اخباروگزارشات کارگری ١٤ تیر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 04, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٤ تیر ماه ١٣٩٩

- «نمایش رأفت اسلامی قوه قضائیه!!»با اجرایی شدن حکم پرداخت جریمه نقدی 5 میلیون تومانی یا 21 ماه حبس برای 4 کارگر حق طلب دیگرمعدن طلای آق دره در پی شکایت دادستان

- عقب نشینی جمهوری اسلامی از احکام  حبس، شلاق و بیگاری برای کارگران آذرآب

- ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

- کنش های دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های پوچ مسئولان

- اعتراض مربیان پیش‌دبستانی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی

- عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران سدهای سیکان دره شهرو گلال و شبکه میمه

- اعتصاب تاکسی داران شهریاسوج دراعتراض به نرخ پایین کرایه

- مرگ ومصدومیت 14 کارگر در حادثه شاخ به شاخ شدن دوسرویس رفت وآمد کارگران شهرک صنعتی مامونیه

- مرگ ومصدومیت شدید 2 کارگر درحادثه ریزش آوار ساختمان شهر قدس

*«نمایش رأفت اسلامی قوه قضائیه!!»با اجرایی شدن حکم پرداخت جریمه نقدی 5 میلیون تومانی یا 21 ماه حبس برای 4 کارگر حق طلب دیگرمعدن طلای آق دره در پی شکایت دادستان

طی روزهای گذشته،بدنبال شکایت دادستان جریمه نقدی 5 میلیون تومانی یا 21 ماه حبس برای 4 کارگر حق طلب دیگرمعدن طلای آق دره اجرایی شد تا بار دیگررأفت اسلامی قوه قضائیه!!بنمایش گذاشته شود.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 14 تیر،پیش از این، حکم سه نفر دیگر از اهالی آق‌دره به مرحله اجرا رسیده بود که با کمک خیرین، 15 میلیون تومان جریمه آن سه نفر پرداخت شد.

بنابه گفته اهالی آق دره،این 4 نفر نیز مانند همان سه نفر قبلی بیکارند و آه در بساط ندارند. اداره کار وعده داده بود که مشکل  آنها را حل کند اما از قرار معلوم این وعده هم توخالی درآمد.

کارگران معدن طلای آق دره با یادآوری اینکه کارفرمای معدن دیگر از متهمان پرونده شاکی نیست و این جریمه‌ها بابت شکایت مدعی‌العموم صادر شده است،اضافه کردند:بازهم خیرین و فعالان دست به کار شده‌اند و قرار است جریمه این 4 نفر راتا روز یکشنبه 15 تیر بپردازند.

درهمین رابطه:

7 نفر از اهالی حق طلب آق دره در پی حکم دستگاه قضایی و نداشتن 5 میلیون تومان باید متحمل 21 ماه حبس شوند

دستگاه قضایی برای 7 نفر ازاهالی آق‌دره  بدنبال تجمعشان در بهارسال96 مقابل معدن طلا برای اشتغال حکمی مبنی بر21 ماه زندان یا پرداخت جریمه نقدی 5 میلیون تومانی صادرکرد. آنهم درحالیکه دیگر کارفرمای معدن شاکی نیست و شاکی پرونده مدعی‌العموم است.

از این هفت نفر، حکم سه نفر از آنها اجرایی شده است.اما همه این محکومان، در وضعیت مالی نامناسبی بسر می‌برند و پولی ندارند که بتوانند جریمه زندان را بپردازند.

روز دوشنبه 26 خرداد،یکی از کارگران معدن آق‌دره به خبرنگار رسانه ای گفت: فقط یکی از این هفت نفر در معدن کار می‌کرد که از وقتی حکمش آمده، کار را رها کرده. یکی دیگر چوپان است و دیگران بیکارند.

