اخباروگزارشات کارگری ٢٠ و ٢١ تیر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 12, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٠ و ٢١ تیر ماه ١٣٩٩

- روز شنبه 21 تیرازاعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبرهایی رسید؟

+ادامه حق طلبی کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با گسترش تجمعات وراهپیمایی در شهر شوش

+گل آلود کردن آب توسط دانشجویان بسیجی برای ماهی گرفتن

+عدم پرداخت حقوق فروردین ماه 500کارگر فصلی - 7ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری نشده است

+همبستگی شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا با اعتصاب کارگران هفت تپه

- اعتراض کارگران پیمانی صنعت نفت نسبت به وعده های توخالی منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

- ادامه وگسترش کنش های کارگران شهرداری کشور نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات

- صحبت های کوتاه ،  اما درد آور کارگرانی که اتوبوس های شرکت واحد را ضدعفونی میکنند وحقوقشان را دوماه یکبار پرداخت می کنند که درخواست انتشار پیامش را از تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد داشته اند

- دست وپنجه نرم کردن کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت وخانواده هایشان با مشکل عدم پرداخت بموقع حقوق کماکان ادامه دارد

- عقیم سازی شوراها با سرکوب فعالین صنفی در ایام تعطیلی دانشگاه ها همچنان ادامه دارد!

- کانون نویسندگان ایران:تایید حکم اعدام سه جوان معترض

- اطلاعیه همبستگی کنفدراسیون جهانی اینداستریال با کارگران آذرآب

- ابعاد حوادث کاری در کشور بزرگ است

- جان باختن یک کارگردرملایر براثر سقوط از ارتفاع  وبرق گرفتگی

- مرگ ومصدومیت 3 کارگر درحادثه ریزش آوار مدرسه حافظ  شهربیارجمند

*روز شنبه 21 تیرازاعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبرهایی رسید؟

+ادامه حق طلبی کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با گسترش تجمعات وراهپیمایی در شهر شوش

+گل آلود کردن آب توسط دانشجویان بسیجی برای ماهی گرفتن

+عدم پرداخت حقوق فروردین ماه 500کارگر فصلی - 7ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری نشده است

+همبستگی شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا با اعتصاب کارگران هفت تپه

+ادامه حق طلبی کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با گسترش تجمعات وراهپیمایی در شهر شوش

روز شنبه 21 تیرماه، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه در ادامه حق طلبیشان ابتدا مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند وسپس با راهپیمایی بسوی اداره کار این شهرستان حرکت کردند واجتماعشان را مقابل نمایندگی وزارت کار درشهرستان پی گرفتند.

کارگران هفت تپه با برافراشتن پلاکاردها ،ایراد سخنرانی وسرداد ن شعارهایی ازجمله بارها«کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد» با تاکید برحفظ اتحاد خواستار پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان شدند.

قابل یادآوری است که روزجمعه 20 تیرهم تعدادی از کارگران هفت تپه اجتماع اعتراضی را مقابل فرمانداری شهرستان شوش برپا کرده بودند.

+گل آلود کردن آب توسط دانشجویان بسیجی برای ماهی گرفتن

تلاش ها  دانشجویان بسیجی برای تبلیغ جناحی وسواستفاده از اعتراضات کارگران هفت تپه برای اهداف سرکوبگرانه وارتجاعی منجمله تبلیع برای اعدام کماکان ادامه دارد.

امروز ویدئوهای منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از طرح شعارهایی چون«......اعدام باید گردد» برای تبلیغ اعدام و تخریب چهره کارگران معترض هفت تپه  وحامی اعدام نشان دادنشان وهمچنین شعارهای دیگری در راستای فراهم ساختن زمینه برای سرکوب کارگران در تجمعات امروز کارگران حق طلب هفت تپه می باشد.

همچنین از روز گذشته دانشجویان بسیجی و رسانه های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی در چارچوب سواستفاده از اعتراضات کارگران هفت تپه و تبلیغ برای رهبر و رئیس قوه قضائیه ،سروصداهای زیادی در رابطه با پرداخت 500هزارتومان ازطرف ستاد اجرایی فرمان امام به حساب 2855 کارگر این شرکت راه انداختند.

اما این هوچی ها و سو استفاده گران از کارگران یادشان رفته است که سرمایه ستاد اجرایی فرمان امام حاصل فعالیت های اقتصادی و استثمار هم طبقه ای های کارگران هفت تپه می باشد و واریز این مبلغ ناچیز به حساب کارگران هفت تپه در واقع بازپرداخت قطره ای ازدریا سود حاصله این ستاد  ازدسترنج کارگران کشور منجمله کارگران هفت تپه می باشد.

