اخباروگزارشات کارگری ١٩ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 09, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٩ تیرماه ١٣٩٩

- شماره ای دیگرازسریال تجمع وراهپیمایی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در شهرشوش برای احقاق حقوق برحقشان

«کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد»

- شکننده تر شدن امنیت شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه هپکو اراک با واگذاری شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)

- بی توجهی مدیریت شرکت واحد نسبت به نظارت بر توزیع ماسک برای رانندگان خطوط بی آر تی میتواند جان این زحمت کشان را به خطر بیاندازد

- محمد علی زحمتکش  برای یک هفته از زندان مرخص شد

- عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرا رشت

- عدم پرداخت 2 ماه حقوق 150 کارگر شهرداری مهریز

- اقدام به خودکشی یک دستفروش در کرمانشاه در اعتراض به اعمال خشونت ماموران اجرائیات شهرداری

- مصدومیت کودک کار در اصفهان براثر سقوط از ارتفاع

 *شماره ای دیگرازسریال تجمع وراهپیمایی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در شهرشوش برای احقاق حقوق برحقشان

«کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد»

روز پنج شنبه 19 تیر، کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهر شوش وبا برافراشتن پلاکاردها ،ایراد سخنرانی وسرداد ن شعارهایی ازجمله«کارگر میمرد ذلت نمی پذیرد»،«نه رستمی نه بیگی شرکت بشه دولتی» وخواهان پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان شدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعار«کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد» ضمن اعتراض اقدامات تفرقه افکنان عوامل وابسته به خانه کارگر ودانشجویان بسیجی برای به انحراف کشاندن اعتراضاتشان،برادامه وگسترش اتحاد کارگران در راه دست یابی به مطالباتشان تاکید کردند.

بنابه گزارشات منتشره علیرغم وعده و وعیدها حقوق فروردین ماه بیش از 500کارگر فصلی این مجتمع پرداخت نشده است وهمچنین 7 ماه مطالبات رانندههای خودروهای استیجاری این شرکت پرداخت نشده است.

*شکننده تر شدن امنیت شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه هپکو اراک با واگذاری شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)

وزیر کاراز واگذاری 32هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی منجمله هپکوبه شستا  بابت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی خبرداد و بدینترتیب از واگذاری هپکو به ایمیدرو (سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران) صرفنظر شد.

به گزارش 18تیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری با اعلام خبرفوق افزود : بر اساس مصوبه هیات دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در 9 شرکت مهم دولتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، اسامی این 9 شرکت بقرار زیراست:شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو)،شرکت دخانیات ایران، شرکت آلومینیوم جنوب، پتروشیمی دماوند، توسعه گردشگری، پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، آلومینیوم جاجرم، طلای زرشوران و ماشین سازی تبریزکه از 32000میلیارد تومان سهام مبلغ 5600 میلیارد تومانش متعلق به هپکو است.

بنا بهمین گزارشات، هپکو حدود هزار میلیارد تومان بدهی  دارد و علاوه بر آن برای راه اندازی نیاز به سرمایه در گردش هم دارد و فقط دیرکرد بدهی های هپکو و حقوق سالیانه بیش از 300 میلیارد تومان است که اصولا تامین اجتماعی علاقه و تخصصی برای راه اندازی این شرکت نخواهد داشت.

راحت ترین کار برای شستا خرد کردن و فروش سهام و یا دارایی هاست تا به پول برسد و این نابودی هپکو را رقم خواهد زد.

از نظر تجاری منطقی نیست که شستا پولش را نگیرد و سالی 300 میلیاردتومان هم به هزینه هاش اضافه کند.

این نوع واگذاری و با این قیمت با هیچ مدل رونق کار و تولید در هپکو سازگار نیست،فروش احتمالی سهام کنترلی توسط تامین اجتماعی ، هپکو را به سمت آذراب شدن خواهد برد و هیچ کس مسئولیت آن را برعهده نخواهد گرفت.