 کارگر حق طلب بیکار معدن طلای آق دره برای تحمل 21 ماه حبس راهی زندان شد

این کارگر تازه داماد قادر به تامین حتی 5 میلیون تومان برای جلوگیری از زندانی شدن نیست

روز چهارشنبه 21 خرداد،داریوش نیکزاد کارگر حق طلب بیکارمعدن طلای آق دره، بنا به حکم قوه قضائیه وبدلیل عدم تامین جریمه 5 میلیون تومانیبرای تحمل 21 ماه حبس راهی زندان شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21خرداد،داریوش نیکزاد از متهمان پرونده آق‌دره در بهار 96است.آن زمان تعدادی از کارگران و مردم محلی با درخواست کار، تجمع و اعتراض کردند که برایشان پرونده درست شد.نیکزاد حکم 21 ماه زندان دارد که می‌تواند معادل آن 5 میلیون تومان پول نقد بپردازد. اما ندارد که بپردازد، به همین دلیل باید برود پشت میله‌ها و حبس بکشد!نیکزاد درحال انتقال به زندان است، آنهم فردای روز عروسی!

کارفرمای آق‌دره در ارتباط با پرونده نیکزاد و هفت نفر دیگرگفت: هفت، هشت ماه پیش شرکت از شکایت خود صرفنظر کرد و وکیل شرکت رفت دادگستری و رضایت داد. بنابراین الان شرکت شاکی پرونده نیست و پای مدعی‌العموم وسط است. این21 ماه را بابت جنبه عمومی جرم بریده‌اند. حتی برخی از کارگران که قبل از جریان شکایت در شرکت کار می‌کردند، وقتی شکایت را پس گرفتیم دوباره سر کار بازگشتند و در معدن کار می‌کنند.

*عقب نشینی جمهوری اسلامی از احکام  حبس، شلاق و بیگاری برای کارگران آذرآب

پس از صدور حکم یک سال َحبس،۷۴ ضربه شلاق و یک ماه بیگاری برای بیش از چهل نفر از کارگران کارخانه آذرآب توسط دادگاه کیفری اراک در تاریخ ۲۶ خرداد و رسانه ای شدن و انعکاس گسترده این خبر، مقامات قوه قضائیه در واکنش به صدور این حکم ضد انسانی، بطور کم سابقه به تناقض و دروغ گویی افتادند که حاکی از گسیختگی ساختاری در این نهاد سراپا فاسد و شدیدا سرکوب گر است.

مسئولین قوه قضائیه، ابتدا در رسانه های وابسته به نهاد های امنیتی و اطلاعاتی، موضوع را اساسا انکار کردند:  روز چهارشنبه ۴ تیر ماه، ایرنا  به نقل  از رئیس کل دادگستری استان مرکزی نوشت : "حتی یک روزحبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده است". یک روز بعد، پنج شنبه ۵ تیر خبرگزاری فارس  به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: "حتی یک روز حبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده و خبر منتشره در این خصوص تکذیب می گردد". درست در همان روز تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از رئیس کل دادگستری استان مرکزی خبر را با همان مضمون تکذیب کرد. یک روز بعد، جمعه ۶ تیر بازهم رئیس دادگستری کل استان مرکزی در گفتگو با روزنامه عطریاس  گفت":هیچ گونه مجازات اجرایی برای کارگران آذرآب در نظر گرفته نشده است".

 رمز نهفته در همه این تکذیب ها همان کلمه "اجرایی" است. مسئولان این دستگاه تلاش کردند با  بیان کلمه "اجرایی"  وانمود کنند که اصولا هیچ دادگاهی برگزار نشده و خبر کذب است، و در همان حال راه را برای فرار خود از اتهام دروغ گویی باز بگذارند و ادعا کنند که نگفته اند دادگاهی برگزار و حکم مجازات صادر نشده، بلکه گفته اند حکم صادر شده "اجرایی" نیست. اما دم خروس با طرح  این دو پرسش، بلافاصله  بیرون می زند: اولا حکمی که "اجرایی" نیست برای چه صادر شده؟ و دوما، خبر از همان اول نیز این بود که دادگاهی که حکم را صادر کرده، بدوی بوده و حکم قابل تجدید نظر است. بنابراین گفتن اینکه خبر کذب است، چیزی جز دروغ گویی آشکار نیست.  

