اعتراضات کارگران بخشهای مختلف پالایشگاه آبادان و عسلویه

حزب كمونيست كارگرى ايران
June 09, 2020

اعتراضات کارگران بخشهای مختلف پالایشگاه آبادان و عسلویه

صبح روز ١٩ خرداد تعدادی از کارگران شهرداری صنعتی پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل درب ورودی پالایشگاه تجمع کردند. به گفته کارگران آنها عیدی و سنوات سال قبل وتعدیل حقوق امسال را طلب دارند. با اتمام قرارداد قبلی وضعیت قرارداد جدید این کارگران ناروشن است. بنا بر خبر  دستگاه نظارت با اصرار وتهدید به اخراج کارگران اقدام به تهیه قرارداد کار تایید نشده توسط اداره کار نموده واز کارگران خواسته اند که آن را به صورت سفید امضا کنند و کارگران حاضر به امضای آن نشده اند. به گفته کارگران به خاطر عدم امضای قرارداد سفید، دستگاه نظارت از ورود آنها به پالایشگاه جلوگیری میکند. در مقابل این قلدری تجمعات اعتراضی کارگران ادامه دارد. 

 

- روز ١٨ خرداد کارگران بخش‌های تعمیرات و نگهداری پالایشگاه دهم عسلویه در اعتراض به شرکت های پیمانکاری و تحمیل بی حقوقی مطلق بار دیگر دست به تجمع زدند. کارگران بخش‌های تعمیرات و نگهداری پالایشگاه دهم عسلویه که مانند باقی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به یک شرکت پیمانکار واگذار شده است. اوایل سال گذشته شرکت پیمکانکار عوض شد و شرکت جدیدی این پروژه را بدست گرفت و بیش از ٢٠٠ کارگر ناگزیر شدند با این شرکت پیمانکارِ جدید قرارداد ببندند. این کارگران در چند ماه پایانی سال گذشته و همچنین در سه ماهی که از سال جدید سپری شده، بارها دست به اعتراض زده‌اند. خواست کارگران دستمزد برابر با کارگران استخدام رسمی در برابر کار برابر است.  این کارگران قبل از آن هم بارها دست به اعتراض زده بودند. این کارگران هر سال یا هر دو سال، با یک کارفرمای جدید طرف هستند و این خود باعث ناثباتی بیشتر موقعیت شغلی آنها شده است. اعتراض کنونی کارگران اینست که علیرغم گذشت نزدیک به سه ماه از سال جدید،  قراردادهای کار آنها تنظیم نشده و همچنان با دستمزد سال ٩٨ کار میکنند و افزایش حقوق سال جدید برای آنها اعمال نشده است.

 

کارگران پیمانکاری فاز 19پالایشگاه در روزهای گذشته، جلسه‌ای با حضور شرکت پیمانکار و نمایندگان کارفرمای مادر داشتند که در آن، موارد اعتراض خود را به قرار زیر اعلام کردند: پرداخت به موقع دستمزدها، برخورداری از افزایش دستمزد سالیانه، برخورداری از قرارداد شغلی و داشتن یک نسخه از آن ، بهبود وضعیت کمپ و غذا، مطالبه کلیه رفاهیات براساس عرف منطقه مانند کمک هزینه غذا، کمک هزینه سفر، پرداخت مطالبات مزدی معوق مانند پاداش اورهال قبلی، برقراری سیستم 14-14برای کارگران پیمانکاری در شرایط کرونا تا بتوانند حداقل دو هفته در هر ماه را بدون ترس از واگیر و بیماری کنار خانواده‌هایشان بمانند.

 

در مقابل این مطالبات و زیر فشار اعتراض کارگران کارفرمایان با بخشی از خواستهای کارگران توافق خود را اعلام کرده و وعده هایی به قرار زیر دادند: در مورد دستمزد، قراردادهای جدید با آیتم‌های افزایش یافته مزدی به زودی تنظیم و برای امضا به کارگران داده میشود، معوقات مزدی به زودی پرداخت می‌شود؛ در ارتباط با پرداخت مزایای دیگر شغلی موضوع به تهران ارجاع داده خواهد شد تا مشخص شود کدامیک از مولفه‌های رفاهیات به کارگران پیمانکاری تعلق می‌گیرد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٩ خرداد ۱۳۹۹، ٨ ژوئن ۲۰۲۰


محکومیت جعفر عظیم زاده به سیزده ماه حبس، باداشت حیدر قربانی و پرونده سازی جدید علیه آتنا دائمی

جعفر عظیم زاده به ١٣ ماه حبس  محکوم شد

جعفر عظیم زاده: به قاضی افشار بگویید من به زودی اعتراض خود را رو به افکار عمومی و در دادگاهی به وسعت ایران و با شرکت هیات منصفه هشتاد میلیون نفری ارائه خواهم داد. این پاسخ جعفر عظیم زاده به حکم جدید دادگاه علیه اوست.

