تحمیل اراده آمریکا و اسرائیل بر جهان

مطالب ترجمه شده
June 13, 2020

ظاهرا که هیچ محدودیتی برای آمریکا و اسرائیل جهت ارتکاب جنایت و فرار از قانون، بدون عواقب وجود ندارد. آمریکا جنگ اقتصادی ویران‌کننده ای را علیه ایران، و ونزوئلا براه انداخته ، درحالی‌که چین را نیز برای بحران جهانی بهداشت گناه‌کار قلم‌داد می‌کند، اما مایل نیست پاسخ‌گوی دلیل خروج خود از سازمان جهانی بهداشت باشد و کمکی بکند. اسرائیل هم که با گرفتن چراغ سبز از دولت ترامپ در همین حال در صدد است در ماه ژوئیه، بطور غیرقانونی بخش‌های مهمی از کرانه باختری فلسطین را ضمیمه کند، و هیچ‌کسی در اروپا یا جای دیگری حتی علاقه ای ندارد که اقدام به تحریم‌های جدی بکند تا شاید منجر به تعویق این تصمیم شود. ... در واقع، دادگاه جنایی بین المللی (آی سی سی) در لاهه (۲)، آن سازمانی است ‌که بویژه جهت برخورد با مشکلات و موضوعاتی هم‌چون جنگ‌های تهاجمی و پاک‌سازی قومی ساخته شده، است، اما بطورخاص توسط هردو، واشنگتن و اورشلیم هدف قرار گرفته تا منکر هرگونه صلاحیت در موقعیت هایی گردد که هرکدام از این کشورها درگیر باشد. نه اسرائیل و نه آمریکا، دادگاه جنایی بین المللی را بدلیل آشکاری که آن‌ها منشا عمده انگشت‌نمای ناقضان حقوق بشر و قوانین بین المللی هستند، برسمیت نمی شناسند. اسرائیل بویژه نگران جنایات جنگی بی‌شمار خود است، ازجمله، نقض کنوانسیون چهار ژنو... اگر قرارست که یک دادگاه واقعی باشد، می‌توان سیاست‌مداران عالی‌رتبه، مقامات، و نظامیان از هردو، اسرائیل و آمریکا را جهت بازجویی احضار کرد. و اگر احضارها نادیده گرفته شوند که احتمال هم دارد، دادستان می‌تواند حکم بازداشت جهانی صادر نماید، و این بمعنای این‌ست‌که اگر آن‌ها به هرکدام از ۱۲۳ کشورعضوی بروند که سند رُم را امضاء کرده اند، آن‌ها را می‌توان دست‌گیر و به دادگاه استرداد نمود. بنابراین، باید  توقع داشته باشیم که هردو، آمریکا و اسرائیل هم‌چنان به تهمت زدن و بدگویی های خود درمورد دادگاه جنایی بین المللی ادامه دهند، که شامل پاسخ و تهدیدهای مسلحانه از طرف واشنگتن هم می‌شود. حمله به لاهه ممکن‌ست که در دنیای واقعی غیرقابل تصور باشد، اما سه سال گذشته نشان داده است که دونالد ترامپ تقریبا قادر به انجام هرکاری‌ست. تا آن‌زمان، می‌توان امید داشت که دادستان کل، فاتو بنسودا هم‌چنان بکار خود جهت افشای جنایات آمریکا و اسرائیل ادامه دهد که هم‌چنان در هردو، فلسطین و افغانستان مرتکب جنایت می‌شوند. شاید افشاء و شرم‌ساری آمریکا و اسرائیل در یک دادگاه عمومی بسیار مرئی و بسیار محترم تنها چاره برای بیدار کردن شهروندان آن دو کشور نسبت به جنایات وحشتناکی باشد که بنام آن‌ها انجام داده شده، می‌شود، و هم‌چنان ادامه دارد.

