تغییر بنیادین درراه است: آیا رهایی‌بخش، و یا اسارت‌بار- انقلابی، یا ارتجاعی خواهد بود؟

مطالب ترجمه شده
June 10, 2020

تغییر بنیادین درراه است:

آیا رهایی‌بخش، و یا اسارت‌بار- انقلابی، یا ارتجاعی خواهد بود؟

 

توسط باب آواکیان

۸ ژوئن ۲۰۲۰ -مصادف با ۱۹ خرداد ۱۳۹۹| revcom.us

مترجم: برهان عظیمی

برای کسانی که نمی‌توانند کمکی مگر اشتیاق برای "بازگشت" به‌نوعی "عملکرد عادی" (نمونه قبول‌شده مقررات و احکام قانونی-یا، کار طبق روال معمول-م) قبلی به‌عنوان پاسخی در مقابل جنون ترامپ، پنس و بقیه بنمایند- فراموشش کنند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد!

و هیچ‌کس نباید خواهان بازگشت به "عادی عمل نمودن" این سیستم باشد. "عملکرد عادی" این سیستم همواره شامل ستمگری وحشیانه علیه مردم سیاه‌پوست و سایر مردم رنگین‌پوست، ترور، قساوت و قتل‌عام سیستماتیک برای اِعمال این ستمگری بوده است. همواره شامل تبعیض شرورانه، غرض‌ورزی متعصبانه(فرقه‌گرایی یا سکتاریسم-م) و خشونت علیه مهاجران، زنان، افراد دگرباشان جنسی)لزبین، همجنسگرا، دوجنسگرا و ترنسجندر-م) و سایرینی که به‌عنوان فرومایه و "بیگانه" تلقی می‌شوند، بوده است. همواره شامل جنگ‌های ناعادلانه برای امپراتوری و ادامه جنایات علیه بشریت بوده است. هم‌اکنون این کشور(آمریکا) از طریق تخریب روزافزونش به محیط‌زیست و تهدید همیشگی به راه انداختن جنگ هسته‌ای‌، تهدیدی برای موجودیت بشریت محسوب می‌شود.

سرازیر شدن اعتراض مردم به کف خیابان در پاسخ به قتل بی‌رحمانه و دل‌خراش جورج فلوید- که از قرار معلوم حلقه زنجیر دیگری در سلسله زنجیره بی‌پایان قتل مردم سیاه‌پوست و سایر مردم ستم‌کش توسط پلیس که با حس معافیت از مجازات، بدون ترس از مجازات انجام شد- چنین فوران خشم قدرتمندی که نه‌تنها سیاه‌پوستان بلکه دیگران، همۀ نژادها و جنسیت‌ها و از همه نقاط جهان را برای تغییر کل چشم‌انداز و فرهنگ سیاسی به دورهم جمع کرده است، ابتکار عمل را به طریقی بسیار مثبت از حاکمیت رژیم ترامپ/پنس و "پایگاه" فاشیستش ربوده است؛ و کل پندار فلج‌کننده که واقعیت وحشیانه این سیستم و "عملکرد عادی‌اش" تنها واقعیت ممکن است و همه فقط باید جایگاه و نقش خویش را در آن پیدا کنند و "هر کس برای خودش" به بهترین شکل ممکن آنرا انجام دهید را به چالش کشیده است.

در مواجهه با این وضعیت به‌سرعت در حال تغییر، ترامپ با تهدیدات قابل پیش‌بینی، زورگویی و سرکوب شدید واکنش نشان داده است، درحالی‌که دیگرانی که نماینده همان سیستم هستند اما احساس می‌کنند در مواقعی مانندِ این مهم است که این خشم را مهار کرده، به  "تسکین دادن" و "اهلی کردن" آن بپردازند، یک‌بار دیگر  درباره "اصلاحات" بی‌معنی و دفاع از ظاهراً  "نرم‌تر" اما همچنان نسخه شرورانه و تبهکارانه "قانون و نظم" که بر توده‌های مردم ستم می‌کند و هرکسی که جرئت ایستادگی در برابر این ستمگری را دارد سرکوب می‌کند. با علم به اینکه به‌سادگی خواستار بازگشت امور به قبل از فوران شدن اعتراضات برحقی که از روال خفه‌کننده زندگی تحت این سیستم کنده و منفصل شده است احتمالاً وضعیت را بیشتر شعله‌ور می‌سازد، صداهایی وجود دارد كه نماینده بخشی از طبقه حاكمه هستند، مانند کریس کومو در سی ان ان که هم‌اکنون صحبت از نیاز به "یک قاعده عادی نوین" که ظاهراً "عادلانه‌تر" خواهد بود، می‌کنند.

