اخبار و گزارشات کارگری ١١ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 31, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١١ خرداد ماه ١٣٩٩

- اخراج کارگران حق طلب مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا

- ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه وعدم پرداخت حق بیمه با تجمع مقابل فرمانداری

- اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت های حفاری نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش

- گزارشی درباره اعتراض رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران نسبت به عدم دریافت کارکرد چند ماهه همچنین عدم تامین معاش‌شان

- تجمع اعتراضی کارگران عضوتعاونی مسکن شهرستان پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی صاحبان وکارکنان  خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کرمان

- با تماس‌های مکرر اجرای احکام، سیدرسول طالب مقدم از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر ۹۸ و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد برای اجرای حکم زندان دوشنبه ۱۲ خرداد به اجرای احکام اوین می‌رود

- خودکشی یک کارگر جوان در تهران

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در رشت زیر تیرآهن

- جان باختن یک کارگر دربابل براثر سقوط از طبقه ششم

- مرگ مرد 35 ساله؟در خمین براثر سقوط درچاه آب چاه آب

*اخراج کارگران حق طلب مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا

تعدادی از کارگران معترض به قراردادهای یک ماهه وکاهش حقوق مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا از کار اخراج شدند.

درماه های پایانی سال گذشته جمعی ازکارگران مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران برای اعتراض به قرداداهای یک ماهه وکاهش حقوقشان در نیمه دوم سال دست به تجمع مقابل دفتر شرکت عمران تهاترشهر به عنوان بهره‌بردار هتل شهر زدند.از آن تاریخ بمرور تعدادی از کارگران حاضر درتجمع با سوابق کاری 5 تا 18 ساله از کار اخراج شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 11خرداد، با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته که موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و خدمات از جمله هتل‌ها گردید، کارکنان هتل شهر نیز از این موضوع مستثنی نبوده و به تعطیلی اجباری رفته و در فروردین ماه منتظر بازگشت به کار بودند که موج جدیدی از تعدیل در این مجموعه در روزهای ابتدایی سال جاری آغاز و نفراتی که در آن تجمع حضور داشتند با نامه پایان همکاری از سوی شرکت عمران تهاتر مواجه شده‌اند.

بنابهمین گزارش، هرچند مدیران شرکت عمران تهاتر شهر مازاد بودن نیروها در هتل شهر و زیان‌ده بودن این مجموعه را دلیل این اخراج ها مطرح می‌کنند، اما بررسی‌های به عمل آمده حکایت از آن دارد که در طول این مدت نفرات جدیدی در این هتل مشغول به فعالیت شده‌اند .

خاطرنشان میشود که هتل شهر از مجموعه‌های مرتبط با سازمان بازنشستگی شهرداری تهران است که از سال 1389 مدیریت این هتل به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بازنشستگی واگذار شد و پرسنل آن جهت انعقاد قرارداد به شرکت هادیان شهر معرفی می‌شوند.

*ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه وعدم پرداخت حق بیمه با تجمع مقابل فرمانداری

روز یکشنبه 11خرداد، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب درادامه دور جدید اعتراضشان که از روز سه شنبه 6 خرداد شروع شده است،برای باری دیگردست به تجمع مقابل فرمانداری زدند تا صدای اعتراضشان را نسبت به پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه وعدم پرداخت حق بیمه منعکس کنند.

بنابه گزارش 11خرداد یک منبع خبری محلی،کارگران معدن امین یار شهرستان فاریاب به علت عدم پرداخت حقوق معوق و حق بیمه آن ها تجمع کردند، تامین اجتماعی استان کرمان با اعطای فرصتی مجدد به کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران به اعتراضات پایان داد.

بدنبال اعتصاب و تجمعات اعتراضی دامنه دار اواخر اردیبهشت ماه این کارگران جلسه شورای تامین برگزار شده و کارفرما متعهد به پرداخت حقوق معوق کارگران از اواخر سال گذشته تاکنون و حق بیمه آن ها  تا پایان خرداد ماه شده است.

کارگران بعد از قول کارفرما مجددا به معادن بازگشته و فعالیت خود را آغاز کردند اما پرداخت ناقص حقوق معوق وعدم پرداخت حق بیمه موجب دور جدید اعتراضات کارگران معدن امین یار فاریاب از تاریخ سه شنبه 6 خرداد ماه شد.

درهمین رابطه رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان فاریاب گفت: پرداخت حق بیمه در شرایط مقابله با کرونا تنها در صورتی توسط دولت پرداخت می شود که بنا بر مستندات شیوع کرونا سبب تعطیلی کسب و کار شده باشد.

وی افزود: در ارتباط با پرداخت حق بیمه کارگران معدن امین یار فریاب کارفرما حتی اسامی کارگران و مشخصات آن ها را برای دریافت بیمه بیکاری در اختیار تامین اجتماعی قرار نداده است.

