اخبار وگزارشات کارگری ١٠ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
July 01, 2020

اخبار وگزارشات کارگری ١٠ تیرماه ١٣٩٩

- عقب نشینی قوه قضائیه پس از بیرون زدن دم خروسش در آذرآب

- ادامه اعتصاب کارگران شهرداری بوشهر دراعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش برای دومین روز متوالی

- ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

- اعتراض کارگران عسلویه و کنگان نسبت به بازی کردن کارفرمایان باجانشان با ثبت اثر انگشت در گیت های ورودی

- نسرین جوادی برای تحمل حبس احضارو حیدر قربانی با قرار وثیقه 250میلیون تومانی موقتاً آزاد شد

- پرونده اخیر رضا شهابی، داود رضوی و دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در شعبه دو بازپرسی اوین مختومه شد

- تجمع  اعتراضی جمعی از اهالی شهرک فدک کرمانشاه نسبت به تخریب املاکشان وعملکرد ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه

- تجمع اعتراضی صاحبان مراکز ضایعات بروجرد نسبت به تعطیلی محل کارشان مقابل فرمانداری

- جان باختن یک کارگر جوان شهرداری زرند درپی سقوط از بالای یک دستگاه تریلی حامل سازه‌های زیباسازی شهر

*عقب نشینی قوه قضائیه پس از بیرون زدن دم خروسش در آذرآب

قوه قضائیه که این روزها صدای حامی کارگر بودنش برای خریدن آبرو برای این دستگاه گوش فلک را کر کرده است.با بیرون زدن دم خروسش با محکومیت کارگران حق طلب کارخانه آذرآب به تحمل شلاق،حبس وبیگاری به قسم حضرت عباس خوردن* روی آورده است.

بعد از رسانه ای شدن خبر محکومیت آذرآبی ها بتاریخ 4 تیرماه جاری، قوه قضائیه وخبرگزاری های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی  دست بکارماست مالی کردن شدند.

ابتدا صدور حکم را تکذیب کردند:

روز چهارشنبه 4 تیر ایرنا نوشت:« - رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: حتی یک روزحبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده است.»

 روز پنج شنبه 5 تیر خبرگزاری فارس نوشت: «مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حتی یک روز حبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده و خبر منتشره در این خصوص تکذیب می گردد.»

روز پنج شنبه 5 تیر تسنیم نوشت:« رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اخباری مبنی بر صدور حکم کارگران شرکت آذرآب در برخی رسانه‌ها منتشر شد که این خبر کذب بوده و تا این لحظه حتی یک روز حبس و شلاق و یا جزای نقدی برای کارگران این شرکت در نظر گرفته نشده است.

حکم جایگزین با عنوان «کار در شهرداری و راه‌آهن بابت خدمات عمومی» برای این افراد در نظر گرفته شده  وتا این لحظه حتی یک‌روز هم برای هیچ کارگری حکم اجرایی مبنی بر حبس و جریمه نقدی نداشته‌ایم.»

بعد ضمن تایید صدور حکم اجرایی نشدن مجازات را بمیان کشیدند:

روز جمعه 6 تیر رئیس دادگستری کل استان در گفتگو با روزنامه عطریاس گفت:«هیچ گونه مجازات اجرایی برای کارگران آذرآب در نظر گرفته نشده است.»

درادامه سخن از تجدید نظربمیان آوردند یعنی تکذیب های صدور احکام در روزهای چهارشنبه وپنج شنبه دروغ بوده واحکام دردادگاه بدوی صادره شده  ودادگاه تجدید نظربرای بررسی مجدد برگزار خواهد شد:

روزدوشنبه 9 تیر، رییس کل دادگستری استان مرکزی به ایسنا گفت:« پیگیر موضوع پرونده 41 کارگر آذرآب هستم، رای عنوان شده قطعی نیست و در این خصوص تجدیدنظر خواهد شد.»

بالاخره محکومیت در دادگاه بدوی تعلیقی اعلام شد وبا بررسی مجدد پرونده  و کارگران آذرآب تبرئه شدند:

 براساس گزارشات رسانه ای روزسه شنبه 10 تیر،رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: «پرونده کارگران آذرآب درمرجع بدوی محکومیت تعلیقی داشتند که این پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت  ودر نهایت اقدام به تبرئه تمامی کارگران شد.»

پس از یک هفته ضد و نقیض گویی های دست اندرکاران دستگاه قضایی و پشتک و وارو زدن های خبرگزاری های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی،قوه قضائیه عقب نشینی کرد. 