اما هیچ "عملکرد عادی" توسط این سیستم وجود ندارد که شامل بی‌عدالتی سیستماتیک، ادامه دهشت مکرر برای مردم در اینجا و سراسر جهان نباشد.

و رژیم فاشیست ترامپ/پنس که اکنون اهرم‌های اصلی قدرت را کنترل می‌کند و یک پایگاه انبوه پیروان فناتیک(متعصب و خرافات پرست-م)را فراخوانده و هماهنگ کرده است، هیچ " قاعده عادی نوینی" را نخواهد پذیرفت، مگر چنان قواعد و مقرراتی دولتی که ستمگری هولناک و شوم این سیستم را حتی به منتها درجه وحشیانه انجام دهد. اگر کسی به دنبال انتخابات مقرر برنامه‌ریزی‌شده در ماه نوامبر برای حل مسائل به‌عنوان راهی بی‌درد و بدون تلاطم و تحول است، پیش از هر چیز حتی قطعی نیست که این انتخابات واقعاً برگزار شود. یک احتمال قطعی وجود دارد که ترامپ راهی با استفاده از ادامه بحران مداوم ویروس کرونا و/یا بهانه‌های دیگری برای "به تعویق انداختن" آن انتخابات، پیدا کند. با توجه به روشی بی‌پروا و عاری از حس مسئولیتی که رژیم ترامپ/پنس از ابتدا به این موضوع برخورد کرده است، بله استفاده از  کووید-۱۹ به‌عنوان بهانه‌ای برای لغو انتخابات، ریاکارانه خواهد بود، اما آیا کسی باید از این ریاکاری‌اش متعجب شود ؟!)

حتی اگر انتخابات برگزار شود، یک شانس واقعی وجود دارد که ترامپ بتواند با توجه به سرشت "ضدیت‌" از طرف جو بایدن و حزب دموکرات "به‌طور مشروع" برنده شود.

و به‌هرحال ترامپ زمینه را از حالا برای گفتن اینکه اگر او برنده اعلام نشود انتخابات "تقلبی" بود، آماده می‌کند. به یاد داشته باشید که چگونه قبل از انتخابات گذشته(۲۰۱۶)، او از گفتن اینکه  اگر شکست بخورد از نتایج  پیروی می‌کند، خودداری کرد؟ اکنون او اعلام کرد که در میشیگان و برخی ایالت‌های دیگر، آماده‌سازی سازوکار برای رأی دادن مردم از طریق اداره پست "کلاه‌برداری" گسترده است- درحالی‌که، در حقیقت، این نه‌تنها در شرایط ادامه ویروس کرونا قانونی است بلکه بسیار معقول است. درعین‌حال، ترامپ و حزب جمهوری‌خواه اقدامات دیگری برای سرکوب آرا به‌خصوص افرادی که احتمالاً علیه آن‌ها رأی می‌دهند، انجام می‌دهند. با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات، مطمئناً همه این‌ها با روشی حتی بزرگ‌تر ادامه خواهند یافت.

علاوه بر این، اگر انتخابات برگزار شود و ترامپ برنده اعلام‌نشده باشد، اما از پذیرش نتایج خودداری کند و اصرار نماید که او هنوز رئیس‌جمهور است، در مورد همه آن پیروان فاشیست ترامپ، که برخی از آن‌ها قبلاً با اسلحه رژه رفته‌اند و مردم ازجمله مقامات منتخب را تهدید می‌کنند- فکر می‌کنید اگر ترامپ انتخابات را "کلاه‌برداری" نامید، و از آن‌ها بخواهد تا برای حمایت از او تجمع کنند چه خواهند کرد؟ به یاد داشته باشید که چگونه در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ترامپ با حریفش هیلاری کلینتون از اینکه "افراد طرفدار اصلاحیه دوم قانون اساسی"[1] چه بلایی ممکن است بر سر او(هیلاری کلینتون) آورند، صحبت کرد؟ به یاد داشته باشید که ترامپ چگونه آشکارا در مورد اینکه حامیان زیادی ازجمله در میان پلیس و ارتش، و در بین موتورسیکلت‌سواران و دیگر افراد "خشن" دارد، صحبت کرده است. و پس‌ازآن، اخیراً، ترامپ تهدید کرده است که از ارتش برای سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی علیه وحشیگری و قتل پلیس استفاده خواهد کرد.

