اخباروگزارشات کارگری ٢۵ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 14, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢۵ خرداد ماه ١٣٩٩

- از سرگیری اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

- تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی  کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش وپرورش

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان

- کانون نویسندگان ایران: وثیقه‌ی سه میلیارد تومانی و بازداشت آرش گنجی

- بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و لغو کار کودکان در رابطه با قتل جورج فلوید در آمریکا و کشتار مردم در ایران

- تجمع اعتراضی دوباره صاحبان خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کرمان

- ادامه اعتراضات مال‌باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) با تجمع مقابل وزارت صنعت

- تجمع خریداران ارزنیمایی مقابل بانک مرکزی

- جان باختن کارگر جوان در ساوجبلاغ براثر برق گرفتگی

*از سرگیری اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه از سرگرفته شد.

روز یکشنبه 25 خرداد،کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفتند:امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین و اردیبهشت ماه، دست از کار کشیده‌اند.

کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات خود،گفتند: بعد از گذشت 85 روز از آغاز سال جدید اخیرا کارفرما فیش حقوقی فروردین ماه کارگران را بدون درج همه مزایای مزدی صادر کرده بود که با واکنش تند کارگران روبرو شد و کارگران با پس فرستادن فیش‌ها، کارفرما را مجاب به صدور فیش‌های جدید با درج همه آیتم‌ها کردند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه افزودند: درحالی دو ماه حقوق طلبکاریم که طبق مصوبات استانی و بخشنامه‌ی داخلی شرکت، کارفرما می‌بایست هر ماه بین دهم تا پانزدهم، حقوق کامل کارگران را پرداخت کند. اما درحال حاضر دو ماه حقوق کارگران پرداخت نشده و ما در آستانه سومین ماه قرار داریم.

به گفته آنها، براساس برنامه زمان‌بندی شده،قرار بود حقوق و دستمزد فروردین ماه کارگران تا دهم خرداد ماه به حساب کارگران واریز شود اما هنوز محقق نشده است.

کارگران معترض ادامه دادند: در حال حاضر کسی در شرکت هفت تپه پاسخگو نیست تا به مشکلاتمان رسیدگی کند. مدیرعامل شرکت در تهران است و هر چند ماه یکبار به مجتمع هفت تپه سفر می‌کند. نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل نیز از صبح روز گذشته به دنبال وصول مطالبات کارگران، به تهران سفر کرده است.

کارگران در بخش دیگری از مشکلات خود درباره معوقات بیمه‌ای خود گفتند: جدا از همه مشکلات آنچه به کارگران فشار مضاعف آورده، تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی به دلیل بدهی کارفرما به تامین اجتماعی است. حدود سه ماه است کارگران امکان تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی خود را ندارند، به همین دلیل کارگرانی که خود و خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند، دچار مشکل شده‌اند.

یکی از کارگران نیشکر هفت تپه دراین رابطه گفت: با وجود رسانه‌ای شدن مشکلات بیمه‌ای کارگران نیشکر هفت تپه در شهرستان شوش، هنوز هیچ نهادی به مشکلات ما رسیدگی نکرده است.

این کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه در تشریح مشکلات بیمه‌ای خود و همکارانش گفت: اداره تامین اجتماعی شعبه هفت تپه به دلیل بدهی‌های مالی کارفرمای مجتمع نیشکر هفت تپه به تامین اجتماعی چندین ماه است از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران خودداری می‌کند.

به گفته وی، در مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی هفت تپه و طرح درخواست تمدید و یا تعویض دفترچه‌ها، مسئولان تامین اجتماعی عملی شدن این امر را منوط به پرداخت  مطالبات معوقه کارفرمای مجتمع کردند اما ظاهرا کارفرمای بخش خصوصی مجتمع نیشکر هفت تپه توانایی  پرداخت یکجای مطالبات تامین اجتماعی را ندارد.

