کارگران در بخش های مختلف نیشکر هفت تپه وارد اعتصاب شدند

حزب كمونيست كارگرى ايران
June 14, 2020

کارگران در بخش های مختلف نیشکر هفت تپه وارد اعتصاب شدند

 

روز ٢٥ خرداد کارگران مجتمع نیشکر هفت پته در اعتراض به تعویق پرداخت مزد فروردین و اردیبهشت خود دست به اعتصاب زدند.  به گفته کارگران بعد از گذشت ۸۵ روز از آغاز سال جدید اخیرا کارفرما فیش حقوقی فروردین ماه آنان را بدون درج همه مزایای مزدی صادر کرده بود که با واکنش اعتراضی شدید آنان روبرو شد و کارگران با پس فرستادن فیش‌ها، کارفرما را  مجبور به صدور فیش‌های جدید حقوقی با درج همه آیتم‌ها کردند. این کارگران دو ماه مزد طلب دارند و بنا بر مصوبات استانی و بخشنامه داخلی شرکت بعد از اعتراضاتی که داشته اند میبایست هرماه بین دهم تا پانزدهم، حقوق کامل کارگران پرداخت شود.  اما علیرغم برنامه زمانبندی شده نمایندگان آنان با کارفرما که قرار بود دستمزد فروردین تا دهم خرداد پرداخت شود، هنوز اقدامی صورت نگرفته است. همچنین حدود سه ماه است که  کارگران این مجتمع امکان تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی خود را ندارند، به همین دلیل کارگرانی که خود و خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند، دچار مشکل شده‌اند.

این وضعیت آنهم در شرایط افزایش سرسام آور قیمت ها فشار سنگینی بر کارگران وارد کرده است. کارگران میگویند که کسی جوابگوی آنها نیست و  مدیرعامل شرکت در تهران است و هر چند ماه یکبار به مجتمع هفت تپه سر میزند. نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل نیز از صبح روز گذشته به دنبال وصول مطالبات کارگران، به تهران سفر کرده است.

از سوی دیگر حق سختی کار حدود ۱۵۰ نفر از کارگرانی که از اسفند ماه سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند هنوز پرداخت نشده است. یک مساله دیگر اینست که ۷۰ نفر از کارگران نی‌بر به دنبال وصول مطالبات قراردادشان پایان یافت و قرار است از کار بیکار شوند. بعلاوه شماری از رانند‌ه‌های وانت‌‌بارهای استیجاری بابت چندین ماه مزد معوقه طلبکارند. این چنین است که فضایی از اعتراض تمام نیشکر هفت تپه را در بر گرفته است.

 

هفت تپه یک کانون داغ اعتراض است. هفت تپه جایی است که پرچم اداره شورایی را برافراشت و گفتمانش را به سطح جامعه آورد. در مبارزات این کارگران خانواده های کارگری نقش چشمگیری داشته اند. کارگران نیشکر هفت تپه در مبارزات خود با به چالش کشیدن کل بساط چپاول و دزدی و فقر و تبعیض و نابرابری بیشترین حمایت ها را در سطح جامعه بخود جلب کرده و صدایشان جهانی شده است. با اتکاء به این خواستها امروز کارگران نیشکر هفت تپه در موقعیت قدرتمندی برای عملی کردن و تحقق خواستها و مطالباتشان هستند. با اتکاء به این تجربیات درخشان و از جمله اتکاء به مجمع عمومی به عنوان مکانی برای دخالت حداکثری کارگران و شرکت فعال خانواده ها میتوان در برابر تعرضات کارفرما و زورگویی هایشان ایستاد.

 

حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده و همه کارگران و مردم بویژه مردم شوش و کارگران و تشکلهای کارگری را به اعلام همبستگی و حمایت از مبارزات و خواستهای این کارگرن فرا میخواند.

 

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ خرداد ۱۳۹۹، ١٤ ژوئن ۲۰۲۰


اخباری از اعتراضات کارگری

- روز یکشنبه ۲۵ خرداد  شماری از معلمان حق التدرسی و پیش دبستانی ونیروهای خرید خدمت با خواست رسمیت دادن به استخدام خود مقابل مجلس تجمع کردند.

 

- روز ٢٥ خرداد نیروهای خدمات شهری مقابل شهرداری کارون واقع در استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات شان توسط پيمانكار در مقابل شهرداری تجمع کردند.

 

- روز ٢٤ خرداد کارکنان شرکتی‌ مخابرات استان فارس در اعتراض به تبعیض ها و با خواست تبدیل قراردادهایشان مقابل مخابرات تجمع کردند. این کارگران خواستار دستمزد و حقوق برابر در برابر کار برابر با کارکنان رسمی شرکت هستند. خواست دیگر آنها اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است که با این کار چند صد هزار تومان به مزد چند بار زیر خط فقر هر کارگر اضافه میشود و کارفرما از انجام آن سرباز میزند.  در تجمع روز ٢٤ خرداد کارگران همچنین خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی خود که بخاطر پیگیری اجرای طرح طبقه بندی از کار بیکار شده اند، گردیدند.

 

-عصر روز پنج شنبه 22 خرداد،کارگران بازنشسته مخابرات راه دورشیراز با تجمع در محل برگزاری شورای اداری استان فارس بار دیگر دست به تجمع زدند. این کارگران با گذشت بیش از 14 سال از بازنشستگی خود  هنوز مطالباتشان پرداخت نشده است.

 

- روز پنجشنبه ۲۲خرداد جمعی از دست فروشان آبادان بخاطر بلاتکلیفی معیشتی خود و بدنبال ممنوعیت دستفروشی در خیابان یکم احمد آباد برای دومین روز تجمع کردند و صدای اعتراض خود را به این وضعیت و  برخورد خشونت آمیز ماموران شهرداری بلند کردند.  یک خواست فوری دستفروشان تامین معیشت و زندگیشان از سوی دولت است.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ خرداد ۱۳۹۹، ١٤ ژوئن ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com