اما روزدوشنبه ۹ تیر، رئیس کل دادگستری استان مرکزی مجبور شد با به  میان کشیدن تجدید نظر در حکم، سر و ته قضیه را  به هم بیاورد؛  او به ایسنا گفت:"پیگیر موضوع پرونده ۴۱ کارگر آذرآب هستم، رای عنوان شده، قطعی نیست و در این خصوص تجدیدنظر خواهد شد". و سرانجام نیز حکم دادگاه بدوی، تعلیقی اعلام گردید و روزسه شنبه ۱۰ تیر، رئیس کل دادگستری استان مرکزی اعلام کرد: "کارگران آذرآب درمرجع بدوی محکومیت تعلیقی داشتند که این پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت ودر نهایت اقدام به تبرئه تمامی کارگران شد". او همچنین در مورد اتهامات جداگانه "تبلیغ علیه نظام" که به تعدادی از  از این کارگران نسبت داده شده بود، اعلام کرد که "حکم برائت ۱۵ نفر از کارگران شرکت آذرآب اراک از اتهام تبلیغ علیه نظام صادر شد". 

به این ترتیب بعد از یک هفته دروغ و تناقض گویی، دستگاه قضایی رژیم، عقب نشینی کرد و حکم صادر شده علیه کارگران آذرآب را پس گرفت. این تناقض و دروغ گویی های  افتضاح آور، حاکی از دست پا زدن سیستم قضایی و بطور کلی رژیم جمهوری اسلامی در باتلاقی است که در آن فرو رفته است.  قوه قضائیه به ریاست آدم کشی که بر راس آن نشسته، از سویی تلاش می کند که خود را حامی کارگران و طرفدار "عدالت" جا بزند و از سوی دیگر وظیفه خود می داند که برای بقای کلیت رژیم، احکام شلاق، زندان و اعدام برای هر صدای معترض، صادر کند. حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان ماه ۹۸ از آخرین اقدامات جنایتکارانه این دستگاه سرکوبگر مدعی "عدالت" است. نمونه دیگر ادعای مبارزه با فساد اقتصادی است. دستگاهی که مانند دیگر نهاد های این حاکمیت، از جمله نهادهای  تحت کنترل رهبری این نظام و ریاست جمهوری، سراپایش را فساد و اختلاس فرا گرفته است، مدعی است که قصد دارد دزدان و چپاول گران ثروت عمومی را محاکمه و مجازات کند.

تناقض و دروغ گویی های چندش برانگیز مسثولان قوه قضائیه در رابطه با احکام صادره علیه کارگران آذرآب ریشه در همین  وظیفه دوگانه ای دارد که قوه قضائیه  برای کنترل و به  بی راهه  کشاندن خشم و نفرت عظیم کارگران و مردم از کل حاکمیت برای خود تعریف کرده است.  قوه قضائیه سلاخی است که بخصوص در دوره اخیر می کوشد تا همگان، سیل  خونی را که  این دستگاه و دیگر  ارگان های رژیم جاری کرده اند و می کنند، اشک های ترحم و شفقت ببینند. و این ناشدنی است؛ تلاشی  بیهوده و از سر استیصال و در همان حال انزجار آور است.