او با بیان اینکه این عمل اداره تامین اجتماعی هفت تپه خلاف قانون است چراکه این کارگران بیش از 20سال است که به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کنند، افزود: در حال حاضر مشکلات بیمه‌ای ناشی از عدم تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی این تعداد کارگر و خانواده‌هایشان به مشکلات معیشتی آنان افزوده است.

این کارگر نیشکر هفت تپه گفت: اداره تامین اجتماعی  هفت تپه با تحت فشار قرار دادن کارگران می‌خواهد به بدهی‌های مالی خود برسد.

این کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه در خاتمه سخنانش گفت: باتوجه به اینکه در بین کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه کارگرانی وجود دارند که هم‌اکنون خود یا خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند و با مشکلاتی که در  زمینه تمدید نشدن دفترچه‌ها برایشان پیش آمده، برای پرداخت هزینه‌های درمانی سرگردان شده‌اند.

به گفته کارگران هفت تپه؛ درکنار عدم تحقق برخی مطالبات کارگران در این واحد کشاورزی و صنعتی، سختی کار حدود 150 نفر از کارگران که از اسفند ماه سال 98 بازنشسته شده‌اند نیز پرداخت نشده است. حدود 70نفر از کارگران نی‌بر نیز به دنبال وصول مطالبات پایان خدمت خود هستند. همچنین شماری از رانند‌ه‌های وانت‌‌بارهای استیجاری بابت چندین ماه مزد معوقه طلبکارند.

*تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی  کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش وپرورش

برای باری دیگرجمعی از معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی از سراسر  کشور راهی پایتخت شدند تا برپایی تجمع در روز یکشنبه 25 خرداد مقابل ساختمان مرکزی وزارت آموزش وپرورش صدای اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی منعکس کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،آنها با داشتن پلاکاردهایی که نشان می‌داد از استان‌های متفاوتی آمده‌اند نسبت به اجرای تبصره 10 ماده 17 درباره استخدام معلمان حق‌التدریس اعتراض داشتند.

معلمانی که عموم آنها را بانوان تشکیل می‌دادند و از دور و نزدیک آمده بودند، در حالی در سکوت در گوشه و کنار خیابان روی پله و کنار جوی خیابان نشسته‌اند که هیچ مسئولی از آموزش و پرورش در میانشان حاضر نبود.

آنها نسبت به عدم اجرای قانون و تعلل آموزش و پرورش در اجرای قانون استخدامشان معترض هستند.

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان

روز یکشنبه 25 خرداد،کارگران شهرداری یاسوج در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای باری دیگر دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

درهمین رابطه،رئیس شورای شهر یاسوج با اشاره به مطالبه از سه تاهشت ماهه کارگران وپرسنل سازمان‌های شهرداری یاسوج،  به خبرنگار رسانه ای گفت: در این زمینه با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم که دلیل این تاخیر در پرداخت حقوق کارگران نبود اعتبار اعلام شده است.

*کانون نویسندگان ایران: وثیقه‌ی سه میلیارد تومانی و بازداشت آرش گنجی

آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در پی افزایش قرار وثیقه از 450 میلیون تومان به سه میلیارد تومان بازداشت شد.

صبح امروز یکشنبه 25 خرداد آرش گنجی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام‌های "تبلیغ علیه نظام"، "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" و "عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام" محاکمه شد. در پایان محمد مقیسه وثیقه‌ی 450 میلیون تومانی گنجی را به سه میلیارد تومان افزایش داد و او را راهی بازداشتگاه اوین کرد. 

