اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۱ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

حزب كمونيست كارگرى ايران
May 27, 2020

 

اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۱ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

 

پلنوم ۵۱ کمیته مرکزی حزب در روزهای ۴، ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ (۲۲ تا ۲۴ مه ۲۰۲۰) با حضور کلیه ۶۱ عضو کمیته مرکزی، ۴۰ نفر از مشاورین کمیته مرکزی و کادرها، تعدادی از اعضای سازمان جوانان کمونیست و چند مهمان بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم، یاد منصورحکمت عزیز و جانباختگان خیزش آبان و دیماه و جانباختگان پرواز اوکراین شروع شد و بعد از سه روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد. تفاوت این پلنوم با کلیه پلنوم های تاکنونی حزب این بود که بدلیل شیوع کرونا بصورت آنلاین برگزار شد و بدون مشکل فنی خاصی با موفقیت به پیش رفت و این تجربه جالبی از یک گردهمایی بزرگ حزبی بصورت ویدیویی بود.

 

حمید تقوایی لیدر حزب در سخنرانی افتتاحیه خود پس از اشاره به بحران جهانی کرونا  تاکید کرد پاندمی کرونا بعنوان یک بیماری ناشی از ویروس است ولی بعنوان یک بحران اجتماعی محصول نظام سرمایه داری و مناسباتی است که بهداشت و درمان و محافظت از سلامت و جان انسانها را به کار و کسب  و امری برای سودآوری تبدیل کرده است. او سپس به شرایط سیاسی ایران پرداخت و گفت گرچه امروز همه چیز تحت الشعاع بحران کرونا و مصائب ناشی از آن قرار گرفته اما عامل تعیین کننده و خصلت نمای فضای سیاسی ایران در چند ماه گذشته خیزش توده ای و کوبنده توده مردم علیه کل نظام جمهوری اسلامی در آبان و دیماه سال گذشته بود. وی این خیزش را نقطه عطفی در مبارزات مردم و جنبش سرنگونی طلبانه دانست و تاکید کرد که گرچه فاجعه کرونا از نظر شکل مبارزه ادامه تظاهرات توده ای را ناممکن کرد اما بر نفرت و انزجار توده مردم از حکومت افزود. او گفت در دل بحران کرونا مردم مستقیما برای مقابله با این بیماری مهلک و حکومتی که عامل اشاعه آن در ایران بوده است وارد عمل شدند و حزب ما با تمام امکانات خود به مدد نهادها و کمیته های مردمی مقابله با کرونا شتافت. حمید تقوائی در پایان سخنان خود گفت بی تردید بدنبال بحران کرونا مبارزات و خیزش توده ای علیه جمهوری اسلامی در ایران اوج خواهد گرفت و حزب باید برای دوره پرتلاطمی که در پیش است و برای متحد و متشکل کردن جنبش سرنگونی و به پیروزی رساندن آن با تمام قوا خود را آماده کند. 

 

در مبحث گزارش بدنبال تصویب آیین نامه و دستور جلسات پلنوم، ابتدا اصغر کریمی رئیس هیئت اجرایی حزب اشاره کرد که ۲۱ نفر از مسئولین ارگانها،‌ نهادها و کمپین های حزب که ۷۵ صفحه گزارش کتبی آنها از قبل به کمیته مرکزی و مشاورین ارسال شده فرصت دارند که گزارش شفاهی کوتاهی به پلنوم ارائه دهند. رئیس هیئت اجرایی حزب در گزارش خود تاکید کرد که هفت ماه گذشته، از مقطع کنگره یازدهم حزب تا کنون، یکی از مهمترین دوران تاریخ سیاسی ایران و خیزش ها و اعتراضات توده ای و یکی از پرتحرک ترین و موفق ترین دوران حزب بوده است. او به چهار اتفاق مهم، خیزش عظیم آبان 98 که در ۱۵۰ شهر اتفاق افتاد، شلیک موشک توسط سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری که به قتل ۱۷۶ انسان بیگناه منجر شد، اعتراضات سراسری دیماه که بدنبال این جنایت صورت گرفت و سپس دوره شیوع کرونا اشاره کرد و اینکه حزب حول این اتفاقات بصورت متمرکز فعالیت سیاسی و میدانی و تبلیغی گسترده ای در دستور قرار داد. فعالیت های وسیع میدانی حزب در ایران و خارج کشور و پیشروی ها و موفقیت های قابل توجه حزب ناشی از یک رویکرد و متدولوژی مارکسیستی و بر اساس تحلیل و تشخیص سیاسی درست از سیر تحولات سیاسی در ایران، بدلیل یک رویکرد عمیقا اجتماعی، نفوذ سیاسی وارتباط زنده و هر روزه با اعتصابات و اعتراضات توده ای، نقش کادرهای شناخته شده، همدلی در صفوف کادرهای حزب و دسترسی نسبتا وسیع به جامعه است. در این دوره رابطه حزب با جنبش های مختلف حق طلبانه مردم و شبکه ها و نهادهای کارگری و مردمی بیشتر تحکیم شده و بطور کلی نفوذ حزب در جامعه بطور محسوسی افزایش یافته و حزب در موقعیت بهتری برای تداوم فعالیت قرار گرفته است.

