اخباروگزارشات کارگری ٢٧ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 17, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٧ خرداد ماه ١٣٩٩

جان باختن فرید کعبی پور کارگر مبارزگروه ملی صنعتی فولاد ایران

روز دوشنبه 26 خرداد،فرید کعبی پور کارگر مبارزگروه ملی صنعتی فولاد ایران پس از چند هفته دست وپنجه نرم کردن دربیمارستان با بیماری کووید 19،جانش را اازدست داد.

فرید کعبی پور که در آستانه بازنشستگی بود از کارگران جسور و شجاعی بود که در همه اعتراضات و اعتصابات گذشته فولاد حضور داشت.

از حدود یک ماه پیش بیش از 10 نفر از کارگران گروه ملی فولاد به ویروس کرونا مبتلا شده بودند با این حال مدیریت شرکت حاضر به تعطیل کردن محیط کار نشد.

یادش جاویدان باد

- ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

- اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها

- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبزشهرداری خرم آباد نسبت به عدم پرداخت 11 ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

- ادامه اعتراضات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمعی دیگر مقابل مجلس

- عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران شهرداری لیکک

- عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران شهرداری لیکک

- شاپور احسانی راد بازداشت وبرای تحمل 5 سال حبس راهی زندان اوین شد

- سندیکای نقاشان استان البرز:شاپور احسانی راد و حیدر قربانی آزاد باید گردند

- فرصت یک هفته ای به سپیده قلیان برای تحمل 5 سال حبس در زندان اوین

- محکومیت ابوالفضل نژادفتح به پنج سال حبس در دادگاه تجدید نظر!

- محمود صالحی :هاجر سعیدی را آزاد کنید

- پیشنهاد سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای حفظ جان رانندگان در مقابل بیماری کووید 19

- اعتصاب وتجمعات تاکسی داران سبزوار دراعتراض به عدم اعلام نرخ جدید کرایه مقابل شورای شهر و فرمانداری

- جان باختن 2 کارگر مقنی در ورامین براثر گازگرفتگی

- جان باختن یک کارگر 47 ساله در قزوین براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر در بهاباد حین کار با دستگاه سنگ خردکن

*ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

روز سه شنبه 27 خرداد،حدود 800 کارگر بخشهای کشاورزی، کارخانه، خوراک دام، تجهیزات مکانیکی، اموراداری و زیربنایی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با برپایی تجمع درمجتمع به اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی درپی واگذاری به بخش خصوصی ادامه دادند.

درهمین رابطه،یکی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در تشریح گسترده‌تر شدن اعتراض خود و همکارانش به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از گذشت چند روز اعتراض برای وصول مطالبات مزدی، متاسفانه هیج مسئولی در مجتمع حاضر نمی‌شود و پاسخگوی مطالباتمان نیست.

وی ادامه داد:کارگران دو ماه از مطالبات مزدی مربوط به فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری خود را در حالی طلبکارند که طبق مصوبات شورای تامین قرار بود کارفرما دهم تا پانزدهم هر ماه حقوق کارگران را پرداخت کند بنابراین در حال حاضر جدا از حقوق فروردین ماه، 17 روز از موعد پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کارگران هم گذشته است.

او افزود: مطالبات دیگری از کارفرما در ارتباط با سنوات، پرداخت هزینه سختی کارکارگران بازنشسته و پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی و موارد دیگری داریم که به دلیل بی‌توجهی کارفرما، وصول این مطالبات چندین ماه است دچار مشکلات شده است.

یکی دیگر از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی گفت: باوجود آنکه همه باخبریم پرونده تخلفات ارزی مدیرعامل شرکت هفت تپه در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و میلیون‌ها دلار از منابع مالی وی توسط مراجع قضایی توقیف شده است ولی خبری از پرداخت حقوق کارگران درمیان نمی باشد.

او اضافه کرد: در خلال این تجمعات اعتراضی با وجود آنکه شاهد عبورو مرور تعدادی از مسئولان بوده‌ایم اما همه آنها با بی‌اعتنایی از کنار ما کارگران گذشتند و در عمل کاری برای پیگیری مطالباتمان انجام ندادند.

وی درخاتمه گفت:درصورتی‌که به درخواست‌های به حق ما پاسخ مثبت داده نشود، اعتراضات همچنان ادامه خواهد داشت.

*اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها

روز سه شنبه 27 خرداد، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها دست از کارکشیدند ومقابل ساختمان اداره راه آهن این ناحیه  دراندیمشک تجمع کردند.

درگزارشی که از تجمع کنندگان درشبکه های اجتماعی منتشر شده است،ازجمله آمده: امروز ناحیه زاگرس اعتصاب کردن در جلوی ناحیه ولی هیچکدام از مسئولین جوابگو نبودن یعنی بهمون گفتن دیگه نمی تونیم بهتون دروغ بگیم قول دروغ بهتون نمیدیم .

رک بهمون گفتن هیچ خبری از حقوق و بن و بیمه و غیره نیست.

حالا ما اگر تو این چندروز خبر دقیقی بهمون ندن عازم تهران میشیم ،جلوی اداره کل میدان آرژانتین و جلوی دفتر رئیسی از همکاران عزیز خواهش میکنم با هم هماهنگ باشیم برای رفتن به تهران بخدا تنها راه رسیدن به تجمیع شدن همینه.

*تجمع اعتراضی کارگران فضای سبزشهرداری خرم آباد نسبت به عدم پرداخت 11 ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 26 خرداد، کارگران فضای سبزشهرداری خرم آباد برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 11 ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

روز گذشته جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد در اعتراض به عدم  پرداخت حقوق  11 ماهه خود در مقابل فرمانداری خرم‌آباد  تجمع کردند.

یکی از کارگران فضای سبز خرم‌آباد حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: 11 ماه است که حقوق نگرفته‌ایم دستمان را جلو چه کسی باید دراز کنیم؟ ما قربانی  وعده‌های شهرداری و پیمانکاران شده‌ایم وقتی با دست خالی که حتی قدرت خرید نان را ندارم مجبور می‌شوم به خانه برم فقط دعا می‌کنم دخترو پسرم که سنی هم ندارند خواب باشند و دست خالی من را نبینند.

وی افزود:بدنبال اعتراض در نهایت به ما می‌گویند فردا سر کار بروید حقوقتان را پرداخت می‌کنیم وعده تو خالی که 11 ماه است ما را با آن گول می‌زنند.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان شهری هیچ گونه  توجهی به ما ندارند،اضافه کرد: ما حتی اگر چند روز هم به نشانه اعتراض و گرفتن حقمان تجمع کنیم مسئولان استان برای ما هیچ ارزشی قائل نیستند چون اگر اینگونه نبود حداقل ما حداقل دو یا سه ماه حقوق معوق داشتیم نه 11 ماه ای کاش مسئولان شهر یک بار هم که شده طعم شرمندگی از خانواده را به خاطر  سفره خالی می‌چشیدند شاید اینطور ما را بیشتر درک می‌کردند.

*ادامه اعتراضات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمعی دیگر مقابل مجلس

روز سه شنبه 27 خرداد برای باری دیگر،جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشور برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس تجمع کردند و خواهان حذف آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،تجمع کنندگان خواهان پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامیشان ودراین راستا حذف آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان هستند.

تجمع کنندگان که نسبت به موارد اعمال شده در قبال وضعیت استخدام و ورودشان به دانشگاه فرهنگیان اعتراض داشتند خواهان حذف آزمون ورودی به این دانشگاه برای آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی شدند.

*عدم پرداخت 7 ماه حقوق کارگران شهرداری لیکک

 خبرکوتاه:7 ماه حقوق کارگران شهرداری لیکک در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت نشده است.

*شاپور احسانی راد بازداشت وبرای تحمل 5 سال حبس راهی زندان اوین شد

صبح روز سه شنبه 27 خرداد،شاپور احسانی راد عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران   در ساوه بازداشت شد.

