اخباروگزارشات کارگری ۵ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 25, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۵ تیرماه ١٣٩٩

- تعیین ضرب الاجل کارگران نگهداری راه آهن خط ابنیه فنی منطقه لرستان وزاگرس برای پرداخت حقوق

- عزم راسخ کارگران معدن مس چهار گنبد سیرجان برای دستیابی مطالباتشان با تجمع مقابل فرمانداری

- اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با برپایی تجمع درمجتمع ولال مونی مسئولان ذیربط کشوری،استانی وکشوری ادامه دارد

- اعتراض کارکنان شرکتی بیمارستان صادق گنجی برازجان نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق در شرایط کاری سخت مقابله با بیماری کووید19

- فرصت طلبان متنعم از رانت که تلاش می کنند نتیجه چندین سال اعتراض شبانه روزی بازنشستگان پیشرو را به نام خود ثبت کنند

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون سرکوب کارگران از طریق صدور احکام زندان و شلاق علیه کارگران شرکت آذرآب اراک

- لغو حکم ظالمانه پنج سال زندان حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

- احضار مجدد اکرم رحیم پور به دادگاه

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج نسبت به عدم تحویل منازلشان مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی مرغداران استان سمنان  نسبت به عملکرد جهاد کشاورزی ویکه تازی دلالان مقابل استانداری

- مرگ وسوختگی 2 کارگر کارخانه پتروشیمی پل‌چهر هرسین درحادثه آتش سوزی

- جان باختن یک کارگر تعمیرکارجوان کولر در دامغان براثر برق گرفتگی

*تعیین ضرب الاجل کارگران نگهداری راه آهن خط ابنیه فنی منطقه لرستان وزاگرس برای پرداخت حقوق

روز پنج شنبه 5 تیر، کارگران نگهداری راه آهن خط ابنیه فنی منطقه لرستان وزاگرس با انتشار تراکتی در شبکه های اجتماعی اعلام کردند اگرتا روزشنبه 7 تیر حقوق پرداخت نشود خط قطار را مسدود خواهند کرد.

*عزم راسخ کارگران معدن مس چهار گنبد سیرجان برای دستیابی مطالباتشان با تجمع مقابل فرمانداری

روز پنج شنبه 5 تیر، کارگران معدن مس چهار گنبد سیرجان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگرواجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان سیرجان عزم راسخشان را برای دست یابی به مطالبات برحقشان بنمایش گذاشتند.

درادامه تجمع و با حضور سرپرست فرمانداری، رییس اداره کار، رییس هیات مدیره و مدیرعامل معدن مس چهارگنبد، کارگران معدن مس چهارگنبد  با برشمردن مشکلات ومطالباتشان،خواهان پاسخگویی فوری به خواسته هایشان شدند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،دراین تجمع مدیرعامل معدن مس چهارگنبد متعهد شد مطالبات کارگران را پیگیری نماید.

بنابهمین گزارشات ،مطالبات معوقه کارگران معدن مس چهارگنبد تا اردیبهشت ماه به صورت علی الحساب تسویه شد.

 *اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با برپایی تجمع درمجتمع ولال مونی مسئولان ذیربط کشوری،استانی وکشوری ادامه دارد

روز پنج شنبه 5 تیر، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با برپایی تجمع درمجتمع خواهان پرداخت بموقع حقوق ،حق بیمه ومطالبات دیگر،بازگشت بکار همکاران حق طلب اخراجی،لغو خصوصی سازی ودولتی شدن شرکت شدند.

هفته اول تیرماه هم بپایان رسید و مسئولان ذیربط کشوری،استانی وکشوری هم به لال مونی خود درپاسخگویی به خواسته های هفت تپه ای ها ادامه دادند.

*اعتراض کارکنان شرکتی بیمارستان صادق گنجی برازجان نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق در شرایط کاری سخت مقابله با بیماری کووید19

کارکنان شرکتی بیمارستان صادق گنجی برازجان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق در شرایط کاری سخت مقابله با بیماری کووید19ابراز کردند.

