اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
June 24, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۴ تیر ۹۹ / ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

اعتصاب غذای سە زندانی سیاسی زینت جلالیان ، سکینه پروانه و سهیلا حجاب در بند زنان زندان قرچک ورامین.
برپایە گزارش حقوق بشری کردستان، روز شنبە ٣١ خرداد ٩٩ (٢٠ ژوئن ٢٠٢٠)زینب جلالیان و سکینە پروانە دو زندانی سیاسی اهل ماکو و خراسان رضوی، در زندان قرچک ورامین اعتصاب غذای خود را آغاز کردەاند.

در همین روز نیروهای امنیتی ضمن یورش به قرنطینه زندان قرچک به بهانه بازدید بدنی زینب جلالیان و سهیلا حجاب قصد تحقیر و آزار آنان را داشته اند که با مقاومت آنها روبرو شده اند.

زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم بە حبس ابد، نزدیک بە دو ماه است کە در بند قرنطینە زندان قرچک ورامین نگهداری می شود و همانجا نیز بە ویروس کرونا مبتلا شدە بود. وی خواهان انتقال دوبارەاش از این زندان بە زندان مرکزی خوی می باشد.

هم زمان، سکینە پروانە، دیگر زندانی سیاسی کە بە ٥ سال حبس محکوم شدە و هم اینک در بند ٣ ( کە بند ویژە زندانیان با جرائم خطرناک می باشد ) نگهداری می شود، بە نشانە اعتراض بە نگهداریش در این بند و عدم رعایت تفکیک جرائم، دست بە اعتصاب غذا زدە است.

این زندانی سیاسی چند روز پیش از سوی تعدادی از زندانیان این بند مورد ضرب و شتم قرار گرفتە بود.

از سوی دیگر، سهیلا حجاب، وکیل دادگستری و از فعالین مدنی کرمانشاه از روز سەشنبە ٢٧ خرداد ٩٩ (١٦ ژوئن ٢٠٢٠) در بند قرنطینە زندان قرچک ورامین دست بە اعتصاب غذا زدە است.

 

هاجر سعیدی فعال حقوق زنان

روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ "هاجر سعیدی" فعال حقوق زنان ساکن سنندج پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

براساس این گزارش، این فعال حقوق زنان پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام به بند زنان در زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

 

سپیده قلیان نامه عفو به رهبر ننوشت و به زندان اوین منتقل شد

سپیده قلیان، فعال مدنی که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده بود، روز یکشنبه اول تیرماه به زندان اوین منتقل شد؛ او چند روز پیش خبر داده بود که قاضی اجرای احکام تهدید کرده است اگر نامه عفو به رهبر ننویسد باید به زندان قرچک برود.

بنابر گزارش‌ها، خانم قلیان که در روزهای گذشته از احضار خود برای اجرای حکم خبر داده بود روز یکشنبه در «واحد اجرای احکام دادسرای اوین» بازداشت و برای گذراندن پنج سال حبس خود به زندان منتقل شد.


قوانینی که قتل زنان را تشویق میکند.

ازدواج اجباری منجر بە خودکشی دو دختر جوان در کرمانشاه و ارومیە شد. لازم به ذکر است که تنها طی چند روز اخیر 9 زن دیگر در شهرهای دره شهر، هرسین، سنندج، آبادان یزد، گیلان ،ایلام ،مریوان و ارومیه به دلایل ناموسی کشته شده اند.

روز گذشتە دو دختر جوان کە یکی از آنها زیر ١٨ سال بودە در شهرهای کرمانشاه و ارومیە بە دلیل فشار خانوادە برای ازدواج اجباری بە زندگی خود پایان دادەاند.

روز جمعە ٣٠ خرداد ٩٩ (١٩ ژوئن ٢٠٢٠)، یک دختر ١٧ سالە با هویت "شیرین کمری" در محلە درە دریژ (شهرک مهدیە) کرمانشاه بە زندگی خود پایان دادە است.

شیرین کمری بە دلیل فشارهای خانوادەاش مبنی بر ازدواج با شخصی کە آنها خواستەاند، با اسلحە بە زندگی خود پایان دادە است.

از سوی دیگر و همان روز، یک دختر ٢٨ سالە با هویت "شلر برزنجی" ساکن روستای کانی دستار از توابع منطقە مرگور ارومیە، اقدام بە خودسوزی کرد و بە زندگی خود پایان داد.

این دختر جوان نیز بە دلیل فشار خانوادە مبنی بر ازدواج وی با فردی کە دوستش نداشتە اقدام بە خودسوزی کردە است.

 

قتل ناموسی یک زن جوان در کرمانشاه

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ماه، یک زن ۱۸ ساله به نام سمیه فتحی بدلیل ارتباط او با یک مرد جوان ، توسط اعضای خانواده با قرص برنج "به قتل رسیده است."

و کسی هم در این ارتباط بازداشت نشده است.

این چهارمین قتل "ناموسی" است که در طول چند روز گذشته در ایران خبرساز شده است



کشتار زنان زنان!

آمارخودکشی و کشتن زنان که فقط درطول یک هفته اتفاق افتاده است تنها چند نمونه است  وگرنه لیست این معضل اجتماعی که حکومت اسلامی و قوانینش بشیوه های متفاوت بر زنان تحمیل کرده بی نهایت است!

۲۲ خرداد ۲۰۲۰ روژین فلاخی مریوان علت مرگ خودکشی

۲۴ خرداد ۲۰۲۰ زینت مجیدی فر روستای

فلکان ارومیه علت مرگ خودکشی

۲۹ خرداد۲۰۲۰ مینا صمیمی هرسین علت مرگ خودکشی

۲۹ خرداد ۲۰۲۰ ف .ک سنندج علت مرگ خودکشی

۲۹ خرداد سمیه فتحی کرمانشاه توسط پدر و برادرنش به قتل رسید

۳۰ خرداد ۲۰۲۰ شلیر برزنجی روستای مرگور ارومیه علت مرگ خودکشی

رژیم اسلامی در ایران مقصر اصلی است. این تعرض ارتجاع اسلامی که خفت و خواری را به هر شیوه ممکن می کوشد تحمیل کند نباید پذیرفت.

این نظام را باید به زیر کشید و ریشه کن کرد.

 


روزنامه تایمز روز چهارشنبه ۲۸ خرداد

در رابطه با وضعیت کایلی مور گیلبرت‌ شهروند استرالیایی زندانی در ایران، اعلام کرد که مقامات زندان اوین پس از آن که متوجه شدند این استاد دانشگاه استرالیایی یک گروه سرود اعتراضی در زندان تشکیل داده است، پس از دادن مواد مخدر او را مسموم کرده و مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.

 

ایسکرا  ۱۰۴۶

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com