+عدم پرداخت حقوق فروردین ماه 500کارگر فصلی - 7ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری نشده است

بنابه گزارشات منتشره در روزهای گذشته علیرغم وعده و وعیدها حقوق فروردین ماه بیش از 500کارگر فصلی این مجتمع پرداخت نشده است وهمچنین 7 ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری این شرکت پرداخت نشده است.

+همبستگی شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا با اعتصاب کارگران هفت تپه

بیانیه شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا برای همبستگی با اعتصاب کارگران هفت تپه و در محکومیت احکام صادره برای کارگران آذرآب

متن فارسی بیانیه:

«رفقا ،

راب ویلیامز ، رئیس ملی  NSSN  (National Shop Stewards Network) ، این بیانیه را در ابتدای سخنرانی کنفرانس سالانه NSSN شنبه گذشته چهارم ژوئیه ایراد کرد:

بدینوسیله، NSSN درودهای خود را برای کارگرانی می فرستد که در حال حاضر درگیر در مبارزات و تلاش برای ایجاد جنبش مستقل کارگری خود هستند.

به طور مشخص، صدور احکام اخیر علیه 42 کارگر صنایع آذرآب به یک سال حبس ، 74 ضربه شلاق و کار اجباری یک ماهه، محکوم می کنیم. ما خواستار آزادی فوری و لغو همه احکام علیه آنها هستیم.

ما درودها و همبستگی خود را برای هزاران کارگر هفت تپه می فرستیم که از 14 ژوئن دوباره اعتصاب کرده اند و خواستار پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده شان ، بازگرداندن کارگران محکوم شده شان و دولتی کردن شرکت خود هستند.

و نیز NSSN باور دارد که احیای جنبش کارگری در ایران از اهمیتی بین المللی برخوردار است و به الهام بخش تحولاتی مشابه علیه همه رژیم های دیکتاتوری و استبدادی در خاورمیانه خواهد بود.»

در همبستگی

شبکه ملی شاپ استوواردز

6 ژوئیه سال 2020

*اعتراض کارگران پیمانی صنعت نفت نسبت به وعده های توخالی منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز شنبه 21 تیر برای باری دیگر،صدای اعتراض کارگران پیمانی صنعت نفت نسبت به وعده های توخالی منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،بلندشد.

بنا به گزارش رسانه ای شده،با گذشت بیش از چهار ماه از ابلاغ دستورالعمل بهبود معیشت نیروهای پیمانکاری نفت ، هنوز شرکت های نفتی اقدام به اجرای آن نکرده اند.

اسفندماه سال گذشته بود که وزیر نفت دستورالعمل بهبود معیشت نیروهای پیمانکاری صنعت نفت را ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه 106 هزار نفر از نیروهای پیمانکاری صنعت نفت ( مستمر و غیره پروژه ای) شامل این طرح می شدند.

طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی سراسری از مهمترین بندهای این دستورالعمل بود.

اما با گذشت بیش از 4 ماه از ابلاغ آن هنوز وعده های داده شده تحقق نیافته و کارکنان پیمانکاری شرکت های زیر مجموعه نفت اثری از اجرای این ابلاغیه در شرکت های خود مشاهده نکرده اند.

این کارکنان از مسئولین ارشد منابع انسانی نفت خواسته اند در خصوص چرایی تاخیر در اجرای این ابلاغیه از طریق مراجع رسمی وزارت نفت اطلاع رسانی نمایند.

همچنین اوایل ماه جاری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دستور العملی جهت حمایت از نیروهای پیمانکاری نفت ابلاغ کرد ؛ اما در این ابلاغیه هیچ اشاره ای به اجرای ابلاغیه سال گذشته وزیر نفت در خصوص بهبود معیشت نیروهای پیمانکاری نشد.

*ادامه وگسترش کنش های کارگران شهرداری کشور نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات

اخبار منتشره درباره حال وروز کارگران شهرداری کشورحاکی از ادامه وگسترش کنش هایشان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالباتشان می باشد.

جمعی از کارگران شهرداری منجیل از عدم پرداخت 6 ماه حقوق،عیدی(معادل 2 ماه حقوق) و سنوات سال 98 خود خبر دادند.

این کارگران ضمن اعتراض به عدم پرداخت بموقع مطالباتشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: متاسفانه بعد از سال‌ها خدمت در شهرداری منجیل، از پرداخت به موقع مزایای مزدی و عیدی و سنوات محروم هستیم.