اوادامه داد: کارگران با مراجعه به دفاتر پیشخوان متوجه شدند که کارفرما حق بیمه آن ها را پرداخت نکرده است و به همین دلیل از دریافت بیمه بیکاری هم محروم شده اند.

*اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت های حفاری نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش

کارگران پیمانکاری شرکت های حفاری اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ابرازکردند.

روزیکشنبه 11خرداد،این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: معمولاً حقوق ما با ده تا بیست روز تاخیر پرداخت می‌شود؛ این در حالیست که مزایای مزدی و دریافتی ما به مراتب کمتر از رسمی‌هاست.

این کارگران با بیان اینکه رسمی‌های شرکت‌های حفاری معمولاً حقوق خود را به موقع دریافت می‌کنند؛ ادامه دادند: کار سخت و دشوار حفاری در این گرمای سخت و اوضاع کرونا بر دوش کارگرانی افتاده است که حتی از کمترین حقوق شغلی که دریافت دستمزد به موقع است، محرومند.

کارگران پیمانکاری حفاری خواستار توجه شرکت‌ها به وضعیت شغلی کارگران پیمانکاری حفار شدند و درخواست کردند لااقل در این شرایط سخت کرونایی، پرداخت دستمزدها به موقع انجام شود.

*گزارشی درباره اعتراض رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران نسبت به عدم دریافت کارکرد چند ماهه همچنین عدم تامین معاش‌شان

رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد در روز شنبه دهم خرداد با نصب بنر با مضامین اعتراضی بر روی اتوبوس همچنین روشن کردن چراغ اتوبوس نسبت به عدم دریافت کارکرد چند ماهه‌شان همچنین عدم تامین معاش‌شان اعتراض کردند.

بخش خصوصی در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از سال ۸۶ با هدف چپاول کارگران و اداره اتوبوسرانی شهر تهران با هزینه‌ای اندک راه‌اندازی شد در این بین سوء استفاده‌های شخصی مدیریت‌های مختلف نیز وضعیت اسف‌بار این رانندگان را تشدید کرده است.

خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف موجب بی‌حقوقی کارگران و فقر روزافزون‌شان شده است.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

درهمین رابطه: اعتراض رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران نسبت به تاخیر درپرداخت حقوق

صبح روز شنبه 10 خرداد، رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران(شرکت خصوصی)برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به تاخیر درپرداخت حقوق برچسب هایی با مضمون اعتراض به عدم پرداخت بموقع بر روی شیشه های اتوبوس هایشان نصب کردند.

درهمین رابطه،محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگاری در تشریح علت اعتراض صبح امروز رانندگان ناوگان اتوبوسرانی گفت: ماجرای اعتراض صبح امروز رانندگان ناوگان اتوبوسرانی مربوط به تأخیر در پرداخت حقوق آن‌ها از سوی یکی از شرکت‌های بخش خصوصی بود.

*تجمع اعتراضی کارگران عضوتعاونی مسکن شهرستان پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله مقابل فرمانداری

روز پنج شنبه 8خرداد،جمعی از کارگران عضوتعاونی مسکن پاکدشت دراستان تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی 18 ساله دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ11خرداد،18 سال پیش کارگران شهرستان پاکدشت به امید صاحبخانه شدن هر آنچه داشتند را به حساب تعاونی مسکن کارگران واریز کردند تا شاید با خرید قطعه زمینی بتوانند خانه‌ای برای رفاه خانواده خود ساخته و از زیربار پرداخت اجاره‌بهای سنگین رهایی یابند، غافل از اینکه پس از گذشت این همه سال‌ همچنان درگیر تحویل زمین هستند.

برخلاف صحبت‌های اولیه مسئولان تعاونی مسکن کارگران، اکنون زمینی بیابانی در منطقه «حصار امیر» به نام کارگران دریافت داده شده است که باز هم بنا به آنچه در پیگیری‌های فراوان کارگران به آن‌ها گفته شده، به دلیل مشکلات محیط زیستی و سطح ارائه خدمات امکان ساخت‌وساز در آن وجود ندارد و کارگران همچنان سرگردان ادارات مختلف برای دریافت حق خود هستند.

یکی از کارگران جوانی که همه زندگی‌اش را برای خرید زمین تعاونی فروخته است به خبرنگار رسانه ای گفت:تجمع امروز مابه خاطر بی‌توجهی 18 ساله به وضعیت معیشتی کارگران از سوی مسئولان است.

وی افزود: ما به 2 دلیل اینجا جمع شدیم نخست تحویل زمینی که فقط از آن کاغذی به اسم سند تک‌برگ داریم، دوم در اعتراض به وضعیت تعاونی کارگران که دارای اساسنامه نادرستی است، که چرا خریدار جدید زمین جز اعضای تعاونی به حساب نمی‌آید.

