اخبار و گزارشات کارگری ١٣ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
June 03, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٣ خرداد ماه ١٣٩٩

- رسول طالب مقدم پس از تحمل 74 ضربه شلاق آزاد شد؟؟!!!

- تجمع اعتراضی پرستاران قرارداد 89 روزه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن 2 سال حقوق مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان برای دومین روز متوالی

- کنش های کارگران اخراجی کارخانه ریز موج برای بازگشت بکار

عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران این واحدتولیدی

- اعتراض کارگران شهرداری لیکَک نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق وماه ها حق بیمه

- ‍اعزام اجباری جعفر عظیم زاده به دادگاه

- به مناسبت سیزدهم خرداد سالگرد اولین برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد 

- تجمع اعتراضی مال باختگان رامک خودرو مقابل وزارت صنعت

 *رسول طالب مقدم پس از تحمل 74 ضربه شلاق آزاد شد؟؟!!!

روز دوشنبه 12 خرداد،پس از مراجعه رسول طالب مقدم عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه و از بازداشتی‌های تجمع مقابل مجلس بمناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر در 11اردیبهشت 98، بدنبال تماس‌های مکرر شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین وتحمل 74 ضربه شلاق ابتدا به قرنطینه زندان اوین و سپس به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شد.

روز سه شنبه 13 خرداد، رسول طالب مقدم از زندان فشا فویه آزادشد.

*تجمع اعتراضی پرستاران قرارداد 89 روزه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

روز سه شنبه 13 خرداد،جمعی از پرستاران قرارداد 89 روزه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری دریاسوج زدند.

این پرستاران با بالا بردن پلاکارد‌هایی از جمله "سزای فداکاری بیکاری نیست" و "کرونا را شکست دادیم، اما از کار بیکار شدیم" به عدم جذب آنان توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پس از پایان قراردادشان، اعتراض کردند.

یکی از پرستاران حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: 20اسفند ماه 98 با حدود500 نفر از پرستاران که امتحان قراردادی و پیمانی 98 را داده بودند تماس گرفتند و گفتند بخاطر بحران کرونا در مر کز کرونایی استان بیمارستان جلیل انتخاب شدید.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها از بچه‌ها در شیراز، نوزاد 10روزه و پدر ومادر مریض و سرطانی و حتی کار در تهران و شیراز و اصفهان داشتند روی همه‌ی این‌ها چشم پوشیدند و آمدند همکاری کردند.

این پرستار ادامه داد: از بین این500نفر 54 نفرفقط ماندند و مقاومت کردند و تا روز آخر قرارداد حضور داشتند و که به صورت شفایی هم قول استخدامی دادند.

وی با بیان اینکه الان بدون یک ریال پول وبدون بیمه اخراجشون کردند،ادامه داد: حالا حق ما وجواب ما اینه؟ پدر خودم سرطان خون داره بخاطر فشاری روحی که من کنار بیماران کرونای هستم کاسه چشمش خونریزی داخلی کرد ... الان چطور بهش بگم اخراج شدم؟

یکی دیگر از این پرستاران نیز گفت: در اوج شیوع ویروس کرونا و در این ایام بحرانی در شرایطی که از فرزند و خانواده دور بودیم در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد با پوشیدن لباس‌های پلاستیکی که پوشیدن ان‌ها طاقت فرساست مشغول به خدمت شدیم، اما اکنون مسئولان به ما بی توجهی می‌کنند.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا وزارت بهداشت و به تبع دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در فراخوانی اعلام کرد که نیرو‌های ذخیره آزمون سال 98به کارگیری شوند که این دانشگاه قراردادی یکطرفه با ما منعقد کرد که 192 ساعت در ماه، ساعتی 20 هزار تومان با بیمه، حق اضافه کاری و پرکیس کار کنیم و ماهیانه 15 میلیون ریال دریافتی داشته باشیم.

این پرستار معترض با اشاره به اینکه از 18 اسفند 98 مشغول به کار شدیم بیان کرد: حدود سه ماه از سال می‌گذرد و تاکنون یک ریال به پرستاران پرداخت نشده است و تمام شیفت‌های بیمارستان‌های استان نیز با کمبود نیرو مواجه هستند.

وی بیان کرد: 287پرستار در کهگیلویه و بویراحمد با این مشکل مواجه هستند که 54نفر در بیمارستان جلیل، 8 نفر در بیمارستان امام سجاد و 5 نفر در بیمارستان بهشتی یاسوج هستند.

