اخباروگزارشات کارگری ٢ تیرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 22, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢ تیرماه ١٣٩٩

- کارگر حق طلب راه آهن ناحیه زاگرس خطاب به همکارانش در نواحی دیگر:با اتحاد از حقوق مشترکمان دفاع کنیم

- ادامه تجمعات اعتراضاتی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

- ادامه اعتراضات کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان باتجمع دوباره مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه عقاب افشان نسبت به اخراج از کار مقابل استانداری سمنان

- ادامه تجمع اعتراضی آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای دومین روزمتوالی

- اعتراض کارگران شهرداری دهدشت نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق وعیدی

- ادامه کنش های مربیان سازمان ورزش شهرداری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4ماهه بدنبال بیکاری در راستای مقابله با بیماری کووید 19 و وعده های توخالی مسئولان

- سخنان کارگران صنعت از سفره های خالی از نان،شرایط سخت کاری،پایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری ونداشتن امنیت شغلی

- کانون نویسندگان ایران: احضار یک شاعر برای اجرای حکم زندان

- اخراج حداقل 15 نفر از خبرنگاران و کارکنان روزنامه شرق و کاهش حقوق شاغلین

- تجمع اعتراضی اهالی زابل نسبت به عدم جمع آوری زباله ها از سطح شهربا بسته های زباله مقابل شهرداری زابل

- تخریب مراتع،  خسارات زیست محیطی و عدم پرداخت حقوق کارگران ارمغان معادن باریت برای اهالی شهرستان محروم و مرزی راز و جرگلان در خراسان شمالی

*کارگر حق طلب راه آهن ناحیه زاگرس خطاب به همکارانش در نواحی دیگر:با اتحاد از حقوق مشترکمان دفاع کنیم

یک کارگر حق طلب راه آهن ناحیه با انتشار نامه ای در شبکه های اجتماعی خطاب به همکارانش در نواحی دیگر خواهان اتحاد کارگران راه آهن نواحی مختلف برای دفاع از حقوقشان شد.

متن این نامه که روز دوشنبه 2 تیر منتشر شده  بقرار زیراست:

عرض من به همکاران تراورس اینه که آیا دوستان من در این شرکت درد برادران زاگرسی را ندارن؟

به واقع آیا این دوستان حقوق عقب افتاده خود را گرفتن؟ سنوات خود را گرفتن؟ بن رمضان را گرفتن؟لباس گرفتن؟ از همه مهمتر؛ نکنه تعیین وضعیت شدن و خیالشون راحت شد و فقط این بنده های خدا تو زاگرس تکلیفشان نامشخصه که مدیر کل بی شرم ناحیه اونها را تهدید به اخراج میکنه.

دوستان نواحی شمال جنوب شرق غرب تهران؛ آیا اگر شما هماهنگ با همکاران زاگرسی دردتون را فریاد بزنید آیا احدی میتونه کارگر را علیرغم این همه درد و بدبختی تهدید کنه.بخدا قسم تا نشسته اید کسی شما را نمیبینه.تا نشسته اید کاری انجام نمیشه.اگه نگاه به آینده دارید و فکر میکنید خبریه سخت در اشتباهید.هیچ خبری نیست.

مگر اینکه متحد از حق خود دفاع کنید و همگام با دلاور مردان زاگرسی جلوی این قوم الظالمین وایسید.

*ادامه تجمعات اعتراضاتی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

روز دوشنبه 2 تیر،اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی با تجمع  جمعی از کارگران مقابل ساختمان مدیریت شرکت وهمچنین جمعی دیگر از کارگران مقابل فرمانداری شهرستان شوش ادامه یافت.

برپایه گزارشات منتشره در شبکه های اجتماعی،افرادی برای تخریب کارگران معترض و ایجاد تفرقه بین آنها دست به شکستن شیشه های اداره کشاورزی زدند که باهوشیاری کارگران حق طلب توطئه شان خنثی شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده، روز یکشنبه اول تیر سه ماه حق بیمه کارگران هفت تپه در سوابق بیمه‌ای آنها ثبت و همزمان دفترچه‌های درمانی کارگران قابل تمدید و تعویض شد.