اما کارگران حق طلب آذرآب جرمی مرتکب نشده بودند که حکم برائت برایشان صادرشد.قوه قضائیه براساس ماهیت ضد کارگریش برای آذرآبی ها همچون کارگران حق طلب هپکو،هفت تپه،فولاداهواز،معدن سنگ آهن بافق،شرکت زغال سنگ کرمان،معدن امین یار فاریاب،شهرداری های کوت عبدالله وحمیدیه و......پاپوش دوختند وبرایشان پرونده سازی کردند.

قوه قضائیه بنا به ماهیت ضدکارگریش با اذیت وآزار کارگران حق طلب منجمله احضار،تهدید، بازداشت وزندانی کردن ده ها واحد تولیدی وخدماتی بارها دم خروسش را بنمایش گذاشته است وبهمین دلیل دیگر قسم حضرت عباسش را کسی باورندارد وبعبارتی دیگر قوه قضائیه بنا چهل سال عملکردش در رویارویی با کارگران وسرکوبشان با یک من سِریش هم نمی تواند «حامی کارگران»را بخود بچسباند**وتمامی این اقداماتش در حدتلاش مذبوحانه باقی خواهد ماند.

*« قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس»

**« با یک من سِریش نمی چسبد»

*ادامه اعتصاب کارگران شهرداری بوشهر دراعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش برای دومین روز متوالی

روز سه شنبه 10 تیر برای دومین روز متوالی، کارگران شهرداری بوشهر(شرکت پیمانکاری ظریف کاران)برای اعتراض به بروزنشدن حقوقشان درسال جدید وعدم پرداخت بموقعش به اعتصابشان ادامه دادند واز جمع آوری زباله ها از سطح شهر اجتناب کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،هم‌اکنون سطل‌های زباله در بوشهر پس از اینکه 2روز عملیات نظافت شهر انجام نشده مملو از زباله شده  و در برخی از محله‌‎ها اهالی کیسه های زباله را در جوار سطل‎های زباله جا داده‌اند.

یکی از کارگران معترض شهرداری بوشهربه خبرنگاررسانه ای گفت: با افزایش سر و سام‌آور قیمت‎ها حقوق پاکبانی نیز کفاف زندگی را نمی‎دهد و وقتی همین حقوق نیز به طور کامل پرداخت نشود، امرار و معاش خانواده‌ها با مشکل مواجه شده‌است.

وی افزود: با شیوع کرونا و آلودگی سطح کوچه و معابر خانواده‎های پاکبانان بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و در چنین شرایطی شایسته نیست که بار ناشی از فشار اقتصادی نیز بر آنها تحمیل شود.

یکی دیگر ازکارگران معترض این شهرداری گفت: کار پاکبانان شاید در شرایط عادی به چشم شهروندان نیاید ولی اکنون که 2 شبانه روز زباله‎های سطح شهر جمع‌آوری نشده تلاش پاکبانان بیشتر به چشم خواهد آمد.

وی ادامه داد: با این وجود پاکبانان تا ساعتی که حق و حقوق کامل خود را نگیرند برای نظافت شهر اقدامی نخواهند کرد.

وی افزود: با این حال انتظار است قول رئیس شورا برای پرداخت مطالبات بزودی محقق شود تا عملیات پاکسازی شهر نیز از سر گرفته شود.

*ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش

روز سه شنبه 10 تیر، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع در مجتمع ومقابل فرمانداری،ایراد سخنرانی وراهپیمایی در سطح شهر شوش وسردادن شعارهایی ادامه دادند.

بنا به خبر رسانه ای شده، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه ازپرداخت یک ماه حقوق معوقه کارگران این مجتمع طی روزهای آینده خبرداد.

همچنین برای باری دیگر خبر تمدید دفترچه های بیمه کارگران از روز سه شنبه 10 تیر در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

*اعتراض کارگران عسلویه و کنگان نسبت به بازی کردن کارفرمایان باجانشان با ثبت اثر انگشت در گیت های ورودی

کارگران عسلویه و کنگان اعتراضشان را نسبت به بازی کردن کارفرمایان باجانشان با ثبت اثر انگشت در گیت های ورودی اعلام کردند.

