اخباروگزارشات کارگری ٧ تیر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 28, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٧ تیر ماه ١٣٩٩

- ازخوزستان چه خبر؟

1- ادامه اذیت وآزار  کارگران حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد ایران به ممنوع الورود کردن یک کارگر دیگر

2- اهالی خشمگین روستای ام الطمیراهواز در اعتراض به بی آبی جاده قدیم اهواز - خرمشهر را بستند

3- ادامه اعتراضات و بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

4- بیدار شدن مسئولان اداره کل کار استان خوزستان از خواب خرگوشی پس از اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2 ساله

- از سرگیری اعتصاب وتجمع کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب دراعتراض به خلف وعده کارفرما وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگرحق طلب معدن امین یار فاریاب: هیچ کس صدای کارگران را نمی شنود حتی مسئولان شهرستان فاریاب این زحمت را به خود نمی دهند که در جمع کارگران حاضر شده و دردهای آن ها را بشنوند، فقط در جلسات کارگران را تهدید می کنند.

- تجمع اعتراضی بازنشستگان ذوب آهن اصفهان نسبت به عدم همسان سازی حقوق،به اجرا درنیامدن تعهدات درمانی وپرداخت نشدن مطالبات معوقه

- اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق

- ادامه اعتراضات اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج نسبت به عدم تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان با تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی کردستان

- اخبار ضد ونقیض درباره وضعیت جسمی دکتر ابوترابی پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان پیرانشهربدنبال حمله بستگان فوتی کرونایی واعتصاب کارکنان این واحد درمانی دراعتراض به این اقدام وحشیانه

- جان باختن یک کارگر جوان در معدن سنگ لاشه عسکرآباد بدنبال واژگونی بیل مکانیکی

- جان باختن یک کارگر در نیشابور براثر سقوط از ارتفاع

- جان باختن یک کارگر جوان تصفیه خانه آب پاکدشت در حادثه ریزش دیوار کانال

- اولین بار نیست که یک کارگر ساختمانی به کُما می‌رود - خطر هر روز روی داربست یا در ساختمان نیمه‌ساز در کمین است!

*ازخوزستان چه خبر؟

1- ادامه اذیت وآزار  کارگران حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد ایران به ممنوع الورود کردن یک کارگر دیگر

حسن جاويد حمودی کارگر بخش لوله سازی گروه ملی صنعتی فولاد ایران پس از انتشار یک مقاله در رسانه ای از طرف مدیریت شرکت ممنوع الورود به محل کارش شد .

پیش ازاین حسن جاويد حمودی در جریان اعتراضات دامنه دارکارگران فولاد اهواز برای احقاق حقوق برحقشان احضار،بازداشت وزندانی شده بود.

 قابل یادآوری است که غریب حویزاوی دیگر کارگر حق طلب فولاد اهواز کماکان ممنوع الوروداست.

 درهمین رابطه: تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به ادامه اذیت وآزار غریب حویزاوی کارگر حق طلب 

روز پنج شنبه 29 خرداد،جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای همبستگی با همکار حق طلبشان غریب حویزاوی دست از کار کشیدند وبا تجمع مقابل ساختمان مدیریت اعتراضشان را نسبت به جلوگیری از ورودش به کارخانه و اعمال فشار اقتصادی به وی،بنمایش گذاشتند.

2- اهالی خشمگین روستای ام الطمیراهواز در اعتراض به بی آبی جاده قدیم اهواز - خرمشهر را بستند

جمعه شب(6 تیر)،اهالی خشمگین روستای ام الطمیر از توابع کلانشهر اهوازبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بی آبی با تجمع و با قطع برخی درختان و آتش زدن آنها در جاده قدیم اهواز- خرمشهر،مسیر رفت وآمد خودروها را مسدود کردند.

3- ادامه اعتراضات و بلاتکلیفی معیشتی وشغلی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز های جمعه وشنبه 6 و 7 تیر،در شرایطی کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه  به اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت حقوق ،حق بیمه ومطالبات دیگر،برسر کار بازنگردندان همکاران حق طلب اخراجیشان وعدم تعیین تکلیف نهایی با وضعیت شرکت وسهامدارانش با اجتماع در مجتمع ادامه دادند که شاهد پاسخگویی کسی از مسئولان ذیربط  شهرستان،استان وکشور نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغلیشان نشدند.

