اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
May 21, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳۱ اردیبهشت  ۹۸ /  ۲۰ مه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

بیانیه در رابطه با پرونده سازی علیه اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده

روز ۲۷ اردیبهشت ابلاغیه ای الکترونیکی برای اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده کارگر زندانی و دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال شده است که وی بایست جهت دفاع از اتهام انتسابی در شعبه ۲ بازپرسی دادگاه انقلاب شهید مقدسی تهران حضور یابد.

این عمل در ادامه تماس مأمورین وزارت اطلاعات در روزهای اخیر با وی صورت گرفته است که در جریان این تماسهای تلفنی دست به تهدید اکرم رحیم پور و جعفر عظیم زاده زده بودند و به دنبال آن عظیم زاده را با یک پرونده سازی جدید به دادگاه کشیدند.

قطعاً احضار اکرم‌رحیم پور همسر جعفر درتداوم فشارهایی است که نهادهای امنیتی وقوه قضائیه پیشتر با به جریان انداختن مصادره وثیقه های عظیم زاده و پرونده سازی جدید علیه او با اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و جلو گیری از آزادی و عدم موافقت با مرخصی علیرغم شرایط خطرناک زندان و تعلق مرخصی به وی صورت گرفته است تا بتوانند او را وادار به تمکین و تسلیم در زندان کند، اما جعفر عظیم زاده پس از شنیدن خبر احضار همسرش اعلام کرده است "ذره ای از حق خواهی و مبارزه علیه ظلم و بیداد چه در داخل زندان و چه در بیرون از زندان علیه طبقه کارگر و مردم ایران کوتاه نخواهد آمد و در صورت تداوم این فشارها بر دامنه اعتراضات خود خواهد افزود".

اتحادیه آزاد کارگران ایران این اقدامات ضدانسانی نهادهای امنیتی و قضایی را در راستای سیاست سرکوب جنبش کارگری ارزیابی میکند که با قصد به تمکین واداشتن کارگران و فعالین کارگری صورت میگیرد که در دوره های اخیر برای اِعمال فشار هرچه بیشتر بر جعفر عظیم زاده و اتحادیه آزاد کارگران ایران از هیچ عملی فروگذار نکرده اند.

پرونده سازی مجدد برای جعفر در زندان با این هدف انجام شد که وی را در زندان نگه دارند و اجازه ی آزادی و یا مرخصی به او ندهند و آزار و اذیت همسر و خانواده اش از طریق تماسهای تهدیدآمیز و تشکیل پرونده قضایی بیشتر از قبل پرده از چهره شنیع سرکوبگران و چپاولگران برخواهد کشید که قطعاً مورد تنفر و انزجار بیشتر طبقه کارگر ایران قرار خواهد گرفت. اتحادیه آزاد قطعاً در مقابل تشدید تعرض های امنیتی به دبیر هیأت مدیره خود و خانواده ی وی از هر طریق ممکن دست به اعتراض خواهد زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ اردیبهشت ۹۹

 

 

آتنا دائمی، از بابت اتهامات جدید محاکمه شد...

روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، بیدادگاه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی زندانی سیاسی و فعال حقوق کودک محبوس در بند زنان زندان اوین، در شعبه ۲۴ بیدادگاه انقلاب تهران توسط قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد. آتنا دائمی، از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم زندان با شکایت سازمان اطلاعات سپاه محاکمه شد. این جلسه دادگاه با حضور "مصطفی نیلی و عباس امیری بعنوان وکلای مدافع آتنا دائمی برگزار شد.

یک منبع مطلع در این ضمینه گفت: "در طی روند دادرسی، قاضی اتهاماتی علیه آتنا دائمی را از بابت اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور مرتبط با تحصن اعتراضی این زندانی سیاسی و ابراز همدردی وی با خانوارهای جانباختگان اعتراضات آبان سال گذشته و فعالیت تبلیغی علیه نظام را به دلیل انتشار نامه های اعتراضی و صدور بیانه های انتقادی از سوی این زندانی سیاسی و همچنین اتهام "اخلال در نظم زندان" را به جهت برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان عنوان کرد

در پایان جلسه دادرسی مقرر گردید که، تاریخ جلسه بعدی به وکلای این زندانی سیاسی اطلاع داده خواهد شد".