آنها افزودند: مطالبات مزدی ما مربوط به سه ماه طلب مزدی (دی، بهمن و اسفند) سال گذشته و سه ماه طلب مزدی (فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه) سال جاری می‌شود. همچنین کارفرما عیدی و سنوات پایان سال 98 را پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران شاغل بخش خدمات شهرداری منجیل با یادآوری اینکه چند سال گذشته برای آن‌ها با چالش‌هایی همراه بوده است، افزود: دست‌کم طی یک الی دو سال گذشته مدیریت شهری منجیل به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و عیدی آنها را با تاخیر پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه هرکدام از ما به‌صورت میانگین 6 تا 10  سال سابقه کار داریم، گفت: در نتیجه وضعیت پیش آمده ممکن است امنیت شغلی خود را از دست بدهیم.

به گفته وی؛ آخرین پولی که به حساب کارگران واریز شده حدودا یک هفته پیش بود که شهرداری به حساب هر کارگر مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان واریز کرد. در عین حال اضافه‌کاری هایمان از 80 تا90 ساعت درماه به 30تا 40 ساعت کاهش یافته است. همچنین  مابه‌التفاوت حق مسکن سال گذشته را طلبکاریم.

کارگران شهرداری‌ها خواستار پرداخت منظم دستمزدها و حق بیمه‌ها هستند. آنها می‌گویند بایستی مقامات بالاتر به کار شهرداری‌ها نظارت کنند.

جمعی از کارگران شهرداری‌ها به خصوص از استانهای غربی کشور با یاآوری شرایط دشوار زندگی خودشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری‌ها با ماه‌ها تاحیر پرداخت می‌شود و این کارگران علیرغم همه سختی‌ها مجبورند بدون دریافت حقوق کار کنند.

کارگران شهرداری مریوان که هنوز همه مطالبات مزدی آنها پرداخت نشده با توجه به اوضاع قرمز کرونا در استان کردستان می‌گویند: علیرغم این اوضاع، باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری‌ها ادعا می‌کنند بودجه نداریم و نهادهای بالادستی نیز هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند؛ کارگران شهرداری‌ها سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهند و کار آنها برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است؛ به همین دلیل باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات وزارت کشور به فکر این کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آنها اختصاص دهند.

در عین حال، کارگران شهرداری‌های استان آذربایجان غربی نیز با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود می‌گویند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، حق بیمه‌ها نیز با تاخیر پرداخت می‌شود و معمولاً کارگران شهرداری‌ها برای استفاده از دفترچه‌های بیمه خود با مشکل مواجهند.

کارگران شهرداری‌های آذربایجان غربی و کردستان که در استان‌های محروم کشور، کار و زندگی می‌کنند، توقع دارند مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد آنها رسیدگی کنند.

*صحبت های کوتاه ،  اما درد آور کارگرانی که اتوبوس های شرکت واحد را ضدعفونی میکنند وحقوقشان را دوماه یکبار پرداخت می کنند که درخواست انتشار پیامش را از تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد داشته اند

سلام ماکارگران تهران میدان آزادی هستیم اتوبوس های را ضدعفونی میکنیم خواهش میکنم این پیام را به حراست اتوبوس رانی  ومسولان شرکت پیمانکاری اطلس یاس سپید که  الان ماهنوزه حقوق خرداد ماه را دریافت نکردیم 3 تا کارگر هستیم 180اتوبوس را ضدعفونی میکنم واز اسفندماه تا الان کارمیکنم هنوز من را بیمه نکردند ما باجون دل داریم کار میکنیم ولی به ما رسیدگی نمیکنند پیمانکارگفته حقوق خرداد ماه 10مرداد ماه میدم به خدا این کار درست نیست خواهش میکنم این پیام توکانال بگذارید تا همه مردم ببیند واقعا ما باجون  مان داریم بازی میکنم الان دولت حقوق هارا زیاد کرده به ماه گفتد اسفند ماه اومدی سرکار حقوق ما 2200بود گفتم بعداز فروردین ماه حقوق بیشترمیکنم 2900من خیلی تو زندگی مشکلات دارم خواهش میکنم توتلگرام پخش کنید شاید رییس کل اتوبوس رانی ومسولان شرکت به ماه کمک کنند حقوق مارا به موقع پرداخت کنند باتشکر فراوان از شما ممنونم

*دست وپنجه نرم کردن کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت وخانواده هایشان با مشکل عدم پرداخت بموقع حقوق کماکان ادامه دارد

روز شنبه 21 تیر،یکی از کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت با اتشار پیامی درشبکه های اجتماعی، از ادامه دست وپنجه نرم کردن خود وهمکارانشان وخانواده هایشان با مشکل عدم پرداخت بموقع حقوق خبرداد.

