماه حل ‌شود،: متاسفانه مشکل حل نشد و شرکت به تعطیلی کشیده شد و از کارگران خواسته شد برای بیمه بیکاری اقدام کنند.

تا امروز  هیچ اقدامی برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران ازسوی مسئولان انجام نشده و نزدیک به 4 ماه است که کارگران این شرکت حقوقی دریافت نکرده‌اند.

قرار بود موضوع خلع ید مدیرعامل و مالک شرکت تا 20 اسفند سال گذشته اجرا شود که این حرکت باتوجه به رایزنی‌های پشت پرده، متوقف شد و کارخانه تعطیل ماند.

سرمایه‌گذار برای این واحد تولیدی وجود دارد. چندین پیشنهاد سرمایه‌گذاری هم ارائه شده است. سرمایه‌گذاران نیز از ارگان‌های دولتی هستند و می‌توانند بدون چشمداشت پای کار بیایند و قرارداد 5 ساله منعقد شود و بعد از 5 سال فقط مبالغ هزینه‌کرد را دریافت کنند تا شرکت دوباره احیا شود.

متاسفانه هیچ همکاری و حمایتی از سوی مسئولان انجام نشده و مطالبات کارگران واحد کنتورسازی بی‌نتیجه مانده و کارگران سال‌ها حقوق‌های معوقه خود را از شرکت دریافت نکرده‌اند.

در چنین شرایطی دردناکی، امروز کارگران کارخانه کنتور سازی ایران همزمان با سفر سورنا ستاری معاون  علمی رئیس‌جمهور به استان قزوین ودیدار با امام جمعه قزوین دست به تجمع دراین مکان زدند تا با یادآوری مشکلات ومطالباتشان اعتراضشان را نسبت به وعده های توخالی مسئولان طراز اوال استان وکشور بنمایش بگذارند.

برپایه همین گزارش ظاهرا،سورنا ستاری زمانی که از دفتر امام جمعه قزوین خارج می‌شد با کارگران تجمع‌کننده‌ی گفتگو کرد و از نزدیک گلایه‌های آنها را شنید.

+تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به عدم پرداخت بیش از 2سال حقوق و وعده های توخالی مسئولین طراز اول استان

روز سه شنبه 29 بهمن، کارگران کارخانه کنتورسازی برای اعتراض به عدم پرداخت بیش از 2سال حقوق و وعده های توخالی مسئولین طراز اول استان دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه قزوین در خیبان شهدای این شهر زدند.

بنا به گزارش یک منبع خبری محلی،امام جمعه قزوین ومدیرکل سازمان صمت استان قزوین در جمع کارگران حاضر شدنداما کارگران معترض اعلام کردند از آنجاکه استاندار و رئیس کل دادگستری بارها وعده رسیدگی و پاسخگویی به خواسته هایشان را داده اند باید درتجمعشان حاضرشوند  وتا زمانی که این مسئولین در جمع آنان حاضر نشوند به تجمع خود پایان نمی‌دهند.

*اعتراض کارگران کارخانه شوفاژکارنسبت به مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آورنشدن

روز سه شنبه 17 تیر،کارگران کارخانه شوفاژکارواقع در تاکستان اعتراضشان را نسبت به مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آورنشدن رسانه ای کردند.

شرکت صنعتی شوفاژ کار تاکستان که در زمینه تولید انواع پکیج، دیگ‌های چدنی فولادی و آبگرمکن‌های دیواری فعالیت دارد، حدود 400 کارگر دارد که در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول کارند.

کارگران این کارخانه معتقدند: باتوجه به ماهیت فعالیت شرکت شوفاژکار و نیز شرایط آلودگی محیط کار، تمامی کارگران فنی این واحد مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند.

آنها می‌گویند: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام شده است کارفرما در درج عناوین شغلی کارگرانی که به عنوان مثال در واحد سنگ‌زنی، جوشکاری، تراشکاری، کوره ذوب، شات و... مشغول کار بوده‌اند در عناوین شغلی به عنوان «کارگر ساده» یا «کارگر وسط کار درجه سه» یا عناوین شغلی دیگر ثبت شده‌اند.