4- بیدار شدن مسئولان اداره کل کار استان خوزستان از خواب خرگوشی پس از اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2 ساله

پس از اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2 ساله، مسئولان اداره کل کار استان خوزستان از خواب خرگوشی بیدار شدند.

روز شنبه 7 تیر،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برای رسیدگی به وضعیت کارگران شهرداری حمیدیه که پیش از این زیر نظر پیمانکار فعالیت می کردند، مقرر شد: شهرداری ماهانه مبالغی را به صورت علی الحساب طبق آرای هیات دادرسی، به حساب کارگران واریز کند.همچنین مکاتباتی با مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خوزستان و انعکاس وضعیت بیمه نبودن کارگران به مدت دو سال انجام شد.

وی افزود: کارگران شهرداری حمیدیه از تاریخ اول تیر ماه سال 1397به علت اتمام قرارداد پیمانکاران و با وجود انجام چندین نوبت فراخوان مناقصه و تمایل نداشتن پیمانکاران به همکاری با شهرداری، بلاتکلیف هستند.

وی ادامه داد: به دلیل بلاتکلیفی وضعیت کارگران برای دریافت حقوق، کمیسیون کارگری به ریاست فرماندار و دبیری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور اعضا، ریاست شورای اسلامی شهر و شهردار این شهرستان تشکیل و مقررشد: شهرداری حمیدیه تا تعیین پیمانکار، حقوق کارگران را ازطریق ارایه دادخواست به اداره کار براساس آرای صادره توسط هیات های دادرسی کار پرداخت کند که این امر محقق شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری حمیدیه ماهانه مبالغی را به صورت علی الحساب طبق آرای هیات دادرسی، به حساب کارگران واریز می کند.

وی درخاتمه گفت: در خصوص ثبت سوابق بیمه سال 98 و 9 ماه سال 97 پیگیری های لازم در حال انجام است و براساس کمیسیون آیین نامه 536، پس از پرداخت مطالبات توسط شهرداری و وصول توسط سازمان درسوابق بیمه گذار ثبت خواهد شد.

*از سرگیری اعتصاب وتجمع کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب دراعتراض به خلف وعده کارفرما وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگرحق طلب معدن امین یار فاریاب: هیچ کس صدای کارگران را نمی شنود حتی مسئولان شهرستان فاریاب این زحمت را به خود نمی دهند که در جمع کارگران حاضر شده و دردهای آن ها را بشنوند، فقط در جلسات کارگران را تهدید می کنند.

روز شنبه 7 تیرماه، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب  درپی خلف وعده کارفرما وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای باری دیگر دست از کار کشیدند ودرمقابل این معدن تجمع کردند.

یکی از کارگران معدن امین یار فاریاب به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: حدود 45 + روز پیش کارگران معدن امین یا فاریاب به دنبال عدم پرداخت حق بیمه، حقوق، عدم صدور فیش حقوقی، خودداری از عقد قرارداد و حتی ندادن لباس مخصوص به کارگران اعتراض کردند.

وی افزود: در جلسات متعددی که برگزار شد، مقرر شد معدن امین یار تا پایان خرداد 99 مطالبات کارگری را حل و فصل کند اما با وجود گذشت یک هفته از موعد مقرر کارگران باز هم سکوت کردند اما صبح امروز دست به اعتصاب زدند.

این کارگر معترض ادامه داد: از سوی دیگر کارفرما با عدم پرداخت حق بیمه کارگران سبب معلق ماندن بیمه درمانی کارگران شده، برخی کارگران با مراجعه به بیمه خواهان تغییر دفترچه و دریافت دفترچه  بیمه روستایی هستند که در این صورت به ازای هر نفر 300 هزار تومان باید پرداخت کنند.

کارگر معدن امین یار فاریاب اضافه کرد: کارگران به واسطه کار در معدن زندگی خود را می گذرانند، ما نمی توانیم هر ماه به خاطر عدم دریافت مطالبات خود اعتراض کنیم

وی ادامه داد: چرا مسئولان برای ماندن فردی که توانایی اداره معدن را ندارد، پافشاری می کنند متاسفانه منابع یک شهرستان در اختیار فردی قرار گرفته است که با خروج میلیاردها تومان سرمایه حتی مطالبات کارگران را پرداخت نمی کند.

این کارگر معترض افزود: با افزایش قیمت دلار، قیمت کرومیت هم افزایش چشمگیری داشته، کارفرمای این معدن با سو استفاده از شرایط کرونایی کشور خود را جزء واحدهای تولیدی مشکل دار جا زده است در حالیکه منایع روزانه معدن با افزایش قیمت دلار بالا رفته است.

