اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
June 03, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

١۴ خرداد  ۹۹ / ٣ ژوئن ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

 

گزارشی از اعتراض بە قتل رومینا اشرفی در سنندج

روز پنجشنبه ۸ خرداد ١٣٩٩ ساعت ٦،٣٠ بعدازظهر جمعی از فعالین حقوق زنان در سنندج، در اعتراض به قتل فجیع و دلخراش رومینا اشرفی بدست پدرش، در پارک آیتی سنندج بە منظور اعتراض و محکومیت این جنایت با در دست داشتن شعارهای "زن ناموس هیچکس نیست!، قتل رومینا را محکوم میکنیم!، دست ناموسپرستی از زندگی زنان کوتاە!" و شعارهای دیگر مورد توجە عابرین و مردم در پارک آیتی سنندج قرار گرفت. لازم بە یادآوری است یکی از فعالین حقوق زن متنی را در محکومیت قتل هولناک رومینا اشرفی قرائت کرد کە در آن ضمن اعلام همدردی با مادر رومینا اشرفی بە زمینە های تبعیض قانونی علیە حقوق زنان، ناموس پرستی و کودک آزاری اشارە میکند و در پایان میگوید پایان خشونت و کشتار زنان و رومیناها در گرو تغییر بنیادی است کە از طریق اعتراضات اجتماعی بدست میاید. این حرکت اعتراضی با خشم و نفرت شرکت کنندگان علیه قتل رومینا اشرفی و کشتارهای ناموسی پایان یافت.

جمعی از فعالین حقوق زنان سنندج

 

این دختر منم. از سحر الیاسی برای رومینا

سالها قبل درست در سن رومینا زمانی که مرد متعصب باغیرت خانه (پدرم) را می‌گویم به جرم هم صحبتی با یکی از پسران محله چاقویش را برای جدا کردن سر از تنم تیز کرد نمی‌دانم اگر آنروز زنان بیچاره و تو سری خور خانه یمان نبودند همان ها که صدا کردن نامشان در کوچه و خیابان جرم بود، همان ها که همیشه سپر بلای دخترانشان بودند تا نکند پدرشان سرشان را ببرد(مادر بزرگ، عمه و زن عموهایم را می‌گویم) تا بحال چند کفن پوسانده بودم

راستی در خانه ی ما پسر بودن یک امتیاز مثبت بود

مادر بزرگم همیشه نوه های پسری اش را شومبول طلا صدا می‌کرد و ما را نون خور اضافی

روحش شاد بیچاره تقصیری نداشت

این طور یاد گرفته بود

راستی پدرم تا سالها بعد میگفت اگر من غیرت داشتم همان روز سرت رو، روی سینه ات می‌گذاشتم

بیچاره چقدر حسرت نبریدن سرم را خورد فکر کنم تنها کار نکرده اش در این دنیا بود

همان پدری که با به اسارت گرفتن مان باعث خودسوزی مادرم شد

پروژه ی زن کشی اش ناتمام ماند تا من با خود عهد کنم برای زندگی و آزادی بجنگم

جنگیدم،در برابر قوانین زن ستیز و متعفن اسلامی ایستادم و فریاد زدم به زندان رفتم و تا جان دارم از حقوق دختران و زنان سرزمینم دفاع میکنم

باید تف کرد و بالا آورد تمامی کلمات غیرت، ناموس، مردانگی را

تشویشم از خشم تند پدر

عاشق شدن زیر خط خطر

سحر الیاسی

 

امل صیاحی پرستار ۳۰ ساله آبادانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

با تاسف فراوان امل صیاحی، پرستار ٣٠ ساله اهل آبادان که در کلنیک خصوصی دانا در آبادان کار می کرد، روز جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ به علت انسداد ریه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، چشم از جهان فرو بست. به نوبه خودمان این غم بزرگ را به دوستان، آشنایان، خانواده محترم و داغدار پرستار امل صیاحی و جامعه پزشکی کشور که در این شرایط سخت و طاقت فرسا و با حداقل ترین امکانات پزشکی و درمانی به بیماران مبتلا به کرونا خدمت رسانی می کنند، تسلیت عرض می کنیم.

 

تغییر غیرقانونی مفاد دادنامه و ابلاغ ۱۵ سال حبس به صبا کردافشاری علیرغم تبرئه

به صبا کردافشاری، فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین ابلاغ شد حکم ۱۵ سال حبس وی از بابت “اشاعه فساد” که پیشتر از بابت آن تبرئه شده بود در پرونده او اعمال شده است. وکیل صبا کردافشاری نیز با تاکید بر اینکه حکم تبرئه صبا کردافشاری از این اتهام پیش تر بصورت حضوری به وی ابلاغ شده بود از اعمال حکمی که این فعال حقوق زنان از آن تبرئه شده است اظهار تعجب کرد، وکیل مدافع وی نهایتا از پیگیری این موضوع با مراجعه به دادگاه خبر داد و گفت “مفاد دادنامه بصورت غیرقانونی تغییر کرده است”. صبا کردافشاری که در حال تحمل ۹ سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته قضائی با حکم ۲۴ سال حبس روبرو خواهد شد.

حسین تاج، وکیل مدافع صبا کردافشاری در یادداشتی در این خصوص گفت: «روز سه شنبه صبا کردافشاری از اوین تماس گرفت و اطلاع داد که ۱۵ سال حبسی که در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شده بود مجدداً در پرینت او اعلام شده و اجرای احکام نامه ای با این مضمون به او ابلاغ کرده! رای مبنی بر برائت موکلم در شعبه ۳۶ تجدیدنظر حضوراً بعنوان وکیل ایشان به من ابلاغ شده بود. با مراجعه به اجرای احکام دادسرای ارشاد متوجه شدم که مفاد دادنامه تجدیدنظر صبا کردافشاری تغییر پیدا کرده. در اسرع وقت این موضوع را از طریق حفاظت اطلاعات قوه قضائیه پیگیری خواهم کرد.»

 

دستگیری "سمیه راموز"

اسمش سمیه راموز است، فعال فضای مجازی، دستگیرش کرده و دو هفته در بوشهر کسی از او خبر نداشت، اداره اطلاعات بوشهر او را به گروگان گرفته، چون منتقد حکومت اسلامی است. شنبه سوم خرداد تماس کوتاه تلفنی با خانواده داشته و گفته به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده است . سمیه را گروگان گرفته اند تا دهانها را حتی در فضای مجازی ببندند. باید از او دفاع کرد و باید کاری کرد حکومت اسلامی مجبور بشود او را آزاد کند.

 

ایسکرا  ۱۰۴٣

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com