*ادامه اعتراضات کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان باتجمع دوباره مقابل استانداری

روز دوشنبه 2 تیر، کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان درادامه اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع دوباره مقابل استانداری خوزستان زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با اعتراض به عدم پرداخت حقوق و تعیین تکلیف قراردادهای کاری، به خبرنگار رسانه ای گفت: پس از گذشت مدت زمان زیادی از قول‌های مسئولان، هیچ گرهی از مشکلات آبفا روستایی باز نشده و شرایط نسبت به گذشته سخت‌تر هم شده است زیرا وضع درآمد شرکت مانند سال‌های گذشته همچنان ضعیف است و مشکل حقوق و بیمه ما کارکنان نیز حل نشده است.

وی افزود: شش ماه حقوق به ما پرداخت نشده و وضعیت قراردادهای ما مشخص نیست‌. موضوع عدم پرداخت بیمه تامین اجتماعی نیز به مرز دو سال رسیده و بیمه تکمیلی ما دیگر توسط هیچ درمانگاه و بیمارستان و یا مطب پزشکان و داروخانه‌ها قابل پذیرش نیست.

این کارگرمعترض آبفای روستایی خوزستان گفت: در این شرایط که وضعیت زندگی بسیار دشوار است و همه مردم مشکلات اقتصادی دارند، عدم پرداخت حقوق و نامشخص بودن قراردادهای کاری دغدغه‌ای است که همه ما داریم و امیدواریم به وضعیت پرداخت حقوق و قراردادمان هر چه سریع‌تر رسیدگی شود.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه عقاب افشان نسبت به اخراج از کار مقابل استانداری سمنان

روز دوشنبه 2 تیر، کارگران کارخانه عقاب افشان واقع در شهرک صنعتی سمنان برای بنمایش گذاشت اعتراضشان نسبت به اخراج از کار مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،شرکت عقاب‌افشان تولید کننده انواع اتوبوس عقاب - اسکانیا قصد دارد از 950 کارگرش 461نفر را اخراج کند و طی روزهای گذشته از آنها خواسته شده خودرابرای دریافت بیمه بیکاری معرفی کنند.

درهمین رابطه،معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:بخشی از مشکل این کارخانه به مواد اولیه و تامین شاسی هایی که از خارج از کشور برمی گردد که بدلیل مشکلات تحریمی با مشکل مواجه شده است.

پریروز متوجه شدیم که این شرکت قصد دارد تعدادی از کارگران را برای استفاده از بیمه بیکاری معرفی کند وعلت را از مدیرعامل شرکت جویا شدیم که درخواست هایی را از جمله دریافت مبلغی بعنوان تسهیلات مطرح کرد.

وی از موافقت با پرداخت تسهیلات به شرکت عقاب افشان خبر داد واضافه کرد بدنبال تجمع امروز کارگران با مدیرعامل کارخانه تماس گرفتیم: مدیر کارخانه اعلام کرد فعلا از حق خود یعنی بیمه بیکاری کارگران نیز می گذرم، کارگران به محل کار برگردند و بیمه و حقوق آنها نیز پرداخت خواهد شد.

*ادامه تجمع اعتراضی آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای دومین روزمتوالی

روز دوشنبه 2 تیر ، آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که از شهر‌ها و استان‌های مختلف کشوربه تهران آمده اند تا صدای اعتراضشان رانسبت به بلاتکلیفی استخدامی بیشتر منعکس کنند برای دومین روز متوالی مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: دلیل استمرار اعتراض آنها بی‌نتیجه ماندن لغو اجرای قانون جذب آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی مصوب مجلس شورای اسلامی است که از قرار معلوم وزارت آموزش پرورش اصرار به برگزاری این آزمون دارد.

آنها افزودند: در تجمع دیروزچند نفر از بهارستان نشینان با حضور در تجمعشان وعده پیگیری مطالبات آنها که تامین امنیت شغلی است را دادند.

آنها درخاتمه گفتند: جدا از نارضایتی همه آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای برگزاری آزمون استخدامی که قرار است در روز جمعه بیستم تیرماه جاری برگزار شود، در حال حاضر همه نگران ابتلا به ویروس کرونا با برگزاری این آزمون بزرگ هستیم.