بخش هایی ازاین پیام بقرار زیراست:

من از کارگران شرکت ایران پوپلین شهر رشت هستم. ما حقوق اردیبهشت ماه رو یک ملیون تومان از 3میلیون دریافت کرده‌ایم و از حقوق خرداد هیچ پولی نگرفته‌ایم، تیرماه هم 10روز دیگه تموم میشه. این ماه حقوق هم میاد روش!

 ما دیگه خسته شدیم دیگه نمی‌دونیم چیکار کنیم؟ آخه از کجا بیاریم خرج کنیم، قسط بدیم، کرایه خونه، بدیم؟ چقدر از اینو آن قرض بگیریم؟ تمام وسایل‌ها همه چند برابر شده، نان هم گران شده، در توان ما نیست حتی نان بخریم. تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشه؟ چرا هیچ مسئولی به داد ما نمی‌رسه؟‼

حتما باید جلوی شرکت اعتصاب بشه؟‼ تا به فکر باشن؟!

*عقیم سازی شوراها با سرکوب فعالین صنفی در ایام تعطیلی دانشگاه ها همچنان ادامه دارد!

صدور حکم انضباطی برای فاطمه قدیری، فعال صنفی دانشگاه تهران

فعالیت متشکل شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور از اوایل دهه‌ی 90 و اهمیت آن‌ در پیگیری امور صنفی دانشجویان و ایجاد امکان سازمان‌یابی میان دانشجویان حول مسائل صنفی جهت مقابله با پیشروی‌های گسترده‌ی سیاست پولی‌سازی آموزش و هنجارهای ضد انسانی در دانشگاه، مسئولین امر و نهادهای مختلف ذی ربط را دلواپس از گستردگی این جریان کرده و آن‌ها را بر آن داشت تا از شکوفایی این جریان دانشجویی با دست‌اندازی‌های مختلف و برخوردهای سلیقه‌ای و غیرقانونی در سطوح گوناگون جلوگیری کند که نقطه‌ی اوج آن بازداشت جمعی از فعالین و اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور و تحمیل احکام سنگین قضائی بر این جریان بوده است. اما شکلی دیگر از این دست‌اندازی‌ها، استحاله‌ی شوراها و جلوگیری از تشکیل شوراهای مستقل و وارد کردن گروه‌های وابسته به جناح‌های قدرت درون شوراها و جلوگیری از ورود افراد مستقل و فعالین صنفی به ساختار شورا با برخوردهای انضباطی سلیقه‌ای است.

از جمله برخوردهای اخیر صورت گرفته در این راستا حکم نهایی کمیته‌ی ناظر بر انتخابات برای فاطمه‌ قدیری دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که جهت دریافت حکم در تاریخ 31/2/99 به آموزش دانشکده فراخوانده شد و حکم مذکور به شرح زیر است:

"اعتراض شما در جلسه‌ی شورای تجدیدنظر مورد بررسی قرار گرفت و نظر به احراز تخلف ماده 52 مبنی بر عدم رعایت شئون دانشجویی، رأی بر محکومیت شما مبنی بر تذکر کتبی با درج در پرونده تأیید و ابرام گردید."

ضرورت بازگویی هر نوع مواجهه‌ی سرکوب‌گرایانه با دانشجویان و علل تشکیل این پرونده‌ی انضباطی که مربوط به سنگ‌اندازی مسئولین دانشگاه در تشکیل شوراهای مستقل می باشد، ما را بر آن داشت تا متن مختصری که در شرح این واقعه از کانال شورای صنفی خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران منتشر شده را بازنشر دهیم.

خوابگاه‌های دخترانه‌ی برخی دانشگاه‌ها در این سال‌ها یکی از محل‌های مهم اعتراضات صنفی دانشجویان و به ویژه اعتراضات علیه تبعیض‌های جنسیتی اعمال شده در فضاهای خوابگاهی، تردد‌ها و نظارت و کنترل بر دانشجویان بودند. خوابگاه‌های دخترانه‌ی دانشگاه تهران هم از این قضیه مستثنی نبود. همه‌ی این مسائل در صورتی بود که این خوابگاه‌ها از داشتن شورای صنفی مستقل و کارامد برای چهار سال محروم بودند و علت آن سنگ‌اندازی‌های مداوم مسئولین امر بود تا دسترسی دانشجوهای دختر را به ساختار بورکراتیک مدیریت خوابگاه (که اصل و اساس آن در خوابگا‌ه‌های پسرانه‌ایست که تردد دختران در آن همواره با مشکل روبه روست) بیش از قبل محدود کنند. چراکه بر آن‌ها روشن است که در سال‌های اخیر شورای صنفی، به واسطه‌ی جایگاه رسمی خود، امکان پیگیری مشکلات و اعتراضات دانشجویان را دارد و تشکیل نشدن آن امکان دور زدن مطالبات دانشجویان و سرکوبشان را راحت‌تر می‌کند.