روز سه شنبه 10تیر،این کارگران که پیش از این نیز از شیفتی نشدن فعالیت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد داشتند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: از چند روز گذشته برخی پالایشگاه‌ها مجددا ثبت حضور و غیاب به وسیله‌ی اثر انگشت را اجباری کرده‌اند و تصمیم بر این است که همه‌ی پالایشگاه‌ها این کار را انجام دهند. این وضعیت از دو جنبه قابل بررسی است یکی صفوف به هم فشرده پرسنل جهت ورود و خروج و دوم لمس نقطه آلوده جهت ثبت اثر انگشت که بسیار خطرناک است.

کارگران با ابراز نگرانی نسبت به سلامتی خود و خانواده‌هایشان،افزودند: در برخی پالایشگاه‌ها، کارفرمایان به خصوص کارفرمایان پیمانکاری جوری عمل می‌کنند که انگار هیچ خبری نیست و خطر کرونا کارگران را تهدید نمی‌کند!

قابل یادآوری است که استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که وضعیت قرمز دارد و آمار کرونا در این استان بالاست ولی همچنان کارگران در پروژه‌های عسلویه و کنگان بدون رعایت اصول ایمنی و در تراکم بالا مشغول به فعالیت هستند.

*نسرین جوادی برای تحمل حبس احضارو حیدر قربانی با قرار وثیقه 250میلیون تومانی موقتاً آزاد شد

+احضار نسرین جوادی به زندان

نسرین جوادی از اعضای اتحادیه آزاد‌ کارگران ایران طی ابلاغیه ای احضار شده است که ظرف‌ مدت پنج روز خود را جهت اجرای حکم معرفی‌ نماید. این احضاریه‌ از سوی شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳‌ تهران صادر شده است.

نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) کارگر سابق تجهیزات پزشکی و بازنشسته تأمین اجتماعی است که در‌ تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شد و سپس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب‌ تهران توسط قاضی افشاری به ۷ سال زندان‌ محکوم‌ گردید و بعدتر نیز این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

نسرین جوادی به دلیل فعالیتهای صنفی و‌ دفاع از حقوق کارگران دستگیر و محکوم به زندان شده است.

این رویه ضد انسانی حاکم در سرکوب و زندانی کردن کارگران ریشه در خصلت ضد کارگری مناسبات سرمایه دارانه حاکم دارد. طبقه کارگر ایران هم اکنون در نقطه اوج تقابل طبقاتی با مناسبات استثمارگرایانه موجود قرار‌گرفته است و از این سو است که سرمایه داریِ حاکم تداوم منافع چپاولگرایانه خویش را در‌ مخاطره جدی میبیند و به شدیدترین سرکوبگری ها دست میزند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار نسرین جوادی به زندان را قویاً محکوم مینماید و خواهان خاتمه بخشیدن به تعقیب قضایی‌ و زندانی کردن کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم تیرماه نود و نه

+حیدر قربانی آزاد شد

حیدر قربانی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز سه شنبه دهم تیرماه، پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۵۰میلیون تومانی موقتاً از زندان اوین آزاد شد.

پس از انجام تودیع وثیقه، نامه آزادی حیدر روز‌ گذشته صادر و‌ تحویل مأمورین زندان اوین شده بود اما انتظار اعضای خانواده ‌و دوستان حیدر برای استقبال از وی تا ساعت ۱۲ شب نیز بی نتیجه ماند و مأمورین امنیتی بخاطر ممانعت از استقبال، اجازه آزادی به وی را ندادند تا اینکه امروز ساعت ۱۲ ظهر حیدر قربانی را آزاد‌ کردند.

حیدر قربانی روز هجدهم خرداد ماه در منزلش توسط مأمورین وزارت اطلاعات دستگیر شده و تمام مدت بازداشت اش را در بند ۲۰۹ زندان اوین و‌ تحت بازجویی بازجویان وزارت اطلاعات بود.

اتحادیه آزاد‌ کارگران ایران آزادی حیدر قربانی را به او، خانواده اش و کارگران ایران شادباش‌ میگوید و ضمن محکوم کردن دستگیری کارگران، خواهان برچیده شدن پرونده های قضایی علیه کارگران و‌ فعالین صنفی است.