حتی اگر انتخابات برگزار شود و ترامپ بازنده شود و از پذیرش نتایج قدرتمند بیرون بیاید، و مردان و زنان دیوانه‌ای که کلاه "آمریکا را دوباره باشکوه و عظمت کنیم" بر سردارند در کوتاه‌مدت "بلند نشوند"، آیا فکر می‌کنید که آن‌ها صرفاً "محو می‌شوند"، یا منفعلانه خاموش شده و منتظر انتخابات بعدی می‌شوند؟

اگر کسانی نمی‌توانند آنچه اکنون تحت رژیم دارد اتفاق می‌افتد- و تهدید بسیار واقعی بدتری هم در شرف تکوین است - را تحمل  بکنند و راه‌هایی حتی در شرایط  کووید-۱۹ را پیدا نکنند که به‌طور قدرتمندی بیان کنند که مصمم هستند این رژیم را بدون اینکه منتظر انتخابات برنامه‌ریزی‌شده نوامبر بمانند و صرف‌نظر از آنکه چه اتفاق می‌افتد، از قدرت کنار بزنند، از درون هر آنچه در رابطه با انتخاباتی که در ماه نوامبر قرار است برگزار شود، هیچ اتفاق خوبی بیرون نخواهد آمد و واقعا اتفاقات وحشتناکی از آن منتج می‌شود.[i]

زمانی که به سطح عمیق‌تری از تجزیه‌و‌تحلیل وارد بشویم، حقیقت اساسی این است: حتی اگر ترامپ بتواند از ابزار فوق‌العاده قانونی (قوانین اضطراری که غیرقانونی است)، برای  ماندن در قدرت هم استفاده کند- این رژیم فاشیستی در وهله اول نه از طریق کنترل و تصرف با اتکا به ارتش یا نقض دیگر اصول و عملکرد این "دمکراسی بزرگ، بلکه از طریق "عملکرد عادی" این سیستم  به قدرت رسید. و آن "عملکرد‌های عادی" همچنان با تخریب محیط‌زیست، جنگ‌ها، آوارگی گسترده و مهاجرت ناامیدانه مردم علاوه بر نابرابری‌های وحشیانه مداوم، استثمار خُردکننده توده‌های مردم و ستم سبعانه‌ای که در "تاگ‌سازی مولکولی (دی ان ای - DNA") این سیستم موجود است و به‌طور وحشیانه‌ای توسط مجریانش (رژیم فاشیست ترامپ-پنس-م)به اجرا  گذاشته می‌شود.

به خاطر همه این‌ها:

ازنظر بنیادین، این مفهوم "بازگشت به عملکرد عادی" توهمی است که با ماهیت و عملکرد سیستم سرمایه‌داری- امپریالیسمی که توده‌های بشریت تحت کنترل آن  قرار دارند منفجر می‌شود.[ii]

مدتی است که در صحبت درباره شرایط زنان، توجه همه را به تغییراتی که در  اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا و  جهان به وقوع پیوسته است به گونه جلب کرده‌ام:

تمام مسئله جایگاه و نقش زنان در جامعه هر چه بیشتر در شرایط شدید امروز چنین ظهور میکند- این یک بشکه باروت قابل‌انفجار در آمریکای امروز است.

