اخبار و گزارشات کارگری ١٠ خرداد ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 30, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ خرداد ماه ١٣٩٩

- ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر با اعتصاب وتجمع کارگران منطقه زاگرس ولرستان

- ازسرگیری اعتصاب کارگران پتروشیمی رجال دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وسطح پایین دستمزد

- یازدهمین روز اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق

- تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان نسبت به اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم همسان سازی حقوق ومطالبات بیمه ای مقابل اداره کل کار استان

- اعتراض رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران نسبت به تاخیر درپرداخت حقوق

- تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق آینده‌ سازکشورنسبت به عدم اجرای اساسنامه مقابل وزارت کار

- تجمع اعتراضی زعفرانکاران تربت حیدریه نسبت به عدم تسویه مطالباتشان از سوی سازمان تعاون روستایی مقابل فرمانداری

- اخراج 70 کارگر فنی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه

- جان باختن یک کار در حادثه آتش سوزی ساختمان در دست ساخت غرب تهران

- جان باختن یک کارگر شهرصنعتی کاوه ساوه بر اثر سقوط یک قطعه دو تنی برویش

- جان باختن یک کارگر مقنی در کرج براثر برق گرفتگی

*ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر با اعتصاب وتجمع کارگران منطقه زاگرس ولرستان

روزشنبه 10 خرداد،کارگران کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی منطقه زاگرس ولرستان دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق،حق بیمه،بن ماه رمضان وتوزیع نشدن کفش ولباس کاراز رفتن برسرکارشان اجتناب کردند.

بنابه گزارش منتشره درشبکه اجتماعی،این کارگران مقابل اداره تامین اجتماعی لرستان ازجمله شعبه دورود اجتماع کردندکه با درگیری هایی همراه شد.

* ازسرگیری اعتصاب کارگران پتروشیمی رجال دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وسطح پایین دستمزد

روز شنبه 10خرداد برای باری دیگر، کارگران پتروشیمی رجال دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وسطح پایین دستمزد دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،جمعی از کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلاتی که بر سر راه اجرای قانون بدی آب و هوا و متناسب‌سازی دستمزدها با شرایط جغرافیایی محیط کار وجود دارد، دست از کار کشیدند.

*یازدهمین روز اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق

روز شنبه 10 خرداد برای یازدهمین روز متوالی، کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوقبه اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10خرداد،چند روزی است که کوچه پس کوچه های شاهین شهر، تمیزی و طراوت خود را ندارد. دیگر کمتر صدای خش و خش مرد جارو به دست به به گوش می رسد ، که هر روز صبح، آفتاب نزده در سرمای زمستان و گرمای تابستان به دل شهر می آیند تا یک لقمه نان حلال به خانه ببرند. آری، این مناظر خبر از نارضایتی کارگران شهرداری شاهین شهر را می داد که محل کار خود را به مسیر منتهی به شهرداری و ساختمان شواری شهر تغییر داده بودند تا مگر اینگونه به خواستشان رسیدگی شود.

کلیپی که در فضای مجازی دست به دست شده بود حکایت از آن داشت که مردان نارنجی پوش با دستان پینه بسته و صورت های آفتاب سوخته امیدوار به بازگشت مجدد شرکت «پسماند» و ارائه خدمات در سال پیش‌رو بودند، اما برگزاری مناقصه واگذاری تنظیف شهری و روفت و روب پیش از موعد و برنده شدن شرکتی به غیر از شرکت پسماند اعتراض کارگران به وضعیت معیشت و نبود امنیت شغلی و تجمع مقابل شهرداری شاهین‌شهر را به همراه داشت.

در میان جمعیت مرد میان سالی که خستگی از چشمانش مشخص بود از حقوق ناچیز و قسط های وامی که برای گرفتن جهزیه دخترش گرفته بود، می گفت. مردی دیگر که سنی ازش گذشته بود و گرد پیری بر چهره اش نمایان بود جلو آمد و گفت: “ما انتظار رسمی شدن نداریم، حرف ماداشتن امنیت شغلی است و همین جمله را چند نفر دیگر نیز تکرار کردند.”

اکثرا غریب به اتفاق جمعیت شورای شهر را باعث این اتفاقات می دانستند و از اینکه به این افراد بی کفایت رای دادن ابراز پشیمانی می کردند و می گفتند وقتی برای صحبت به نزد آن ها می رویم مدیران شورای شهر و شهرداری ما را به هم پاس می دهند انگار نه انگار که خود ما به آن ها رای دادیم و باعث شدیم که به اینجا برسند و با حق و ناحق کردن کاخ بسازند و ما هیچ.