*اعتراض کارگران شهرداری دهدشت نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق وعیدی

روز دوشنبه 2 تیر، کارگران شهرداری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق وعیدی ابراز کردند.

یکی از کارگران شهرداری دهدشت به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: الان مدت سه ماه است که تک ریالی بابت حقوق و عیدی خود دریافت نکردیم و هرچقدر به شهردار مراجعه می‌کنیم جواب قانع کننده‌ای نمی‌دهد و تنها حرف شهردار این است که وضعیت فعلی کشور بخاطر شرایط خاص کرونا بهم ریخته است و نمیتوانیم حقوق هایتان را پرداخت کنیم.

وی افزود: حقوق ماهیانه نیرو‌های رسمی شهرداری ماهانه از تهران به حساب شهرداری دهدشت واریز می‌شود، اما شهردار حقوق نیرو‌های رسمی را پرداخت نمی‌کند.

*ادامه کنش های مربیان سازمان ورزش شهرداری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4ماهه بدنبال بیکاری در راستای مقابله با بیماری کووید 19 و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنب 2 تیر، مربیان سازمان ورزش شهرداری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 4ماهه بدنبال بیکاری در راستای مقابله با بیماری کووید 19 و وعده های توخالی مسئولان خبر دادند.

آنها با اشاره به  برگزاری جلسات مکرر با مسئولان مربوطه ،به خبرنگار رسانه ای گفتند: هنوز حقوق اسفندماه ما را نپرداخته‌اند؛ به هرکجا مراجعه می‌کنیم پاسخ روشنی نمی‌شنویم.

این مربیان که دستمزد آنها به صورت درصدی از شهریه دانش‌آموزان پرداخت می‌شود و مدتهاست با تعطیلی سالن‌ها و اماکن ورزشی بیکار شده‌اند، منبع درآمد دیگری برای گذران زندگی ندارند.

آنها با اعتراض به مجموعه شهرداری تهران و شورای شهر،خواهان رسیدگی هرچه زودتر به مطالبات و خواسته‌های خود  وخاتمه دادن  به  بلاتکلیفی و بحران معیشتشان شدند.

درهمین رابطه: اعتراض مربیان سازمان ورزش شهرداری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی و وعده های توخالی مسئولان بدنبال بیکاری در راستای مقابله با بیماری کووید 19

مربیان سازمان ورزش شهرداری تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال بیکاری در راستای مقابله با بیماری کووید 19 و وعده های توخالی مسئولان معترضند.

روزجمعه 9خرداد نمایندگان 1200 مربی شاغل در سازمان ورزش شهرداری تهران به خبرنگار رسانه ای گفتند:چهار ماه است بیکاریم و حتی بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد. بسیاری از مربیان ورزش، سرپرست خانوار هستند و هیچ منبع درآمد جایگزینی برای گذران امور ندارند. ما از سازمان تامین اجتماعی و سازمان ورزش درخواست داریم در زمینه تعلق بیمه بیکاری به مربیان اقدام کنند.

این در حالیست که در جلسات برگزار شده میان نمایندگان مربیان و مسئولان سازمان ورزش، به مربیان وعده داده شده به زودی مشکلات و مطالبات آنها پیگیری خواهد شد.

*سخنان کارگران صنعت از سفره های خالی از نان،شرایط سخت کاری،پایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری ونداشتن امنیت شغلی

صنعت نفت سالهاست مدل‌های «متعددی» از قراردادها را با کارگرانش منعقد کرده است که هرکدام راه و رسم خاصی دارد، «ارکان ثالث»، «پیمانکاری»، «قرارداد مدت موقت»، «قرارداد مدت دائم» و «رسمی» ‌تنها بخشی از مدل‌های قراردادی در این صنعت است که منجر به ایجاد اختلاف‌های میلیونی در میزان حقوق دریافتی کارگران و کارمندان این صنعت شده است.

شرایط کار در دمای 62 درجه سانتیگراد، هوایی که در تسخیر آلایندگی مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی است و نفس را تنگ می‌کند، شرایط کار بدون خانواده و سر کردن در کمپ‌های پرازدحام و شلوغ کارگری را می توان از عمده ترین شرایط سخت کارگران نفتی دانست .