آرش گنجی مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران روز یکم دی ماه به دلایل نامعلوم بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد. دو روز بعد معلوم شد در بند 209 زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد. در اعتراض به بازداشت او کانون نویسندگان ایران و بسیاری از نویسندگان و نیز  پن آمریکا بیانیه‌های اعتراضی منتشر کردند. آرش گنجی پس از چهار هفته بازداشت با تامین قرار 450 میلیون تومانی تا برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

‍ *بیانیه تشکلها و گروه های فعالین کارگری و لغو کار کودکان در رابطه با قتل جورج فلوید در آمریکا و کشتار مردم در ایران

جورج فلوید در آمریکا به جرم سیاه بودن توسط سیستم فاشیست و نژادپرست حاکم به قتل رسید. نظام سرمایه داری در قرن بیست و یکم برای بارها ثابت کرده است که داشتن صنعت مدرن و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته هم بدون آنکه حامل خشونت و بربریت باشد، برای استثمار طبقه کارگر میسر نیست. از آنجا که اساس سرمایه داری کسب سود از طریق بهره کشی از طبقه کارگر است، منشاء تبعیض و نابرابری و ضدیت با انسانیت خود را نیز از همان می گیرد. توحش بخش جدایی ناپذیر نظام سرمایه داری است.

فرقی نمی کند در آمریکا به دنیا آمده باشید یا در ایران، آنچه که حقوق انسانها را در جوامع طبقاتی تعیین می کند، قوانین سیانت از منافع یک درصدی های حاکم است.

در آمریکا، نژادپرستی سفید حاکم است، در ایران انواع قوانین تبعیض آمیز و ضد انسانی از قبیل تبعیض جنسیتی، تبعیض مذهبی، قومی و قوانین ضد آزادی بیان، ضد کارگر، ضد دگرباشان و مداخله گر در خصوصی ترین امور زندگی مردم حاکم است.

در آمریکا پلیس جنایتکار و نژادپرست زانویش روی گلوی جورج فلوید سیاه پوست می گذارد تا خفه شود و در ایران پلیس در زندانها و بازداشتگاهها، انسانها را به جرم اعتراض به فقر، نابرابری جنسیتی، به جرم داشتن عقاید و مذاهب غیر رسمی، زیر شکنجه می کشند.

جنایت علیه بشریت به بهانه های متفاوت در هر گوشه از جهان، قائده نظام سرمایه داری است. کافی است که در غرب و آمریکا باشید و رنگ پوستت سیاه باشد، تا عنوان شهروند درجه دوم بگیرید و توسط قانون و پلیس تحقیر و کشته شوید. کافیست کارگر باشید تا در هر کجای جهان، استثمار و به بردگی کشیده شوید.

کافیست در ایران باشید تا به خاطر زن بودن سرکوب شوید. کافیست کارگر باشید تا 5 برابر زیر خط فقر زندگی کنید و به محض اعتراض، با اتهامات "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام " برایت پرونده سازی کنند، بازداشت و شکنجه و زندانی شوید و کافیست افغانستانی مهاجر باشید تا دستجمعی به رودخانه انداخته شوید.

سرمایه داری در هر گوشه از جهان حامل فاشیسم است و بر همین مبنا بر سیمای بشریت خون می پاشد.

امروز بشریت دارد خود را می یابد و حق به شیوه انسان زیستن را فریاد می زند.

جورج فلوید به قتل رسید، اما مردم متمدن و برابری طلب و عدالتخواه جهان خیابانها را تسخیر کرده و به نمادهای تبعیض و نابرابری حمله می کنند. در آمریکا، خانم سانسارا شعار "تنها راه انقلاب است" سر می دهد و جمعیت معترض به قتل جورج فلوید تکرار می کنند. در انگلستان مجسمه "ادوارد کلستون" تاجر برده قرن هفده را پایین می کشند و به دریا می اندازند. در شهرهای دیگر اروپایی مجسمه‌هایی که نماد تبعیض، نابرابری و نژادپرستی هستند، یکی، یکی پایین کشیده می شوند.

مردم خشمگین آمریکا و اروپا می دانند که قاتل جورج فلوید نه پلیس شهر مینیاپولیس، بلکه رژیم حاکم بر آمریکا است که امروز توسط ترامپ نمایندگی می شود.

مردم خشمگین از نژادپرستی در آمریکا و اروپا با شعار"من نمی توانم نفس بکشم" (فریاد جورج فلوید هنگام خفه شدن در زیر زانوی پلیس) اعتراض می کنند و مردم معترض ایران نیز همان شعار را سر می دهند تا اعتراض خود را به قتل سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس و قتل صدها هزار انسان در ایران طی 41 سال گذشته اعلام دارند.