بنا به گفته صالح نیک بخت وکیل وی :طبق اعلام خانواده او نامبرده صبح امروز توسط ماموران دادسرای ساوه بازداشت و بگفته انها وی امروز به تهران وزندان اوین اعزام میشود . شاپور جز فعالیت صنفی ‌و سندیکاییی و دفاع از حقوق کارگران هیچ فعالیتی نداشت و در هیچ گروه وسازمان سیاسی نیز نه عضو بوده ونه فعالیت میکرد ،با این حال مانند همه فعالین کارگری، مدنی ‌مطبوعاتی متهم به تبانی و اقدام بر علیه امنیت داخلی و خارجی شده است .مهمترین جرم او از نظر مراجع قضایی ملاقات او با برخی از زندانیان سیاسی وفعالین مدنی ‌و شنود تلفن وی در تماس با این افراد در داخل وخارج از کشور بوده است . وی دردادگاه بدوی  با اتهامات ؛ تبانی علیه  امنیت ‌و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس و دوسال تبعید به شهر نیکشهر در استان سیستان وبوچستان ومحرومیتهای متعدد اجتماعی از جمله محرومیت از حق دسترسی به تلفن دستی محکوم شده بود که چون اتهام تبلیغ در داخل دیگر اتهام اصلی او بود این اتهام و نیز محرومیت از حقوق اجتماعی ‌و تبعید از مجازاتهای او در مرحله تجدید نظر حذف شد.

*سندیکای نقاشان استان البرز:شاپور احسانی راد و حیدر قربانی آزاد باید گردند

صبح امروز ۲۷ خرداد شاپور احسانی راد از اعضای اتحادیه آزادکارگران ایران  توسط ماموران اطلاعات در منزلش دستگیر شد. 

 در تاریخ ۱۸ خرداد۱۳۹۹ حیدر قربانی کارگر ساختمانی عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمله ماموران وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر شده و او را همراه لوازم شخصی به بند ۲۰۹ اوین منتقل و در آنجا زندانی کردند .  ۱۹ خرداد او را به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای شهرقدس برده و مثلاً تفهیم اتهام کردند. در واقع پرونده ای با اتهامات دروغین علیه او ساختند و مجدداً به بند ۲۰۹ اوین برگرداندند.

همچنین به جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد علاوه بر حکم قبلیش به۱۳ ماه زندان تعزیری حکم صادر نموده اند.

شاپور احسانی راد و حیدر قربانی مانند جعفر عظیم زاده دبیراتحادیه و بسیاری از کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان و فعالین اجتماعی زندانی شده اند، در همین حال بسیاری از فعالین از جمله ناهید خداجو،نسرین جوادی دیگر اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران زیر حکم بوده و با وثیقه های سنگین به شکل گروگان موقتا" آزاد هستند، همه این زندانیان برای کسب نان و داشتن زندگی انسانی و همچنین حفظ شغل خود و دیگر زحمتکشان فعالیت کرده اند، در مقابل دشمنان طبقه کارگر ضمن پایمال کردن حقوق آنها با توسل به نیروهای قهریه آن‌ها را تحت پیگرد قرار داده و با اتهامات واهی و دروغین علیه شان پرونده ساخته و آنها را زندانی کرده اند و یا تحت تعقیب و زیر حکم قرار دادند. نهاد های مختلف قضایی و اداری و پلیسی همه این کارها را علیه کارگران و زحمتکشان انجام دادند تا از کارفرمایان که بیشتر آنها دزد و اختلاس گر و رانتخوار، اخراج کنندگان کارگران و مجرم به عنوان عدم پرداخت دستمزد کارگران ، مانند اسد بیگی ها و ماموران و مسئولین دستگاهای مختلف که در دزدی و رشوه خواری و اختلاس و رانت شریک بودند را حفظ و حمایت کنند.

 توجه داشته باشیم تمامی پرونده های دروغین که علیه کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان و علیه کلیه زحمتکشان از جمله کارگران هفت تپه، فولاد اهواز، هپکو، آذر آب، سندیکای واحد، کارگران معادن، اتحادیه آزاد و ... ساخته شده است توسط شعبه ها و ادارات دستگاه قوه قضاییه و قضات و مأمورانی ساخته شدند که اکنون بیشتر قضات اش و به خصوص قاضی القضات هایش فراری یا تحت پیگرد با عناوین ثابت شده  اختلاس گری، دزدی و رشوه خواری هزاران میلیاردی هستند، با توجه به چنین فاسدانی که مسبب پرونده های فوق بودند، یا پرونده هایی که محصول دست و اندیشه چنین دزدان و اختلاسگران و رشوخواران هستند، آیا دستگاه قوه قضاییه کنونی نیز می خواهد همان پرونده های ساختگی و دروغین را ادامه بدهد؟