*بی توجهی مدیریت شرکت واحد نسبت به نظارت بر توزیع ماسک برای رانندگان خطوط بی آر تی میتواند جان این زحمت کشان را به خطر بیاندازد

براساس گزارشات رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد از سامانه های مختلف خطوط بی آرتی,  الخصوص سامانه یک تعداد ماسک های توزیع شده بین رانندگان درماه گذشته تنها پنج عدد بوده است . درحالی  که این ماسک ها براساس استاندارد های تعریف شده ، فقط هشت ساعت میتواند از ورود ویروس مرگبار کرونا جلوگیری کند و در واقع  راننده نهایتا پنج روز کاری در یک ماه را میتواند از ماسک های توزیع شده استفاده کند از طرفی هم در جداسازی بین راننده درحین کار با مسافرین ، آنقدر در پلاستیک صرفه جویی کرده اند که این نوع کشیدن پلاستیک هیچ کمکی به جلوگیری از ورود ویروس به کابین راننده نمی کند و باید پلاستیک طوری نصب شود که بطور کل محوطه مابین راننده و مسافران را بپوشاند.

متاسفانه این بی توجهی ها وسهل انگاری ها ازسوی مدیریت شرکت واحد و عوامل نظارت کننده و مسئولان مدیریتی  در حالی صورت میگیرد که با شیوع مجدد بیماری کوید ۱۹ شاهد افزایش بی سابقه  تعداد قربانیان و مبتلایان بر اساس اعلام  آمارهای رسمی روزانه درکشور هستیم بطوری که امروز نوزدهم تیرماه  ۲۲۱ نفر از هموطنان قربانی این بیماری مرگ بار شده اند و توصیه های جدید سازمان بهداشت جهانی و تاکید مقامات مسئول  بهداشتی درکشور برای ماسک اجباری شده است

در همین خصوص براساس آمار اعلامی از سوی مدیر عامل شرکت واحد در روزهای گذشته بیش از ۲۰۰راننده اتوبوس به بیماری کرونا مبتلا شدند و تعدادی هم در همین چند روز گذشته در اثر بیماری کرونا فوت کرده اند اما متاسفانه با وجود جدی بودن خطرات جانی برای رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی درتهران باز هم مدیریت شرکت واحد هیچ نظارتی برای اقلام پیشگیرانه حفاظتی برای پیشگیری از مبتلا شدن رانندگان زحمت کش و کارگران شرکت واحد ندارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد به مدیر عامل شرکت واحد تاکید میکند اگر توانایی توزیع ماسک را بطور روزانه برای همکاران شاغل در خطوط و تعمیرگاهها ندارید میتوانید ماهانه مبالغی جدا از حقوق شان به حساب هایشان واریز کنید تا کارگران ورانندگان شرکت واحد خودشان اقدام به خرید ماسک و اقلام حفاظتی و بهداشتی درجهت جلوگیری از ویروس کرونا بکنند تا حداقل بتوانند جان خود وخانواده هایشان را برای بدست آوردن  لقمه نانی حفظ کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*محمد علی زحمتکش  برای یک هفته از زندان مرخص شد

روز پنج شنبه 19 تیر، محمد علی زحمتکش معلم بازنشسته کنشگر با قید ضمانت چهار همکار فرهنگی از استان فارس،برای مدت یک هفته از زندان عادل آباد شیراز مرخص شد.

*عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرا رشت

بیش از دو ماه ونیم است که کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرا رشت حقوقی دریافت نکرده اند و آخرین حقوقی که در پایان فروردین 99 به حسابشان واریز شده است مربوط به آبان ماه 98 است.

*عدم پرداخت 2 ماه حقوق 150 کارگر شهرداری مهریز

2ماه حقوق 150 کارگر شهرداری مهریز یکی از شهرهای استان یزد پرداخت نشده است.

*اقدام به خودکشی یک دستفروش در کرمانشاه در اعتراض به اعمال خشونت ماموران اجرائیات شهرداری

روز چهارشنبه 18 تیر،که یکی از دستفروشان مستقر در پارکینگ شهرداری کرمانشاه پس از برخورد تند عوامل اجرائیات ، پیت بنزین را بر روی خود خالی نمود تا خودسوزی نماید.خوشبختانه جمعی از اهالی محل ودستفروشان بموقع وارد ماجرا شدند ومانع ازخودسوزیش  شدند.

*مصدومیت کودک کار در اصفهان براثر سقوط از ارتفاع

عصر روز پنج شنبه 19 تیر،یک کارگر 16 ساله حین کار در ساختمان در حال ساخت  واقع درجنب مترو علیخانی کلانشهر اصفهان بدنبال سقوط از طبقه دوم دچار مصدومیت از ناحیه کمر شد وبه بیمارستان انتقال یافت.

 

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com