1-انجمن صنفي کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

2-سندیکای نقاشان البرز

3-گروهی از فعالین کارگری سقز

4-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

24/3/1399

*تجمع اعتراضی دوباره صاحبان خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کرمان

روز شنبه 24 خرداد برای دومین بار در ماه جاری، جمعی ازصاحبان خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کرمان اجتماع کردند.

خاطرنشان می شود که روز یکشنبه 11 خرداد، صاحبان وکارکنان  خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال تعطیلی در چارچوب مقابله با بیماری کووید 19 وعدم حمایت دولت مقابل استانداری کرمان تجمع کرده بودند.

*ادامه اعتراضات مال‌باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) با تجمع مقابل وزارت صنعت

روز یکشنبه 25 خرداد،جمعی از ، مال‌باختگان شرکت صنعت خودرو آذربایجان(شرکت آذویکو) درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تحویل خودرو با قیمت قطعی دست به تجمع مقابل وزارت صنعت زدند.

قابل یادآوری است که بیش از 5هزار مالباخته، در بازه زمانی اردیبهشت تا 15 خرداد 97 اقدام به ثبت نام خودروی ام‌جی 360 از شرکت صنعت خودرو آذربایجان «آذویکو» با قیمت قطعی و سررسید تحویل 100، 120 و 140 روزه کردند که 50 درصد قیمت خودرو به صورت نقد در زمان ثبت نام توسط شرکت از حواله‌داران گرفته شد.

شرکت آذویکو با طرح این مطلب تحریم‌ها هیچ تاثیری در تحویل خودروها ندارد و به اندازه چند برابر پیش فروش‌ها قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام به پیش فروش حدود 6400 دستگاه خودرو کرد و حالا پس از گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، این شرکت از تحویل خودروها امتناع کرده است و در جدیدترین اظهار نظر، اعلام کرده هیچ خودرویی را تحویل نخواهد داد و حواله‌داران می‌توانند انصراف دهند.

جمعی از حواله داران خودروی ام جی۳۶۰ شرکت آذویکو (صنعت خودرو آذربایجان) در اعتراض به عدم تحویل خودرو از سوی این شرکت با قیمت قطعی، روزشنبه 24 خرداد مقابل ساختمان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دست به تجمع زده بودند.

*تجمع خریداران ارزنیمایی مقابل بانک مرکزی

خریداران ارزنیمایی مقابل بانک مرکزی هم شاکی شدند وروزیکشنبه 25 خرداد مقابل ساختمان بانک مرکزی تجمع کردند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،در میان افراد معترض عده‌ای از چند صرافی که به واسطه بانک مرکزی لیست و معرفی شده بودند نام بردند که نام یک بانک دولتی نیز در میان آنها به گوش می‌رسید.

یکی از معترضان مرد جوانی است که 300میلیون ارز نیمایی خریداری کرده اما هنوز ارز معادل آن را دریافت نکرده است. وی خود را از اعضای یک شرکت تولیدی معرفی می‌کند. خانم جوان دیگری حدود 35   ساله از مبلغ 7 میلیارد تومان صحبت می‌کند. وی مدعی است این مبلغ ارز نیمایی جهت خرید برنج از هند و پاکستان بوده است.

اغلب تجمع کنندگان افرادی هستند که ارز نیمایی خریداری کرده‌اند اما پس از 6 ماه نه تنها هنوز ارز خود را دریافت نکردند بلکه هیچ پاسخی از سوی مسئولان بانک و صرافی‌های مشخص شده از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند.

*جان باختن کارگر جوان در ساوجبلاغ براثر برق گرفتگی

یک کارگر 28 ساله حین کار تخلیه آب استخر یک باغ واقع در بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ دراستان البرز به دلیل وصل بودن سیم برق کفکش استخر دچار برق گرفتگی شد ودر دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com