 اگر چنین است ، پس فرق قوه قضاییه کنونی با قوه قضاییه های قبلی که چنان فسادها و جنایاتی را مرتکب شده‌اند، در چیست ؟

زمانی می‌توان بین دستگاه قضاییه و ماموران و مسئولان کنونی با قبلی ها تفاوت قائل شد که تمامی پرونده هایی که در دستگاه‌های قضاییه و ماموران قبلی که علیه کارگران و معلمان و دیگر زحمتکشان ساخته شده بود متوقف و غیر قابل پیگیری اعلام شود. در غیر اینصورت سیاست و ماهیت و ساختار و روش ادامه همان است که توسط قاضی القضات های فاسد قبلی پایه گذاری شده است، ما ضمن اینکه خواستار آزادی فوری جعفر عظیم زاده، حیدر قربانی و شاپور احسانی راد و تمامی کارگران، معلمان، دانشجویان و زنان و تمامی فعالین مدنی و اجتماعی و کلیه زحمتکشان زندانی هستیم، همچنین می‌خواهیم دستگاه قضاییه جهت اثبات واقعی بودن ادعاهای خود اعلام  کند، همه پرونده های فوق غیر قانونی و ناعادلانه بوده اند و تمامی پرونده های ساخته شده توسط قاضی القضات ها و عوامل شان علیه کارگران و زحمتکشان و فعالین اجتماعی و زنان و دانشجویان را دور ریخته و زندانیان آزاد گردند و وثیقه ها فک شوند، بدین وسیله اثبات کنند  قصد ادامه راه و روش افراد فاسدی که اکنون تحت پیگرد هستند نمی باشند.این می‌تواند کوچکترین قدم عملی در جهت اثبات واقعی بودن ادعاهای اعلام شده باشد، در غیر این صورت ثابت خواهد شد که ادعا های اعلام شده در جهت نه مبارزه با فساد، بلکه به عنوان ادامه شعار های عملی نشده مانند " مستعضفان وارثین زمین هستند"  تنها به عنوان حرف‌ و شعارهای تبلیغی  جهت فریب مردم هستند.

۲۷ خرداد ۱۳۹۹

سندیکای نقاشان استان البرز

*فرصت یک هفته ای به سپیده قلیان برای تحمل 5 سال حبس در زندان اوین

روز سه شنبه 27 خرداد،سپیده قلیان پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین، جهت پیگیری وضعیت پرونده‌اش ،بازداشت و روانه زندان گردید.

بدنبال پیگیری خانواده سپیده قلیان وسپردن تعهد به وی یک هفته فرصت داده شد تا برای تحمل 5 سال حبس راهی زندان اوین شود.

درهمین رابطه،جمال‌ حیدری منش وکیل سپیده قلیان،در اینستاگرام خود نوشته است:او بدون دلیل موجهی از شمول عفوشدگان این پرونده خارج شده و امروزپس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین،جهت پیگیری وضعیت پرونده‌اش،بدون اخطار قبلی بازداشت و روانه زندان شداما با پیگیری‌های خانواده،خانم قلیان با سپردن تعهد برای مدت یک هفته از حضور در زندان معاف شده است.

*محکومیت ابوالفضل نژادفتح به پنج سال حبس در دادگاه تجدید نظر!

ابوالفضل نژادفتح فعال صنفی دانشجویی و دانشجوی انسانشناسی دانشگاه تهران که از بازداشت شدگان آبان ٩٨ بود، طی دادگاه تجدیدنظری که به صورت غیابی برگزار گردید، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد.

این فعال صنفی طی دادگاه بدوی خود از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و اجتماع و تبانی به پنج سال حبس محکوم شده بود که عملا پنج سال آن قابل اجرا بود.

جرم انگاری فعالیت صنفی دانشجویان و صدور احکام متعدد به ایشان از دیماه ٩۶ شدت بیشتری داشته است که عدم محکومیت و تبرئه ی همه ی آنها بدون قید و شرط تنها حکم پذیرفتنی میتواند باشد.

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*محمود صالحی :هاجر سعیدی را آزاد کنید

هاجر سعیدی همسر عبدالله خیر آبادی روز یکشنبه مورخ 18/3/99 توسط نیروهای امنیتی در منزل مسکونی خود در شهر سنندج دستگیر و روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان سنندج شد و تا این لحظه از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

ما سلهاست که خانواده خیر آبادی را می شناسیم و با هم ارتباط خانوادگی داریم. این ارتباط تنها در حد احوال پرسی و چیزی بجز آن نیست و در تمام دنیا این رسم است.