روز پنج شنبه 5 تیر،یکی از کارکنان شرکتی که سال هاست دراین بیمارستان خدمت می کند با اشاره به شرایط سخت روزهای کرونایی به خبرنگار رسانه ای گفت: کار کردن در شرایط بحران کرونا بسیار دشوار است. دور و برمان کلا بیماران کرونایی است. بخاطر ماسک و لباس همه سر و صورتمان داغون شده است. در گرمای تابستان و در این لباس ها کار کردن بسیار طاقت فرسا و مشکل است. نگران خانواده هایمان هستیم. این در حالیست که چون نیروهای شرکتی هستیم بیشتر به ما کار می دهند و در حقمان اجحاف می شود.

یکی دیگراز این  شرکتی ها که سی ساله است و زیر بار مشکلات کمر خم کرده است می گوید: بیش از دو ماه است که حقوق مان واریز نشده است. چقدر می توانم برای مایحتاج زندگی ام قرض کنم. چطور جلوی خانواده ام سرافکنده نشوم. ما هم زندگی داریم. خرج و مخارج داریم. اما گوش شنوا کجاست؟ سواره هیچ وقت خبر از دل پیاده ندارد. مسئولان ما را درک نمی کنند به این دلیل که با مشکلات ما دست به گریبان نیستند. هر بار برای پرداخت حقوق باید داد و بیداد کنیم.

*فرصت طلبان متنعم از رانت که تلاش می کنند نتیجه چندین سال اعتراض شبانه روزی بازنشستگان پیشرو را به نام خود ثبت کنند

بعد از دو دهه تلاش و مبارزه شبانه روزی فعالین صنفی پیشرو و دادن هزینهای سنگین یک قرن زندان حاکمیت ناچار شد به قسمتی از مطالبات معلمان تن دهد .

اما کاسه لیسان متنعم از رانت نظیر مجمع فرهنگیان با همراه کردن افراد معلوم الحال و راه اندازی گروهایی بنام رتبه بندی فرهنگیان  البته با ربات ممبر دزد و اعضای فیک  وهیاهوی رسانه ای که بطور مستقیم از اتاق فکر تحت مدیریت نوبخت اداره میشد ، با ترسیم کردن تصویری مصلح و نیک اندیش از حکومتیان درگیر با مساله فرهنگیان ، افزایش حداقلی حقوق معلمان در قالب فوق العاده ویژه را نتیجه تلاش خود و بخشندگی دولت تدبیر و امید ، رسانه ای کردند .

اما بیشتر معلمان ایران که از تلاش شبانه روزی و هزینه های سنگین داده شده شلاق، تبعید ،زندان  فعالین پیشرو ، باخبر بودند ، این اندک نتیجه بدست امده را حاصل این مبارزات می دانند .

در روزهای اخیر شاهد ترکتازی همان کاسه لیسان و مجیزگویان مجمع فرهنگیان و افراد وابسته به تشکل های دولتی و بعضا معلوم الحال هستیم .

این بار به منظور مصادر یک دهه مبارزه مستمر بازنشستگان پیشرو وارد میدان شده اند .

بازنشستگانی که با وجود سختی های بسیار از جمله حمله ی نیروهای امنیتی و تحمل باتوم و گاز اشک آور و بازداشت ،  در تابستان و زمستان بطور مداوم فریاد حق خواهی سردادند و خواستار رفع تبعیض وحشیانه نسبت به بازنشستگان بوده و هستند.

اما این بار نیز افراد مزدور خائن بنام بازنشستگان به پای میز مذاکره ای رفته اند که تا کنون حاصلی برای بازنشستگان نداشته است .

اما انچه از خروجی این جلسه ها در بوق و کرنا میشود ، نوعی خیانت محض به بازنشستگان است .

قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان سازی حقوق انقدر صراحت دارد که نیاز به هیچ مذاکره ای در مورد اجرای ان نیست .