حکم زندان و شلاق علیه کارگران آذرآب با اعتراض تشکل های مستقل کارگری در ایران مواجه شد ،انعکاس بسیار گسترده پیدا کرد و ادعاهای دروغ این دستکاه را بیش از بیش برملا کرد.  اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران بعد از صدور حکم فوق  با انتشار فراخوانی در ۲۵ ژوئن از کارگران و تشکل های کارگری در سراسر جهان در خواست کرد که  نسبت به احکام  صادر شده برای کارگران آذرآب  به رژیم جمهوری اسلامی اعتراض کنند.  بدنبال این فراخوان، از جمله "فدراسیون جهانی اینداستریال" که ۵۰ میلیون کارگر صنعتی در بخشهای معدن، انرژی و تولید را در ۱۴۰ کشور جهان نمایندگی می کند، با انتشار بیانیه ای در اول ژوییه  این حکم را بشدت محکوم کرد و خواهان لغو فوری آن شد. در بخشی از این بیانیه به نقل از کمال اوزکان، معاون دبیر کل اینداستریال چنین آمده است: "یک بار دیگر کارگران در ایران به دلیل ایستادگی برای حقوق اولیه خود مورد حمله بی رحمانه قرار گرفته اند. کارگران آذرآب باید فورا آزاد شوند، همه اتهامات علیه آنها باید لغو گردد و دستمزد های معوقه آنان باید بدون تاخیر پرداخت شود. ما بار  دیگر از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که به بازداشت ها و سرکوب کارگران، فعالان کارگری و سندیکاهای مستقل کارگری خاتمه دهد. ما به ویژه خواهان الغای مجازات ضد انسانی اعدام هستیم".

اتحاد بین المللی ضمن ابراز خوشحالی از خبر لغو احکام شلاق و زندان علیه کارگران آذارآب، اعلام می کند که تصمیمات و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی از جمله قوه قضائیه شفاف نبوده و قابل اعتماد نیستند؛ از جمله حکم بیگاری اجباری علیه کارگران آذرآب بنا به برخی گزارشات رسیده می تواند کماکان قابل اجرا باشد. همچنین روشن نیست که آیا اتهام "تبلیغ علیه نظام" برای تمامی کارگران آذرآب لغو شده است یا نه.

ما وظیفه خود می دانیم که در سطح بین المللی در باره چگونگی لغو احکام یاد شده، علت و ریشه  تناقض و دروغ گویی های مسثولین قوه قضایه و بطور کلی در باره سیاستهای سرکوب گرانه و کارگر ستیز رژیم جمهوری اسلامی، اطلاع رسانی و روشنگری کنیم. در این  رابطه ما همچنین به نقش فریب کارانه و  ضد کارگری شوراهای اسلامی کار، بطور کلی و در این مورد مشخص "شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذرآب" اشاره خواهیم کرد؛ با این  تاکید که این تشکل دست ساز حکومتی ربطی به کارگران و منافع طبقاتی کارگران آذرآب ندارد و در تمام  این مدت، کاری جز  تلاش برای مهار مبارزات کارگران، همکاری با نهادهای امنیتی و قضایی و مجیزگویی از حکومت و قوه قضاییه جمهوری اسلامی انجام نداده است.  ماهیت و عملکرد "شورای اسلامی کار" و دیگر تشکل های "کارگری" وابسته به حکومت باید همچنان افشا و این تشکلات بطور کلی از صفوف کارگران طرد شوند. کارگران برای رسیدن به خواست ها و اهداف  خود  پیش از هر چیز به تشکل های مستقل  کارگری، همبستگی سراسری طبقاتی در ایران و جهان نیاز دارند. 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

سوم ژوئیه ۲۰۲۰

*ادامه اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

روزشنبه 14 تیر،به اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش ادامه دادند وبا ایراد سخنرانی وسردادن شعارهایی ضمن اعتراض به صدا وسیما وبرخی از رسانه ها برتحقق خواسته هایشان مبنی بر پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی با تعیین تکلیف نهایی با خصوصی سازی وسهامداران شرکت وبازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجیشان پای ورزیدند.

*کنش های دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های پوچ مسئولان

روز شنبه 14 تیر، کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های پوچ مسئولان خبردادند وافزودند: بارها برای دریافت مطالبات خود به دفتر شهردار و شورای شهر سی سخت مراجعه کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخ روشنی نگرفته‌ایم و علارغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان مشخص نیست چه زمانی قرار است شهرداری، مطالبات ما را پرداخت کنند.

جمعی از کارگران شهرداری سی سخت در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، از عدم پرداخت 8 ماه حقوق کارگران این شهرداری خبردادند.

