هنر جنگ , نسل پنجم (5G) عرصۀ نوین مسابقۀ تسلیحاتی

مطالب ترجمه شده
June 09, 2020

هنر جنگ

نسل پنجم (5G) عرصۀ نوین مسابقۀ تسلیحاتی

مانلیو دینوچی

Manlio Dinucci

 

مرکز پژوهش های جهانی سازی، 2 ژوئن 2020

ایل مانیفستو

 

پنتاگون اعلام کرد که از ماه ژوئیه در پایگاه نیروی هوائی نلیس در نوادا استقرار شبکۀ نسل پنجم (G5) تجربی آغاز خواهد شد که متعاقباً در ژانویه 2021 به مرحلۀ عملیاتی خواهد رسید.

در این پایگاه در ماه گذشته عملیات «رد فلاگ» (Red Flag) (پرچم سرخ) برگزار شد، مهمترین عملیات هوائی ایالات متحدۀ آمریکا که نیروهای آلمانی، اسپانیائی و ایتالیائی در آن شرکت داشتند. این نیروها در ترکیب تجهیزاتشان به هواپیمای شکاری F35 نیز مجهز بودند – نیروی هوائی اطلاع داده است – بهترین تجهیزات هواپیمائی نظامی آمریکا را در اختیار داشته اند تا از حداکثر ظرفیت هواپیماها، سامانه های جنگی موجود و مطمئناً به علاوه سامانه های هسته ای بهره مند شوند. در رزمآیش «رد فلاگ» در سال 2021 احتمالاً شبکه های موبایل نسل پنجم (G5) استقرار یافته مورد آزمایش قرار خواهند گرفت که شامل برج هائی ست که سوار و پیاده کردن آن ظرف کمتر از یک ساعت صورت می گیرد تا به سرعت به منطقۀ عملیاتی منتقل شود. پایگاه نلیس پنجمین پایگاهی ست که پنتاگون برای آزمایش و استفادۀ نظامی از نسل پنجم (G5) انتخاب کرده است : مکان آزمایش های دیگر در یوتا، جورجیا، کالیفرنیا و در ایالت واشنگتن واقع شده است.

 یک پرونده ی سرویس تحقیقاتی کنگره[1] توضیح می دهد که فن آوری نسل پنجم برای انتقال داده ها از طریق «موبایل» می تواند  کاربرد متعددی در عرصۀ نظامی داشته باشد. یکی از آنها مربوط است به « ماشین های نظامی مستقل»، یعنی ماشینهای رباتیک پرنده، زمینی و دریائی که به شکل مستقل حتا بدون  خلبان یا مأمور هدایت کننده در فاصلۀ دور قادر به انجام مأموریت است. چنین امری لازم به ذخیرۀ و پردازش حجم عظیمی از داده هائی ست که نمی تواند روی ماشین مستقل سوار شود. نسل پنجم به این نوع ماشینها اجازه می دهد تا از سیستم بیرونی ذخیره و پردازش داده ها استفاده کنند که مشابه رایانش ابری کنونی برای ذخیره پروونده های شخصی عمل می کند. این سامانه می تواند « بینش نوین عملیات نظامی» را ممکن می کند، مانند « هوش مصنوعی گروهی » که هر ماشین به شکل خودکار برای انجام مأموریت به ماشینهای دیگر متصل است (برای مثال در حمله ی هوائی به یک شهر یا حمله ی دریائی به یک بندر).

نسل پنجم توان سیستم فرماندهی و کنترل نیروهای نظامی ایالات متحدۀ آمریکا را در سطح جهانی افزایش خواهد داد : پرونده توضیح می دهد که هم اکنون اطلاعات از ماهواره استفاده می کند ولی به دلیل فاصله ای که وجود دارد، علامت (گزارش- سیگنال) برای رسیدن به مقصد مدتی طول می کشد و اجرای عملیات نظامی را به تأخیر می اندازد. با نسل پنجم این تأخیر عملاً برطرف می شود. این موضوع به ویژه در کاربرد جنگ افزارهای فرا صوتی نقش تعیین کننده دارد که در عین حال به کلاهک های هسته ای مجهز هستند و فراتر از 10 برابر سرعت صوت حرکت می کنند.