اتحادیه آزاد‌ کارگران ایران- دهم تیرماه نود و نه

*پرونده اخیر رضا شهابی، داود رضوی و دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در شعبه دو بازپرسی اوین مختومه شد

 ابلاغیه‌هایی جداگانه از بازپرسی شعبه دوم دادسرای امنیت اوین به رضا شهابی و داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد مبنی بر منع تعقیب ارسال شده است. این پرونده بیستم مهر ۹۸ با بازجویی از رضا شهابی در مورد فعالیت‌های سندیکا گشوده شد اما در ادامه تحقیقات، کلیه اعضای شناخته شده سندیکا با دستور بازپرس شعبه دوم تلفنی به پلیس امنیت احضار شدند اما اعضای سندیکا به پلیس امنیت مراجعه نکردند.

 پیش از احضار دسته‌جمعی اعضای سندیکا، رضا شهابی سه بار احضار و مورد بازپرسی و بازجویی در مورد فعالیت‌های سندیکا قرار گرفته بود. با پیگیری صورت گرفته پس از ابلاغیه‌های اخیرِ منع تعقیب برای شهابی و رضوی، معلوم شد که این پرونده برای کلیه اعضای سندیکا مختومه شده است.

در حال حاضر پنج تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به نام‌های آقایان رضا شهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم‌‌زاده، حسین کریمی‌سبزوار و خانم فرحناز شیری به دلیل تشکیل و عضویت و فعالیت سندیکایی هر کدام بیش از ده سال است از کار بیکار و از تمام حق و حقوق و مزایای ضمن کار و حقوق شهروندی محروم و خانواده‌های انها از لحاظ معیشتی در مضیقه‌اند و حتی از بیمه تامین اجتماعی نیز محروم هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد با اتکا به اعضایش تاکنون دست آوردهای مهم و زیادی برای رانندگان و کارگران شرکت واحد داشته است که همواره از سوی عوامل امنیتی و قضایی همیشه تحت فشار، تهدید و اخراج از کار بوده است و اعضای این سندیکا در ۱۵ سال گذشته صدها بار بازداشت و اخراج از کار شده اند اما همچنان با ایستادگی و از خودگذشتگی و مقاومت و اتحاد  اعضایش در دفاع از حقوق کارگران همچنان مصمم و محکم ایستاده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خواستار آزادی تمام فعالین کارگری و صنفی دربند می‌باشد و تنها راه نجات جامعه کارگری از شرایط اسفبار معیشتی فعلی را اتحاد کارگران و تشکیل سندیکاهای کارگری و تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی می‌داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۰ تیر ۹۹

*تجمع  اعتراضی جمعی از اهالی شهرک فدک کرمانشاه نسبت به تخریب املاکشان وعملکرد ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه

عصر روز دوشنبه 9 تیر، جمعی از اهالی شهرک فدک کرمانشاه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تخریب املاکشان وعملکرد ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه دست به تجمع مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر زدند.

 

به گزارش 10 تیر یک منبع خبری محلی،پس از ساعاتی از این تجمع تعدادی از آنان به نمایندگی از تجمع کنندگان در جلسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه حضور پیدا کرده و در گفتگو با آنان به بیان انتقادات و خواسته های خود پرداختند که در نهایت اعضای شورای شهر قول مساعد دادند که مشکلات و اعتراضات آنها را مورد رسیدگی قرار خواهند داد.

*تجمع اعتراضی صاحبان مراکز ضایعات بروجرد نسبت به تعطیلی محل کارشان مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 9 تیر، صاحبان مراکز ضایعات بروجردبرای اعتراض نسبت به تعطیلی محل کارشان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

قابل یادآوری است که حدود 470 مرکز جمع آوری ضایعات درشهرستان بروجرد فعال هستند وبیش از 3 هزار نفر درارتباط با این مراکز مشغول بکار هستند.

*جان باختن یک کارگر جوان شهرداری زرند درپی سقوط از بالای یک دستگاه تریلی حامل سازه‌های زیباسازی شهر

یک دستگاه تریلی حامل سازه‌های زیباسازی شهرهنگام عبور از بلوار جمهوری شهر زرند با سیم‌های برق فشار متوسط برخورد و یک کارگر جوان شهرداری زرند دراستان کرمان که 4 ماه پیش ازدواج کرده بود،از بالای تریلربه سطح خیابان سقوط کرد وبه بیمارستان زرند منتقل شد بدلیل ضربه مغزی جانش را ازدست داد.

با نگاهی به تصویر زیر، پرسش این است چرا این کارگر باید بالای این تریلر درحال حرکت باشد؟

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

عقب نشینی قوه قضائیه پس از بیرون زدن دم خروسش در آذرآب

اخبار وگزارشات کارگری – 10 تیرماه 1399:

قوه قضائیه که این روزها صدای حامی کارگر بودنش برای خریدن آبرو برای این دستگاه گوش فلک را کر کرده است.با بیرون زدن دم خروسش با محکومیت کارگران حق طلب کارخانه آذرآب به تحمل شلاق،حبس وبیگاری به قسم حضرت عباس خوردن* روی آورده است.