و:

قابل‌تصور نیست که همه این‌ها مگر از طریق رادیکال‌ترین گزینه و با ابزارهای بسیار خشونت‌آمیز، حل‌و‌فصل شود. مسئله‌ای که هنوز مشخص نشده است این است: آیا این‌یک راه‌حل  ارتجاعی یا انقلابی خواهد بود، آیا این به معنای تقویت زنجیره‌های بردگی یا خرد‌ شدن تعیین‌کننده‌‌ترین پیوند در آن سلسله زنجیره‌ها و باز شدن امکان تحقق بخشیدن به حذف کامل تمام اشکال این بردگی‌ها خواهد بود.[iii]

نه‌تنها این‌ها در مورد زنان، به همان اندازه مهم است، بلکه برای همه‌کسانی که تحت این سیستم ستم می‌کشند، تحقیرشده و مورد یورش وحشیانه قرار دارند صادق است. این نه‌تنها برای آمریکا صادق است، بلکه در سراسر این جهان کاملاً به‌هم‌پیوسته اما بسیار نابرابر، همان‌طور که توسط این سیستم سرمایه داری-امپریالیسم تحت سلطه است ، نیز صادق است.

 

فوران زیبای مقاومت مصمم در برابر نژادپرستی نهادینه‌شده و ترور پلیس، که توسط حس فزاینده‌ای که به‌نوعی با ماهیت این سیستم و بسیاری از بی‌عدالتی‌های دیگری که مرتباً مرتکب می‌شود، پیوند خورده است، مشخص می‌شود، می‌توان پتانسیل انقلاب را که می‌تواند آن زنجیره‌های ستم را بشکند و راه را برای دنیایی کاملاً متفاوت و به‌مراتب بهتر، بر اساس یک شالوده کاملاً نوین باز کند، مشاهده کنیم. آنچه باید انجام شود این است که: این پتانسیل را به واقعیت تحقق بخشاند و تعداد بیشتری از افراد را - از درون این قیام فعلی ناشی از قتل جورج فلوید و از درون بسیاری از حوزه‌های متنوع جاری‌شده جریان‌های مختلف مبارزاتی- که با قاطعیت برای پایان دادن به همه مظالم برافروخته شده‌اند و این درک علمی را به دست می‌آورند که این سیستم سرمایه داری-امپریالیسم منشأ همه این دهشت‌های درهم‌تنیده‌شده است و توسط نیاز و الهام گرفتن از امکان به زیر کشیدن این سیستم و به وجود آوردن آن دنیای به‌مراتب بهتر هستند هدایت می‌شود، به سمت خود جلب کنیم.

پانویس‌ها:

[1] - اصلاحیه دوم(تصحیح دوم) اضافه‌شده به قانون اساسی ایالاتمتحده آمریکا است که از حقوق فردی برای نگه‌داشتن و حمل‌و‌نقل اسلحه محافظت میکند. این اصلاحیه در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱ به‌عنوان بخشی از قانون اساسی لایحه حقوق تصویب شد. توضیح مترجم

[i] - درباره بسیاری از نکاتی که در این مقاله در رابطه با خطرات ناشی از رژیم فاشیستی ترامپ/پنس و احتمال باقی ماندن این رژیم در  رأس قدرت حاکمه بدون در نظر گرفتن اینکه چه اتفاقاتی در انتخابات برنامه‌ریزی‌شده در ماه نوامبر رخ می‌دهد، توسط کوکو داس در نوشته‌ای با عنوان "بدترین اتفاقی که با ادامه پذیرش یک آمریکای فاشیستی ممکن است به وقوع بپیوندد" صحبت شده است، و بازانتشارش از وبلاگ تشکل نپذیرفتن فاشیسم(RefuseFascism.org ) در وبسایت انقلاب موجود است.

 

[ii] - مقالۀ «توهم مرگبار "عملکرد عادی" و راه انقلابی پیش‌رو» که توسط باب آواکیان نوشته‌شده در وبسایت انقلاب (revcom.us) در دسترس است.

 

 

[iii] - این نقل‌قول در بالا از بیانیه باب آواکیان است که برای اولین بار در سال 1985 منتشر شد و از آن زمان به بعد در تعداد زیادی از آثار دیگر نیز ازجمله «تضادهای حل نشده، نیروهای محرک برای انقلاب،: و قسمت سوم "سنتز نوین و مسئله زن: رهایی زنان و انقلاب کمونیستی- جهش‌های بیشتر و گسست‌های رادیکال، ذکرشده است "که در وبسایت انقلاب  revcom.us نیز موجود است. در اینجا تأکید به نقل‌قول دوم اضافه‌شده است.

 

ترجمه فارسی این نوشته رفیق آواکیان ابتدا در شبکه اجتماعی تلگرام در لینک زیر منتشر شد:

https://t.me/New_Communism/2031

 

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com