اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
May 13, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۴ اردیبهشت  ۹۸ /  13 مه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 
 

پروین محمدی آزاد شد

روز شنبه 13 اردیبهشت پروین محمدی  نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران که برای تمدید مرخصی خود به مراکز قضایی رفته بود، متوجه صدور حکم آزادی اش شد. وی از تاریخ 7 اسفندماه در مرخصی ناشی از شیوع کرونا به سر می برد.

آزادی پروین محمدی را به وی و خانواده اش و همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب که برای آزادی زندانیان سیاسی تلاش می کنند، تبریک می گوییم. خواست ما آزادی فوری همه زندانیان سیاسی است که جمهوری اسلامی برای سرکوب جامعه، زندگی آنها را به گروگان گرفته است.

 

با پایان مرخصی سپیده فرهان به زندان اوین بازگشت

پایان مرخصی سپیده فرهان به زندان اوین بازگشت سپیده فرهان فعال مدنی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ قرار بود در تاریخ ۲۸ اسفند به دلیل بیماری کرونا به مرخصی بیاید اما ۱۸ فروردین به مرخصی آمد. اینبار که قرار بر این بوده است که مرخصی اش تا ۳۱ اردیبهشت ادامه پیدا کند اما روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت با پایان مدت مرخصی به زندان اوین بازگشت. سپیده فرهان در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دیماه بازداشت و پس از حدود یک ماه و نیم با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. اتهامات سپیده فرهان در کیفرخواست ابتدا اخلال در نظم عمومی و اجتماعی و تبانی علیه امنیت کشور عنوان شد که با نقض اتهام‌ اخلال در نظم عمومی نهایتا به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد. سپیده فرهان در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود راهی زندان اوین شده بود.

 

نسرین جوادی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد...

دادگاه تجدیدنظر رژیم، نسرین جوادی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸ را از بابت دو اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اخلال در نظم عمومی" تبرئه و او را از بابت اتهام "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور" به ۵ سال حبس محکوم کرد.

گفتنی است، نسرین جوادی (اعظم خضری) پیشتر و در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام ” اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس، از بابت اتهام "تبلیغ علیه نظام" به ۱ سال حبس و برای اتهام "اخلال در نظم عمومی" به ۱ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت استفاده از گوشی هوشمند و ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

لازم به یادآوری است که نسرین جوادی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن دیگر از کارگران و بازنشستگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس، بازداشت و در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان قرچک آزاد شد.

نسرین جوادی کارگر سابق شرکت پخش تجهیزات پزشکی و بازنشسته تامین اجتماعی، عضو هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی (بستا) و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران است.

 

نامه گلرخ‌ایرایی از زندان قرچک ورامین؛ فشارها بر  زینب‌جلالیان ادامه دارد

زینب جلالیان یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران است. او پس از گذراندن سال‌ها حبس در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مختلف و پس از تحمل شکنجه‌های بسیار، مجدداً در روزهای اخیر از زندان خوی که نزدیک به محل سکونت خانواده‌اش است، به زندان قرچک ورامین منتقل شد و با فشارهای مجدد ماموران امنیتی مواجه شد.

زینب جلالیان طی سال‌های طولانی حبس در برابر تمامی آزار و اذیت‌ها مقاومت کرد و تن به اعترافات دیکته شده‌ امنیتی‌ها نداد.

این انتقال نابهنگام پس از سال‌ها حبس و همچنین انتقال سکینه پروانه دیگر زندانی سیاسی به زندان قرچک ورامین که در ماه‌های اخیر فشارهای زیادی را متحمل شده، برای اعمال فشار بیشتر بوده است.


سکینه پروانه از زمان انتقال به زندان قرچک برای اعمال فشار بیشتر بارها با بیمارستان روان‌درمانی امین‌آباد منتقل و مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. و باید گفت این‌ها همه گویای نقض حقوق انسان است.

این حرکات کینه‌توزانه توسط ارگان‌های امنیتی محکوم است و سکوت در برابر آن جنایت است و مسئولیتی سنگین برعهده مدعیان می‌گذارد. زینب جلالیان، نه فقط یک شخص و نه فقط یک زندانی است؛ بلکه مفهوم گم‌شده‌ مبارزه در فضای مبتذل سیاسی امروز ایران است. زینب جلالیان آموزگار الفبای آزادی‌خواهی است. او مفهوم مقاومتی است که توسط دوست و دشمن از یاد برده شد.

زنده باد یاد فرزاد_کمانگر که در دهمین سالروز جان‌باختن‌اش هستیم. و پُر رهرو باد راه آزادی‌خواهانی که فریفته‌ نام و جایگاه نشدند؛ و اگرچه سر به دار و تن به تازیانه داده‌اند، مفهوم مبارزه را دست‌خوش منافع و مطامع شخصی نکرده‌اند.

گلرخ‌ابراهیمی‌ایرایی / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / زندان‌قرچک‌ورامین

 

رضوانه احمدخانبیگی به ۶ سال حبس محکوم شد..

شعبه ۳۶ بیدادگاه تجدید نظر تهران، حکم رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد. او پیشتر توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط مزدوران امنیتی رژیم در منزل خود در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۱ آذرماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی پیشتر نیز در پرونده‌ای دیگر توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. بنا به خبردادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد. رضوانه احمد خان بیگی به اتهامات "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت رژیم" و فعالیت تبلیغی علیه نظام" به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته یک منبع مطلع، رضوانه احمد خانبیگی به بیماری صرع و تشنج دچار است و جلادان زندان تاکنون تنها بخشی از داروهای وی را به او رسانده‌اند.

 

اوباش برای تصاحب درآمد کودک کار، با بنزین دختربچه را سوزاندند

قصد داشتند پول‌ یک کودک کار را سرقت کنند. کودک مقاومت می‌کند، آنها هم بنزین ریخته و او را آتش می‌زنند. برای حصول درک حداقلی از زیست تهیدستان دختربچه‌ای را تصور کنید که تا شب کارگری کرده و وسط میدان برای دفاع از درآمدش با اوباش مبارزه می‌کند. به عصر هوگو و بینوایان بازگشته‌ایم.

برگرفته از صفحه اتحاد

 

ایسکرا  ۱۰۴۰

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com