بعد از رسانه ای شدن خبر محکومیت آذرآبی ها بتاریخ 4 تیرماه جاری، قوه قضائیه وخبرگزاری های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی  دست بکارماست مالی کردن شدند.

ابتدا صدور حکم را تکذیب کردند:

روز چهارشنبه 4 تیر ایرنا نوشت:« - رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: حتی یک روزحبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده است.»

 روز پنج شنبه 5 تیر خبرگزاری فارس نوشت: «مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حتی یک روز حبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده و خبر منتشره در این خصوص تکذیب می گردد.»

روز پنج شنبه 5 تیر تسنیم نوشت:« رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اخباری مبنی بر صدور حکم کارگران شرکت آذرآب در برخی رسانه‌ها منتشر شد که این خبر کذب بوده و تا این لحظه حتی یک روز حبس و شلاق و یا جزای نقدی برای کارگران این شرکت در نظر گرفته نشده است.

حکم جایگزین با عنوان «کار در شهرداری و راه‌آهن بابت خدمات عمومی» برای این افراد در نظر گرفته شده  وتا این لحظه حتی یک‌روز هم برای هیچ کارگری حکم اجرایی مبنی بر حبس و جریمه نقدی نداشته‌ایم.»

بعد ضمن تایید صدور حکم اجرایی نشدن مجازات را بمیان کشیدند:

روز جمعه 6 تیر رئیس دادگستری کل استان در گفتگو با روزنامه عطریاس گفت:«هیچ گونه مجازات اجرایی برای کارگران آذرآب در نظر گرفته نشده است.»

درادامه سخن از تجدید نظربمیان آوردند یعنی تکذیب های صدور احکام در روزهای چهارشنبه وپنج شنبه دروغ بوده واحکام دردادگاه بدوی صادره شده  ودادگاه تجدید نظربرای بررسی مجدد برگزار خواهد شد:

روزدوشنبه 9 تیر، رییس کل دادگستری استان مرکزی به ایسنا گفت:« پیگیر موضوع پرونده 41 کارگر آذرآب هستم، رای عنوان شده قطعی نیست و در این خصوص تجدیدنظر خواهد شد.»

بالاخره محکومیت در دادگاه بدوی تعلیقی اعلام شد وبا بررسی مجدد پرونده  و کارگران آذرآب تبرئه شدند:

 براساس گزارشات رسانه ای روزسه شنبه 10 تیر،رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: «پرونده کارگران آذرآب درمرجع بدوی محکومیت تعلیقی داشتند که این پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت  ودر نهایت اقدام به تبرئه تمامی کارگران شد.»

پس از یک هفته ضد و نقیض گویی های دست اندرکاران دستگاه قضایی و پشتک و وارو زدن های خبرگزاری های وابسته به نیروهای امنیتی واطلاعاتی،قوه قضائیه عقب نشینی کرد. 

اما کارگران حق طلب آذرآب جرمی مرتکب نشده بودند که حکم برائت برایشان صادرشد.قوه قضائیه براساس ماهیت ضد کارگریش برای آذرآبی ها همچون کارگران حق طلب هپکو،هفت تپه،فولاداهواز،معدن سنگ آهن بافق،شرکت زغال سنگ کرمان،معدن امین یار فاریاب،شهرداری های کوت عبدالله وحمیدیه و......پاپوش دوختند وبرایشان پرونده سازی کردند.

قوه قضائیه بنا به ماهیت ضدکارگریش با اذیت وآزار کارگران حق طلب منجمله احضار،تهدید، بازداشت وزندانی کردن ده ها واحد تولیدی وخدماتی بارها دم خروسش را بنمایش گذاشته است وبهمین دلیل دیگر قسم حضرت عباسش را کسی باورندارد وبعبارتی دیگر قوه قضائیه بنا چهل سال عملکردش در رویارویی با کارگران وسرکوبشان با یک من سِریش هم نمی تواند «حامی کارگران»را بخود بچسباند**وتمامی این اقداماتش در حدتلاش مذبوحانه باقی خواهد ماند.

*« قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس»

**« با یک من سِریش نمی چسبد»

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com