 

مصطفی صابر در گزارش خود به پلنوم ابتدا به فعالیت های دفتر سیاسی در هفت ماه گذشته که گزارش کتبی مشروح آن قبلا در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود اشاره کرد و تاکید نمود که دفتر سیاسی در این دوره نیز همراه و هم جهت هیات اجرایی و لیدر حزب بوده است. وی همچنین با اشاره به گزارش های پرشوری که به پلنوم رسیده گفت همین هم نشان میدهد که  چطور حزب کمونیست کارگری یک پدیده ارزشمند برای آزادیخواهی کارگری و کمونیسم و مردم ایران است. این حزب البته باید بسیار قویتر و وسیعتر شود و برای انجام وظایف هرکولی اش آماده تر شود. وی همچنین بر ضرورت فعالیت نظری گسترده تر حزب با توجه به تغییرات تکنولوژی و سبک زندگی و طرح مسائل و نظریه های جدید، و همچنین اهمیت دادن به فعالیت در قبال کشورهای منطقه و در سطح بین المللی تاکید گذارد. 

 

مینا احدی سخنگوی حزب ضمن اشاره به اینکه سخنگویی حزب یک پدیده نسبتا جدید است به برخی فعالیت های خود اشاره کرد و گفت به امید آنروزی است که حزب کمونیست کارگری به موقعیتی برسد که وقتی سخنگوی آن میخواهد حرف بزند موج خبرنگاران هجوم بیاورند و همه گوش و چشم ها متوجه این حزب شود. او به مثالهای مشخصی اشاره کرد که چطور حزب در این جهت گام بر میدارد. از جمله به فعالیت های ستاد مردمی مقابله با کرونا که شخصا در ایجاد آن نقش محوری داشته و کارهایی که این ستاد در رابطه با داخل ایران کرده و همچنین به کمپین "بوسه ممنوع نیست" اشاره کوتاهی کرد و گفت افتخار میکنم که عضو حزبی هستم که مخالفینش آنرا حزب رقص و حزب بوسه و حزب علیه منبر و مسجد میدانند. او در پایان ضمن قدردانی از کادرها و اعضا حزب و رهبری آن بخاطر فعالیت های گسترده،  تاکید کرد که حزب وظایف بسیار متنوع و وسیعی از جمله در زمینه سازماندهی و وصل شدن به فعالین و لیدرهای محلی عرصه های مختلف مبارزه در ایران بر دوش دارد.  

 

کیان آذر دبیر سازمان جوانان کمونیست اشاره کرد که مجموعه ای از تحولات عظیم در جامعه ایران صورت پذیرفت که مبارزه علیه جمهوری اسلامی را وارد فاز تازه ای کرد: خیزش آبانماه 98 که تمامی بنیانهای حکومت را به لرزه درآورد، اعتراضات سراسری دیماه در عکس العمل به شلیک عمدی سپاه به هواپیمای اوکراینی، شکست مفتضحانه حکومت در انتخابات اسفندماه و نهایتا بحران شیوع کرونا که پنهانکاری و اهمالکاری حکومت در مقابل شیوع کرونا، موج اعتراض و خشم به حکومت را به صورت تصاعدی افزایش داد. در این دوره سازمان جوانان حزب با تامین حضور سیاسی کمونیسم کارگری و نمایندگی سیاسی جوانان، زنان، دانشجویان، آتئیستها و رنگین کمانان ایرانی در جدالهای سیاسی جاری در جامعه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و البته حاشیه ای نمودن گرایشات سیاسی دیگر در این عرصه ها نقش فعالانه ای ایفا نموده و حضور سیاسی خود را از طریق شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی و ارتباط با فعالین داخل کشور و سازماندهی آنها در جنبش های اجتماعی به پیش برده است.