 

تحمیل اراده آمریکا و اسرائیل بر جهان

فشار واشنگتن و اسرائیل به دادگاه جنایی بین المللی

نوشته: فیلیپ جرالدی

برگردان: آمادور نویدی

عمل‌کرد خارج از قانون: واشنگتن به دادگاه جنایی بین المللی فشار می آورد

ظاهرا که هیچ محدودیتی برای آمریکا و اسرائیل جهت ارتکاب جنایت و فرار از قانون، بدون عواقب وجود ندارد. آمریکا جنگ اقتصادی ویران‌کننده ای را علیه ایران، و ونزوئلا براه انداخته، درحالی‌که چین را نیز برای بحران جهانی بهداشت گناه‌کار قلم‌داد می‌کند، اما مایل نیست پاسخ‌گوی دلیل خروج خود از سازمان جهانی بهداشت باشد و کمکی بکند. اسرائیل هم که با گرفتن چراغ سبز از دولت ترامپ در همین حال در صدد است در ماه ژوئیه، بطور غیرقانونی بخش‌های مهمی از کرانه باختری فلسطین را ضمیمه کند، و هیچ‌کسی در اروپا یا جای دیگری حتی علاقه ای ندارد که اقدام به تحریم‌های جدی بکند تا شاید منجر به تعویق این تصمیم شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، صاف و ساده گفته است که باقی فلسطینی هایی که ضمیمه خواهند شد، شهروند اسرائیلی به‌حساب نمی آیند- آن‌ها درعوض بدون هیچ حقوق یا امتیازات تضمین شده ای «مطیع» دولت خواهند شد.

مؤسسه آمریکایی کُلا به این قاعده کلی پای‌بند است که آمریکا و اسرائیل باید در رفتار و برخورد با کشورهای دیگر در حوزه های نفوذ مربوط به خود «دست آزاد» را داشته باشند. این بطور مؤثر بمعنای کنترل این روایت است که آمریکا و دولت یهودی همیشه بنظر می‌رسد که قربانی رفتار غیراصولی کشورهای دیگرند و هم‌چنین جوی ایجاد می‌کنند که در آن هیچ چالش قانونی مؤثری نسبت به اقدامات تهاجمی آن‌ها وجود نداشته باشد.

در واقع، دادگاه جنایی بین المللی (آی سی سی) در لاهه (۲)، آن سازمانی است ‌که بویژه جهت برخورد با مشکلات و موضوعاتی هم‌چون جنگ‌های تهاجمی و پاک‌سازی قومی ساخته شده، است، اما بطورخاص توسط هردو، واشنگتن و اورشلیم هدف قرار گرفته تا منکر هرگونه صلاحیت در موقعیت هایی گردد که هرکدام از این کشورها درگیر باشد. نه اسرائیل و نه آمریکا، دادگاه جنایی بین المللی را بدلیل آشکاری که آن‌ها منشا عمده انگشت‌نمای ناقضان حقوق بشر و قوانین بین المللی هستند، برسمیت نمی شناسند. اسرائیل بویژه نگران جنایات جنگی بی‌شمار خود است، ازجمله، نقض کنوانسیون چهار ژنو، که قدرت اشغال‌گر را از «انتقال مستقیم یا غیرمستقیم بخش‌هایی از جمعیت  شهروندان غیرنظامی خود را به سرزمین‌های اشغالی، یا اخراج یا انتقال همه و یا بخش‌هایی از جمعیت قلمرو اشغال شده را در درون یا بیرون این سرزمین قدغن می‌کند» .