این افراد متملق و متنعم از رانت بجای بازخواست دولت به جهت یک دهه تعلل در اجرای قوانین فوق و پرداخت غرامت به بازنشستگان ، در صدد اجرای نصف و نیمه قانون همسان سازی و دیگر خواسته های بازنشستگان هستند .

شرم آور تر اینکه این نمایندگان خودخوانده تمامی بازنشستگان کشوری را دعوت به تشکر و قدردانی از نوبخت می کنند .

در این بین ضمن درس گرفتن از یک دهه مبارزه مداوم بازنشستگان پیشرو ، انتظار می رود بازنشستگان در سراسر ایران با پیوستن به تشکل های مستقل ، مطالبات بر حق خود را تا تحقق کامل پیگیری کنند و با دقت نظر کامل دست مزدوران را رو کرده و انها را رسوا کنند .

پنجم خردادماه

محسن عمرانی ،بوشهر

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون سرکوب کارگران از طریق صدور احکام زندان و شلاق علیه کارگران شرکت آذرآب اراک

روز چهارم تیرماه شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک ۴۲ تن از کارگران شرکت آذرآب را به یکسال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و یکماه بردگی و کار‌ اجباری محکوم‌کرد.

کارگران مجتمع آذرآب در‌ مهرماه سال ۹۸ در‌ اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ معوقه، عدم امنیت شغلی و در خواست‌ خلع ید از بخش خصوصی دست به اعتصاب زدند. پس از گذشت چندین روز از اعتصاب‌ و عدم پاسخگویی و‌ توجه مسئولان و تلاش‌های ریاکارانه ی شورای اسلامی کار‌ برای اعتصاب شکنی، کارگران دست به راهپیمایی به سمت راه آهن زدند که مورد یورش وحشیانه نیروی انتظامی و‌ گارد ویژه قرار‌ گرفتند که پس از ضرب‌ و‌ شتم‌ شدید‌ کارگران تعداد ۲۱ نفر از آنان را دستگیر کردند. احضار و ‌دستگیری ها در‌ روزهای بعد نیز ادامه پیدا‌ کرد تا اینکه با بازداشت ۴۲ نفر از این‌ کارگران، برای‌ همگی آنها پرونده های قضایی تشکیل شد و نهایتاً دادگاه به صدور حکم زندان و شلاق و‌ بردگیِ اجباری علیه کارگران اقدام کرد.

در شرایطی که فقر و‌ فلاکت شدید گریبانگیر میلیونها خانواده‌ کارگری ‌شده است و روند روزافزون قیمت کالا و اقلام خوراکی عملاً خانواده ها را به گرسنگی کشانده است، نهادهای حاکمیتی در‌ دفاع از منافع سرمایه داران دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر را به طبقه کارگر‌ تحمیل کرده‌اند اما سرمایه داران غارتگر همین دستمزد ناچیز را نیز به‌ کارگران‌ پرداخت‌ نمیکنند. زمانی نیز که کارگران برای پرداخت چندین ماه حقوق معوقه خود دست به اعتصاب میزنند حاکمیت توسط نیروهای سرکوبگرش در دفاع از منافع سرمایه‌داران به سرکوب و‌ زندانی‌ کردن کارگران اقدام میکند.

مجموعه اتفاقاتی که در‌ جریان همین اعتصاب کارگران آذرآب روی داد به یک سیاست کلی از سوی سرمایه داران و حکومت تبدیل شده است که کارگران باید ضمن افشای آن درصدد مواجهه با این روند برآیند.

نقش سازمانیافته و ریاکارانه ی شورای اسلامی کار که در ‌اعتصاب مهرماه گذشته کارگران آذرآب تلاش زیادی در‌ راستای اعتصاب شکنی انجام داد تا سرکوب کارگران توسط نیروهای انتظامی و‌ امنیتی تا صدور حکم زندان و شلاق و‌ بردگی توسط قوه قضائیه همگی در‌ راستای همسویی با کارفرمای غارتگر صورت‌ گرفت. همین سیاست و روند به شکل سازمانیافته در دیگر‌ مراکز کارگری از‌ جمله فولاد اهواز و هپکوی اراک و‌ نیشکر هفت تپه ‌و دیگر مراکز تولیدی اتفاق افتاده است.