آنها تاکید دارند: بیشتر کارگران هم‌اکنون در کارخانه مقابل کوره‌‌های ذوب در دمای 1500 درجه کار می‌کنند و از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

این کارگران اعتقاد دارند: طبق  اسناد بیمه‌ای عنوان شغلی برخی از آنها از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور خارج شده و این نگرانی وجود دارد که درصورت صحت ماجرا، امکان بازنشستگی پیش از موعد آنها در آینده وجود نداشته باشد.

کارگران شرکت صنعتی شوفاژکار با بیان اینکه نگران درج عناوین شغلی غیرواقعی در پرونده‌های بیمه‌ای خود هستند، می‌افزایند: بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از 20 سال کار متوالی یا 25 سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

کارگران شرکت صنعتی شوفاژکار می‌گویند: اگر در پرونده‌های بیمه‌ای آنها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شود، در زمان بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آنها موافقت نخواهد کرد.

آنها همچنین از نبود آگاهی نسبت به مطالبات در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرد و می‌افزایند: بی‌اطلاعی از مطالبات باعث می‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

*علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران کارخانه قند فسا ادامه دارد

علیرغم وعده و وعیدها کارخانه قند فسا کماکان تعطیل وکارگرانش در بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی روزگار می گذرانند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 17 تیر،یکی از کارگران کارخانه  گفت: کارگران فصلی حقوق آبان و آذر سال 98خود را از صاحبان قبلی این کارخانه طلب دارند و کارگران دائمی نیز از بهمن ماه سال 98 تاکنون(17 تیر99) حقوق نگرفته‌اند.

بنا بهمین گزارشات،قرار است این واحد تولیدی دوباره واگذار شود بازهم باید منتظر بود با واگذاری جدید چه بلایی برسر کارگران کارخانه قند فسا خواهد آمد؟

*پریسا رفیعی برای تحمل یک سال حبس به دادسرای اوین احضاروزندانی شد

پریسا رفیعی دانش آموخته ی عکاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یکساله ی خود مربوط به پرونده ی فعالان صنفی دانشجویی سال 96 به دادسرای اوین احضار و به بند نسوان منتقل شد.

*نیروهای امنیتی رامتین موثق را بازداشت کردند

رامتین موثق دانشجوی مقطع کارشناسی رشته اقتصاد دانشگاه  بهشتی روز 14 تیر توسط نیروهای امنیتی از خانه‌پدری خود در تهران بازداشت شد.

منبع اصلی دو خبربالا:کانال تلگرام شوراهای نفی دانشجویان کشور

*کشته وزخمی شدن 5 کارگر کارخانه تولید گاز اکسیژن باقرشهر در حادثه آتش سوزی

بامداد روز سه شنبه 17 تیر، در حادثه آتش سوزی کارخانه تولید گاز اکسیژن باقرشهر شهر ری 2 کارگر32 و 40 ساله در دم جان باختند و 3 کارگر 44 ف 45 و 49 ساله مصدوم شدند.

*جان باختن یک کارگر در همدان بدنبال سقوط از محفظه آسانسور

روز یکشنبه 15 تیر،یک کارگر 61 ساله حین کار در ساختمان نیمه‌کاره‌ای واقع درمحله بنی‌هاشم همدان از محفظه آسانسور به پایین سقوط کرد و در دم جانش را ازدست داد.

*سوختگی 5 کارگر زن یک کارگاه خیاطی اهواز در حادثه انفجار گاز

ظهر روز سه شنبه 17 تیر،5 کارگر زن یک کارگاه خیاطی اهواز براثرانفجار گازشهری دچار سوختگی و به بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز منتقل شدند.

بنابه گزارشات منتشره 2 نفر از این کارگران دچار سوختگی شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com