کارگران معدن امین یار فاریاب همچنین گفت: کارگران از امروز تجمع هم نمی کنند در منازل خود می مانند و کار را متوقف می کنند تا وضعیت آن ها مشخص شود.

کارگر معدن امین یار فاریاب درخاتمه گفت: هیچ کس صدای کارگران را نمی شنود حتی مسئولان شهرستان فاریاب این زحمت را به خود نمی دهند که در جمع کارگران حاضر شده و دردهای آن ها را بشنوند، فقط در جلسات کارگران را تهدید می کنند.

 +ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه وبلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب در ادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان فاریاب در استان کرمان زدند.

4ماه حقوق وعیدی(معادل 2ماه حقوق)کارگران تجمع کننده پرداخت نشده است. آن ها پس  از تعطیلی معدن بر اثر شیوع کرونا، برای ثبت نام در سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردند اما در کمال ناباوری متوجه شدند چون حق بیمه آنها در گذشته توسط کارفرما واریز نشده، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نُهصد هزارتومانی نزدیک به 11میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

وی افزود: چون کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده است، خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه قطع برا ما و خانواده هایمان قطع شده است و این در حالی است که وضعیت قراردادی کارگران در سال 1399 نیز بلاتکلیف است و همین موضوع باعث شده تا آنها سردرگم باشند.

این کارگر معترض اضافه کرد: کارگرها معمولا لباس کار، قرارداد و فیش حقوقی ندارند و هیچ وقت هم مدیرعامل در این خصوص پاسخگو نبوده است.

وی ادامه داد: برای مثال کارگری که به دلیل مشکلات معدن مجبور  به درخواست تسویه می شود باید 400 کیلومتر راه را تا کرمان بپیماید تا در دفتر شرکت حضور پیدا کند که با همه ی سختی ها مسافت طولانی و هزینه های آن ممکن است جوابی نگیرد.

او می گوید: هر اعتراضی در این معدن با کسر حقوق یا اخراج جواب داده می شود.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان ذوب آهن اصفهان نسبت به عدم همسان سازی حقوق،به اجرا درنیامدن تعهدات درمانی وپرداخت نشدن مطالبات معوقه

روز شنبه 7 تیر،بازنشستگان ذوب آهن اصفهان از شهرهای مختلف استان خودرا به جلوی ساختمان دادگستری استان اصفهان رساندند تا اعتراضشان را نسبت به عدم همسان سازی حقوق براساس تبصره 5 ماده 109  و به اجرا درنیامدن تعهدات درمانی  مطابق آیین‌نامه فولاد وپرداخت نشدن مطالبات معوقه ازسال 91،بنمایش بگذارند وخواهان تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگان فولاد شوند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، صندوق بازنشستگی فولاد قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد در فروردین ماه سال جاری اجرا می کرد، اما همچنان اجرایی نشده و اعلام کرده اعتباری برای اجرای این قانون ندارد.

در صورت اجرای قانون همسازی حقوق بازنشستگان ذوب آهن، صندوق فولاد حداقل باید 70 میلیارد تومان برای یک ماه اعتبار در نظر بگیرد.

*اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق

روز شنبه 7 تیر، کارگران سد شفارود شهرستان رضوانشهراستان گیلان برای اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق دست از کار کشیدند ودرمحل کارشان واقع در روستای پونل تجمع کردند.

*ادامه اعتراضات اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج نسبت به عدم تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان با تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی کردستان

روز شنبه 7 تیر، اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج واقع در ویلا شهر سنندج درادامه اعتراضشان نسبت به سال ها بلاتکلیفی برای تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان  دست به تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی کردستان زدند.

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج نسبت به عدم تحویل منازلشان مقابل استانداری

روز پنج شنبه 5 تیر، اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج واقع در ویلا شهر سنندج برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سال ها بلاتکلیفی برای تحویل منازلشان دست به تجمع استانداری کردستان زدند.

 

*اخبار ضد ونقیض درباره وضعیت جسمی دکتر ابوترابی پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان پیرانشهربدنبال حمله بستگان فوتی کرونایی واعتصاب کارکنان این واحد درمانی دراعتراض به این اقدام وحشیانه

طی روزهای جمعه وشنبه 6 و7 تیر،اخبار ضد ونقیضی درباره وضعیت جسمی دکتر ابوترابی پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان پیرانشهربدنبال حمله بستگان فوتی کرونایی واعتصاب کارکنان این واحد درمانی در اعتراض به این اقدام وحشیانه در شبکه های اجتماعی ورسانه ها منتشر شده است.