حرف آن ها از لباس کار و کفش نداشته بود، این مردان بی ادعا گله داشتن از بی مسئولیتی اعضای شورای شهر و شهرداری که حتی در دوران کرونا که همه درخانه نشسته بودند لباس نارنجی ها در کوچه و پس کوچه های شهر مشغول تمیز کردن شهری بودند که حتی یک نفر هم به آن ها خسته نباشید نگفت که هیچ، آن ها را از داشتن یک جفت دستکش و ماسک بی نصیب کرد.

یکی دیگر از این کارگران میان سال، گرچه سئوال درست و حسابی نداشت اما از وظایف شورای شهر و شهردار بسیار آگاه تر از یک فرد تحصیلکرده بود و خطاب به شورای شهر می گفت: ” وقتی پیش اعضای شواری شهر می رویم و در مورد حق و حقوقمان صحبت می کنیم  به ما می گوید ما هیچ اختیاری نداریم. پس اگر هیچ اختیاری ندارید چطور شهردار انتخاب کردید و بهش اختیار دادید؟ چرا شهردار را از شهر دیگر به شاهین شهر آوردید که از وضع شهر خبر ندارد که هیچ، محل سکونت آن هم در این شهر نیست؟!”

شکایت های بیشمارکارگران به اداره کار از پیمانکار جدیدی به نام ” نیکوشهر” از حرفهایی بود که کارگران شهرداری از آن خبر دادند و می گفتند چرا با توجه به این سابقه بد باز هم مدیران شاهین شهر با آن شرکت همکاری کردند که از ما انتظار قبول قرارداد سفید امضایی را دارند که نه تنها یک نسخه از آن را به ما نمی دهند بلکه به ما می گویند سه ماه یکبار حقوق می دهیم.

*تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان نسبت به اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم همسان سازی حقوق ومطالبات بیمه ای مقابل اداره کل کار استان

روز شنبه 10 خرداد،جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم همسان سازی حقوق ومطالبات بیمه ای مقابل اداره کل کار استان اجتماع کردند.

یکی از کارگزاران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت:خواسته اول ما اجرای طرح طبقه بندی طبق بخشنامه تایید شده دیوان عدالت اداری و آرا گرفته شده از مراجع حل اختلافات اداره کار است.

وی ادامه داد: به روز شدن تمامی معوقات بیمه همکاران با توجه به اینکه بعد از 88 مخابرات خصوصی شده و مکلف است تمامی مبالغ بیمه سهم کارگر و کارفرما را پرداخت کند که متاسفانه خیلی از همکاران معوقات بیمه ایی دارند و باید از سوی مخابرات واریز و بروز گردد.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن تعداد زیادی از پرسنل به بازنشستگی باید ما به التفاوت مزد و گروه محاسبه و هزینه بیمه مشخص و طبق گروه و مزد تعیین شده توسط مامورین بیمه تامین اجتماعی محاسبه و اعمال گردد و همچنین بیمه 4 درصد کارهای سخت و زیان آور نیز تعیین تکلیف شود.

یکی از تجمع کنندگان نیز با اشاره به اینکه 248 نفر در مخابرات روستایی استان خوزستان مشغول به کارهستند به خبرنگار رسانه ای دیگر گفت: هر کدام از این کارکنان بالای20 سال سابقه کار داریم و همه در سال 93 طبق ماده 83 بودجه ،قرارداد دائم شدیم.

وی گفت: در سال 95ابلاغیه این دستور، به مخابرات اعلام شد تا بر اساس این دستورالعمل، همسان سازی حقوق انجام شود که متاسفانه تاکنون این کار انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: حقوق کارکنان در این بخش با وجود اینکه قرارداد دائم با مخابرات هستند، از حقوق یک کارگر تازه‌کار نیز کمتر پرداخت می‌شود و ما خواستار پرداخت حقوق و مزایای خود بر اساس قراردادی که داریم هستیم.

وی درخاتمه گفت: امروز با مسوولان اداره کار در این مورد صحبت کردیم و قرار شد روز دوشنبه نمایندگانی از مخابرات، کارکنان مخابرات روستایی استان و اداره کار در یک جلسه برای بررسی این مشکل حضور یابند.

*اعتراض رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران نسبت به تاخیر درپرداخت حقوق

صبح روز شنبه 10 خرداد، رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران(شرکت خصوصی)برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به تاخیر درپرداخت حقوق برچسب هایی با مضمون اعتراض به عدم پرداخت بموقع بر روی شیشه های اتوبوس هایشان نصب کردند.