درواقع، اخیرا دادگاه جنایی بین المللی توسط هردو، دولت ترامپ و کنگره هدف قرار گرفته است (۳). دو هفته قبل، یک گروه ۶۹ نفر از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، نامه ای (۴) به وزیر امور خارجه، مایک پمپئو ارسال کردند که «سیاسی کردن خطرناک دادگاه» را محکوم کردند، که «بطور ناعادلانه اسرائیل را هدف قرار می‌دهد». سناتورها به پمپئو اصرار ورزیدند که به «حمایت شدید خود از اسرائیل در مقابله با امکان افزایش تحقیقات و پیگردهای قانونی توسط دادگاه جنایی بین المللی» را ادامه دهد. این نامه شامل این ادعا است که «اقدامات کنونی در حال انجام می‌تواند منجر به پیگرد قانونی شهروندان اسرائیلی گردد...» ‌حتی اگر چه که «دادگاه جنایی بین المللی در این مورد از صلاحیت قانونی بهره مند نباشد».

این ادعا که دادگاه جنایی بین المللی صلاحیت ندارد، در بهترین حالت مشکوک است،  زیرا که «دولت فلسطین» از مقام ناظر برخوردارست و عضوی از از نهادهای بین المللی در سازمان ملل است. فلسطین هم‌چنین امضاء کننده قانون یا سند رُم (۵) است که دادگاه جنایی بین المللی را تأسیس کرده است. پیش‌بینی می‌شود که نامه سنا توسط استر کورز، مدیر قانوگذاری کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیل -ایپک (۶) نوشته شده باشد، که بانفوذترین گروه حامی اسرائیل در آمریکاست. نامه مشابه (۷)  دیگری نیز در مجلس نمایندگان دست بدست می‌شد، که با انتقاد از نیت دادگاه جنایی بین المللی جهت تحقیق در مورد جنایات جنگی آمریکا در أفغانستان است، که به «مشکل آمریکا» نیز اضافه می‌کند. این نامه، ۲۶۲ امضاء دریافت کرد.

با پیش‌روی تهدید به منافع اسرائیل، کنگره آمریکا مدت‌هاست که امنیت و سایر کمک‌ها به مقامات فلسطین را مشروط کرده، و همه کمک‌ها را معلق می‌کند «چنان‌چه فلسطینی ها نخستین گام را جهت یک دادگاه بین المللی جنایی بردارند، و به مقامات قضایی اجازه تحقیق دهند، یا فعالانه از چنین تحقیقاتی حمایت کنند که شهروندان اسرائیلی را جهت جنایات ادعاشده علیه فلسطینی ها مورد تحقیق قراردهند ». ازآن‌جایی‌که ترامپ عملا درواقع و تقریبا همه کمک‌ها، ازجمله کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان را قطع کرده است، مجازات برای رفتن به دادگاه بین المللی کیفری ضرورتا دادخواهانه است و فسلطینی ها باید متعاقبا شکایت خود را به پیش ببرند تا کوششی جهت شکست یا برهم زدن جدول برنامه زمانی الحاق سرزمین‌های آن‌ها به اسرائیل گردد.

نامه سناتورها با انتشار اخطار پومپئو به دادگاه بین المللی کیفری هم‌راه شد که بر اسرائیل متمرکز شده بود، اما واضح بود که قبلا تصمیم گرفته شده بود که مانع هرگونه تلاشی جهت بررسی جنایات آمریکا در افغانستان گردد (۸). او مدعی شد که دادگاه جنایی بین المللی یک مؤسسه سیاسی است، نه یک نهاد قانونی قضایی، و دادستان کل، فاتو بنسودا (۹) را به تحقیقات نفرت انگیز در مورد «جنایات جنگی اسرائیل در غزه، کرانه باختری و شرق اورشلیم» متهم کرد. شکایت پومپئو به موازات نامه سناتورها بود، که احتمالا تصادفی نیست، در این ادعایی‌که دادگاه صلاحیت ندارد و فلسطینی‌ها «حاکمیتی مستقل» نیستند و بنابراین، در وهله اول فاقد جای‌گاهی جهت رفتن به دادگاه هستند.