در انتخابات خوابگاه‌های دختران در آذر 97، در حالی‌که ائتلافی از دانشجویان بیشترین تعداد آرا را کسب کرده بودند، پیش از تشکیل شورا، اعضای انتخاب شده، با شکایت تعدادی از دانشجوهای ائتلاف مقابل ( که وابستگی مستقیمی به یکی از جناح‌های وابسته در دانشگاه داشت) مبنی بر ادعای رخ دادن تقلب در انتخابات (که منظور تبلیغ در روز انتخابات بود) مواجه شدند، ادعای ایشان مبنی بر تقلبی بود که بنا بر مقررات سختگیرانه‌ی انتخابات شوراهای صنفی (مانند قانون مشارکت ۲۵ درصد و سختگیری‌ها در تأیید صلاحیت دانشجویان و...) در سال‌های اخیر عرف روند برگزاری انتخابات شده و دانشجویان را ناگریز از یادآوری انتخابات به سایر دانشجوها می‌کرد تا با وجود مشکلات قطعی اینترنت و... حد نصاب انتخابات حفظ شود.

این مشکل نه فقط برای این انتخابات که برای بسیاری از انتخابات وجود داشت و هیچ‌گاه حمل بر تقلب نبود. در همین رابطه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران برای نشان دادن اینکه این مستثنی کردن تعمدی و وابسته به سرکوب جریان صنفی است، شکایتی همراه با مستندات مبنی بر رخ دادن اتفاقات مشابه در رأی‌گیری به کمیته‌ی انضباطی ارسال کردند که تا به امروز بی‌پاسخ مانده‌است در حالی که برای فاطمه‌ قدیری، یکی از دانشجویان ائتلاف مذکور تشکیل پرونده شد و حکم انضباطی برای وی صادر گشت.

نکته‌ی دیگر مورد اهمیت در این حکم انضباطی، آیین‌نامه انضباطی جدید است. «عدم رعایت شئون دانشجویی» ماده‌ی 52 آیین‌نامه‌ی جدیدی است که علیرغم اعتراضات بسیار زیاد دانشجویان به آن اجرایی شده است. آیین‌نامه‌های انضباطی و کمیته‌های انضباطی همواره برای کنترل و سرکوب دانشجویان به‌انحا مختلف به کار گرفته شده‌اند، این آیین‌نامه هم وضع را برای دانشجویان دشوارتر و با بندهای تفسیرپذیر امکان پرونده‌سازی برای دانشجویان را بسیار ساده‌تر کرده است.

تخلفات اخلاقی دانشجویان چنین آمده‌است:

عدم رعایت شئون دانشجویان نیز تخلف اخلاقی محسوب می‌شود. بدبن معنا که دانشجو هرگونه خلاف شئون و رفتار مسلم که دانشگاهیان آن را مذموم بدانند، انجام بدهد مرتکب تخلف شده است.

چنین بخشی در آیین‌نامه نشان‌دهنده‌ی میزان تفسیرپذیری و اختیارات مسئولین دانشگاه‌ها برای زدن انگ‌های اخلاقی و پرونده‌سازی برای دانشجویان است. انگ‌هایی که می‌تواند به‌ بهانه‌ی برگزاری انتخابات شورا‌های صنفی باشد!

رفتار اخیر کمیته‌های انضباطی، دستگاه‌ امنیت و دستگاه قضایی، نشان داده است که حتی تعطیلی دانشگاه، عدم حضور دانشجویان در فضاهای دانشگاهی و متوقف شدن بخش زیادی از زندگی اجتماعی، نمی‌تواند ماشین سرکوب را متوقف کند.