از مشکلات بزرگ کارگران پایتخت انرژی کشور (عسلویه) آلودگی بسیار بالای این منطقه هست و به جرأت می توان گفت که نفس کشیدن در این شرایط بسیار سخت و زیان‌آورهست و بنا به گفته برخی کارشناسان، در واقع این حقوقی که کارگران می‌گیرند برای هر ریالش دارند ذره ذره سلامتی خودشان را از دست می‌دهند.

برآیند تمام این مشکلات تبعات شدید روحی، روانی و نابسامانی در روابط خانوادگی و مشکلات اجتماعی زیاد داشته که قطعاً بازتاب تمام این مشکلات در کار و بهره‌وری و نشاط کاری نمایان خواهد گردید که قطعاً آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری برای وزارت نفت خواهد داشت که شاید قابل‌مقایسه با بار مالی ساماندهی این نیروها نباشد.

 به گفته یکی از کارگران صنعت نفت،حقوق کارگران مخصوصا کارگرانی که زیر نظر پیمانکار کار می‌کنند بسیار پایین است و مهمترین مشکل همه کارگران شاغل نداشتن امنیت شغلی هست!

به عقیده یکی دیگر ازکارگران، واسطه گری و دلال بازی پیمانکاری آن هم در صنعت نفت، صنعتی که از این همه سرمایه برخوردار است که محتاج پیمانکار نباشد تا حق کارگر را پایمال کند از معضلات این حوزه است چراکه عده ای بدون اینکه دخالتی در کار داشته باشند، سود هنگفتی نصیبشان می شود و در همین حال از حق کار گر زده شده و حداقل دستمزد را به کارگر هرزمانی که دلشان خواست پرداخت می کنند.

به عقیده یکی دیگر از کارگران نفت، بزرگ ترین مشکل صنعت نفت معضلی بنام پیمانکار قلمداد شده و تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری برای آن ها به یک آرزو تبدیل شده است.

یکی دیگر از نفتی ها ضایع شدن حق و حقوق کارمندان، کارگران و مهندسین را از بارزترین مشکلات صنعت نفت عنوان کرده و گفته است درآمد بسیاری از این افراد زیر خط فقر است؛ این درحالی است که زمانی کارمندان وابسته به صنعت نفت و گاز جزو مرفه ترین اقشار جامعه محسوب می شدند.

به عقیده یکی دیگراز کارگران شرکت نفت، اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و برخوردهای سلیقه ای در این حوزه، عدم نظارت در کار پیمانکار، عدم حذف پیمانکار و قرارداد مستقیم و تعویق پرداخت حقوق، از جمله مشکلات صنعت نفت است.

منبع اصلی سخنان: یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2 تیر

*کانون نویسندگان ایران: احضار یک شاعر برای اجرای حکم زندان

ظهر امروز با تماس تلفنی از شعبه پنج اجرای احکام همدان، علی‌رضا نوری شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم دو سال زندان احضار شد.

پرونده‌ی علی‌رضا نوری در مهر ۱۳۹۵ گشوده شد و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی به دادگاه رفت. نوری در خرداد سال ۱۳۹۶ به اتهام "توهین به مقدسات اسلام" در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو همدان محاکمه و به دو سال زندان مجکوم شد. "مستندات" این اتهام بعضی شعرهای نوری است که در شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر شده بود. با وجود آنکه او این اتهام را نپذیرفته بود، دادگاه تجدید نطر در آبان ۱۳۹۶ حکم دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

امروز،دوشنبه دوم تیر، شعبه‌ی پنج اجرای احکام همدان این شاعر را برای اجرای حکم دو سال زندان احضار کرده و گفته است فردا، سوم تیر، خود را به آن شعبه معرفی کند.

*اخراج حداقل 15 نفر از خبرنگاران و کارکنان روزنامه شرق و کاهش حقوق شاغلین

پس از انتشارروزنامه شرق روز یکشنبه اول تیر در 12 صفحه ، دست‌کم 15 خبرنگار و نیروی فنی این روزنامه اخراج شدند.

سحر طلوعی، مهسا جزینی، شاهد حلاج، سپهر خرمی، عاطفه مرادی، امیرمحمد حسینی و مهفام سلیمان بیگی از خبرنگاران اخراج شده هستند که سابقه برخی از آنها در این رسانه به 10 سال می‌رسد.