نسل پنجم برای سرویس ها مخفی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند سامانه های کنترل و جاسوسی را با کارآئی یبشتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد امکان پذیر کند. پنتاگون تأکید می کند که « نسل پنجم برای حفظ برتری نظامی و اقتصادی آمریکا یک امر حیاتی ست».

مزیت ویژه در این نکته است که « فن آوری نوظهور نسل پنجم، از دیدگاه تجاری آماده است، و برای وزارت دفاع این فرصت را فراهم می آورد که از این سامانه به بهای کمتری برای اهداف عملیاتی خودش استفاده کند». به سخن دیگر شبکه ی تجاری نسل پنجم که توسط شرکتهای خصوصی محقق گردیده از سوی نیروهای نظامی ایالات متحدۀ آمریکا با مخارج کمتری مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که اگر این شبکه اگر فقط برای اهداف نظامی ایجاد می شد مخارج بیشتری را تحمیل می کرد. این جریان در کشورهای دیگر نیز به وقوع پیوسته است.

در نتیجه درمی یابیم که دادخواهی روی نسل پنجم به ویژه بین ایالات متحدۀ آمریکا و چین، فقط به جنگ اقتصادی منحصر نمی شود بلکه نسل پنجم عرصه ی نوینی را برای مسابقۀ تسلیحاتی ایجاد کرده که کمتر در سطح کمی که بیشتر از دیدگاه کیفی جریان دارد.

این موضوع از سوی رسانه ها مطرح نشده و به شکل گسترده منتقدان نسل پنجم این موضوع را ندیده گرفته اند و توجه خود را روی احتمال اثرات زیانبار آن روی سلامت عمومی متمرکز کرده اند. البته تعهد بسیار پر اهمیت بنظر می رسد، ولی باید کاربست نظامی این فن آوری را زیر سؤال ببریم زیرا [علاوه بر موضوع بهداشتی] از دیدگاه مالی نیز بدون اطلاع کاربران تلفن موبایل نسل پنجم و به حساب آنان [ به نفع طرح نظامی آمریکا]  صورت می گیرد.[2]

 لینک متن اصلی :

https://www.mondialisation.ca/5g-nouveau-terrain-de-la-course-aux-armements/5646163

ترجمه ی حمید محوی

گاهنامۀ هنر و مبارزه،/پاریس/ 9 ژوئن 2020

 

[1] National Security Implications of Fifth Génération 5G MobileTechnologies, 22 mai 2020

[2]  مترجم : مراجعه شود به مقالۀ پیتر کونیگ زیر عنوان « مسخره گی و طرح اهریمنی « قرنطینۀ جهان شمول» و مقاله های دیگر دربارۀ کارت هویت رایانه ای (برنامۀ ID2020) که به نسل پنجم نیازمند است.

«- گسترش جهانی 5G (نسل پنجم) و متعاقباً 6G  نسل ششم.

اجرای چنین طرحی به کنترل کامل همۀ ساکنان سیارۀ زمین جامۀ عمل می پوشاند[2]. طرحی که امروز به نام انترنت اشیاء (Internet of Things) به عموم می فروشند، یعنی اتوموبیلهای خودکار، تجهیزات خانگی رباتیک، هوش مصنوعی برای تولید و پخش هر کالائی. ولی آنچه را که در گفتمان فروشنده ناگفته بر جا می ماند، این است که چگونه انسانها به حاشیه و سپس به بردگی سوق داده می شوند. برای پیشبرد این طرح جهت دار، به امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا نیاز خواهد بود که برای گسترش نسل پنجم 5G ضروری ست، ولی دربارۀ تأثیرات آن روی سلامت انسانها، محیط زیست گیاهان و حیوانات، یا روی عفونت ویروسی و شاید کووید-19 کنونی چیزی نمی دانیم. [به این علت که هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نگرفته است].»

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com