این پرستار با بیان اینکه الان وضعیت کرونا در استان سفید اعلام شده، افزود: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از ماه گذشته تنها جوابی که به ما دادند این بود که برای شما دعوت نامه نفرستاده بودیم خودتان آمدین و قرارداد را خواندین و امضا کردین حالا هم طبق قرارداد نمی‌توانید بمانید و هفته‌های آینده با شما تسویه حساب می‌کنیم و از همه شما رسید میگیریم و بسلامت.

این پرستاران اعلام کردند: در استان‌ها همجوار تقاضای استخدام و بکارگیری در بیمارستان‌ها را داشتیم که به دلیل خدمت در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد و قول‌های مساعد مسئولان مبنی بر استخدام و بکارگیری اکنون تمام فرصت‌های کاری خود را از دست داه ایم.

قابل یادآوری است که هیچ یک از مسئولان استانداری کهگلیویه و بویراحمد و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برای پاسخگویی در جمع پرستاران معترض حاضر نشد.

*تجمع اعتراضی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن 2 سال حقوق مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان برای دومین روز متوالی

روزسه شنبه 13 خرداد برای دومین روز متوالی،جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن 2 سال حقوق،برای باری دیگر مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان اجتماع کردند.

یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:تعدادی نیرو در سال 92 برای فعالیت در نهضت سواد آموزی خوزستان جذب شدند که به صورت پیمانی مشغول به کار هستند.

وی افزود: با توجه به نیاز خوزستان به نیروی معلم خواستار تبدیل وضعیت خود به حق‌التدریسی هستیم.

وی گفت: حدود 2 سال است که حقوق ما پرداخت نشده است این در حالی است که تمام وقت در حال کار و فعالیت بودیم.

این آموزش دهنده نهضت سوادآموزی خوزستان گفت: روز دوشنبه هفته جاری نیز حدود 40 نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی خوزستان در اعتراض به جذب نشدن خود در آموزش و پرورش، مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تجمع کردند.

وی افزود: آموزش و پرورش خوزستان قول مساعد پیگیری وضعیت جذب این نیروها را داده است.

*کنش های کارگران اخراجی کارخانه ریز موج برای بازگشت بکار

عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران این واحدتولیدی

40 کارگر اخراجی کارخانه ریز موج واقع در تاکستان- کیلومتر 10 جاده ابهر برای بازگشت بکار در اداره کار تاکستان شکایت بثبت رساندند.

3 ماه حقوق وچند ماه حق بیمه کارگران این واحد تولیدکننده سی دی و دی وی دی خام و پر شده پرداخت نشده است.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 13 خرداد،کارفرمای شرکت ریز موج از 200کارگر شاغل درکارخانه 40 نفرشان را ازکار اخراج کرد.

 کارگران شاغل در این کارخانه به خبرنگار رسانه ای گفتند: با وجود بیکاری شماری از همکارانمان، بی‌نظمی‌ در پرداخت حقوق در این واحد تولیدی ادامه دارد.

آنها افزودند:از سال 96 این واحد در پرداخت به موقع حقوق کارگران دچار مشکل شده و هم اکنون تاخیر در پرداخت حقوق  به حدود سه ماه رسیده است. نیمی از عیدی سال گذشته کارگران پرداخت نشده است.

آنها ادامه دادند:حقوقی که ماه جاری (اردیبهشت ماه99) به حساب کارگران پرداخت شده مربوط به حقوق بهمن ماه سال 98 بوده است.

همچنین کارگران در خصوص وضعیت بیمه اجتماعی و تکمیلی خود گفتند: بیمه تامین اجتماعی کارگران کارخانه ریز موج در برخی از ماه‌های سال پرداخت نشده و از خدمات بیمه تکمیلی نیز رضایت نداریم.

*اعتراض کارگران شهرداری لیکَک نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق وماه ها حق بیمه

روز سه شنبه 13 خرداد، کارگران شهرداری لیکَک در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 6 ماه حقوق وماه ها حق بیمه بلند کردند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند:دست‌کم 6 ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و بیمه آنها نیز چندین ماه پرداخت نشده است.

این کارگران از افزایش میزان مطالبات مزدی خود در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کردند و اضافه کردند: مشکلات معیشتی و عدم پرداخت مطالبات، مشکلات بسیاری برای خانواده‌های آنها به وجود آورده است.

به گفته این کارگران، علیرغم اینکه از آغاز سال 99 تاکنون 75روز گذشته است اما تا این لحظه در خصوص پرداخت مطالبات مزدی کارگران مجموعه شهرداری لیکک اقدامی صورت نگرفته است.

