اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری ها در ١٥ شهر

حزب كمونيست كارگرى ايران
June 03, 2020

اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری ها در ١٥ شهر

پیش بسوی اعتصابات سراسری، پیش بسوی ایجاد شوراها

طی بیست روز اخیر  کارگران شهرداری برای پیگیری خواستها و مطالباتشان در حداقل پانزده شهر یعنی در شهرهایی چون تهران، کرج، اهواز، شاهین شهر، بجنورد، مشهد، بندر امام، اروند کنار، منجیل، سراوان، خرمشهر، یاسوج، کوت عبدالله، گلستان و روانسر  دست به  اعتصاب و تجمع زده اند. محور مشترک همه این اعتراضات، اعتراض به تعویق پرداخت  دستمزدها و حق بیمه، قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی و  شرایط اسفناک کاری است. 

خواستها و اعتراض مشترک این کارگران  بستر مناسبی برای سازمانیابی و رفتن بسوی اعتصابات سراسری برای عقب زدن تعرضات هر روزه دولت و کارفرمایان دزد و مفتخور به زندگی و معیشت این کارگران و  تحمیل خواستها و مطالباتشان است.  ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات از سوی کارگران شهرداری در تمام شهرها یک گام مهم و عملی در متشکل شدن و تدارک اعتصابات سراسری آنان است. باید وسیعا به تدارک آن رفت.

 در زیر روزشماری از  اعتراضات کارگران شهرداری در بیست روز اخیر را ملاحظه میکنید:

-روز ٧ خرداد کارگران شهرداری باسمنج آذربایجان شرقی مقابل شهرداری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تجمع زدند.

- روز ٧ خرداد  کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان نسبت به عدم دریافت چندین ماه حقوق عقب‌افتاده خود دست به اعتراض زدند. کارگران شهرداری سراوان می‌گویند: «سه ماه است که مطالبات ما پرداخت نشده است و عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری سراوان، موجب شده که در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر ببریم"

 - روز ٧ خرداد كارگران شهردارى اهواز در منطقه كوى علوى (شلنگ آباد) به دليل عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتصاب زدند.

-روز شنبه ١٠ خرداد برای یازدهمین روز متوالی، کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به قراردادهای غیر مستقیم و موقت کاری، نداشتن امنیت شغلی، عدم اجرای طرح طبقه بندی  وکاهش حقوق و تعویق پرداخت دستمزدها به اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

- روز ٥ خرداد  ماه برای سیزدهمین روز متوالی، کارگران مناطق ۴ ، ۵ و ۶ شهرداری اهواز در اعتراض به عدم رعایت اصول بهداشتی درچارچوب مقابله با ویروس کرونا و پرداخت نشدن به موقع دستمزدهایشان به طور هماهنگ  دست به اعتصاب زده و در محل کار خود تجمع کردند.

-روز ٤ خرداد کارگران شهرداری بندرامام در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد  و دیگر مطالباتشان برای دومین روز مقابل شهرداری ماهشهر تجمع کردند.

- صبح روز اول خرداد، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد در اعتراض به قراردادهای موقت یکساله مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهرتجمع کردند وخواهان عقد قرادادهای دائم شدند.

-روز ٢٩ اردیبهشت، کارگران شهرداری اروند کنار آبادان در استان خوزستان برای سومین روز متوالی در اعترض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

-روز ٣١ اردیبهشت کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین روز متوالی در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد و همچنین عیدی و حق اضافه کاری هایشان دست به تجمع ردند.

-روز ٢٧ اردیبهشت، کارگران فضای سبزناحیه ٣ منطقه ٢٠ شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه و عیدی وسنوات پایان سال، نداشتن امنیت شغلی و عدم وجود تجهیزات بهداشتی لازم در مقابله با کرونا اعتراض کردند.

- روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان  یاسوج طی نامه ای سرگشاده به رسانه ها اعتراض خود را به معوقات مزدی ۴ ماهه خود و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا و از جمله  عدم دریافت ماسک و دستگس از طرف شهرداری اعتراض داشتند.

- روز ٢٦ اردیبهشت پاکبانان  حمیدیه در تماس با رسانه های دولتی  اعتراض خود را به تعویق ماهها دستمزد و عدم اختصاص امکانات پیشگیری از بیماری کرونا توسط  شهرداری اعلام داشتند. این کارگران در روز قبل از آن تجمع داشتند.

- روز ٢٤ اردیبهشت، جمعی از کارگران شهرداری منطقه ٣ کرج در اعتراض به عدم تحقق مطالبات معوقه و شرایط به شدت بغرنج معیشتی خود دست به تجمع زدند.

- روز ٢٣ اردیبهشت کارگران شهرداری کوت عبداله در دومین هفته اعتراضاتشان بخاطر نپرداختن دو ماه حقوق و حق سنوات سال ٩٨ خود دست از کار کشیده و تجمع کردند.

- روز ٢٢ اردیبهشت، کارگران پیمانی شهرداری منجیل درادامه اعتراضاتشان بخاطر  عدم تبدیل وضعیت قراردادها به قراردادهای دائم و سطح پایین حقوقها تجمع کرده و  خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد دائم شدند.

- روز یکشنبه ۲۱اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران شهرداری روانسر نسبت به عدم دریافتی دو ماه حقوق خود دست به اعتراض زدند.

-  ۲۱ اردیبهشت تعدادی از کارگران شهرداری تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری خود در محوطه عمارت تاریخی ساعت این شهر تجمع کرده اند.