چنین برخوردهایی بیش از هر چیز نیازمند مسکوت نگذاشتن، بحث و واکنش در مقابل آن است تا نشان داده شود در شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها هم دانشجویان نسبت به چنین وقایعی که در نهایت هدف آن تضعیف جریان دانشجویی و جریان صنفی است، ساکت نخواهند ماند.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*کانون نویسندگان ایران:تایید حکم اعدام سه جوان معترض

مصطفی نیلی،‌ یکی از وکلای سه متهم اعتراض‌های آبان ۹۸ در توییتی که جمعه ۲۰ تیر منتشر کرد، خبر داد: «متاسفانه احکام اعدام موکلینم در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور تایید شده است تاکنون اجازه ورود در پرونده به ما داده نشده است ولی امیدواریم بتوانیم با درخواست اعاده دادرسی حکم مزبور را نقض کنیم.»

دیوان عالی کشور حکم اعدام سه جوان معترض امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را تایید کرد. این خبر پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده بود اما  برخی مقامات قضایی آن را تکذیب کرده بودند.

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد در آبان سال ۱۳۹۸، و وضعیت وخیم معیشت مردم باعث بروز اعتراض‌های گسترده در بسیاری از شهرهای ایران شد. این اعتراض‌ها با سرکوب شدید روبه‌رو شد و بنا بر آمارهای متفاوت، بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در جریان آن کشته و هزاران تن نیز بازداشت شدند.

روز هفتم تیرماه امسال نیز محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان خبر داد که هشت نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات چند سال گذشته این استان، احتمالا معترضان آبان ۹۸، متهم به «فساد فی‌الارض» شده‌اند. این اتهام میتواند منجر به صدور حکم اعدام برای متهمان شود.

خبری دیگر حاکی است که چند روز پیش در خراسان مردی میانسال به جرم نوشیدن مشروبات الکلی اعدام شده است.

صدور حکم اعدام برای روح‌اله زم مدیر کانال تلگرامی "آمدنیوز" نیزاز دیگر خبرها در این چند روز است.

*اطلاعیه همبستگی کنفدراسیون جهانی اینداستریال با کارگران آذرآب

دادگاه جنایی اراک 42 کارگر آذرآب را به یک سال زندان، 74 ضربه شلاق (و یک ماه کار اجباری) محکوم کرد. این کارگران به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق بعد از خصوصی‌سازی صنایع آذرآب مورد مجازات قرار گرفته‌اند.

طبق حکم دادگاه کارگرانی که در تظاهرات شرکت کرده‌اند به اتهام برهم زدن نظم عمومی و توهین به مقامات مجرم شناخته شده‌اند. این حکم قابل تجدید نظر است.

در ضمن کارگران به خصوصی‌سازی و عدم پرداخت دستمزدها از مهرماه سال گذشته (98) اعتراض داشتند. ورود اینداستریال به مناقشه زمانی بود که 21 کارگر آذرآب دستگیر شده بودند. از آنجایی که شرکت خصوصی شده است کارگران با کاهش مداوم و شدید دستمزدها و مزایای شغلی مواجه شده‌اند.

طی سالهای اخیر برخی از شرکتهای دولتی در ایران خصوصی شده‌اند، ولی در حقیقت به دست افرادی از نزدیکان مقامات افتاده ‌است. عضو (محلی) اینداستریال، سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران (UMMI) طی انتشار بیانیه‌ای عاملان خصوصی‌سازی را به عنوان “اختلاسگران و باندهای جنایتکاری” متهم کرد که معیشت کارگران را هدف گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است: “معترضان متوقف نخواهند شد و خواستهای جنبش سندیکایی شکست نخواهد خورد.”

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران به همراه رفقای خود، چه در هفت‌تپه، آذرآب، اراک، کرمان، و معادن عسلویه، یا در هر گوشه‌ای از ایران، خواستار توقف خصوصی‌سازی صنایع کشور و مجازات کارفرمایانی است که از پرداخت حقوق و مزایای شغلی کارگران طفره میروند.

معاون دبیر کل اینداستریال، کمال اوزاکان گفت:

یکبار دیگر کارگران در ایران به خاطر به پا خواستن برای حقوق اولیه خود مورد حمله وحشیانه قرار گرفتند. کارگران زندانی آذرآب باید فورا آزاد شوند، همه اتهام ها باید لغو شود، و حقوق معوقه پرداخت گردد.

ما برای خاتمه دادن به بازداشت کارگران، فعالان عرصه کار، و اتحادیه‌های مستقل به تماسهایمان با حکومت جمهوری اسلامی ادامه خواهیم داد. همچنین ما به طور ویژه خواستار الغای مجازات غیر انسانی اعدام هستیم.