نکته قابل ذکر این است که زمانی عبدالله خیر آبادی همسر هاجر سعیدی برای پیگیری وضعیت ، همسرش به اداره اطلاعات مراجعه می کند. مسئول مربوطه اظهار می دارد که هاجر با خانواده محمود صالحی ارتباط دارد. من ضمن تائید این گفته مسئول محترم اعلام می کنم که ارتباط ما ارتباطات خانوادگی است و من مطمئن هستم که جناب بازجو نیز خودش با تعدادی از خانواده ها ارتباط خانوادگی دارند. 

اما سئوال من از مسئول محترم پرونده هاجر سعیدی این است که به استناد کدام قانون جزایی فردی که با خانواده ما ارتباط داشته باشد مجرم است و باید به آن اتهام  او را دستگیر و زندانی کرد؟

با توجه به اظهارات مسئول محترم پرونده ، هاجر سعیدی هیچ جرمی مرتکب نشده و باید بدون قید و شرط آزاد گردد.

27/3/99

*پیشنهاد سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای حفظ جان رانندگان در مقابل بیماری کووید 19

مدیریت شرکت واحد به رانندگان ماسک نمی‌دهد اما با نصب پلاکارد در ایستگاه‌ها خبر از اجباری بودن استفاده از ماسک در اتوبوس‌ها طبق مصوبه ستاد ملی کرونا می‌‌دهد.

سندیکا کارگران شرکت واحد از مسئولین شهری می‌خواهد برای ایمنی رانندگان زحمتکش به آنها مواد ضدعفونی و ماسک بدهد و کابین راننده را از قسمت مسافران با نایلون کاملا جدا کند.

*اعتصاب وتجمعات تاکسی داران سبزوار دراعتراض به عدم اعلام نرخ جدید کرایه مقابل شورای شهر و فرمانداری

روز سه شنبه 27 خرداد،جمعی از تاکسی داران سبزوار دست از کارکشیدند و مقابل شورای شهر و فرمانداری این شهرستان دراستان خراسان رضوی تجمع کردند.

یکی از تاکسی داران معترض ه خبرنگار رسانه ای گفت: با وجود مصوبه افزایش کرایه ناوگان بار و مسافر در شورای شهر سبزوار، تاکنون این مصوبه برای تصمیم گیری نهایی به هیات تطبیق فرمانداری شهرستان ارسال نشده است.

وی افزود: در یکصد و نود و ششمین جلسه رسمی شورای شهر سبزوار افزایش نرخ خدمات و تعرفه کرایه ناوگان بار و مسافر به تصویب شورا رسید که با گذشت دو هفته این مصوبه با سهل انگاری هنوز به هیات تطبیق فرمانداری نرسیده است.

*جان باختن 2 کارگر مقنی در ورامین براثر گازگرفتگی

عصر روز دوشنبه 26 خرداد،2 کارگر مقنی حین کار در عمق 20متری چاه  در یک گارگاه واقع در روستای خورین ورامین دچار گازگرفتگی شدند وجانشان را ازدست دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،یک کارگر مقنی، در عمق 25 متری چاه دچار گازگرفتگی شده و از دیگر کارگر، تقاضای کمک می‌کند که وی نیز به قصد خارج کردن همکار خود، به عمق چاه وارد می‌شود.

کارگر دوم نیز پس از وارد شدن به عمق چاه دچار گازگرفتگی شده و به دلیل نرسیدن هوا، هر دو نفر جان خود را از دست می‌دهند.

*جان باختن یک کارگر 47 ساله در قزوین براثر برق گرفتگی

روز سه شنبه 27 خرداد،یک کارگر 47 ساله حین کار درساختمان برج تجارت واقع در میدان میر عماد کلانشهر قزوین دچار برق گرفتگی شد وجان باخت.

*جان باختن یک کارگر در بهاباد حین کار با دستگاه سنگ خردکن

یک کارگرهنگام کار با دستگاه سنگ خردکن در یک کارگاه واقع در شهرستان بهاباد استان یزد دچار حادثه شد و بر اثر شدت ضربه وارده در دم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com