و بالاخره، پومپئو با یک تهدید، نتیجه گیری کرد که: «دادگاهی که تلاش می‌کند قدرت خود را در خارج از صلاحیت خود  بکار گیرد، یک ابزار سیاسی است که باعث به سخره گرفتن قانون و روند ناشی از آن می‌گردد. اگر دادگاه بین المللی جنایی هم‌چنان به روند فعلی خود ادامه دهد، ما عواقب تحمیلی دقیقی را پی‌می‌گیریم».

اسرائیل هم مانند آمریکا ادعا کرده است، که مطیع « دادرسی» دادگاه بین المللی جنایی نیست، زیرا که دارای یک سیستم دادگاهی است که عمل می‌کند، و قادر به مجازات جنایت‌کاران جنگی است. البته، حقیقت این‌ست‌که اسرائیل چنین کاری را نمی‌کند و آمریکا هم تنها زمانی‌که شرمنده و تحقیرشود، این‌کار را انجام می‌دهد. تازه ترین جنایت‌کار جنگی آمریکایی توسط دادگاه های نظامی محکوم، اما بعدا توسط یریزدنت ترامپ مورد عفو قرار گرفت، و حتی وی به جشن در کاخ سفید دعوت شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

دادستان کل، فاتو بنسودا در نوامبر سال ۲۰۱۷ اطلاع داد که او به تحقیقات  خود مبنی بر جنایات جنگی ادعاشده در أفغانستان اقدام می‌کند. دولت ترامپ با ابراز خشم و با انتقاد از دادستان کل، فاتو بنسودا در تویتر خود، ویزای وی به آمریکا را لغو نمود، و تهدید به اقدام قانونی علیه وی، کارمندان و حتی قضات دادگاه جنایی بین المللی کرد. کاخ سفید اخطار داد که حتی اگر دادگاه بین المللی جنایی جرأت کند و یک شهروند آمریکایی را بازداشت نماید، آمریکا از نیروهای نظامی جهت نجات وی استفاده می‌کند. ترامپ، پمپئو و جان بولتون دادگاه جنایی بین المللی را سیاسی، فاسد، غیرمسئول، غیرقابل توصیف و فاقد‌ شفافیت، و بنابراین غیرقانی خواندند». این انتقاد که به اندازه کافی عجیب و غریب است، درست مانند توصیف دقیقی می‌باشد که نشان‌گر خود دولت ترامپ است.

فاتو بنسودا، که در گذشته درمورد مقابله با  جنایات اسرائیل فاقد شهامت بود و به راحتی می‌ترسید (۱۰)، اکنون گزارش شده که به شکایت فلسطین رسیدگی می‌کند. وی هم‌چنین نیز مجاز به رسیدگی به تحقیق جنایات آمریکا در افغانستان شده است. اگر قرارست که یک دادگاه واقعی باشد، می‌توان سیاست‌مداران عالی‌رتبه، مقامات، و نظامیان از هردو، اسرائیل و آمریکا را جهت بازجویی احضار کرد. و اگر احضارها نادیده گرفته شوند که احتمال هم دارد، دادستان می‌تواند حکم بازداشت جهانی صادر نماید، و این بمعنای این‌ست‌که اگر آن‌ها به هرکدام از ۱۲۳ کشورعضوی بروند که سند رُم را امضاء کرده اند، آن‌ها را می‌توان دست‌گیر و به دادگاه استرداد نمود. بنابراین، باید  توقع داشته باشیم که هردو، آمریکا و اسرائیل هم‌چنان به تهمت زدن و بدگویی های خود درمورد دادگاه جنایی بین المللی ادامه دهند، که شامل پاسخ و تهدیدهای مسلحانه از طرف واشنگتن هم می‌شود. حمله به لاهه ممکن‌ست که در دنیای واقعی غیرقابل تصور باشد، اما سه سال گذشته نشان داده است که دونالد ترامپ تقریبا قادر به انجام هرکاری‌ست. تا آن‌زمان، می‌توان امید داشت که دادستان کل، فاتو بنسودا هم‌چنان بکار خود جهت افشای جنایات آمریکا و اسرائیل ادامه دهد که هم‌چنان در هردو، فلسطین و افغانستان مرتکب جنایت می‌شوند. شاید افشاء و شرم‌ساری آمریکا و اسرائیل در یک دادگاه عمومی بسیار مرئی و بسیار محترم تنها چاره برای بیدار کردن شهروندان آن دو کشور نسبت به جنایات وحشتناکی باشد که بنام آن‌ها انجام داده شده، می‌شود، و هم‌چنان ادامه دارد.