«آذرآب یک شرکت تولیدی بزرگ است که اجزای ساختاری برای نیروگاهها و پالایشگاهها می‌سازد. تولیدات اصلی آن عبارتند از: بویلرها، توربینها، و مخازن تحت فشار»

کنفدراسیون جهانی اینداستریال

11 تیرماه 1399

*ابعاد حوادث کاری در کشور بزرگ است

کارگران بر اثر حوادث شغلی جان می‌دهند، اما در موارد معدودی اخبار مربوط به حوادث کار رسانه‌ای شده یا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت مورد توجه گرفتن حوادث هم تا چند وقت سر و صدایی بلند می‌شود، اما رفته رفته همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

 برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21 تیر،حتی تشویش کرونا نتوانسته حوادث تلخی را که این روز‌ها در نقاط مختلف کشور رخ داده و منجر به کشته و زخمی شدن افرادی در محل کارشان می‌شود، کمرنگ کند. ابعاد حوادث بزرگ است و این واقعیت که در بسیاری موارد، وقوع آنها قابل پیشگیری است، بر تلخی آنها می‌افزاید.

شامگاه دهم تیر رسانه‌ها از وقوع انفجاری در یک کلینیک واقع در میدان قدس تهران خبر دادند. اخباری که بعد از انتشار این خبر اولیه منتشر شد، غم‌انگیز و ناراحت کننده بود. نهایتا در حادثه‌ای که دلیل آن انفجار کپسول اکسیژن اعلام شد، 19 نفر جان باختند و تعدادی مصدوم شد.

این حادثه به سرعت واکنش افکار عمومی را بر انگیخت. کاربران شبکه‌های اجتماعی مشغول به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و تصاویری شدند که غم و غصه از آنها می‌بارید؛ از عکس زوج کارشناس اتاق عمل که هر دو جان باختند گرفته تا عکس خانم دکتری که درباره آن نوشته شد: به علت انفجار، برق و اکسیژن ماشین بیهوشی قطع می‌شه ولی خانم دکتر سلطانی بیمار روی تخت اتاق عمل را رها نمی‌کند و بلافاصله بدون لحظه‌ای تردید با آمبو بگ مشغول تهویه بیمار بیهوش می‌شود. جسدش را در حالی که در یک دست آمبو بگ ذوب شده در اثر گرما و در دست دیگه فک بیمار را گرفته بود، پیدا کردند.

در فاصله وقوع این اتفاق تا لحظه تنظیم این گزارش، چندین حادثه دیگر نیز رخ داده که در آن نیروی کار آسیب دیده‌اند؛ یکی از آخرین موارد انفجاری در کارخانه تولید گاز اکسیژن در باقرشهر بود که پنج کشته و زخمی به جا گذاشت.

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۸ حدود ۲۸۲۰۸ مورد از معاینات پزشکی، مربوط به معاینات مصدومان ناشی از حوادث کار بوده است. این تعداد نسبت به سال ۹۷، دارای کاهش۱.۳ درصدی بوده است. از کل معاینات مصدومان ناشی از حوادث کار ارجاعی به مراکز پزشکی، ۹۵.۲درصد مربوط به مردان و ۴.۸ درصد مربوط به زنان بوده است. همچنین تعداد متوفیان حوادث شغلی گزارش شده توسط این سازمان ۱۷۵۳ نفر بوده است.

*جان باختن یک کارگردرملایر براثر سقوط از ارتفاع  وبرق گرفتگی

یک کارگر ساختمانی حین کار در ساختمانی در حال ساخت درملایراز طبقه سوم سقوط کرد و در حین سقوط ا به سیم برق فشار قوی که در مجاورت داربست بوده هم برخورد کرد.

این کارگر براثر سوختگی ناشی از برق گرفتگی و جراحات ناشی از سقوط در دم جانش را ازدست داد.

*مرگ ومصدومیت 3 کارگر درحادثه ریزش آوار مدرسه حافظ  شهربیارجمند

صبح روز جمعه 20تیر،حادثه ریزش آوار در ساختمان حین تخریب مدرسه حافظ شهربیارجمند در استان سمنان موجب مرگ یک کارگر ومصدومیت 2 کارگر دیگرشد.

 

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

روز شنبه 21 تیرازاعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه چه خبرهایی رسید؟

+ادامه حق طلبی کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با گسترش تجمعات وراهپیمایی در شهر شوش

+گل آلود کردن آب توسط دانشجویان بسیجی برای ماهی گرفتن

+عدم پرداخت حقوق فروردین ماه 500کارگر فصلی - 7ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری نشده است

+همبستگی شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا با اعتصاب کارگران هفت تپه

+ادامه حق طلبی کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با گسترش تجمعات وراهپیمایی در شهر شوش

روز شنبه 21 تیرماه، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه در ادامه حق طلبیشان ابتدا مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند وسپس با راهپیمایی بسوی اداره کار این شهرستان حرکت کردند واجتماعشان را مقابل نمایندگی وزارت کار درشهرستان پی گرفتند.