یکی دیگر از کارگران نیز با بیان اینکه بارها برای پیگیری این موضوع به تعاونی مسکن و اداره کار مراجعه کرده و هیچ پاسخی دریافت نکرده اند، گفت:در فاز نخست به بیش از 4 هزار نفر زمین‌هایی را فروختند که سند تک‌برگ نیز برای آن صادر شد اما این فقط روی کاغذ است و در واقعیت هیچ چیزی مشاهده نمی‌شود.

وی اضافه کرد:ما را سر می‌دوانند و تعیین تکلیفی برای زمین‌های ما نیست، در فاز دوم هم ساختمان‌های نامرئی کارگران را برای فروش آماده کردند و تعداد اندکی نیز با قیمت‌های نجومی به فروش رسیده؛ حال چه کسی پاسخگو است؟

*تجمع اعتراضی صاحبان وکارکنان  خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کرمان

صبح روز یکشنبه 11 خرداد، صاحبان وکارکنان  خانه های بازی های رایانه ای و خانه های بازی برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال تعطیلی در چارچوب مقابله با بیماری کووید 19 وعدم حمایت دولت مقابل استانداری کرمان اجتماع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: صنف اتحادیه بازی های رایانه ای و خانه های بازی اولین صنفی بود که تعطیل اعلام شد و همه ی ما به احترام سلامت مراجعه کنندگان از 12 اسفند ماه سال 98 تاکنون مراکز خود را تعطیل کردیم.

وی اضافه کرد: چهار ماه است که مراکز بازی تعطیل هستند واین در حالی است که تمام مکان ها اجاره ای است و چهار ماه است که اجاره، اقساط بانکی و مخارج زندگی این صنف تامین نمی شود و هیچ یک از مسئولان پاسخگو نیستند.

بنابه گزارش همین منبع خبری،از ورود نماینده این صنف به استانداری و ملاقات با استاندار کرمان جلوگیری شد و تاکنون جواب قانع کننده از سوی استاندار کرمان دریافت نشده است.

*با تماس‌های مکرر اجرای احکام، سیدرسول طالب مقدم از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر ۹۸ و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد برای اجرای حکم زندان دوشنبه ۱۲ خرداد به اجرای احکام اوین می‌رود

طی روزهای گذشته از شعبه یک اجرای احکام مستقر در دادسرای اوین تماس‌های مکرری با آقای سیدرسول طالب مقدم و برادر ایشان که وثیقه‌گذار می‌باشد گرفته شده و اعلام کرده‌اند در صورت عدم مراجعه فوری برای اجرای رای، وثیقه به اجراء گذارده خواهد شد. سیدرسول طالب مقدم از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در سال ۹۸ در مقابل مجلس و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد می‌باشد و پس از یازده روز بازداشت موقت از زندان اوین با وثیقه ۲۸۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده بود. احضار طالب مقدم در حالی صورت گرفته که در روزهای گذشته خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضاییه)  ادعا کرده بود که احکام بازداشت‌شدگان روز کارگر و کارگران بازداشتی هفت تپه لغو شده است.

طالب مقدم سال‌هاست در سندیکا در جهت احقاق حقوق همکارانش فعالیت کرده و بسیار از سوی مدیرت شرکت واحد، حراست و نیروهای امنیتی مورد تهدید واقع شده است.

سندیکا حکم ظالمانه دو سال زندان، دو سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق برای طالب مقدم و حکم پنج سال زندان برای حسن سعیدی دیگر عضو سندیکا همچنین احکام ظالمانه قضایی علیه فعالین کارگری، فعالان صنفی معلمان، دانشجویان و حامیان کارگران را محکوم می‌کند و خواهان لغو فوری این احکام ظالمانه می‌باشد.

*خودکشی یک کارگر جوان در تهران

عصرروز شنبه 10خرداد،یک کارگر25 ساله از طبقه چهارم پاساژ مهستان خود را به پایین پرت کرد و دردم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در رشت زیر تیرآهن

صبح روز یکشنبه 11خرداد،یک کارگر 32 ساله حین کار در در بلوار گیلان ، شهرک گلسار رشت بر اثر سقوط تیرآهنی که جرثقیل بلند کرده بود در دم جان باخت.

درهمین رابطه، سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به خبرنگاران گفت:عدم رعایت نکات ایمنی در حین کار بکسل و انتقال آهن آلات ساختمانی، موجب سقوط مصالح ساختمانی بر روی این کارگر و مرگ او شد.

 *جان باختن یک کارگر دربابل براثر سقوط از طبقه ششم

روز یکشنبه 11 خرداد،یک کارگر44 ساله حین کاردر ساختمان درحال احداث واقع در کمربندی امیرکلا بابل از طبقه ششم سقوط کرد و بر اثر شدت جراحات وارده در دم جان باخت.

*مرگ مرد 35 ساله؟در خمین براثر سقوط درچاه آب چاه آب

روز شنبه 10 خرداد،سقوط در چاه آب جان  مرد 35 ساله را در خمین گرفت.

سرهنگ بهزاد فکوری فرمانده انتظامی شهرستان خمین، از جان باختن مرد 35 ساله بر اثر سقوط در چاه آب خبر داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com