بی شک طبقه کارگر ایران در مقابل صدور حکم قرون وسطایی و‌ ضد‌انسانی شلاق و بردگی و زندان ساکت نخواهد نشست. کارگران و مزدبگیران و‌ اقشار‌ کم درآمد جامعه ایران که در زیر فشار فقر و‌ فلاکت جانشان به لب رسیده است ثابت کرده اند که همچون دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ دوباره میتوانند در راستای تلاش برای تحقق تغییرات بنیادین اجتماعی طغیان کنند.

کارگران ایران بایست با همبستگی طبقاتی خویش به هر شکل ممکن در‌ مقابل زندانی کردن و شلاق کارگران بایستند و اجازه ندهند تا چپاولگران دسترنج ما کارگران به تعرض همه جانبه شان به زیست و معیشت و کرامت انسانی مان ادامه دهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- پنجم تیرماه نود و نه

*لغو حکم ظالمانه پنج سال زندان حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

پیرو اعلام رسانه‌ای مقامات قضایی، طی ماه‌های گذشته، در رابطه با لغو احکام قضایی ناعادلانه‌ی بازداشت‌شدگان روز کارگر سال ۹۸ همچنین بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگری نیشکر هفت‌تپه،  احکام ظالمانه علیه حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، لغو گردید. با لغو این احکام، وثیقه گذار وی با مراجعه به شعبه یک اجرای احکام اوین سند ملکش را آزاد کرد.

حسن سعیدی در تجمع اعتراضی روز کارگر سال ۹۸ در مقابل مجلس بازداشت شد و پس از ۳۳ روز بازداشت موقت در بند امنیتی ۲۰۹ اوین با وقیقه ۳۳۰ میلیونی تومانی موقتا آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ایشان را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور به پنج سال زندان و دوسال ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند نظیر تلفن همراه هوشمند و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم کرده بود که این رای عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید شده بود. سعیدی از اعضای فعال سندیکا می‌باشد که با وجود سالیان طولانی اخراج از کار و تهدیدها و فشارها همچنان در دفاع از حقوق همکاران خود و کارگران ایستادگی کرده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد، صدور این احکام ظالمانه برای کارگران، فعالان کارگری و معلمان و دانشجویان و حامیان طبقه کارگر را بارها محکوم کرده است و درخواست لغو تمامی احکام قضایی علیه آنها را داشته است. کلیه احکام قضایی علیه فعالین یاد شده باید لغو و کارگران زندانی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی به فوریت باید آزاد گردند. اذیت و آزار، تعقیب و بازداشت فعالین کارگری و اجتماعی باید بدون قید و شرط متوقف گردد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*احضار مجدد اکرم رحیم پور به دادگاه

روز گذشته ابلاغیه ای در‌ ثنای اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده قرار‌ گرفته است که بایست ظرف مدت پنج روز در‌ شعبه دوم بازپرسی دادسرای مقدسی تهران حاضر گردد.

این بار دوم است که اکرم رحیم پور برای دفاع از اتهام انتسابی به این شعبه احضار میگردد.

پرونده سازی برای اکرم رحیم‌ پور در ادامه سیاست اعمال فشار نهادهای امنیتی بر علیه خانواده جعفر عظیم زاده صورت میگیرد. پیشتر نیز برای جعفر عظیم زاده پرونده سازی مجددی شکل دادند که در یک دادگاه فرمایشی وی را به ۱۳ ماه زندان دیگر محکوم کردند.

اتحادیه آزاد‌ کارگران ایران پرونده سازی و‌ هرگونه اعمال فشار به کارگران و خانواده هایشان به دلیل فعالیتهای صنفی را قویاً محکوم مینماید و خواهان خاتمه بخشیدن تعقیب قضایی علیه کارگران است.

