اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
July 01, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۱ تیر ۹۹ / ۱ ژوئیه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

بازداشت فرانک جمشیدی فعال محیط زیست در سنندج

روز یکشنبه هشتم تیرماه، فرانک جمشیدی عضو جمعیت سبز کردستان در سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی به منزل این فعال محیط زیست یورش بردند و پس از تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر و گوشی موبایل وی را ضبط و با خود برده‌اند.

فرانک جمشیدی پاییز سال ٩٧ نیز چندین بار به نهادهای امنیت احضار و در مورد فعالیت‌های خود و همسرش آرمین اسپرلوس که در آن زمان در بازداشت بود، مورد بازجویی قرار گرفته بود.


انتقال زینب جلالیان، زندانی سیاسی، از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلوم

زینب جلالیان، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین که از روز شنبه ۳۱ خردادماه با طرح خواسته انتقال خود به زندان خوی و یا زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد، روز پنج‌شنبه ۵ تیر ۹۹، ماموران زندان قرچک زینب جلالیان را از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در زمان انتقال زینب جلالیان، سهیلا حجاب به موضوع انتقال وی اعتراض کرده و نهایتا ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار دادند به گونه‌ای که دست و پای او آسیب دیده و پانسمان شده است.

زینب جلالیان که اردیبهشت امسال از زندان خوی به زندان قرچک ورامین منتقل شد، در سال ۸۶ بازداشت و دو سال بعد به اتهام خروج غیر قانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تایید اما با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت. زینب جلالیان که از مدتی قبل به بیماری کرونا نیز مبتلا شده، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم است.

 

احضار نسرین جوادی به زندان

نسرین جوادی از اعضای اتحادیه آزاد‌ کارگران ایران طی ابلاغیه ای احضار شده است که ظرف‌ مدت پنج روز خود را جهت اجرای حکم معرفی‌ نماید. این احضاریه‌ از سوی شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳‌ تهران صادر شده است. نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) کارگر سابق تجهیزات پزشکی و بازنشسته تأمین اجتماعی است که در‌ تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شد و سپس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب‌ تهران توسط قاضی افشاری به ۷ سال زندان‌ محکوم‌ گردید و بعدتر نیز این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. نسرین جوادی به دلیل فعالیتهای صنفی و‌ دفاع از حقوق کارگران دستگیر و محکوم به زندان شده است. این رویه ضد انسانی حاکم در سرکوب و زندانی کردن کارگران ریشه در خصلت ضد کارگری مناسبات سرمایه دارانه حاکم دارد. طبقه کارگر ایران هم اکنون در نقطه اوج تقابل طبقاتی با مناسبات استثمارگرایانه موجود قرار‌گرفته است و از این سو است که سرمایه داریِ حاکم تداوم منافع چپاولگرایانه خویش را در‌ مخاطره جدی میبیند و به شدیدترین سرکوبگری ها دست میزند. اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار نسرین جوادی به زندان را قویاً محکوم مینماید و خواهان خاتمه بخشیدن به تعقیب قضایی‌ و زندانی کردن کارگران است. اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم تیرماه ۹۹

 

محرومیت گلرخ ایرایی و آرش صادقی از حق ملاقات و تماس تلفنی

گلرخ ایرایی زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین و آرش صادقی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج از آبان ۹۸ تاکنون از حق ملاقات و تماس تلفنی با یکدیگر محروم هستند.

در دستورالعمل داخلی زندان قرچک ورامین امکان ملاقات زندان به زندان اعضای زندانی خانواده ها فراهم نشده است. محرومیت این زوج زندانی از ملاقات و تماس تلفنی از زمان بازداشت گلرخ ایرایی وجود دارد. این در حالی است که در قانون پیش بینی هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده ها شده است. حتی اگر آنها در زندانهای جداگانه تحمل حبس بکنند.

 

صبا کرد افشاری به بیمارستان منتقل شد

صبا کرد افشاری فعال زنان محبوس در بند زنان زندان اوین پس از گذشت یک سال و با پیگیری‌های مکرر روز دوشنبه ۹ تیر ۹۹ به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد اما بدون رسیدگی مناسب پزشکی مجددا به زندان بازگردانده شد.

صبا کردافشاری اخیرا با حکم ۱۵ سال حبس از بابت اشاعه فساد که پیشتر از بابت آن تبرئه شده بود روبرو شده است. وی که در حال تحمل ۹ سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته قضائی با حکم ۲۴ سال حبس روبرو خواهد شد. راحله احمدی فعال زنان و مادر صبا کردافشاری نیز دوره محکومیت ۳۱ ماهه خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

این زندانی از مشکلات گوارشی و زخم معده رنج می‌برد و پس از اعزام به بیمارستان طبق نظر پزشک باید سونوگرافی، کولونوسکوپی و آندوسکوپی انجام می‌داد اما بدون طی این مراحل به زندان بازگردانده شد.

بازگشت صبا کردافشاری به زندان بدون رسیدگی پزشکی مناسب در حالی است که وی پس از گذشت یک سال و با پیگیری‌های مکرر نهایتاً به بیمارستان اعزام شد.


پرونده‌سازی جدید در زندان جلسه دادگاه آتنا دائمی برگزار شد

روز یکشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۹ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی فعال سیاسی و‌مدافع حقوق کودکان در زندان اوین در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد.

پس از پایان این جلسه دادگاه با حضور آتنا دائمی و وکیل مدافع وی ‏مصطفی نیلی برگزار شد به آنها گفته شده که دادگاه به زودی اقدام به صدور رای خواهد کرد.

اتهامات آتنا در این پرونده که با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه علیه وی گشوده شده تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم زندان عنوان شده است.

دادگاه درخصوص مصداق اتهام تبلیغ علیه نظام به صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌های منتسب به وی و در خصوص اتهام اخلال در نظم زندان به برقراری جشن بزم و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین استناد کرده است.

این اتهامات در حالی مطرح شده که آتنا دائمی این اتهامات را از پایه بی‌اساس خوانده و مدعی شده به عنوان مثال در خصوص دلایل انتساب اخلال در نظم زندان هیچگونه جشنی در آن ایام از طرف وی و دیگر هم‌بندیان او برپا نشده است.

آتنا دائمی در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹ نیز جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده دیگری که اخیرا برای وی گشوده شده است، در دادسرای اوین حاضر شد. در این جلسه آتنا دائمی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی به اتهام اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

 

تداوم اعتصاب غذای سهیلا حجاب در زندان قرچک ورامین

روز یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ سهیلا حجاب زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین در سیزدهمین رو اعتصاب غذای خود بسر می‌برد. سهیلا حجاب طی این مدت به شدت کاهش وزن و فشار خون داشته است. او شب پنج‌شنبه نیز زمانی نسبت به انتقال زینب جلالیان به مکان نامعلوم اعتراض کرد توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یک دست و یک پای او پانسمان شده است. پس از آن نیز مسئولان زندان کارت تلفن او را ضبط کرده از صحبت کردن با خانواده خود محروم شده است.

سهیلا حجاب از تاریخ ۲۷ خرداد دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای سهیلا  حجاب در اعتراض به نگهداری خود در زندان قرچک ورامین و عدم انتقال به زندان اوین و همچنین خواسته آزادی بی‌قید و شرط برادرش مجید حجاب صورت گرفته است.

 

ایسکرا  ۱۰۴۷

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com