*جان باختن یک کارگر جوان در معدن سنگ لاشه عسکرآباد بدنبال واژگونی بیل مکانیکی

ظهر روز جمعه 6 تیر،بدنبال واژگونی بیل مکانیکی استیجاری در معدن سنگ لاشه عسکرآباد در استان کهگیلویه و بویراحمد راننده متاهل و27 ساله اش بنام ایمان رومینا،در دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در نیشابور براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر 45 ساله قالب بند  حین کار درطبقه پنجم ساختمانی در حال احداث در نیشابور، استان خراسان رضوی، به زمین سقوط کرد ودر دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر جوان تصفیه خانه آب پاکدشت در حادثه ریزش دیوار کانال

روزجمعه 6 تیر، یک کارگر28 ساله تصفیه خانه آب شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت در استان تهران بر اثر ریزش ناگهانی دیوار در هنگام تخلیه خاک توسط بیل مکانیکی در زیر آوار ماند و در دم جان باخت.

*اولین بار نیست که یک کارگر ساختمانی به کُما می‌رود - خطر هر روز روی داربست یا در ساختمان نیمه‌ساز در کمین است!

میکائیل صدیقی با انتقاد از آمار بالای حوادث کار در بخش ساختمان گفت: کارگران ساختمانی باید حق و حقوق خود را به خوبی بشناسند.

روز شنبه 7 تیر وی در گفتگو با خبرنگار رسانه ای از حادثه منجر به کما برای یک کارگر ساختمانی خبر داد و گفت: متاسفانه باخبر شدیم یک کارگر ساختمانی به اسم «فرهاد شاپری» اهل روستای ژنین مریوان به دلیل بی‌توجهی کارفرما،عدم رعایت اصول ایمنی کا و همچنین ادارات مرتبط در بررسی ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، دچار حادثه کار شده و وضعیت مناسبی ندارد. او اکنون در بیمارستان سنندج در کماست و پیگیری وضعیت بیمه فرهاد و جواز و بیمه ساختمان درجریان است.

وی به بهانه این حادثه دردناک می‌گوید: اولین بار نیست که چنین حوادثی برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد؛ چند نکته مهم را باید یادآور شوم؛ کارگران ساختمانی که در محل کار دچار حادثه می‌شوند، حتما باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا اورژانس آنها را در محل وقوع حادثه به بیمارستان منتقل کند و گزارش حادثه را مکتوب بنویسد. بدین ترتیب کارفرما بعدها نمی‌تواند برای فرار از پرداخت حق و حقوق کارگر، وقوع حادثه در محل کار را انکار کند. کارگران باید کارفرمایان را از وظایف خود در کارگاه آگاه سازند و مواد ۸۵ و ۹۱ و ۹۵ و... قانون کار را به آنها یادآوری کنند. کارگران باید از بیمه بودن ساختمان و فعال بودن جواز ساختمان مطمئن شوند و قرارداد تنظیم شده سندیکا را با کارفرما تنظیم نماند.

صدیقی نگاهی به آمار حوادث در بخش ساختمان می‌اندازد: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ ، ۱۳۶۳ نفر بوده که در میان آنها ۱۳۵۷ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند. اما در سال ۹۷ در همین محدوده زمانی با ۱۲۵۶ کشته شده در حوادث کار مواجه بوده‌ایم. سقوط از بلندی مهم‌ترین علت فوت کارگران به حساب می‌آید که توانسته جان ۵۶۰ کارگر که همگی مرد هستند را بگیرد. پس از آن اصابت جسم سخت با ۳۴۶ قربانی رتبه دوم را دارد که در میان قربانیانِ آن، ۳۴۴ مرد و ۲ نفر زن دیده می‌شود. در نهایت، سومین عامل مربوط به مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی است که ۲۰۳ قربانی داشته است.

وی در پایان تاکید می‌کند: در عین حال باید گفت بیشتر از ۵۰ درصد حوادث کار مربوط به کارگران و استادکاران ساختمانی است؛ بنابراین این کارگران هر روز و هر لحظه در معرض خطر هستند و بایستی حق و حقوق قانونی خود را به درستی بشناسند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com