درهمین رابطه،محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگاری در تشریح علت اعتراض صبح امروز رانندگان ناوگان اتوبوسرانی گفت: ماجرای اعتراض صبح امروز رانندگان ناوگان اتوبوسرانی مربوط به تأخیر در پرداخت حقوق آن‌ها از سوی یکی از شرکت‌های بخش خصوصی بود.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق آینده‌ سازکشورنسبت به عدم اجرای اساسنامه مقابل وزارت کار

روز شنبه 10 خرداد،جمعی ازبازنشستگان صندوق آینده‌ سازکشور به بنمایندگی از بازنشستگان استان ها برای اعتراض به عدم اجرای اساسنامه مصوبه جدید مقابل وزارت کار در خیابان آزادی پایتخت تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:باتوجه به اینکه از 6 فروردین ماه سال جاری، اساسنامه صندوق مورد بازنگری قرار گرفت و توسط رئیس جمهوری به وزیر رفاه ابلاغ شد، انتظار داشتیم که هرچه سریعتر اجرا شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده،درادامه تجمع تعدادی از نمایندگان بازنشستگان برای برگزاری جلسه با وزیر رفاه یا نمایندگان وی وارد ساختمان وزارتخانه شدند.

*تجمع اعتراضی زعفرانکاران تربت حیدریه نسبت به عدم تسویه مطالباتشان از سوی سازمان تعاون روستایی مقابل فرمانداری

روز شنبه 10خرداد، زعفرانکاران تربت حیدریه در استان خراسان رضوی برای اعتراض به عدم تسویه مطالباتشان از سوی سازمان تعاون روستایی دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،سازمان تعاون روستایی کشور بنا به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی مبنی برحمایت از محصول زعفران از کشاورزان اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کرد.

طرح خرید زعفران با هدف جلوگیری از کاهش قیمت این محصول مهم، از هشتم آبان ماه پارسال تا 30 آذر در هشت مرکز خرید تعاون روستایی خراسان رضوی آغاز شد که بر اساس آن زعفران به چهار صورت پوشال معمولی، پوشال مرغوب، شبه نگین و نگین به ترتیب به قیمت کیلویی 8 میلیون و 200 هزار تومان، 9 میلیون تومان، 9 میلیون و 500 هزار تومان و 10 میلیون و 500 هزار تومان از کشاورزان خریداری شد و تسویه حساب با کشاورزان نیز بر اساس چک لیست‌های ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌ها انجام ‌می شود.

اما اکنون بعد از گذشت 6ماه جمعی از زعفرانکاران تربت حیدریه صبح امروز بمنظور عدم پرداخت مطالباتشان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

*اخراج 70 کارگر فنی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه

از روز شنبه 3 خرداد سال جاری،70 کارگر فنی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه از کار اخراج شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10 خرداد،این کارگران که از صبح روز شنبه (سوم خرداد ماه) از حضور در محل کار خود منع شده‌اند به عنوان  کارگر فنی، جوشکار و تعمیرکار بین 2 تا  3سال سابقه کار دارند.

کارگران گفتند:واحد تعمیرات کارخانه نیشکر هفت تپه هنوز به کارگران فنی برای انجام تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه همزمان با اتمام فصل بهربرداری نیازمند است اما کارفرما معتقد است ماهیت کار این کارگران فصلی است و آنها باید با پایان یافتن فصل بهره‌برداری نیشکر  مانند دیگر کارگران فصلی محل کار خود را تا فصل کاری بعد ترک کنند.

کارگران در ادامه تصریح کردند: یکی از عوامل کاهش بهره‌برداری سال زراعی جاری (که 20هزار تن شکر زرد تولید شد) در نتیجه بی‌توجهی کارفرما و سایر مسئولان مجتمع هفت تپه به تامین نیروی انسانی کافی بود.

بنابهمین گزارش،با پایان فصل برداشت نیشکر، جدا از این 70 کارگر، طی یک ماه گذشته قرارداد کار حدود 2 هزار کارگر فصلی تا فصل بهره‌برداری جدید خاتمه یافت.

*جان باختن یک کار در حادثه آتش سوزی ساختمان در دست ساخت غرب تهران

جمعه شب(9 خرداد)،یک کارگر 27 ساله در حادثه آتش سوزی اتاقک کارکری ساختمان دردست ساخت واقع درمحدوده غرب تهران، میدان ساحل، حوالی دریاچه چیتگرجانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر شهرصنعتی کاوه ساوه بر اثر سقوط یک قطعه دو تنی برویش

عصر روز جمعه 9 خرداد،یک کارگر 35 ساله حین کاردر کارخانه ای واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوهبر اثر سقوط یک قطعه دو تنی از جرثقیل سقفی برویش به شدت مجروح شد وپس ازانتقال به بیمارستان جان باخت.

*جان باختن یک کارگر مقنی در کرج براثر برق گرفتگی

یک کارگر مقنی 32 ساله حین کار در منطقه مهرشهر شهرستان کرج، به دلیل اتصالی برق بالابر دچار برق گرفتگی شد ودر دم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com