 

درباره نویسنده:

فیلیپ ام. جرالدی، دارای دکتری و مدیر اجرایی شورای منافع ملی، یک بنیاد آموزشی است  که کمک‌های مالی به آن، مالیات را کاهش می‌دهد. این مؤسسه بدنبال سیاست خارجی است که مبتنی بر منافع بیش‌تردر خاورمیانه باشد.

وب سایت:

www.councilforthenationalinterest.org

آدرس پستی:

P.O. Box 2157, Purcellville VA 20134

و ایمیل:

 inform@cnionline.org

منبع اصلی:

Operating Outside the Rule of Law: Washington Pressures International Criminal Court,

By Philip Giraldi June 4, 2020

https://www.strategic-culture.org/news/2020/06/04/operating-outside-the-rule-of-law-washington-pressures-international-criminal-court/

 

برگردانده شده از:

Washington Pressures International Criminal Court

By Philip Giraldi

http://www.informationclearinghouse.info/55186.htm

 

منابع:

(۱)-

Trump: US 'terminating' relationship with WHO

BY MORGAN CHALFANT - 05/29/20 03:02 PM EDT

https://thehill.com/homenews/administration/500161-trump-us-terminating-relationship-with-who?userid=89807

(۲)-

دادگاه جنایی بین المللی (آی سی سی)

The International Criminal Court (ICC)

(۳)-

Congress enables Israeli impunity at ICC

Josh Ruebner Lobby Watch 15 May 2020

https://electronicintifada.net/blogs/josh-ruebner/congress-enables-israeli-impunity-icc?fbclid=IwAR0nT8i2C5To19wpKMbfc8bL0TTKk9OcpZgo2BDs9Flwgmgl112lSwVAK_I

(۴)-

Portman, Cardin Lead Bipartisan Senate Call for Secretary Pompeo to Defend Israel Against Politically Motivated Investigations by the International Criminal Court

May 13, 2020 | Press Releases

WASHINGTON, DC

 

https://www.portman.senate.gov/newsroom/press-releases/portman-cardin-lead-bipartisan-senate-call-secretary-pompeo-defend-israel

 (۵)-

Rome Statute of the International Criminal Court

https://www.icc-cpi.int/resource-library/documents/rs-eng.pdf

(۶)-

کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیل (ایپک)

The American Israel Public Affairs Committee (AIPAC)

 (۷)-

A similar letter

https://www.aipac.org/-/media/publications/policy-and-politics/legislative-action/2020/luria-gallagher-final.pdf

(۸)-

The US-Israeli Campaign Against the ICC

By Prof. Eytan GilboaMay 25, 2020

https://besacenter.org/perspectives-papers/us-israel-icc/?fbclid=IwAR1opDSDdGx4U_y5w_vEDaRqtyVQ1bqhjUQw_WOGYb8OHuz2aLtbjSYWG_M

(۹)-

دادستان کل، فاتو بنسودا

chief prosecutor Fatou Bensouda

 (۱۰)-

Norman Finkelstein’s new book indicts the International Criminal Court for whitewashing Israel

BY JAMES NORTH  MAY 28, 2020

 https://mondoweiss.net/2020/05/norman-finkelsteins-new-book-indicts-the-international-criminal-court-for-whitewashing-israel/


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com