*اعزام اجباری جعفر عظیم زاده به دادگاه

امروز سه شنبه ۱۳ خرداد مسئولین زندان اوین بار دیگر جعفر عظیم زاده را برای اعزام به زندان احضار نمودند که وی مانند روز گذشته کتباً انصراف خود را از اعزام به دادگاه تحویل داد اما در ادامه و با اعلام اجباری بودن اعزام وی به دادگاه در نهایت او را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل کردند.

در بدو شروع دادگاه قاضی افشاری با نشان دادن متن انصراف جعفر از حضور در دادگاه که روز گذشته ارائه داده بود به فرمایشی خواندن دادگاه از سوی جعفر اشاره نمود و او در دفاع از سخنان خویش اعلام نمود که او هیچ جرمی مرتکب نشده است که به پای میز محاکمه آورده شود و میز محاکمه جای کسانی است که کارگران و مردم ایران را به فقر و فلاکت کشانیده و در مقابل حق خواهی و مطالبه گری صنفی کارگران آنان را با اتهامات امنیتی روبرو میکنند. جعفر با اشاره به اینکه همین آبانماه گذشته رئیس جمهور روحانی خود اذعان کرد که بیش از شصت میلیون جمعیت کشور برای تأمین معیشت خود به همین مبالغ ناچیز یارانه ی معیشتی محتاجند تا زندگیشان تأمین گردد گفت که کسانی که جامعه ثروتمند ایران را به چنین وضعیتی کشانده اند باید به پای میز محاکمه کشانده شوند نه فعالین صنفی و کارگران معترض.

درنهایت قاضی افشاری با اعلام اتهام ” تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق فعالیت رسانه ای در داخل زندان” به بیانیه جمعی زندانیان سیاسی درباره مسئله درمان زندانیان که جعفر یکی از امضا کنندگان آن بود و فایل صوتی جعفر در اعتراض به صدور احکام برای کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان روز کارگر اشاره نمود که جعفر به دفاع از خود پرداخت.

عظیم زاده با رد اتهام وارده، از اعتراض خود و دیگر زندانیان به عدم انجام امور درمانی در خارج از زندان و حق زندانیان برای برخورداری از درمان دفاع نمود و درباره فایل صوتی در دفاع از کارگران زندانی نیز اعلام کرد که تمامی صحبتهای خود در دفاع از کارگران را مؤکداً تأیید مینماید و اینکه هیچ کسی حق ندارد که کارگران را بواسطه فعالیتهای صنفی و مطالبه گرانه دستگیر کرده و با اتهامات امنیتی روبرو نماید بلکه برعکس کسانی که به زیست و معیشت کارگران تعرض مینمایند و حق خواهی آنها را نیز مورد سرکوب قرار میدهند امنیت آحاد جامعه را به خطر میاندازند و آنها باید مورد محاکمه قرار گیرند.

درخاتمه قاضی افشاری که گویا مأمور سرکوب اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران شده است با ختم جلسه اعلام نمود که هفته آینده باز جعفر باید به شعبه مراجعه نماید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران محاکمه جعفر عظیم زاده به اتهامات واهی را قویاً محکوم مینماید و خواهان منع تعقیب قضائی مجدد علیه وی و آزادی فوری و بی قید و شرط جعفر عظیم زاده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۹۹/۳/۱۳

*به مناسبت سیزدهم خرداد سالگرد اولین برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد 

داوود رضوی

سیزدهم خرداد سال 1384اولین مجمع عمومی کارگران و رانندگان شرکت واحد ، علیرغم تهدید ها و فشارهای عوامل امنیتی و حضور گسترده نیروهای انتظامی و لباس شخصی  در محل دفتر و خیابان های اطراف با مقاومت و پافشاری کارگران ورانندگان آگاه شرکت واحد برگزار گردید.

اوایل صبح روز سیزدهم خردادسال 1384 بود کارگران و رانندگان شرکت واحد براساس اطلاع رسانی های قبلی به محل برگزاری  مجمع عمومی که برای انتخابات اعضای هییت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در نظر گرفته شده بود می آمدند البته نیروهای امنیتی و انتظامی زودتر از کارگران در محل حضور داشتند و به جهت متفرق کردن کارگران ورانندگان حاضر در محل مرتبا با تهدید و ارعاب به کارگران القا میکردند که امروز مجمع عمومی برگزار نمیشود.