آنها باذکراینکه تعدادشان حدود80 نفراست،ادامه دادند:با پیگیری این موضوع از سوی کارگران، کارفرما وعده کرده بود در صورت باز شدن حساب‌های شهرداری دو ماه حقوق مربوط به اردیبهشت و خرداد کارگران را پرداخت می‌کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

کارگران درباره مطالبات خود تصریح کردند: در حال حاضر کارگران شهرداری سی سخت با احتساب تیر ماه حدود 8 ماه مطالبات معوقه دارند که این موضوع آنها را در شرایط سخت مالی قرار داده است.

کارگران شهرداری سی سخت تاکید کردند: مطالبات مزدی ما از آبان ماه سال گذشته پرداخت نشده و حال که در روزهای میانی تیر ماه هستیم، فقط یک ماه حقوق آبان ماه خود را در تعطیلات نوروز سال جاری دریافت کرده‌ایم و در مورد سایر مطالبات مزدی‌مان شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم.

*اعتراض مربیان پیش‌دبستانی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی

روز شنبه 14 تیر،جمعی از مربیان پیش دبستانی که بعد از سال 92 مشغول به کار شده‌اند با اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی،خواهان جذب در آموزش وپرورش شدند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند:بیشتر ما دارای مدارک تحصیلی و سابقه کار هستیم و می‌توانیم به عنوان معلم باکیفیت در ساختار آموزش و پرورش کشور جذب شویم.

مربیان با انتقاد از بلاتکلیفی شغلی خود،افزودند: نباید نیروهای آموزشی کشور با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند و دچار گرفتاری‌های بسیار باشند.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران سدهای سیکان دره شهرو گلال و شبکه میمه

ماه ها حقوق کارگران سدهای سیکان دره شهرو گلال و شبکه میمه دراستان ایلام پرداخت نشده است.

درهمین رابطه روز شنبه14 تیر مدیرعامل آب منطقه ای ایلام وعده پرداخت بخشی از مطالبات معوقه این کارگران طی روزهای آینده را داد.

وی در دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تا چند روز آتی پنج ماه مطالبات سد سیکان مستقیماً به حساب کارگران واریز خواهد شد.

وی افزود: مطالبات دو ماه کارگران سد گلال و شبکه میمه نیز پرداخت می‌شود.

*اعتصاب تاکسی داران شهریاسوج دراعتراض به نرخ پایین کرایه

روز شنبه 14 تیر، تاکسی داران شهریاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد برای اعتراض نسبت به نرخ پایین کرایه دست از کارکشیدند وبا توقف خودروهایشان تجمع کردند.

*مرگ ومصدومیت 14 کارگر در حادثه شاخ به شاخ شدن دوسرویس رفت وآمد کارگران شهرک صنعتی مامونیه

صبح روز شنبه 14 تیر،در پی شاخ به شاخ شدن دوسرویس رفت وآمد کارگران شهرک صنعتی مامونیه واقع درشهرستان زرنديه و درفاصله حدوداً 5 كيلومتري ازشهر مأمونيه دراستان مرکزی،در جاده یک کارگرجان خودرا ازدست داد و 13نفردیگر مصدوم که 11 نفرشان به مراکز درمانی و 2 نفر نیز در محل درمان شدند.

رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز در خصوص این حادثه گفت: بنا بر گزارش دریافتی، خودروی مینی‌بوس حامل کارگران در حال انتقال کارگران به شرکت صنعتی بوده و خودروی اتوبوس نیز در مسیر برگشت از شهرک صنعتی و خالی از مسافر بوده است.

*مرگ ومصدومیت شدید 2 کارگر درحادثه ریزش آوار ساختمان شهر قدس

روز شنبه 14 تیر،در حادثه ریزش ساختمان در حال تخریب در خیابان طالقانی شهرقدس دراستان تهران،یک کارگر جانش را ازدست داد وکارگردیگری دچار مصدومیت شدید وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com