جعفر عظیم زاده دبیر هیات ریئسه  اتحادیه آزاد کارگران ایران بابت پرونده جدیدی که برای او گشوده شده به سیزده ماه حبس محکوم شده است.اکرم رحیم پور همسر وی با انتشار این خبر در اینستا گرام خود چنین مینویسد:" سه شنبه هفته گذشته پس از اتمام دادگاه جعفر برایم پیامکی تحت عنوان حکم صادر شد آمد. در اقدامی بی سابقه و حیرت انگیز قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ظرف مدت ۲۰ روز از مورخه ٢٢ اردیبهشت تا سیزده خزداد ٩٩ ، یک کارگر حق طلب زندانی رابه دلیل اعتراض نوشتاری و بیانی به قطع بیمه درمان زندانیان سیاسی و غیر سیاسی در سال گذشته و اعتراض به صدور احکام سنگین علیه کارگران هفت تپه و کارگران شرکت کننده در مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس با اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی هم مورد بازجوئی و  بازپرسی قرار داد هم برایش دادگاه برگذار کرد. جعفر حاضر نشده بود در این دادگاه شرکت کند اما او را با اعلام اینکه شرکت در این دادگاه جبری است وادار به حضور در دادگاه کردند. دیروز (١٨ خرداد) جعفر حین ابلاغ حکم در مقابل سوال منشی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب که از او پرسیده بود در دادگاه تجدیدنظر اعتراض خواهی داد یا نه؟ اعلام کرد:من همانطور که میدانید حاضر به شرکت در این دادگاه هم نبودم چه برسد به دادگاه تجدیدنظر. جعفر عظیم زاده از نهم بهمن  ۹۷، تا کنون با ٥ سال حبس  در بند ٨ زندان اوین  بسر میبرد.

بازداشت حیدر قربانی عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران

- روز ۱۸ خرداد حیدر قربانی کارگر ساختمانی و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد. بنا بر همین خبر در این روز چند تن از نیروهای لباس شخصی جمهوری اسلامی به اجبار وارد منزل حیدر قربانی شدند.  آنها  ضمن تفتیش کامل منزل و ایجاد فضای رعب برای خانواده و فیلمبرداری از داخل منزل حیدر قربانی را دستگیر کردند. گفتنی است که در این تفتیش گوشی های تلفن وی و همسر و دخترش به همراه لبتاپ و تبلت ایشان نیز توسط مأمورین ضبط شده است. اتحادیه آزاد  ضمن انتشار این خبر بازداشت حیدر قربانی را قویا محکوم و انزجار خود را اعلام کرده است.  بر اساس خبرها حیدر قربانی هم اکنون در بند ٢٠٩ اوین زیر بازجویی قرار دارد.

پرونده سازی در زندان علیه آتنا دائمی

آتنا دائمی فعال دفاع از حقوق کودک، حقوق زن و علیه اعدام روز یکشنبه ۱۸ خردادماه جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده در دادسرای اوین حاضر شد. در این جلسه آتنا دائمی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی به اتهام اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. شب قبل از آن به آتنا اطلاع داده بودند که صبح این روز در دادگاه حاضر شود و او با تصور اینکه این احضار در خصوص پرونده پیشین وی است در دادسرا حاضر شد. اما به محض حضور متوجه شد که این یک پرونده جدید است و به اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار در شب ۲۲ بهمن ماه ۹۸ متهم شده است. آتنا دائمی نیز در جریان این جلسه بازپرسی اتهام وارده را رد کرد. پیشتر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۹۹ جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی از بابت پرونده ای دیگر در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شده بود. پرونده های تشکیل شده برای آتنا دائمی پرونده های محاکمه او بخاطر دفاع از آزادی و انسانیت است.

جعفر عظیم زاده، حیدر قربانی، آتنا دائمی، معلمان دربند همچون اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، محمود بهشتی، یاسر آذر مقدم، محمد علی زحمتکش و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای فعالین کارگری، معلمان و تمامی فعالین سیاسی باید لغو شود. با قدرت اتحاد مبارزاتی خود در زندان ها را با ز خواهیم کرد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

١٩ خرداد ٩٩

 http://free-them-now.com/

shahla.daneshfar2@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com