کارگران در خیابان و کوچه های اطراف بطور پراکنده قدم میزدند تا در فرصتی مناسب بتواند با حضور حداکثری مقابل فشارهای عوامل لباس شخصی ها و نیروهای انتظامی درمحل ایستادگی کنند. هنوز ساعاتی از صبح نگذشته بود که خبر دادند تعدادی از اعضای سندیکا که مشغول کارهای ابتدایی برگزاری انتخابات بودند توسط عوامل امنیتی دستگیر شدند  و بازداشتی هارا به محل کلانتری۱۱۲ در خیابان ابوسعید بردند.

 خیلی سریع خبر دستگیری به گوش رانندگان و کارگرانی که در محل بطور پراکنده حضور داشتند  رسید و بلافاصله گروه های کارگری با همدیگر یکی شدند و تظاهراتی را در اعتراض به دستگیر شدگان در خیابان خیام براه انداختند و نیروهای انتظامی هم در میدان حسن آباد مقابل کارگران معترض گارد وجبهه گرفتند.

 کارگران و رانندگان معترض در میدان حسن آباد دست به تحصن زدند و طولی نکشید که خبر تحصن رانندگان به گوش دیگر رانندگان خطوط رسید و از مناطق مختلف کارگران با اتوبوس ها به سمت میدان حسن آباد آمدند و از آنجایی که عوامل امنیتی شاهد حضور گسترده کارگران و افزایش  جمعیت در محل تحصن بودند برای کنترل کردن اوضاع از کارگران خواستند که بصورت پنهانی و با تردد از کوچه های اطراف به محل رای گیری بروند ورای بدهند .  این ترفند عوامل امنیتی را کارگران نپذیرفتند و تهدید کردند تا همکارانشان   آزاد نشوند از محل تحصن ترک  نخواهند کرد.

این همبستگی کارگران با  اتحاد ومقاومت و ایستادگی باعث گردید دستگیر شدگان آزادشوند و اولین  مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد برگزار شود .

 رانندگان و کارگران شرکت واحد که در سه شفیت کاری شاغل بودند در گروهای ده تا بیست نفره به محل رای گیری می آمدند ورای خودشان را برای انتخاب نماینده منتخب خودشان به صندوق هایی که در محل مجمع وجود داشت می انداختند ، ادامه این انتخابات تا بامداد روز چهاردهم خرداد همچنان در حال برگزاری بود و کارگران با حضورشان در آن ساعت بامداد نیروهای امنیتی را شگفت زده کرده بود ند .

 از آنجایی که هم عوامل دولتی و حکومتی مخالف جدی برگزاری و شکل گیری سندیکای کارگران شرکت واحد بودند دیگر طاقت نیاوردند و حدود ساعت ۳صبح نیروهای امنیتی لباس شخصی مستقر در محل تهدید کردند که اگر به انتخابات پایان ندهید صندوق های رای گیری را ضبط میکنیم و با خودمان میبریم .

 اعضای برگزار کننده مجمع هم با خرد جمعی صلاح دیدند که به همان تعداد آرایی که در صندوق بود بسنده کنند و پایان رای گیری، اعلام شد .

هرچند که در طی 15سال گذشته فشارها و تهدیدها و آزار واذیت ها نه تنها علیه اعضای سندیکا ی واحد و دیگر فعالین کارگری برداشته نشده،  بلکه بیشتر هم شده بطوری که دیروز ۱۲ خرداد۹۸سیدرسول طالب مقدم راننده زحمت کش سندیکایی که به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر به دوسال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. در ابتدای ورود به زندان ۷۴ضربه شلاق بر پیکر بازنشسته اش وارد کردند تا بلکه بتوانند از ایستادگی و مقاومتش را بشکانند .

سیزدهم خرداد۱۳۸۴ یاد آوری مهمی در تاریخ کارگری چهل سال گذشته است لذا شرایط اداره حاکمیتی کشور به وضوح نشان داده است که هرگز تحمل پذیرفتن تشکل های مستقل و آزاد را نداشته و ندارد اما کارگران شرکت واحد و هفت تپه و دیگر کارگران مبارز و حق طلب با ایستادگی و مقاومت و همبستگی نشان دادند که نه تنها میشود با اتحاد و آ گاهی در مقابل فشارها ایستادگی کرد، بلکه کارگران با سازماندهی تشکیلات مستقل خود میتوانند دست آوردهای بیشماری را بدست آورند و از شرایط اسفبار معیشت سخت خودشان را نجات دهند.

*تجمع اعتراضی مال باختگان رامک خودرو مقابل وزارت صنعت

روز دوشنبه 12 خرداد،جمعی از مال باختگان رامک خودرو دست به تجمع مقابل وزارت صنعت زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com