 

بدنبال این سخنرانی ها، مسئولین کمیته های سازمانده، کردستان، آذربایجان و کمیته خارج کشور، دبیر سازمان جوانان، مدیر تلویزیون کانال جدید، مسئول کمیته مالی حزب و همینطور مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها و کارزارها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی و همینطور کادرها و مهمانان شرکت کننده در پلنوم فعالانه به بحث حول گزارش و جوانب مختلف فعالیت های حزب پرداختند.

 

بدنبال این گزارشات، مسئولین کمیته های سازمانده، کمیته کردستان، کمیته آذربایجان، کمیته خارج کشور، دبیر سازمان جوانان، مدیر تلویزیون کانال جدید، مسئول کمیته مالی حزب و همینطور مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها و کارزارها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی و همینطور کادرها و مهمانان شرکت کننده در پلنوم فعالانه به بحث حول گزارش و فعالیت های مختلف حزب پرداختند. سمیر نوری دبیر حزب کمونیست کارگری چپ عراق نیز گزارشی به پلنوم حزب ارائه داد.

 

دو قطعنامه که از جانب حمید تقوایی به پلنوم ارائه شده بود یعنی "بحران کرونا و شرایط سیاسی در ایران و "اولویتهای حزب در شرایط حاضر" و قطعنامه ای که از طرف مینا احدی و حمید تقوایی ارائه شده بود تحت عنوان "پرداخت حقوق پایه و تامین زندگی همگان" با اکثریت آرای اعضای کمیته مرکزی مورد تصویب قرار گرفت. قطعنامه درمورد "ملزومات پیروزی کمونیسم کارگری در تحولات سیاسی حاضر" که از جانب علی جوادی ارائه شده بود با رای مخالف اکثریت اعضای کمیته مرکزی مورد تصویب قرار نگرفت. دو قرار نیز به پلنوم ارائه شده بود که بدلیل ضیق وقت به دفتر سیاسی آتی محول شد.

 

در طول پلنوم همچنین چهار پیام خطاب به پرستاران و کادر درمانی، خطاب به خانواده های جانباخته در آبان و دی ۹۸، خطاب به خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین و خطاب به کارگران قرائت شد.

 

در مبحث انتخاب دبیر کمیته مرکزی حمید تقوایی و محمد آسنگران کاندید شدند و پلاتفرم خود را ارائه دادند. حمید تقوایی بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد و بدنبال آن ۲۶ نفر بعنوان دفتر سیاسی انتخاب شدند: که عبارتـنـد از: کـيـان آذر، فریده آرمان، محسن ابراهيمی، مـيـنـا احـدی، عـبـداله اسـدی، سيامک بهاری، سيما بهاری، شهاب بهرامی، آذر پویا، فاتح بهـرامی، کـيـوان جاويد، شهلا دانشفر، بـهـرام سروش، محمد شکوهی، شیرین شمس، مصطفی صابر، حسن صالـحی، جـمـيـل فـرزان، اصـغـر کريمی، خلیل کیوان، عبدل گلپريان، شيوا مـحـبـوبی، نسـان نودينيان، سمیر نوری، کاظم نيکخواه و بابک یزدی.

 

پلنوم با سخنرانی اختتامیه توسط حمید تقوایی و سرود انترناسیونال به پایان رسید.

 

در انتخابات رئیس دفتر سياسی که پس از پلنـوم بـرگـزار شـد، مصطفی صابر به عنوان رئيس دفتر سياسی حزب انتخاب شد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۶ مه ۲۰۲۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com