دو وکیل متهمان هفت تپه گفتند: ابلاغیه کتبی بدست ما نرسیده است

فرزانه زیلابی و جمال حیدری منش، وکلای پرونده‌ متهمان هفت‌تپه، درباره‌ خبر لغو احکام در اطلاعیه‌ای تکمیلی نوشتند که تا کنون ابلاغ کتبی به وکلای پرونده یا موکلین صورت نگرفته است. آنها در این متن آورده‌اند که درباره‌ اجرا یا لغو احکام موکلین، سپیده قلیان، علی نجاتی، اسماعیل بخشی و محمد خنیفر تا کنون ابلاغ کتبی به وکلای پرونده یا موکلین صورت نگرفته است و همزمانی انتشار این خبر با خبر جریان رسیدگی به پرونده اتهامی مدیران هفت تپه ابهام برانگیز است.

جمال الدین حیدری منش، وکیل سپیده قلیان فرزانه زیلابی وکیل علی نجاتی، اسماعیل بخشی و محمد خنیفر

 

فریبا عادلخواه به ۶ سال حبس محکوم شد

فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی در زندان اوین، بر اساس حکم صادره و ابلاغ شده توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات " فعالیت تبلیغی علیه نظام واجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور برای وی قابل اجرا خواهد بود. به گفته سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادلخواه در حکم صادره اسم گابریل مارشال نیز ذکر شده اما حکمی برای او صادره نشده است.


محکومیت ژیلا کرم زاده مکوندی به ۶ سال حبس تعزیری

ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال حقوق بشر به صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور در خصوص او قابل اجرا است. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است، ژیلا کرم زاده از بابت اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور" به ۵ سال حبس و از بابت اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. او در یادداشتی در خصوص صدور این حکم نوشته و گفته است شش سال حکم غیابی برام صادر شده همون حکمی که بازجو اطلاعات سپاه تو مدت بازجویی قولش رو داده بود.

ژیلا کرم زاده مکوندی به همراه راحله راحمی پور فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شدند. ماموران پس از بازداشت این شهروندان به منزل این دو شهروند مراجعه کرده و پس از تفتیش منازل برخی از وسایل شخصی ازجمله تلفن همراه، تبلت و برخی وسایل شخصی آنها را ضبط کرده و با خود بردند. آنها نهایتا مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

 

الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت مجموعا ‌به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند...

الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت شهروندان بهایی ساکن شیراز در شعبه اول بیدادگاه انقلاب شیراز مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت قطعی شدن این احکام در بیدادگاه تجدیدنظر، اشد مجازات یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام "عضویت در گروه‌های مخالف نظام" در خصوص این شهروندان قابل اجرا است. این دو شهروند بهایی شهریورماه ۹۷ توسط مزدوران امنیتی بازداشت و پس از ۲۵ روز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. احکام صادره علیه هر کدام از آنها، ۶ سال می باشد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ با حضور وکلا و بدون حضور خود آنها برگزار شد.

 

رها احمدی از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد

روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹، رها احمدی، فعال حقوق زنان و کودکان که از آذرماه ۹۸ دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد، با تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شد.
از جزئیات این اعزام و شرایط آن کماکان اطلاعی در دست نیست. رها احمدی در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. وی اواخر مرداد ماه ۹۸ پس از یک هفته بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شد و توسط شعبه ۳ دادسرای اوین تحت عناوین "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دول متخاصم و اشاعه فساد و فحشا” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.


بیانیه جمعی از فعالین مدنی و سیاسی در مورد وضعیت سلامت گلرخ ایرایی

ابراز نگرانی و اعتراض جمعی از کنشگران مدنی و فعالان سیاسی از وضعیت سلامت گلرخ ایرایی در بحران کرونا و عدم اعزام وی به مرخصی

گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال سیاسی هنگامی که در زندان اوین در حال گذراندن دوران حبس خود بود، طی پرونده‌سازی به قصد سرکوب و فشار بیشتر متهم به تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری شد و در بیدادگاه انقلاب در روندی کاملا ناعادلانه، مغرضانه و بدون در نظر گرفتن حقوق متهم و بی‌توجهی به ضوابط و موازین حقوقی مجموعا به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) ۲ سال و ۱ ماه حبس و محرومیت مذکور قابل اجرا است. علت اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات و اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه‌های وی از زندان است.