- روز ١٨ اردیبهشت، کارگران فضای سبز شهرداری شهرگلستان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بهارستان

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٢ خرداد ۱۳۹۹، ١ ژوئن  ۲۰۲۰

ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت فاریاب و چند خبر اعتراضی دیگر

 

- روز ١٢خرداد، کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب درادامه دور جدید اعتراضشان که از روز 6 خرداد شروع شده است، بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. کارگران معدن کرومیت فاریاب با تعطیلی معدن از کار بیکار شده اند. تامین اجتماعی بدلیل عدم پرداخت حق بیمه و قرار نگرفتن اسامی آنها در اختیار این سازمان از سوی کارفرما، این کارگران را تحت پوشش همان حداقل "بیمه بیکاری"  قرار نمیدهد. اداره کار نیز اعلام کرده است که پرداخت حق بیمه در شرایط مقابله  با کرونا تنها در صورتی توسط دولت پرداخت می شود که بنا بر مستندات شیوع کرونا سبب تعطیلی کسب و کار شده باشد. بدین ترتیب کسی جوابگوی کارگران نیست و آنها در بی تامین مطلق رها شده اند. اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه و تعطیلی کارخانه و بی تامینی معیشتی شان است. در حرکت اعتراضی روز ١١ خرداد کارگران بدنبال اینکه تامین اجتماعی استان کرمان فرصتی مجدد به کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران داد، به اعتراضات پایان دادند.

 

بدنبال اعتراضات دامنه دار اواخر اردیبهشت ماه این کارگران جلسه شورای تامین  استان برگزار شده و کارفرما به پرداخت حقوق معوق کارگران از اواخر سال گذشته تاکنون و حق بیمه آن ها  تا پایان خرداد ماه متعهد شد. اما کارفرما بخشی از حقوق و بیمه کارگران را پرداخت نکرد و این باعث اعتراض کارگران از روز سه شنبه 6 خرداد ماه گردید.

 

- روز ١١ خرداد  آبادان کارگران اخراجی فاز۳ پالایشگاه آبادان که قرارداد پیمانی آنها به اتمام رسیده با تجمع مقابل دفتر مرکزی این پالایشگاه تجمع کرده و خواستار بازگشت مجدد به ‌کار شدند. تعداد این کارگران ٣٠ نفر است و چند سالی است که به عنوان مقاطعه کار در این پالایشگاه مشغول به کار بودند. اکثر کارگران مقاطعه کار اخراجی بین ده تا ١٥ سال در پالایشگاه آبادان سابقه کار دارند و قراردادهای آنها ٤٠ تا ٥٠ روزه و یا ٤ تا ٦ ماه است و بعد از اتمام هر پروژه ای کار آنها تعطیل میشود. اکنون  پیمانکار به بهانه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا آنها را اخراج کرده است. به گفته کارگران در حال حاضر در کارگاه‌های فنی پالایشگاه که معمولا با پنج نفر اداره می‌شد فقط ۲ نفر کار می‌کنند و سایر کارکنان اخراج شده اند.

 

 - تعدادی از کارگران معترض به قراردادهای یک ماهه وکاهش حقوق مجموعه هتل شهرزیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به بهانه کرونا از کار اخراج شدند. ماجرا از این قرار است که درماه های پایانی سال گذشته جمعی ازکارگران این مجموعه در اعتراض به قرداداهای یک ماهه وکاهش حقوقشان در نیمه دوم سال در مقابل دفتر شرکت عمران تهاترشهر به عنوان بهره ‌بردار هتل شهر تجمع کردند.  از آن تاریخ بمرور تعدادی از کارگران حاضر درتجمع با سوابق کاری 5 تا 18 ساله از کار اخراج شدند. بنا بر خبرها  با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته که باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و خدمات از جمله هتل‌ها گردید، هتل شهر نیز تعطیل اعلام شد. در فروردین ماه کارکنان این مجموعه منتظر بازگشت به کار بودند که در روزهای آغاز سال جاری موج جدیدی از بیکارسازی در این مجموعه انجام و نفراتی که در آن تجمع حضور داشتند با نامه پایان همکاری از سوی شرکت عمران تهاتر مواجه گردیدند و در طول این سه ماه نفرات جدیدی در این هتل مشغول به فعالیت شده‌اند .

 

- روز 8خرداد، جمعی از کارگران عضوتعاونی مسکن پاکدشت دراستان تهران در اعتراض به بلاتکلیفی 18 ساله دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند. کارگران شهرستان پاکدشت به امید صاحبخانه شدن 18 سال پیش هر آنچه اندوخته داشتند را به حساب تعاونی مسکن کارگران واریز کردند تا شاید با خرید قطعه زمینی بتوانند خانه‌ای برای خود ساخته و از زیربار پرداخت اجاره ‌بهای سنگین رها شوند. اما   اکنون زمینی بیابانی در منطقه «حصار امیر» به نام کارگران داده شده و گفته شده است که در این زمینها به دلیل مشکلات محیط زیستی و سطح ارائه خدمات امکان ساخت‌ وساز وجود ندارد و در این میان کارگران سرگردان ادارات مختلف برای دریافت حق خود هستند. به گفته کارگران در فاز نخست به بیش از 4 هزار نفر زمین‌هایی با صدور سند تک ‌برگ فروخته شد که  این فقط روی کاغذ است و در واقعیت هیچ ساختمانی در اختیار کارگران نیست. در فاز دوم هم ساختمان‌های نامرئی کارگران را برای فروش آماده کردند و تعداد اندکی نیز با قیمت‌های نجومی به فروش رسیده است اما چیزی به کارگران نرسیده است.

 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران


١١ خرداد ۱۳۹۹، ٣١ مه ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com