کارگران هفت تپه با برافراشتن پلاکاردها ،ایراد سخنرانی وسرداد ن شعارهایی ازجمله بارها«کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد» با تاکید برحفظ اتحاد خواستار پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان شدند.

قابل یادآوری است که روزجمعه 20 تیرهم تعدادی از کارگران هفت تپه اجتماع اعتراضی را مقابل فرمانداری شهرستان شوش برپا کرده بودند.

+گل آلود کردن آب توسط دانشجویان بسیجی برای ماهی گرفتن

تلاش ها  دانشجویان بسیجی برای تبلیغ جناحی وسواستفاده از اعتراضات کارگران هفت تپه برای اهداف سرکوبگرانه وارتجاعی منجمله تبلیع برای اعدام کماکان ادامه دارد.

امروز ویدئوهای منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از طرح شعارهایی چون«......اعدام باید گردد» برای تبلیغ اعدام و تخریب چهره کارگران معترض هفت تپه  وحامی اعدام نشان دادنشان وهمچنین شعارهای دیگری در راستای فراهم ساختن زمینه برای سرکوب کارگران در تجمعات امروز کارگران حق طلب هفت تپه می باشد.

همچنین از روز گذشته دانشجویان بسیجی و رسانه های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی در چارچوب سواستفاده از اعتراضات کارگران هفت تپه و تبلیغ برای رهبر و رئیس قوه قضائیه ،سروصداهای زیادی در رابطه با پرداخت 500هزارتومان ازطرف ستاد اجرایی فرمان امام به حساب 2855 کارگر این شرکت راه انداختند.

اما این هوچی ها و سو استفاده گران از کارگران یادشان رفته است که سرمایه ستاد اجرایی فرمان امام حاصل فعالیت های اقتصادی و استثمار هم طبقه ای های کارگران هفت تپه می باشد و واریز این مبلغ ناچیز به حساب کارگران هفت تپه در واقع بازپرداخت قطره ای ازدریا سود حاصله این ستاد  ازدسترنج کارگران کشور منجمله کارگران هفت تپه می باشد.

+عدم پرداخت حقوق فروردین ماه 500کارگر فصلی - 7ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری نشده است

بنابه گزارشات منتشره در روزهای گذشته علیرغم وعده و وعیدها حقوق فروردین ماه بیش از 500کارگر فصلی این مجتمع پرداخت نشده است وهمچنین 7 ماه مطالبات راننده های خودروهای استیجاری این شرکت پرداخت نشده است.

+همبستگی شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا با اعتصاب کارگران هفت تپه

بیانیه شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا برای همبستگی با اعتصاب کارگران هفت تپه و در محکومیت احکام صادره برای کارگران آذرآب

متن فارسی بیانیه:

«رفقا ،

راب ویلیامز ، رئیس ملی  NSSN  (National Shop Stewards Network) ، این بیانیه را در ابتدای سخنرانی کنفرانس سالانه NSSN شنبه گذشته چهارم ژوئیه ایراد کرد:

بدینوسیله، NSSN درودهای خود را برای کارگرانی می فرستد که در حال حاضر درگیر در مبارزات و تلاش برای ایجاد جنبش مستقل کارگری خود هستند.

به طور مشخص، صدور احکام اخیر علیه 42 کارگر صنایع آذرآب به یک سال حبس ، 74 ضربه شلاق و کار اجباری یک ماهه، محکوم می کنیم. ما خواستار آزادی فوری و لغو همه احکام علیه آنها هستیم.

ما درودها و همبستگی خود را برای هزاران کارگر هفت تپه می فرستیم که از 14 ژوئن دوباره اعتصاب کرده اند و خواستار پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده شان ، بازگرداندن کارگران محکوم شده شان و دولتی کردن شرکت خود هستند.

و نیز NSSN باور دارد که احیای جنبش کارگری در ایران از اهمیتی بین المللی برخوردار است و به الهام بخش تحولاتی مشابه علیه همه رژیم های دیکتاتوری و استبدادی در خاورمیانه خواهد بود.»

در همبستگی

شبکه ملی شاپ استوواردز

6 ژوئیه سال 2020

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com