اتحادیه آزاد‌کارگران ایران- ۵ تیر ۹۹

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج نسبت به عدم تحویل منازلشان مقابل استانداری

روز پنج شنبه 5 تیر، اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج واقع در ویلا شهر سنندج برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سال ها بلاتکلیفی برای تحویل منازلشان دست به تجمع استانداری کردستان زدند.

*تجمع اعتراضی مرغداران استان سمنان  نسبت به عملکرد جهاد کشاورزی ویکه تازی دلالان مقابل استانداری

روز چهارشنبه 4 تیر،جمعی از مرغداران استان سمنان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عملکرد جهاد کشاورزی ویکه تازی دلالان مقابل استانداری اجتماع کردند.

یکی از مرغداران به خبرنگار رسانه ای گفت:طی چندماه اخیر قیمت واکسن و سویا بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است. قیمت سویا از 2500تومان به بیش از 8000تومان رسیده و با این شرایط افزایش هم پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: برای هر جوجه به 2کیلو سویا نیاز است اما جهاد کشاورزی فقط 100گرم اختصاص می دهد.

یکی دیگر ازمرغداران با گلایه از عدم قیمت گذاری مناسب مرغ در استان سمنان گفت: در سراسر کشور قیمت دولتی مرغ افزایش یافته اما قیمت خرید مرغ دولتی در سمنان مربوط به سال 97 است و 8550 از مرغدارخریداری می شود.

او افزود: با این شرایط هیچ مرغداری امکان جوجه ریزی و پرورش مرغ ندارد و درصورت استمرار این اوضاع مجبور به واردات مرغ و عرضه آن به قیمت بالای 30هزارتومان خواهیم بود.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت به  خواسته های مرغداران گفت: تا یک ماه قبل مرغ را به قیمت 5000تومان به کشتارگاه فروختم اما چرا در سطح بازار به قیمت12900تومان عرضه می شد؟ دست چه کسانی در کار است؟

یکی دیگر از مرغداران نیاز و مصرف روزانه مرغ در سمنان را حدود10 تن عنوان می کند و می گوید: شاهد این هستیم که چندین برابر مرغ مورد نیاز سمنان خریداری می شود اما در جای دیگری و خارج از استان به فروش می رسد. چرا باید مرغدار ضرر کند اما سود به جیب دلالان و واسطه ها برود؟

یک مرغدار که به گفته خود سابقه 40ساله در تولید مرغ دارد گفت: نهاده های دامی مثل ذرت و سویا افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به سختی تهیه می شود. بالارفتن هزینه های تولید باعث شده تا در مجتمع خودم که 40کارگر مشغول به کار بودند به 4 نگهبان تقلیل پیدا کند و مابقی بیکار شدند.

او ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ، بیش از 13هزار تومان است اما به قیمت سال 97 از ما خریداری می شود. در قیمت گذاری و جلسات تنظیم بازار نظر مرغداران لحاظ نمی شود و چیزی جز ضرر و خسارت برای مرغداران باقی نمی ماند.

*مرگ وسوختگی 2 کارگر کارخانه پتروشیمی پل‌چهر هرسین درحادثه آتش سوزی

چهارشنبه شب(4تیر)،براثر وقوع آتش سوزی در کارخانه پتروشیمی پل‌چهر هرسین واقع دراستان کرمانشاه کیلومتر 4جاده هرسین، پل چمر، دو کارگر دچار سوختگی وبه بیمارستان منتقل شدند.صبح روز پنج شنبه 5 تیریکی از کارگران بدلیل شدت سوختگی جانش را ازدست داد وکارگر دیگر تحت مداوا قرار دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه تولید کننده اوره و آمونیاک تحت مالکیت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان 45 و 2دهم درصد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان 21 و7دهم درصدو سایر سهامداران 33و یک دهم درصد در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

*جان باختن یک کارگر تعمیرکارجوان کولر در دامغان براثر برق گرفتگی

روز سه شنبه 3 تیر،یک کارگر 26 ساله حین تعمیر کولردر روستای حسن آباد شهرستان دامغان دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com