گلرخ ایرایی از تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ محبوس و قریب به ۷ ماه یعنی نزدیک به یک سوم از مدت حبس خود را بلاانقطاع و بدون یک روز مرخصی در شرایط غیرانسانی و اسفناک زندان قرچک ورامین سپری کرده است. همچنین، تاکنون از حق تماس تلفنی و ملاقات گلرخ ایرایی با همسر خود، آرش صادقی، که او نیز در زندان رجایی‌شهر کرج بدلیل فعالیت‌های مدنی محبوس است، بطور غیرقانونی ممانعت به عمل آمده است.

در زندان قرچک چند تن از زندانیان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و مسئولان ذیربط در راستای صیانت جان و سلامت زندانیان هیچگونه تدبیری اتخاذ نکرده‌اند. همچنین، زندان قرچک بدون رعایت پروتکل های ویژه وضعیت بحرانی کرونا زندانی جدید الورود را پذیرش می‌کند و جان زندانیان را بیشتر در معرض خطر مرگ قرار میدهد.

در وضعیت بسیار بحرانی ویروس کرونا در زندانها نه تنها شماری از زندانیان عادی، سیاسی و عقیدتی از زندانهای مختلف مشمول مرخصی شده‌اند بلکه مدت مرخصی آنها بعضا تمدید شده است. این درحالیست که گلرخ ایرایی که تا این لحظه از حقوق بدیهی یک زندانی محروم بوده، با وجود آنکه شرایط قانونی مرخصی را داراست بدلیل اغراض سیاسی به بهانه‌های واهی از حق مرخصی محروم مانده است.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن حکم ناعادلانه علیه گلرخ ایرایی، نگران جان گلرخ ایرایی بوده و خواستار اعزام وی به مرخصی هستند. جان و سلامت گلرخ ایرایی در زندانی که بیشتر به شکنجه‌گاه شباهت دارد و اصل تفکیک جرایم و نیز اصول بهداشتی در آن رعایت نشده، مسئولان آن از درک ارزش جان، سلامت و حق آدمی تماما بی‌بهره‌اند و هم و غمی جز زجر دادن زندانی و خانواده‌هایشان ندارند، شدیدا در خطر است. مسلما مسئولیت هر تهدید جانی، جسمی و روحی و تضییع حقوق زندانی بطور ویژه بر عهده هر مقام و مسئولی است که با اعزام زندانی به مرخصی مانع‌تراشی کند و باید قانونا در مقام متهم قرار گرفته و پاسخگو باشد.

امضاءکنندگان:
زرتشت احمدی راغب، نگین آرامش، علیرضا اعظمی، آوا اعرابی، سعید اقبالی، امین افشارنادری، رضا اکوانیان، ابراهیم الله بخشی، امیر امیرقلی، نسترن امیریان، عسل پهلوان، محمد تنگستانی، الهام ثابتیان، عدنان حسن پور، لیلی حسن پور، امجد حسین پناهی، احسان حسین زاده، مهسا خانی پور، شیوا رشیدی، آرشام رضایی، مجید رضایی، سیمین روزگرد، بهنام زارعی، علی اصغر سپهری، شاپرک شجری زاده، شبنم شجری زاده، امید شمس، فرزاد صیفی کاران، بهار صمدی، مصطفی عزیزی، آرون عسکری، داریوش عمران زاده، معین غزالی، ابراهیم فیروزی، یوسف قادری، کاوه کرمانشاهی، محمد کریم بیگی، علی کلائی، مهدیه گلرو، منوچهر گلشن، شیوا گنجی، داوود لطفی، جواد متولی، پروین محمدی، رضوانه محمدی، ماری محمدی، محمود معصومی، رضا مظاهری، کیومرث مظفری، سیامک ملامحمدی، هیوا مولانیا، منیژه ناظم، محمد هژبری، آرش همپای.*

 

ایسکرا  ۱۰۴۱

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com