اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
June 10, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۱  خرداد  ۹۹ / ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

  

بازداشت هاجر سعیدی فعال جنبش زنان در سنندج در منزلش

 یکشنبه ١٨خرداد هاجر سعیدی فعال جنبش زنان در سنندج در منزلش در محله بهاران با یورش ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلوم انتقال داده شده است. با توجه به وضعیت قرمز و بحرانی شیوع ویروس کرونا، فعالین جنبش زنان، کارگری، جوانان و مردم سنندج را فرامیخوانیم با بکارگیری میدیای اجتماعی شبکه های خبر رسانی و جمع آوری طومار و شعار نویسی در محلات برای آزادی فوری هاجر سعیدی اقدامات فعالی را شروع کنند. جای زنان آزادیخواه و برابری طلب زندان نیست. هاجر سعیدی فوری و بدون قید و شرط آزاد باید گردد. کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران ١٨خرداد ١٣٩٩

 

زینب جلالیان، زندانی سیاسی به کرونا مبتلا شد

در آستانه روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران خواهان آزادی و مرخصی زندانیان و بخش درمانی و خدماتی زندانها شویم.

علی جلالیان، پدر زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد، اعلام کرده است که زینب جلالیان در ۱۳ خردادماه پس از معاینه و انجام آزمایش توسط پزشک مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تشخیص داده شده است.

پدر این زندانی سیاسی میگوید که علی رغم تشخیص این بیماری، مسئولان زندان به دستور وزارت اطلاعات از انتقال او به بیمارستان خودداری می‌کنند.

این در حالیست که کارکنان بهداری زندان ارومیه نیز بدنبال فاجعه ای که در این زندان میرود تا رقم بخورد اعلام کرده اند از ۱۷ خرداد دست به اعتصاب زده و بر سر کارهایشان حضور پیدا نکردند.

این در حالی است که اکثر زندانیان بند سیاسی از علائم ویروس کرونا رنج می‌برند. کلیه بندهای این زندان با کرونا دست و پنجه نرم میکنند. فقط ۹۰٪ زندانیان محبوس در بندهای ۱و ۲ سلامت به کرونا مبتلا شده اند و در چنین شرایط وخامت باری، بهداری زندان نیز تعطیل است.

جمهوری اسلامی سالهاست سیاست " قتل خاموش" زندانیان سیاسی را پیش گرفته است. امروز شیوع کرونا در زندانها و عدم اقدامات موثر جهت مبتلا نشدن زندانی، ابزار دیگری جهت حذف فیزیکی زندانی سیاسی است. زینب جلالیان دختر جوانی که سالهاست در بیدادگاههای رژیم اسلامی بسر میبرد بدون هیچ توضیح قضائی به زندان قرچک منتقل شد. چند روز گذشته با پرونده سازی جدید روبرو شد و امروز خبر ابتلای او به کرونا منتشر میشود. زینب جلالیان و تمام زندانیان مبتلا به کرونا باید از حق دارو و درمان ویژه همین امروز برخوردار شوند. تمام زندانیان و بخش خدمات زندانها تا پایان دوران کرونا باید آزاد و یا به مرخصی بروند. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در آستانه روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران از همه شما مردم شریف، آزادیخواه و انساندوست میخواهد صدای زینب جلالیان و هزاران زندانی سیاسی دیگر باشیم. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

 

پرونده سازی در زندان احضار آتنا دائمی به دادسرای اوین

آتنا دائمی محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۱۸ خردادماه جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده در دادسرای اوین حاضر شد. در این جلسه آتنا دائمی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی به اتهام اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

شب گذشته به آتنا دائمی اطلاع دادند که صبح روزیکشنبه به دادسرای اوین احضار شده است. آتنا دائمی نیز به گمان آنکه این احضار درخصوص پرونده پیشین اوست در دادسرا حاضر شد. اما به محض حضور متوجه شد که این یک پرونده جدید است و به اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار در شب ۲۲ بهمن ماه ۹۸ متهم شده است. آتنا دائمی نیز در جریان این جلسه بازپرسی اتهام وارده را رد کرده است.

پیشتر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۹۹ جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی از بابت پرونده ای دیگر در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد.

 

با پایان مرخصی؛ ندا آشتیانی به زندان اوین بازگشت.

ندا آشتیانی، زندانی سیاسی طی روزهای گذشته با پایان ایام مرخصی جهت تحمل ادامه دوران محکومیت سه ساله‌ خود به زندان اوین بازگشت.آشتیانی هم‌ اکنون در بند قرنطینه بسر می‌برد و پس از پایان ایام قرنطینه به بند زنان زندان اوین منتقل خواهد شد.

ندا آشتیانی پیشتر در فروردین‌ماه امسال با تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شده بود.

ندا آشتیانی اواخر بهمن‌ماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در محل کار خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. او اواخر اسفندماه همان سال با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

  

لوژین الحتول ، زن آزادی خواه و برابری طلب عربستان که بخاطر دفاع از حقوق انسانها زیر حکم اعدام است
این زن جوان ۲۹ ساله لوژین الحتول است. وی یکی از فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی است. عربستان سعودی اکنون وی را دستگیر کرده است و به دلیل اینکه ساختارهای بدوی مرد سالارانه را مختل کرده"، محکوم به اعدام شده است. لوژین طرفدار حقوق برابر بین زن و مرد است، اما این در عربستان سعودی جرم و جزایش اعدام تلقی می شود.

 

ایسکرا  ۱۰۴۴

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com