در ابتدای سال 99 مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق به اعضای این مجموعه اعلام کرده بود، دخل این روزنامه با خرجش نمی‌خواند و توانایی پرداخت دستمزد مصوب امسال را ندارد.

او پیشنهاد کرد یا تمامی اعضای تحریریه شرق به‌ صورت حق‌التحریر کار کنند یا بدون لحاظ افزایش حقوق امسال، با همان دستمزد سال گذشته همکاری خود با شرق را ادامه دهند.

اما ‏برخلاف این توافق، حقوق خردادماه خبرنگاران شرق سی درصد نسبت به حقوق سال گذشته‌شان کاهش یافت.

*تجمع اعتراضی اهالی زابل نسبت به عدم جمع آوری زباله ها از سطح شهربا بسته های زباله مقابل شهرداری زابل

روز یکشنبه اول تیر،جمعی از اهالی زابل برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم جمع آوری زباله ها از سطح شهربا بسته های زباله مقابل شهرداری زابل اجتماع کردند.

*تخریب مراتع،  خسارات زیست محیطی و عدم پرداخت حقوق کارگران ارمغان معادن باریت برای اهالی شهرستان محروم و مرزی راز و جرگلان در خراسان شمالی

یک کارگر جرگلانی که سال ها در معادن باریت این خطه کارکرده است: طی سال های اخیر استخراج سنگ را با کمترین امکانات و ایمنی انجام می دادیم تا جایی که برخی از کارگران در حین انجام کار دچار حادثه شدند، ولی چون بیمه نبودند، مبلغی هم دریافت نکردند.

من و خیلی از هم ولایتی ها گمان نمی کردیم که معدن هم تخریبگر باشد و تصورمان آن بود که تنها باعث شکوفایی منطقه و اشتغالزایی خواهد شد ولی با وضعیت پیش آمده چاره کار برای اشتغال را دوباره در مهاجرت به تهران و کلانشهرها یافتیم.

روز دوشنبه 2 تیر،تعدادی از اهالی راز و جرگلان به خبرنگار رسانه ای گفتند:اگر بر بلندای تپه های روستاهای جرگلان بایستی، برخلاف انتظار، چشم‌اندازی جز ویرانی خاک و سنگ و رد پای لودر و بیل مکانیکی نمی بینی و گویا حیات در حال رخت بستن از مراتع این منطقه است.

یکی از اهالی این منطقه مرزی گفت: سال ها از آغاز استخراج و ارسال محموله های پی در پی سنگ باریت از این منطقه می گذرد ولی متاسفانه سهم جرگلانی ها از این فعالیت های معدنی، کوه ها و مراتع زخمی و چاه های عمیق است.

وی افزود: در واقع کوه های زیادی برای فعالیت های معدنی در منطقه شکافته شده و خیلی از اهالی همین منطقه که خود تا چند سال پیش در قالب نیروی کار با چکش و قلم در تونل ها، عرق ریخته اند، الان نه تنها بیکار شده اند، بلکه برای چرای دام خود در مراتع نیز با مشکل مواجه شده اند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: مراتعی که زمانی در آنجا باریت برداشت می شد،  به دلیل حفاری‌ها از بین رفته و کوه و دشت، به گونه ای سوراخ سوراخ شده که گویا سودجویانی تنها به انگیزه یافتن گنج آنجا را جسته و سپس به عزم مکانی دیگر رها کرده اند.

وی اضافه کرد: در واقع سود برداشت از معادن این منطقه به جیب یک عده معدود رفته است و سهم مردم منطقه هم، جز ضرر و سرزمینی ویران شده چیزی نیست.

قابل یادآوری است که کشف و استخراج سنگ باریت که در چاه های نفت،  صنایع پتروشیمی،   وبهداشتی و آرایشی کاربرد دارد، زمان قبل از تفکیک سه استان خراسان در سال 82 برمی گردد.

شهرستان رازوجرگلان دارای 14 معدن استکه  از این تعداد 13 معدن به سنگ باریت و یک معدن به سنگ لاشه ساختمانی اختصاص دارد که معادن باریت در بخش جرگلان و معدن سنگ لاشه نیز در روستای باغلق بخش مرکزی واقع شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com